Századok – 2013

A MAGYAR TÖRTÉNELMI TÁRSULAT 2012. ÉVI VÁNDORGYŰLÉSE - Gyáni Gábor: A posztmodern és a magyarországi történetírás I/177

181 A MAGYAR TÖRTÉNELMI TÁRSULAT 2012. ÉVI VÁNDORGYŰLÉSE tól, közülük egyetlen egy emlékeztet csupán az érintett hazai reakciókra, arra, amit a teljes meg nem értés, az ösztönös, mondhatni zsigeri undorral vegyes el­utasítás, sőt, a nevetségessé tétel gesztusa jellemez. A nyugati (az angolszász, a német stb.) történetírásokban létezik ezen kívül egy megértőbb és engedéke­nyebb, bár a posztmodernt keményen bíráló történészi beállítottság is, amely középutas elméletbarát történészi platformként azonosítja magát. E felfogás olyan neves képviselőit említhetjük, mint Richard J. Evans, Mary Fulbrook, Willie Thompson vagy Lynn Hunt és további mások. Álljon itt néhány rövid idézet az ő posztmodernhez való viszonyukat érzékeltetendő. Lynn Hunt írja, „nem utasítunk el nyomban mindent, amit a posztmodernek megfogalmaz­nak".15 Mary Fulbrook hasonlóképpen kijelenti: „nem látom elfogadhatónak, nem tartom meggyőzőnek a posztmodern pozíciók különböző változatait; en­nek ellenére úgy érzem, az empiricista alapokon álló történészek nem adtak rá­juk eddig kielégítő feleletet". Később hozzáfűzi: „a történetírás mindig és szük­ségképpen elméleti alapokra megy vissza, akár tudatában van ennek a histori­kus, akár nem - sok gyakorló történész egyáltalán nincs a dolog tudatában".16 Megtalálható vajon idehaza is a középutas (middle-ground) történészi po­zíció a posztmodernhez való viszonyt illetően? Szerintem létezik egy ehhez kö­zeli felfogás, bár nem dolgozták még ki nálunk e platform elvi alapjait úgy, aho­gyan Richard J. Evans17 vagy Mary Fulbrook. Egy dolgot feltétlenül le kell azonban szögezni: lehetetlen úgy képviselni a középutas felfogást, hogy ne le­gyen az illető valamennyire tisztában a posztmodern diskurzussal, anélkül te­hát, hogy ne rendelkezzen bizonyos szintű ismeretekkel a vonatkozó elméleti szakirodalomról. Azok az angol történészek, akiktől nem áll távol a köztes elvi álláspont elfogadása, kivétel nélkül mind beleásták magukat az átlagtörténész számára talán túlzott megerőltetést kívánó elméleti irodalomba. A posztmo­dernnel szembeni fenntartásaik ettől persze még nem szűntek meg. Magyarországon Romsics Ignác képviseli — némileg társtalanul — ezt az utóbbi véleményt vagy beállítottságot. A 2000-es évek eleje óta foglalkoztatja őt a posztmodern jelensége. Kezdetben saját ellenérzéseinek a megfogalmazása kötötte le a figyelmét, aminek így adott hangot: „A jelenségeket tehát lehet lát­tatni különböző nézőpontokból, de egyáltalán nem lehet őket tetszés szerinti jelentéssel felruházni."18 Később így folytatta: „abból a tényből, hogy egyetlen értelmezés sem teljesen objektív, még nem következik, hogy minden értelmezés egyenrangú. Az értelmezések száma elvileg végtelen, ám értékük különböző".19 Jócskán csökkenti kritikai megjegyzéseinek az értékét, hogy tisztázatlanul ma­rad fejtegetése nyomán: melyik posztmodern álláspont szerint lehet vajon „tet­szés szerinti jelentéssel" felruházni a múltat. Ha ugyanis Hayden White narrati- 15 Joyce Appleby - Lynn Hunt - Margaret Jacob: Telling the Truth About History. W. W Norton & Company, New York, 1994. 230. 16 Mary Fulbrook: Historical Theory. Routledge, London, 2002. ix. 17 Richard J. Evans: In Defense of History. W. W Norton & Company, New York, 1999. (Első ki­adás: 1997.) 18 Romsics Ignác: Mi a történelem? In: Romsics Ignác: Múltról a mának. Tanulmányok és esszék a magyar történelemről. Osiris, Bp. 2004. 451. Eredetileg előadásként hangzott el 2002-ben. 19 Romsics Ignác: Múltról a mának. i. m. 451.

Next