Századvég, Új folyam, 40. szám (2006)

MÚLT IDŐ - Horváth Sándor: A mindennapi szocializmus és a jelenkortörténet - Nézőpontok a szocialista korszak kutatásához

ZAD VÉG MÚLT IDŐ vagy azt gondolták,65 illetve ettől vagy attól féltek, holott helyi szintű forrást nem, legfeljebb helyi vonatkozású híreket is tartalmazó orszá­gos lapot használ. Másfelől kérdéses, hogy bármiféle forrás alapján is adekvát módon válasz adható arra a kérdésre, hogy egy múltbeli sze­mély erről vagy arról a témáról mit gondolt, tudva azt, hogy még az olyan szöveg, mint például József Attilának a pszichoanalitikus elem­zés inspirációjára írt Szabad ötletek jegyzéke is többféle hatást magán hordozó konstruált szöveg, melyből a szerző feltételezett céljaira igen, gondolataira kevésbé lehet következtetni.66 Fitzpatrick, bár szándéka szerint a mindennapokkal foglalkozik, nem vált nézőpontot, mivel felülnézetből foglalkozik olyan jelenségekkel, amelyeket a köznapi értelemben vett hétköznapok közé sorol. Arthur Dante szerint „a nézőpont az, amivel a történeti megfonto­lások magyarázattá lesznek".67 Az a mindennapok története, amely nézőpontjában rokon a kultúratörténettel és nem fél a nyelvi fordulat hatásaitól (Kotkin), a nagyközönség, de a többnyire totalitárius elmé­letet alkalmazó szakma számára is könnyen összetéveszthető a hagyo­mányos néprajz érdeklődési körét nem meghaladó, helyenként társada­lomtudományos irányultságú mindennapok történetével (Fitzpatrick). Ez utóbbi deskriptív jellegű mindennapok története - amely a német történelmi városjátékokban is tovább él - a történelem azon funkciójá­ra is választ tud adni, amelyben a történelem szolgáltatássá, a történe­ti ábrázolások pedig fogyasztási termékekké válnak.68 A sztálinizmus vagy a szocializmus hétköznapi életéről készült fogyasztható tablók ugyanúgy a modern társadalmak kellékei, mint annak idején a modern 65 6 67 68 65 Például: „sokan osztották a levélíró véleményét", uo. 168: „azokat a nőket is foglalkoztatta ez a kérdés, akik olyan férfival kötöttek házasságot, akinek már volt gyereke. [...] Bár sok helyeslő levél érkezett a törvénytervezettel kapcsolatban a saj­tóhoz, a vita olvasójának az a benyomása, hogy sok városi asszony, valószínűleg a többség, határozottan ellenezte az abortusz betiltását. (...) figyelmen kívül hagyták a nők nagy részének ellenkezését az abortusz teljes betiltásával szemben.", uo. 171. „A művelt, forradalmi érzületű nők megvetették a házimunkát, és a gyereknevelést is inkább a közösségi, mintsem családi felelősségnek tekintették.", uo. 174.­ „A nők a Szovjetunióban abban a tudatban nőttek fel, hogy saját életpályát kell kialakítaniuk.", uo. 178., „az állampolgárok leveleiből kiolvasható vélemény felismerhetően összefügg azzal, amiről az a NKVD közvélemény-összegzései beszámolnak" - írja Fitzpatrick, de ez számára nem azt jelzi, hogy a levélírók alkalmazkodnak a hivatalos elvárásokhoz, hanem hogy a levelekben az emberek valódi véleménye olvasható, uo. 183.; „a spanyol polgárháború (...) az ifjúság körében valódi lelkesedést, más körökben azonban kétér­telmű megjegyzéseket váltott ki", uo. 190.; „Sok szovjet polgár nyilvánvalóan egyetér­tett a hivatalos véleménnyel", uo. 197. 66 Erről lásd: Horváth-Tverdota 1992. 67 Danto 2000, 104. 68 A történelem mint szolgáltatás funkciójáról lásd: Gyáni 2003, 97-123. 25

Next