Századok – 1972

Tanulmányok - Nemes Dezső: Szabó Ervin ideológiája és kapcsolata a forradalmi szocialistákkal 892/IV–V

NEMES DEZSŐ Marx és Engels felismerte annak történelmi szükségességét, hogy szocia­lista rend lépjen a tőkés rendszer helyébe. Szabó Ervinnél a történelmi szük­ségszerűség felismerését a jobb, az emberibb, az ideálisabb felülkerekedésének reménye váltotta fel, így alakult ki Szabó Ervinnek az a nézete, hogy Marx elmélete és gyakor­lati tevékenysége nem ,,a valóságos munkásmozgalom iránymutatója". E véleményével függ össze, hogy Bakunin tevékenységét gyakorlatilag többre tartotta, mint Marxét. Bakuninnal egyetértve határolta el magát a politikai hatalom meghódításának marxi álláspontjától. Átvette a „közvetlen akció" elméletét, persze nem az anarchista egyéni terror igazolására, hanem a gazda­sági harcok mindenhatóságát hirdető szindikalizmus „iránymutató" tételéül. Abban a Bevezetésben, amelyet Marxnak a Nemzetközi Munkásszövet­ség Üzenete című munkájához írt, a marxistáknak és az anarchistáknak az I. Internacionáléban folyt szenvedélyes vitáját „Marxnak és Bakuninnak ve­télkedésére"35 vezette vissza, azt állítva, hogy „az Internacionáléban nem el­méleteik ütköztek össze, nem társadalmi teóriák harcát vívták, hanem inkább szervezeti és taktikai kérdések állították a két vezért egymással szembe. . . Komoly ellentét csak egy kérdésben volt: hogy az Internacionálénak szerve­zete centralisztikus legyen-e vagy federalisztikus. . ."De S ebben persze megint Bakuninnal értett egyet. Szabó Ervin azonban igyekezett kimutatni Marx és Bakunin „eszmei rokonságát" is. Bizonyítékait abból merítette, hogy Bakunin átvett Marxtól egyet-mást, s ezt a maga módján „alkalmazta"; még Marx „tanítványának" is mondta magát. (Megtette ezt Lassalle is és mások is, akik ettől ugyancsak nem lettek marxisták, bár szocialisták voltak.) De a vélt eszmei rokonság elle­nére Marx meg Bakunin szenvedélyes ellenfeleknek bizonyultak. Ennek okát Szabó Ervin a következőképpen magyarázta: „. . . a különbségeket inkább abban kell keresnünk, hogy mindketten más-más embertípust képviseltek, semmint tanaikban. Az egyik gondolkodó, a másik cselekvő, az egyik tudós, a másik harcos. . . két ilyen különböző, egyaránt vezérségre hivatott termé­­é­szetnek szükségképpen össze kellett ütköznie. . ."37 Azt hiszem, hogy a mar­xizmus és az anarchizmus közti áthidalhatatlan elvi ellentéteknek e magyará­zása mindennél jobban mutatja a szindikalista szemlélet összeszövődését a szubjektivizmussal. A marxizmus és anarchizmus elméleti rokonítása persze elősegítheti azt, hogy a szindikalizmust is marxizmusnak nyilvánítsák. . . A szindikalista felfogás minden szubjektivizmusa mellett is hogyan volt lehetséges, hogy a tudós Szabó Ervin a marxisták és anarchisták elvi vitáit alárendelt jelentőségűnek nyilvánította, s hogyan tehetett olyan megállapí­tást, hogy „Marx akárhányszor került Bakuninnal ellentétbe, önmagával is ellenkezésbe keveredett".38 Vajon mikor? Akkor-e, amikor kárhoztatta Bakunin anarchista államelméletét ? Vagy amikor síkraszállt a munkásosztály önálló politikai pártjának, mint a társadalmi forradalom vezetésére hivatott harci szervezetének kifejlesztéséért ? Avagy akkor-e, amikor hangoztatta a gazdasági harcok fontosságát is?! Marx kérlelhetetlen következetességgel szállt szembe mindennel, ami a kapitalizmus megdöntésének és a szocializmus megteremtésének alapvető 35 Marx és Engels Válogatott Művei. II. köt. 369. 1. 36 Uo. 377. 1. 37 Uo. 383. 1. 38 Uo. 378. 1.

Next