Századok – 1997

Figyelő - Erényi Tibor: A Millennium történetéhez III/761

764 FIGYELŐ ügyek". Mindenki emlékezett rá, hogy pontosan két évvel a millennium előtt halt meg turini számkivetésében Kossuth Lajos és milyen nehézségeket okozott We­kerle akkori miniszterelnöknek a temetés méltó lebonyolítása. Maga Ferenc József, és felesége, Erzsébet is 1896-ban felhősnek látta a jövőt. A hatvanhat éves uralkodó érzékelte — mind a Lajtán innen, mind túlnan figye­lemmel kísérve az eseményeket — a dualizmus érlelődő válságát, Erzsébet pedig — Mária Valéria főhercegnő naplója szerint — tényként, s minden sajnálkozás nélkül beszélt a már korábban többek által is felvetett témáról: a birodalom aligha éli túl az öregedő császár-királyt. A vezető magyar politikusok — elég Wekerlére, vagy Tisza Istvánra utalni — semmiképpen sem voltak túlzottan derűlátók. In­kább gondterheltek voltak. Ismerve az írók, költők kitüntetett hazai szerepét a társadalomban és a po­litikában, talán nem haszontalan kitekinteni a millenáris évekre ebben a vonat­kozásban is. A századvég magyar irodalmának egyik kiváló kutatója, Komlós A­ladár több munkájában rámutat a kilencvenes évek rossz irodalmi közérzetére; Vajda János, Komjáthy Jenő, Kiss József (általában A Hét c. folyóirat köre) és mások kapcsán. Komlós a politikus Jókairól és Mikszáthról nem tesz említést, a modern magyar irodalomról ír, de tudatában van annak, hogy a legjobb konzer­vatív írók (elég Kozma Andort és Vargha Gyulát megemlíteni, sőt Justh Zsig­mondra, mi több, Gyulai Pálra is hivatkozhatnánk) sem lelkesek. Ha olvassa őket az ember, nem gondol arra, hogy az írások egy üdvös történelmi folyamatnak mintegy a csúcspontján születtek. Ugyanekkor a fin de siècle bágyadtsága, a ma­gyar tájak ihlette mélabú többnyire hiányzik belőlük. Ennek egyik oka az lehet, hogy nemcsak a „közéletből", az emberekből ábrándultak ki (ez egyébként akko­riban általános európai jelenség volt,) nemcsak az emberi létezés korlátait érzé­kelték, hanem a mindennapi nyomasztó problémákat is. A versek felsorolására nincs szükség, a prózai művekére (Tolnai Lajos, Ambrus Zoltán, Gárdonyi Géza stb.) sem. Annyit azonban megjegyzünk, hogy a fiatal Krúdy Gyula a nagy mű­vészek éleslátásával szemléli a millennium korának fényeit és árnyait. (Ld. A nyomtatott betű c. regényét, amely épp 1896-ban jelent meg és az ezt 1901-ben követő, Az aranybánya c. művet.) Az olvasóban az a vélemény alakul ki, hogy itt nem pusztán valamiféle kritikáról van szó, hanem ennél többről. Komlós meg­győző véleménye az „új költészet"-ről, szinte az egész korabeli magyar irodalomra vonatkoztatható. „Az új költészet az értelmiség lázadása az elterpeszkedő burzso­ázia minden érdekfölöttit tagadó, pénzimádó, krajzleros szelleme ellen, és a feu­dális világból visszamaradt, fojtogató szabályok, előítéletek ellen."11 A fenti állítással szemben első pillanatban lehetne a polgári radikális-szoci­áldemokrata szemléletű Komlós egyik hősének, a századvég legnagyobb magyar költőjének, Vajda Jánosnak a példájára hivatkozni. Vajda azonban valamilyen sa­játos polgárosodásra gondolt, olyan társadalomra, amelyben mindenki lehet pol­gár. Ha a költő nem hal meg 1897-ben, a későbbiek során minden bizonnyal re­ményvesztetté vált volna. Említettük a szinte az egész közvélemény által érzékelt társadalmi feszült­ségeket. Természetesen ide tartozik a nemzetiségi kérdés kiéleződése, valamint az ipari munkásságnak — a modernizáció velejárójaként történő — tömeges meg-

Next