Századok – 2014

TÖRTÉNETI IRODALOM - Szecskó Károly: Az egri domus universitatis és líceum. Oktatás, tudomány, művészet. 1763-2013. Eger, 2013. Líceum Kiadó. 499 o. V/1324

1328 TÖRTÉNETI IRODALOM Közleményének utolsó fejezetében néhány mondatban összefoglalta az 1948-49-es tanév történe­tét, amikor az államosított jogakadémia Egri Állami Jogakadémia elnevezéssel kezdte meg műkö­dését. Néhány megjegyzés, korrekció: Holik Sámuel az államosítás után csak papi szolgálatot tel­jesíthetett, nem került más egyetemre. Nem tanult a jogakadémián sem Gárdonyi Géza, (az egri tanítóképző diákja volt), sem Remenyik Zsigmond (a nagyváradi jogakadémia hallgatója lett, de tanulmányait nem fejezte be). Bartók Béla dolgozatában a Pyrker László által 1828-ban alapított Egri Római Katolikus Érseki Tanítóképző históriáját foglalta össze. Tanulmánya elején megfogalmazta, hogy a meglévő levéltári források és az eddig publikált kis mennyiségű szakirodalom felhasználásával készítette el azt. „A források között a legfontosabbak a Heves Megyei Levéltárban található tanári értekez­letek jegyzőkönyvei voltak, amelyeknek 1870-től 1919-ig terjedő anyagát tanulmányoztuk.” Kér­désünk, hogy miért csak 1919-ig, hisz azok rendelkezésre állnak a tanítóképző 1948-ban bekövet­kező államosításáig. Nincs nyoma annak, hogy a szerző kutatott volna a Főegyházmegyei Levél­tárban is, holott ott 1828-tól 1948-ig található anyag. A tanulmány írója a képző történetét a következőképpen szakaszolta: Az 1848-ig tartó idő­szak. A tanítóképző élete az 1848-49-es forradalom és az 1867-es kiegyezés közötti években. A há­rom-, a négy-, a hat- és az ötéves képzés időszaka. A tanítóképző élete a líceummal összekapcsolt oktatás időszakában. A II. világháború utáni változások 1944-től 1959-ig, a képző megszüntetéséig. Somos Lajos működésének bemutatásakor (1938-1948) nem a róla szó kismonográfiát (Bu­dapest, 2012.), hanem az 1997-ben kiadott Pedagógiai Lexikon III. kötetét használta. A 290. olda­lon az alábbiakat olvashatjuk: „A történészek között kiemelkedő volt Trattler Géza helyismereti bibliográfus is, aki a megyére vonatkozó adatokat gyűjtötte szorgalmasan.” Kiegészítjük ezt az­zal, hogy a neves igazgató-tanító csak nyugdíjba vonulása után (1948) végzet kutatásokat. Érde­mes lett volna írni Trajtler szakirodalmi, történetírói és szépirodalmi munkásságáról is. A 297. ol­dalról hiányzik halálozási dátuma (1978). Bartók Bélára hárult az Egri Római Katolikus Fiú Felső Kereskedelmi Iskola (1921) törté­netének megírása is. Először arról szólt, hogy az iskola megalapításáig hogyan folyt a kereskedel­mi oktatás hazánkban. A szerző az intézmény történetét a következőképpen szakaszolta: Az isko­la alapítása (1921-1924), Az Óriás-korszak (1923-1939). Ezt követően a tanulók társadalmi viszo­nyait elemezte rendkívül alaposan, példamutatóan. Óriás Nándor egyetemi tanári kinevezése után (1939) Angyal Lajost bízták meg az intézmény igazgatásával, aki 1944-ig látta el teendőit. 1946-tól 1948-ig Lénárt János állt az intézmény élén. A dolgozat értékét tovább növelte volna, ha kitér Lénárt tanári és tudományos munkásságára, mert a fejezetben erről alig esett szó. Az 1828-ban Pyrker János László érsek által alapított Egri Rajziskola históriáját Czeglédi László készítette el, a Főegyházmegyei Levéltárban őrzött források és a szakirodalom felhaszná­lásával. Alapos dolgozatának hiányossága, hogy nem említi meg a Joó János által megindított első magyar ipari folyóiratot, a Heti Lapokat (1838) követő, ugyancsak Joó által szerkesztett és ki­adott Hetilapokat (1847). Feltétlenül szólnia kellett volna Joó János Nézetek a magyar nemzet míveltségi és technikai kifejlése tárgyában (Buda, 1841.) című figyelemre méltó művéről. A 20. századi egri katolikus egyetem tervéről készített dolgozatában Szecskó Károly bizo­nyította, hogy 1946-1948 között reális lehetősége volt a katolikus egyetem létrehozásának. Sajná­latos, hogy mindezt lehetetlenné tette az egyházi iskolák államosítása. „Az államosítással az egri katolikus egyetem terve lekerült a napirendről. Czapik érsek és Mindszenty bíboros egri katoli­kus egyetem szervezési tervét a két munkáspárt egyesülése után szovjet mintára megvalósított kommunista diktatúra hiúsította meg, amely nem volt hajlandó tolerálni a világnézeti sokszínű­séget a nevelés és oktatás területén sem.” Nagy József az egri tanárképzés (1948-1990) történetét foglalta össze. Az értékes dolgozat hiánya, hogy nem érzékelteti azt, hogy Magyarországon 1948-tól 1990-ig pártirányítás érvénye­sült mindenütt, vonatkozik ez az egri főiskolára is. Nem állja meg a helyét az a megállapítás, hogy a főiskolán: „Elsőként a történészeknek sikerült bekapcsolódnia az ország tudományos vér­keringésébe.” Amikor Némedi Lajos vezetésével, Debrecenben megalakult a Pedagógiai Főiskola (1948), olyan kiválóságokat nyert meg oktatónak, mint Csenky Imre karnagy, Gélei Gábor zooló­gus, Hortobágyi Tibor botanikus, Kiss Tihamér pszichológus, Papp István nyelvész, Rapcsák András matematikus és Udvarhelyi Károly geográfus. Sajnálatos az is, hogy Hahn István Euró­­pa-hírű ókor- és vallástörténész neve kimaradt a tanulmányból, aki 1955-1959 között oktatott az intézményben.

Next