Századvég, Új folyam, 40. szám (2006)

MÚLT IDŐ - Horváth Sándor: A mindennapi szocializmus és a jelenkortörténet - Nézőpontok a szocialista korszak kutatásához

VI­G MULT IDő tását helyezték vizsgálódásaik fókuszába. Olyannyira, hogy közel egy évtizede a nézőpontváltó, mikrohistorikusként is emlegetett irányzat tűnik az egyik legproduktívabbnak a sztálinizmus új szakirodalmában, ami nem jelenti azt, hogy más területeken ne születtek volna értékes eredmények.27 Hasonló folyamat történt - részben angolszász hatás­ra - a német történetírásban is a kilencvenes évek végén, ahol az NDK- kutatásban egyre inkább meghatározóvá vált az Alltagsgeschichte, bár a nyelvi fordulat hatása ezekre a kutatásokra még igencsak esetleges.28 Mi történt mindeközben a jelenkortörténet-írásban Magyarországon? A magyar jelenkortörténet és a forradalom­történeti elbeszélésmód „A történettudomány, ha valóban tudomány akar lenni, nem vezethe­ti vissza többé a társadalmi fejlődés történetét a királyok és hadvezé­rek, országok »meghódítóinak« és »leigázóinak» tetteire, hanem első­sorban az anyagi javak termelőinek történetével, a dolgozó tömegek történetével, a népek történetével kell foglalkozni" - idézte Sztálint mottóként a Századok öt születésnapja alkalmából köszöntő száma 1949-ben. Borisz Dimitrijevics Grekov ugyanebben a számban Sztálin történettudományi érkezéseit idézve kifejtette, hogyha a történetírás a társadalom történetéről szól, akkor „éppoly egzakt tudománnyá vál­hat, mint mondjuk a biológia, olyan tudománnyá, mely a társadalmi fejlődés törvényeit fel tudja használni gyakorlati alkalmazás céljaira." Ezen belül a „párttörténet", 1949-ben még idézőjelben, „a legnagysze­rűbb példája annak, hogyan kell alkotó módon alkalmazni a dialekti­kus materializmust konkrét történeti anyagon".29 A szocialista korszakot is vizsgáló magyar jelenkor-történeti kutatá­sok a legújabb kor kutatásának paradigmáját voltak hivatva felváltani 27 A revizionistákról és a sztálinizmusról lásd: Bartha 2003, 15-39. 28 A hivatalos nyelv ritualizálásának vizsgálatáról és az Alltagsgeschichte térhódítá­sáról a német jelenkortörténetben lásd: D. Kovács 2004, 179-204, különösen: 189-192, valamint: Bódy 2004, 3-36. „A források narratív jellegének felismerése és az antropo­lógiai nézőpont azonban nemcsak ebben az esetben, de más monográfiák és tanulmá­nyok esetében sem kapcsolódott össze. Hiába beszélnek Németországban is többen - amerikai hatásra »nyelvi fordulatról« - a források narratív jellege és szimbolikus jelentéseinek felismeréséről, az új kultúrtörténet meghonosításáról, a mindennapok történetírását e következtetések levonása egyelőre kevés empíriával gazdagította." Majtényi 2001, 242-252, 250. 29 Grekov 1949, 1-23. 13

Next