Szeged és Vidéke, 1904. május (3. évfolyam, 154-177. szám)

1904-05-03 / 155. szám

Szeged, 1904. kedd, május 3. SZEGED ÉS VIBÉKE. n ágyúztak. A japániaknak a szombati lövöldözés folyamán 2 emberük elesett és 25 megsérült. Ezek között 5 tiszt is volt. Egy ágyúnaszádraj a jobbparton, Antung alatt, orosz gyalogos csa­patra és tüzérségre bukkant, mely heves küzdelem után visszaszoríttatott. A hajóhíd a falun át Vicsu alatt szombatra elkészült. A 2. hadosztály, valamint a testőrcsapatok azonnal megkezdték az átvonulást és meg­szállották az oroszok állásával szemben és Kuzan mögött fekvő dombokat. A csapatok az egész éjjelen át vonultak a hídon. Szom­baton este Kuroki tábornok táviratilag kö­zölte a vezérkarral, hogy vasárnap hajnal­ban szándékozik megtámadni az ellenséget. Kuroki egész tüzérségének tüzelését az oro­szok Kuzan és Sosoka között levő állására összpontosította. Az oroszok a tüzelést az összes ágyúikkal viszonozták. Hét órára a kuzani üteget elhallgattatták. Fél órával később Kuroki parancsot adott az egész vo­nalon való előrevonulásra. A japáni gyalog­ság futólépésben vonult előre, átlábolt az Iho folyón, miközben az emberek derékig jártak vízben, mire azután megkezdődött a magaslatok megrohanása. Három és öt óra között az oroszokat visszaszorították a fen­­sikon túl. A japáni flotta Vladivosztok előtt. Szt.-Pétervár, május 2. (Hivatalos.) Alexejev helytartó Miklós czárhoz a követ­kező tartalmú táviratot intézi: Április 28-án éjjel 2 óra körül az Uszuri-öbölben a Szkreb­­leszki világító­torony közelében négy ellen­séges torpedónaszád jelent meg, amelyek rövidesen visszatértek a nyílt tengerre. Reggel 7 óra 20 perc­kor azt jelentették az Askold­­szigetről, hogy tíz ellenséges czirkálóhajó és hat torpedónaszád érkezett dél felől. A hajó­raj először az Uszuri-öböl felé fordult a nélkül, hogy lövéstávolságra került volna, majd délelőtt 10 óra körül megfordult, a Gamó-fok felé vette irányát, végigvonult a Ruszky-sziget mellékén és déli irányban sűrű ködben tűnt el. A köd miatt nem lehetett tovább megfigyelni. Partraszállási terv: London, május 2. Csifuból távírják, hogy ott azt várják, hogy a japániak Takusannál partra fognak szállani. Egy kínai vitorlás­­csomnakon, amely Takusanból jött, beszélik, hogy a múlt hónap 22-én négy japáni hadi­hajó és 12 torpedónaszád jelent meg Takusan­nál; a japáni hadihajókról tizenhét tisztet és nagyobbszámú tengerészlegénységet küldtek a partra, mikor azonban az oroszok észrevették a partraszállást, a japániak visszatértek hajóikra és a hajóhad eltűnt. Az expedíc­ió valószínű­leg kémszemle volt a partraszállás czéljából. Újabb bozer-mozgalom, London, május 2. A „Standard“-nak táv­­iratozzák, hogy Tiencsinben nyugtalanító hírek vannak forgalomban a külföldiek ellen irányuló ellenséges mozgalmakról. Tsipan-fuban, San­­tung fővárosában titkos szövetkezetet fedez­tek föl, amelynek ezrekre menő tagja van. A szövetkezet összeesküvéseket szít a kor­mány és az idegenek ellen. A lakosság tömegesen menekül a városból. A hittérítők, akik most akarták megtartani évenként szoká­sos gyűlésüket Pekingben, nem utaznak el, mert a fenyegető mozgalom miatt nem merik őrizetlenül hagyni lakásukat és vagyonukat. A mozgalmakat Pekingben annál nagyobb aggodalommal kisérik, mert a boxer-lázadás is Tsipan-fuból indult ki, ahol 1891-ben meg­gyilkolták mr. Brockst és ez volt a mészár­lások kezdete. ÉJJELI POSTA. (—) Vilmos császár és Bülow. Berlinből jelentik, hogy jólértesült körökben tagadják, hogy Bülow kanczellár állása meg­rendült volna , azt azonban megerősítik, hogy a császár nagyon le van hangolva, amiért az Egyptom és Marokkó tárgyában létrejött an­­gol-franczia egyezményben teljesen ignorálták Németországot. —•) Jókai beteg. Fővárosi tudósítónk azt a sajnálatos hírt telefonálja, hogy Jókai Mór ágyban fekvő beteg. Orvosai vélemé­nye szerint napokig nem is hagyhatja el az ágyat. A beteg költőkirályt számosan láto­gatják. (—) A londoni nagykövet esküje. Bécsből táviratozzák, hogy a király ma dél­előtt eskette föl Mensdorff Albert grófot, Magyarország és Ausztria londoni új nagy­követét. (—) Elgázolt automobil. Az automo­bilok nemcsak elgázolják az embereket, hanem néha ez a sors éri magukat az auto­mobilokat is. Párisból táviratozzák, hogy a bázeli párisi