Századvég, Új folyam, 29. szám (2003)

KÉP(ZETT) TÖRTÉNELEM - Kisantal Tamás: Az extremitás történetisége. Art Spiegelman: Maus

SZÁ­ZAD VÉG AZ EXTREMITÁS TÖRTÉNETISÉGE. ART SPIEGELMAN: MAUS 105 éppen hogy nem jellemző az a vélekedés, a zsidókhoz való afféle viszony, melyet Art az ábrázolást megmagyarázandó elmond. A két kötet mottói elvileg a zsidó-egér azonosítás magyarázatául szolgál­hatnak. Mindkét paratextus az események korabeli, s durván, szélsőségesen ideologikus megfogalmazás. Az első Adolf Hitlertől származik, s így hangzik: „A zsidó kétségtelenül egy faj, ám nem emberi."15 A második egy harmincas évekbeli német cikkből való: „Mickey egér minden idők legnyomorúságosabb eszménye. Minden önálló és tisztességes fiatalnak saját egészséges érzései azt súgják, hogy e mocskos, szennyes rágcsáló, az állatvilág legnagyobb bak­tériumhordozója, nem lehet az ideális állattípus. Le az emberek zsidó lealja­­sításával! Le Mickey egérrel! Viselj horogkeresztet! "16 A náci korszaknak a képregényekkel és a Disney-típusú mesékkel való viszonya azonban megle­hetősen ambivalens volt. Bár a fentihez hasonló vélekedések is jellemzőek voltak (amennyiben a Disney-figurákat az „amerikai-zsidó" kultúra termé­keiként bélyegezték meg), ezzel homlokegyenest ellenkező nézet is megnyil­vánult a német vezetésben. Maga Hitler például 1937 nyarán látott először Disney-filmet, s annyira megtetszett neki, hogy ennek hatására karácsonyra propagandaminiszterétől, Joseph Goebbelstől tizenkét tekercs Mickey egér rajzfimet kapott ajándékba. Nem sokkal ezután Goebbels megbízta Karl Neumant, egy nacionalista háborús társasjáték kitalálóját, hogy alapítson egy rajzfilmstúdiót. Itt a Disney-filmekhez hasonló munkákat hoztak létre, főként az antiszemita propaganda terjesztése céljából. Az első ilyen film Armer Hansi (Szegény Hansi) címmel hamarosan elkészült. Története nem túl eredeti: egy kanáriról szól, áld kirepül kalitkájából, s akit kalandozása során aljas fekete madarak támadnak meg. A film figurái furcsa hibridek: a kanárinak négy ujja van, és fehér kesztyűt hord (akárcsak Mickey egér), egyé­ni frizurája pedig leginkább Hitlerére emlékeztet; a fekete madarak viszont a zsidókat kikarikírozó jellegzetes vonásokkal rendelkeznek.17 A fasiszta pro­paganda előszeretettel használta fel a rajzfilmek és az állatmesék eszközeit antiszemita uszításainak népszerűsítésére: a fentihez hasonló „alkotás" pél­dául az egyik első holland színes animációs film Van den vos Reynaerde (Reynard, a róka) címmel, vagy az Ernst Hiemer által írt Der Pudelmops­dackelpinscher (A pudlimopszlidakszlipincsi), mely gyermekeknek szánt an­tiszemita állatmesék gyűjteménye.18 Vagyis az állatfigurákkal való ábrázolás a nemzetiszocialista propagandában meglehetősen elterjedt volt, egyrészt a „közérthetőség", a szélsőséges nézetek könnyű népszerűsítése, másrészt pe- 15 Maus I. 4. 16 Maus II. 4. 17 Vö. Woodhead i. m. 18 Vö. Barten-Groeneveld i. m. Hiemer könyvéből két részletet találtam az interneten: http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/pudel.html.

Next