Századok – 2006

TÖRTÉNETI IRODALOM - Romsics Gergely: Mítosz és emlékezet. A Habsburg Birodalom felbomlása az osztrák és a magyar politikai elit emlékirat-irodalmában (Ism.: Borhi László). 254

255 TÖRTÉNETI IRODALOM­ narchiához kötődő csoport a felbomlást „nemcsak korszakhatárnak, de úgyszólván eltérő világo­kat elválasztó szakadéknak vélte", és ők élték meg azt a legtragikusabban. E szerzők, magukat a múlt részének tekintve, a Monarchia összeomlását követő korszakot nem mutatják be. Munkáik­ban a letűnt birodalmi éra szinte aranykorra magasztosul. Bár e csoport tagjai etnikai szempont­ból túlnyomórészt német-osztrákok, a más nemzetiséghez tartozók csoporttudatuk révén hason­lóan viselkedtek, hiszen „a nemzetek feletti birodalom tudatához kötődtek". Szerintük a Monar­chia küldetést teljesített: negatív értelemben „a barbárságtól való megóvást", pozitívan pedig „ideális keretet biztosított a fejlődés számára." Jellemző e csoportra, hogy a Monarchiát többé-ke­vésbé Ferenc József személyével azonosította, aki viszont minden kritikán felül állt. Ennek kap­csán a szerző kimutatja, hogy az agg császár háborús felelősségét nem említik, holott a történet­írás ennek az ellenkezőjére jutott. Érdekes ellentmondás, hogy Romsics ebben az esetben etalon­ként használja a szaktörténetírást — ráadásul a jó tollú, de nem éppen a gondolati mélységéről is­mert A. J. E Taylort — annak ellenére, hogy a bevezetőben elfogadta, hogy az nem több egymás­sal versengő narratíváknál (amely egyébként nem vet számot a történelemhamisítás problémájá­val). Romsics feszültséget vél felfedezni abban, hogy miközben Ferenc Józsefet a greise Monarch jelzővel aposztrofálják, amely szerinte „az elmúlás, a csendes, hosszú agónia asszociációját hívja elő", a szövegek a Monarchia bukását igyekeznek váratlannak, azaz tragikusnak beállítani. Va­gyis, az egyik érvényteleníti a másikat, amit a szerző az emlékezők múlthoz fűződő ambivalenciá­jával magyaráz. Mindez a poétikus és analitikus elemek keveredését mutatja, amely végső soron a félmúltat „ritualizált, távoli múlttá" formálja. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy bennem az ősz szó nem kelti az egyébként nem feltétlenül csendes agónia asszociációját, talán lassan őszbe for­duló életkoromnál fogva, ami újabb adalék lehet a szövegértelmezéshez. Ezzel szemben a Monar­chia összeomlásával szoros összefüggésbe hozható katonai vereség felelőssége alól a visszaemléke­zők kiveszik a vezérkari főnököt, Conrad von Hötzendorfot, akiről „azt a történelmi alakot for­málták meg, aki a leginkább szükséges volt annak bizonyítására, hogy a Monarchia nem korhadt el menthetetlenül: az életerős hőst".. Ily módon Conrad személye hozzájárulhatott az elbeszélés koherenciájának megőrzéséhez, amelyet kikezdett a „bukás tragikumának és az elmúlás elégikus­ságának egymás mellett megjelenő narratívuma", írja Romsics. Rámutat a szerző, hogy miközben az emlékezők által bevetett tényekből leírható lenne a bukás története, ehelyett az összeomlást megmagyarázhatatlan tragédiaként mutatják be, ami viszont feszültséget okoz a szövegben. Ta­lán nem meglepő, hogy a bomlás okaként belső jelenségeket, így például a nemzetiségi konfliktust a belügyekben jártas szerzők, míg a külsőket a külügyekben járatosak nevezték meg. Az Oszt­rák-Magyar Monarchia felbomlásáért azonban leggyakrabban a magyar felet tették felelőssé. Az ó-osztrák szerzők önnön identitásukat feladva a Monarchia sorsával azonosították magukat. Át­járhatatlan szakadékot teremtettek régi és új világ között, az ó-osztrák identitás nem tudott tovább létezni és új identitást volt kénytelen választani, írja a szerző. A magyar politikai elit memoárjait tárgyalja a harmadik fejezet. Ebben a szerző arra keresi a választ, hogy a magyar politikai élet elitjéhez tartozó szerzők miként értelmezték az 1918-1920 közötti eseményeket, milyen összefüggéseket láttak a forradalmak, illetve a békediktátumok kö­zött, hogyan értékelték a magyar állam születésének körülményeit. Romsics szerint ez az iroda­lom bizonyos megkötésekkel két nagy elbeszélés segítségével idézhető fel: az egyik a forradalmat „tragikus botlásnak" tekintőké, a másik pedig azok résztvevőié. A dualista Magyarország ábrázo­lását összefoglalva Romsics megállapítja, hogy a magyar emlékiratok horizontja szűkebb volt az osztráknál, főleg a magyarországi történésekre összpontosított, a dualizmusról vagy nem adott ál­talános értékelést, vagy mellette foglalt állást. A nemzetiségi kérdésről, valamint a szociális prob­lémákról vagy hallgatott, vagy politikai mítoszok szerint írta le, bár a minta alól voltak kivételek. Az 1918-as események árnyaltabb megítélés alá estek: a jobboldali diskurzuson belül egy mérsé­kelt csoport a Monarchia végkimerüléséről ír, míg a radikálisabbak az agitátorokat és a defetista politikusokat tették felelőssé. Boroviczény Aladár a forradalom „hátbatámadásáról" értekezett, Tormay Cecil és Szurmay tábornok pedig „csendes, alattomos aknamunkáról", vagyis felmerült az általában Németországból ismert tőrdöfés motívum. Ugyanakkor Romsics megállapítja, hogy az érzelmileg az ó-osztrák csoporthoz legközelebb álló magyar szerzőktől állt a legtávolabb az összeesküvés-elméletek megalkotása. Ők váltak a szabadelvű konzervatív örökség hordozóivá. Ezzel szemben a szélsőjobboldali radikális nacionalista irányzat vette át a tőrdöfés-legenda egyes elemeit. Romsics ugyan tőrdöfés-elméjéről ír, de az a fogalom aligha használható ebben az össze­függésben, helyette a bevett legenda szót javaslom. Végső soron tehát arra a nem túlságosan

Next