Századvég, Új folyam, 8. szám (1998)

ÚJRA ÍRT EMLÉKEZET - Szummer Csaba: A fikcionalizmus kérdése a történetfilozófiában, a posztmodern antropológiában és a pszichoanalízisben

70 A FIKCIONALIZMUS KÉRDÉSE ... A történeti valóság és a fikció összemosódása A Hempel-Popper-féle „természettudományos" (nomologikus-deduktív) ma­gyarázati modellel (Hempel, 1942) vitatkozva az analitikus filozófusok (Gallie, 1964; Dante, 1965) írásaiban a hatvanas években körvonalazódott az a felismerés, hogy a történeti magyarázatok sajátosságát narratív szerke­zetükben kell keresni. „History tells stories", „a történetírás történeteket mesél el", fogalmazza meg Arthur Danto az új történetfilozófiai koncepciót (Danto, 1965).­ Ez a koncepció alkalmasnak látszott arra, hogy megte­remtse a történeti magyarázatok autonómiáját a természettudományokban alkalmazott oksági magyarázatok­­ úgynevezett „covering law" - modelljé­vel szemben, egyben pedig arra késztette a történetfilozófusokat, hogy újra­gondolják a történeti valósággal kapcsolatos ismeretelméleti feltevéseket. A két legfigyelemreméltóbb teoretikus ezen a téren Hayden White és White barátja, kollégája, az 1982-ben elhunyt Louis O. Mink. Egy 1966-os tanulmányában White arra figyelmezteti a történészeket, hogy nem tartanak lépést azokkal a második világháború utáni filozófiai fejleményekkel, amelyek a valóság, az igazság és a reprezentáció fogalmai­nak az újragondolásából származnak. Ugyanebben az írásában tematizálja azonban White a „radikális relativizmus" problémáját is, amelyet fentebb a fikcionalizmus pozíciójának neveztem. A fikcionalizmus vagy „radikális re­lativizmus" az az ismeretelméleti pozíció, amely figyelmen kívül hagyja vagy elmossa a különbséget művészi megjelenítés és történeti reprezentá­ció között. Ha a történetírók munkáiban is a történetmondás egy változa­tát kell látnunk, mint az irodalomban, akkor mi különbözteti meg az írók fiktív és a történetírók valós történeteit? Ez a kérdés állt Louis Mink érdeklődésének fókuszában. A következők­ben a Mink posztumusz kötetét szerkesztő Brian Fay, Eugene O. Golob és Richard T. Vann által írt bevezető alapján tekintem át Mink kérdésfeltevé­seit és válaszait (Fay et al., 1988). Minket három egymáshoz kapcsolódó kérdés vizsgálata vitte egyre radikálisabb ismeretelméleti pozícióig. Az első probléma a történészi elbeszélések összeegyeztethetősége volt. A felvilágo­sodás elgondolása szerint, mutat rá Mink, létezik egy virtuális egyetemes történetírás, amelynek különböző részleteit az egyes történetírók elbeszélé- . „Nem az a különbség a történetírás és a (természet)tudomány között, hogy a történet­­írással szemben a tudomány olyan szervező alkalmaz sémákat, amelyek meghaladják azt, ami közvetlenül adott. Mindketten ezt teszik. A különbség abból ered, hogy milyen fajta szervező sémákat alkalmaznak. A történetírás történeteket mond el." (Idézi Mink, 1969, 544 - kiemelés az eredetiben)

Next