gyorsvonat Oustier-La-Ferriére mellett elgázolt egy automobilt, amelyben a kocsivezetőn kívül két férfi, két nő és egy gy­ermek ült. Mind a hatan szörnyet haltak, oly heves volt a vonat és a gépkocsi össze­ütközése. A szerencsétlenség egy útkereszte­­zésnél történt; a kocsivezető azt hitte, hogy megelőzheti a vonatot, a gyorsvonat azonban még ott érte a síneken az automobilt s összetörte és a benne ülőkkel együtt messze elröpítette. A szerencsétlenséget a vasúti őr okozta azzal, hogy elfelejtette lebocsátani a sorompót. (—) Pánik egy párisi szinházban, Párisból táviratozzák. A Palais Royal-szin­­házban tegnap este nagy rémület volt. Az Escapade-ot adták és a harmadik fölvonás közben füstszag terjedt el a nézőtéren. Valaki azt kiáltotta, hogy tűz van, mire az összes jelenlevők fölugrottak helyükről s a kijárók felé rohantak. Végre sikerült a rendezőnek a közönséget azzal a kijelentéssel megnyugtatni, hogy a buffetben valaki eldobott egy cziga­­rettát, amelytől egy rongy meggyuladt s ez terjesztette a füstszagot. Erre a közönség megnyugodott és az előadás nyugodtan folyt tovább. (—) Vonatkisiklás: Kaposvárról jelen­tik: Az 1010. számú személyvonat, amely az 1902. számú pécsi gyorsvonat folytatásaképp Újdombóvártól Gyékényesig közlekedik, teg­nap este hét órakor a kaposvári pályaudvar kijáró fölváltójánál kisiklott. A lokomotív, szerkocsi és kalauzkocsi baj nélkül futott át a váltón, míg az első és második személy­­kocsi teljesen fölfordult és összezúzódott. A két kocsiban összesen hét utas tartózkodott, köztük egy külföldi is, akiknek azonban semmi bajuk sem történt. A személyvonat ötödfél órai késéssel folytatta útját, míg a Budapestről esti hat óra ötven perc­kor indult gyorsvonat az itteni állomáson a bal­eset miatt egy óra hosszat volt kénytelen vesztegelni. A forgalom még az éjjel teljesen helyreállt. A kisiklás okát nem tudják. Néme­lyek szerint az első kocsinak hibás volt a tengelyszerkezete, mások szerint az volt az oka a kisiklásnak, hogy a vonat a kereszt­váltón a rendesnél nagyobb sebességgel akar­ván áthaladni, a két kocsi a nagy rázkódás folytán a sínekből kiugrott. A vizsgálat külön­ben megindult. (2) Sikkasztó miniszter. Belgrád­­ból jelentik : A semmitőszék a 193.000 frank bérösszeg elsikkasztásával vádolt Todorovics volt belügyminiszter ügyében a letartóztatást és vád alá helyezést jóváhagyta, úgy, hogy ez ügyben a tárgyalást, mely szenzácziósnak ígérkezik, már legközelebb megkezdhetik. (—) Versengés léghajó és automo­bil között. Nagy és előkelő hölgyközönség, továbbá nevesebb sportférfiaink és nagyszámú katonatiszt nézte végig a Turul léghajó föl­szállását. Vasárnap délelőtt 10 órakor szállt föl a Turul és rögtön utána indult vagy tíz automobil, hogy a léghajót leszállásakor el­fogják. A tegnapi kísérletnek különösen sztratégiai szempontból van fontossága, amennyiben bebizonyult, hogy az ellenség léghajójának leszállását gyorsjáratú automo­billal meg lehet hiúsítani. Nagy éljenriadalom közben bocsátották el a „Turul“ tartóköteleit, amelynek kosarából Král Sándor tüzérfőhad­nagy, az Aero-Club kapitánya és Csiszár István huszárfőhadnagy virágot szórtak a nézőközönségre. A légi utasok öt posta­galambot is vittek magukkal, amelyek időn­­ként hírt adtak a léghajóüldözés egyes fázisairól. Rögtön indulás után északnyugat felé vitte a szél a léghajót, mely átrepült a Duna fölött a budai oldalra . Érd közelében hirtelen irányt változtatott és újra átrepülve a Duna fölött visszakerült a pesti oldalra. A 10 automobil közül mintegy húsz kilo­méternyi üldözés után egyedül Brüll ,Alfréd követte a léghajót. Amikor a léghajó Buda fölött lebegett, ő is átrobogott Budára a Ferencz József-hídon és amikor visszarepült a léghajó, Brüll is vissza­automobilozott a pesti oldalra és szorosan követte a léghajó irány­át, és ime mi történt: amikorra a „Turul“ egy órai út után Dömsödön leszál­lott, Brüll maga vezette automobilján már vagy tíz perc­c­el előbb odaérkezett és segítségükre volt a jég utasainak a kiszállás­nál. Úgy Král, mint Csiszár főhadnagy azután Brüll automobilján tértek vissza a fővárosba. A Divatos Ítévjegyek és­­ Levélpapírok a bámulatos olcsó árban legszebb választékban, egyedül Schulhol Károlynál hirdetéseket jutányos árban felvesz a Hi­dóhivatal Kárász­ utcza 10.­­

Next