Századok – 2006

TÖRTÉNETI IRODALOM - Szaharov; A. N.: Rosszija: Narod; pravityeli; civilizacija (Ism.: Margarita Vandalkovszkaja-Szvák Gyula) 258

258 TÖRTÉNETI IRODALOM tuális hatást keltve idegeníti el a nagyon is a közelmúltat a teljességgel más lényegűként felfogott je­lentől." Nem képzelhető el hogy az említett úr egyszerűen nosztalgiával emlékezett addigi életének színterére? Egy helyütt azt írja Romsics, hogy „az emlékezésfolyamat viszonylag öncélúnak, ponto­sabban a múlt felé irányulónak mondható." (90. o.) Nehezen tudok más irányt elképzelni az emléke­zésnek, ezért nem értem, mitől öncélú. Nyilvánvalóan nyelvtanilag hibás a 149. oldalon az a közlés, miszerint „Ebben az esetben ugyanis az emlékezet nem logikailag szabályozott, hanem érzelmi alapú asszociációs útja a forrás és nem a magyarrázó-szemléltető érték alapján hozott tudatos, didaktikus célú döntés." Szerkesztői odafigyeléssel ezeket és az ehhez hasonló mondatokat ki lehetett volna szűrni. A Romsics által használt szakirodalom nyelvezete nem mindenki számára hozzáférhető, de nagyobb oda­figyeléssel hétköznapibb nyelvre minden bizonnyal lefordítható. Ez pedig elősegítette volna a szerző által elmondottak világosabb kifejtését, így pedig elveszik Romsics mondandójának egy része. A kötet függelé­kében megtaláljuk a felhasznált mintegy 100 szerző rövid életrajzát, ami önmagában is komoly teljesít­mény. Ugyanakkor a kiadó mulasztása, hogy e fontos könyv névmutató nélkül jelent meg. Mindent összevetve Romsics Gergely nehéz feladatot oldott meg, mégpedig sikerrel. Könyve pályakezdő voltát meghazudtolóan hatalmas tárgyi tudáson és nyelvismereten alapuló, szokatlanul széles kitekintésű, komoly elemző képességről, nagy történészi tehetségről tanúskodó munka. Borhi László A. N. Szaharov ROSSZIJA: NAROD, PRIVATYELI, CIVILIZACIJA Moszkva, Insztitut rosszijszkoj isztorii RAN, 2004. 956 p. OROSZORSZÁG: NÉP, URALKODÓK, CIVILIZÁCIÓ A történész mindig saját korának a terméke, ennélfogva ilyen vagy olyan mértékben tükör­képe is. Arra azonban már korántsem képes minden történész, hogy korát meg is értse és értel­mezze, hogy megismerje történelmi gyökereit, hogy a múltat genetikusan kapcsolja a jelenhez, hogy ezt a kapcsolatot feltárja és meg is magyarázza. A történelmi folyamatok tanulmányozása­kor nem minden történész jut el odáig, hogy a történelmi fejlődés számtalan aspektusának össze­tett és dialektikus fonadékát kibogozza, hogy elkészítse a tanulmányozott jelenségek horizontális és vertikális metszetét, átfogó képet alkosson róluk. Mindezen kívül, nem sok olyan történész akad, aki el tud szakadni a dogmatikus sztereotípiáktól, nem mindegyikük látja úgy a történel­met, mint „az emberrel foglalkozó tudomány"-t, amely feltárja valóságos igényeit, pszichológiáját és mentalitását, a történelmi haladást pedig nem úgy fogják fel, mint az élet minőségének emel­kedését, a társadalom anyagi és szellemi alapjainak tökéletesedését. Ez a fajta humanista irá­nyultság csak most vág magának utat az orosz tudományban. A. N. Szaharov új könyve, az Oroszország: nép, uralkodók, civilizáció azonban­ e képességek teljes arzenáljáról tanúskodik, amellett kiemelkedik tartalmi gazdagságával és újfajta megközelí­tési módjával. A könyv szerzőjét legfőbb elvként a történetiség vezérelte, az a konkrét megközelítésmód, amely a történelmi jelenségek és események lényegét közvetlenül ragadja meg. Szaharov a törté­nelem megismerése érdekében feltétlenül fontosnak tartja, hogy tudományos magyarázatát adja a világszemlélet mibenlétének, jellegének, lehetőségeinek és fejlődésének. Abból a feltevésből in­dul ki, hogy a tudományos sztereotípiák változása, aminek manapság éppen aktualitása van a tu­dományban, nem a divatos elképzelések végeredménye, hanem a megváltozott világ visszatükrö­ződése, mert vele együtt változik az ember és változik a tudata. Ebben nyilvánul meg a történeti­ség lényege, ez irányítja a világ tudományát is. Mint ahogy Lucien Fébvre francia történész híres aforizmája tartja: „Nincs visszaút a múlthoz, nincs visszaút saját magunkhoz." Szaharov monográfiája komplex tudományos mű. Oroszországot úgy tekinti, mint alkotó­részeinek, népének, vezetőinek és civilizációjának a szerves egységét. Az orosz történetírásban nem lelhető fel olyan mű, amely a hatalmat és a népet, a reformot, a politikát és a kultúrát egy­más kölcsönhatásaiban vizsgálná. Ez az első ilyen munka. A monográfia vezérfonala: Oroszország történelmi útja, civilizációs felemelkedése. Sza­harov annak a híve, hogy a történelmet a civilizáció felől közelítse meg. Abból a feltevésből indul

Next