Századvég, Új folyam, 8. szám (1998)

ÚJRA ÍRT EMLÉKEZET - Szummer Csaba: A fikcionalizmus kérdése a történetfilozófiában, a posztmodern antropológiában és a pszichoanalízisben

SzA­BAD VÉG ÚJRAÍRT EMLÉKEZET 71 sei alkotják, ezért közvetve vagy közvetlenül mind kapcsolatban kell, hogy álljanak egymással. Az elbeszélés fogalmából következik azonban az, hogy minden elbeszélésnek saját szerkezete van: eleje, közepe, vége; ha tehát egybekapcsolunk két narratívát, akkor az első elveszíti a rá jellemző befeje­zést. Ez azonban kizárja az egyetemes „Nagy Történetírás" koncepciójának lehetőségét, hiszen egyébként paradoxonhoz jutnánk. „A narratív történet­­írásoknak összegezh­etőknek kell lenniük, amennyiben valóban történet­­írásokról van szó, ugyanakkor nem lehetnek összegezhetők, amennyiben egyben narratívák is." (Mink, 1978, 11-12, idézi Fáy et al., 1988, 22) A másik Mink számára fontos kérdés: milyen értelemben beszélhetünk egy történészi elbeszélés igaz voltáról. Ha az egyes állítások igazságtartal­mából akarnánk eldönteni egy adott történetírás igaz vagy hamis voltát, zsákutcába jutnánk, mivel az igaz állításoknak igen nagyszámú kombináci­ója létezik. Hayden White Metahistory című könyvében ezeknek a kombi­nációknak egy részét tekintette át, és ennek kapcsán rámutatott, hogy a történész különböző nyelvi trópusokat ("poétikai eszköztárakat) és különbö­ző drámai műfajokat választhat magának egy adott korszak történelmi ese­ményeinek elbeszélésére (White, 1987/1973). Mink a művet korszakalkotó munkának nevezi, és rámutat, ha valóban igaz az, miszerint „az alternatív meseszövések közötti választás kizárólag azon alapul, hogy a történész mi­lyen poétikai eszköztárat tart szimpatikusnak, az elbeszélő szerkezeteket nem lehet többé egymással összehasonlítani abból a szempontból, hogy melyik elbeszélés igaz és melyik hamis. Természetesen arra sincsen mód, hogy a különböző elbeszéléseket egymással kombináljuk, mintha mondjuk a komédia műfaját alkalmazó elbeszélés alkotná az igazság egyik részét és a tragédia műfaját választó narratíva kiegészítené ezt." (Mink, 1974, 13) Végül a harmadik probléma, amely Minket foglalkoztatta, a „történeti tény" vagy „történeti esemény” fogalmának tisztázatlansága. Arthur Dante már idé­zett könyvében azt hangsúlyozta, hogy a történetírás kapcsán nem beszélhe­tünk önmagukban vett történeti eseményekről, csupán bizonyos leírások sze­rinti történeti eseményekről. Mink szerint Dante megállapítása azt implikálja, hogy létezniük kell a történeti tények egy alaphalmazának, valamint az ide tar­tozó események sztenderd leírásainak. Mind ez idáig azonban senki nem állí­totta fel ezeknek az eseményekmek és leírásoknak a leltárát, és még ha meg is tudnánk ezt tenni, „akkor sem járulnánk hozzá semmivel sem a történetírások értelmességéhez, koherenciájához vagy kognitív értékéhez; egy ilyen leltár felál­lítása következtében ugyanis az események magyarázatai teljes egészében feles­legessé válnának. (Idézi Fáy et al., 1988, 23) „Történeti eseményről" beszélni ezért voltaképpen önellentmondásos, vonja le a végkövetkeztetést Mink.3­ 3 „Van valami összeegyeztethetetlen ebben a két fogalomban, hogy »esemény« és »törté­net«, mégpedig amiatt, hogy az esemény fogalma elsődlegesen a természettudományok fogai-

Next