Szeged és Vidéke, 1908. július (7. évfolyam, 149-175. szám)

1908-07-04 / 152. szám

SZEGED ÉS VIDÉKE SZEGED, 1908., julius 4., szombat POLITIKAI NAPILAP, VII. évfoly­am, 152. (2053.) szám. SZERKESZTŐSÉG, KIADÓHIVATAL és NYOMDA: KÁL­VÁRIA­ UTCA 6. SZÁM. ___ Kiadóhivatal, szerkeszt­őség és nyomda 84. XBI­EFON : Főszerkesztő S. Felelős szerkesztő 565. FŐSZERKESZTŐ: BALASSA ÁRMIN dr. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Szegeden. Postai kü­ldéssel: Egész évre ... 18 korona. Egész évre . . 24 korona. Negyedévre . . . 4.50 „ Negyedévre... 6 „ Egy h­ónapra. . . 1.50 „ Egy hónapra . . 2 „ EGYES SZÁM ÁRA 6 FILLÉR (PJ­) Van Bródy Sándornak egy szín­­darabja, A tanítónő. Szerelmi história keretében és kíséretében festi benne a szerző a mai reakcionárius Magyarorszá­got úgy és olyannak, amilyen csakugyan a falun, a tanyán, a pusztán, a kis vá­rosban, a nagy városban, a megyén, a fővárosban, az országházán. Van ennek a mi társadalmunknak egy tekintélyes ré­tege, képzett tömege, akikben az élet színei oly bambán, oly igazán, oly híven, oly gonoszul, oly kajánul és sötéten tük­röződnek vissza, mint amilyen a való­ságban az élet. A tanítók ezek és a ta­nítónők. A tanár típusa a közfelfogásban a félszeg, a tanítóé a városban a kicsinyes, a falun, a pusztán pedig a folyton borozó, tudatlan, de tudákoskodó ember. Pedig a dolog nincs így. Letűnt már teljesen a múlt század negyvenes éveinek az a sab­lonos tanáralakja, akinek orrán szemüveg van s aki a mellényét rosszul gombolja be. Nagy a szerepe mai társadalmai vilá­gunkban és társaséletünkben a tanárnak és tanítónak. Vagy legalább is nagynak kéne lennie. Ha egyénileg, mind a mel­lett azonban a köz érdekeivel összhang­ban tudná megoldani és oldaná meg föl­adatát minden tanár és tanító. Nem igaz az, hogy nehéz és csodála­tos a tömeg lélektana. Egyszerűbb valami alig képzelhető. Csak akadjon ember, aki úgy tud beszélni a nyelvükön, hogy ne népszemség-hajhászása legyen az, halad­­hatás és érdemtelen emelkedés lajtorjája, hanem az ifjúságban rejlő üde életerő izm­osítása, helyes irányban való fejlesz­tése, emelése, nemesítése, az állatiastól való mind nagyobb eltávolítása és minél magasabb fokra való fölemelése. Természetes, hogy ez a munka csak lassan, fokozatosan végezhető el. Azon­ban elvégezhető. És ez nagy dolog. Mert ebben rejlik a nemzeti közszellem át­alakítása, a meggyöngült és meglazult társadalmi fölfogások erősítése, a modern közszellem érvényítése, a társadalmi át­alakítások bizonyosabbá, határozottabbá való tétele. Ezen a téren van és lehet nagy sze­repük a tanítóknak, akik oktathatnak régi buta sablonok szerint is és hirdethetik az iskolákban az igazság igéit is. Aszerint, ki­­isilyen. Embere válogatja. Mert kétségtelen, hogy ennek a társadalmi osztálynak és rétegnek sincs abszolút értéke s nem egy tanító és tanítónő van, aki halálos ellensége minden fölvilágoso­dott eszmének, harcnak és küzdelemnek. A tanító. Ámde ez csak annak az árnyékfoltnak színtelen, elmosódó és zavartalan folyta­tása, amelynek nyomása és hatása alatt áll egész M Magyarország, amely a benne folyó életet nem valami tisztának, követ­kezetesnek és ideálisnak láttatja s amely a közel­jövőben nagy társadalmi átalaku­lásokat és forrongásokat sejtet. Van azonban a tanítók és tanítónők között igazán sok derék, erős egyéniségű és radikális ember. Különös, de legtöbb­­nyire az annyira lebecsült és lenézett falun és tanyán találhatók ezek, akik eb­ben a sötét, nyomott hangulatú, szeren­csétlen és komor országban megsejtői és m­eglátói a jövendőnek, szószólói az em­beri szabadságnak és fölvilágosodott esz­méknek, rajongói és hívői az emberiség érdekéből való forradalmaknak és küzdé­seknek. De nem is erről van most itt szó. Erős egyéniségű, nemesen gondolkodó és érezni tudó ember található más társa­dalmi állású emberek között is. Ha nem is sok. Hanem az eszkimó és a fóka hasonlatával célzott ténynek folyton-foly­­vást való uralmára ismétlődésére akar­nak rámutatni ezek a sorok. Szegeden, a tanyákon, tíz tanítói ál­lást akartak betölteni. A javadalmazásuk ezeknek a tanítói állásoknak bizony Isten, olyan szegény, hogy inkább kegydíjnak tűnik föl, mint fizetésnek. A legkoldusabb iparos el nem vállalná. És okosan. A tanító azonban kimegy a tanyára. Tanít, dolgozik, lelkesedik, tüzel és tanul. Mi­közben félszegen kell viselkednie, mert a magyar közigazgatás az alantas embertől butaságot, bárányengedelmessé­get, berotválatlan arcot, föltétlenül kopot­tas ruhát és kormánypártiságot kíván. És a magyar tanító mindezt megteszi. Részint fő, részint mellékfoglalkozásképpen. Mert meg kell tennie ezen az áldott, gazdag és jó magyar ugaron. De ez sem a dolog veleje, amint mondják, nem itt van elásva a fejsze. Sok mindent kénytelen megtenni az em­ber ezért a kutya megélhetésért és bizony a mi híres pusztáinkon, tanyáinkon és falvainkban nem egy nagy tehetség, rit­kán található intellektualitás és alkotó erő aprózódik el az állami, városi és megyei hivatalos uraknak tett szolgálatokban, emésztődik föl a megaláztatások, az ala­csony sor, a meg nem értés, az elnyo­matás, a haladás és alkotás lehetetlensége fölött érzett keserves kínok és szenvedé­sekben. Ezek az úgynevezett letört egzisz­­teniciáknak egy csoportja, akiknek őszülő haja okos, megemésztett tudással teli főt, kopottas kabátja érző, sokat szenve­dett és nagy szívet takar. A régi magyar átoknak élő hirdetői ők, amely az egyén­nek a köz érdekében való érvényesülését a még mindig fennálló és uralkodó rendi­ség, a vallás és osztálykülönbség, a jobb és gyatrább vagyoni és születési állapot szerint és alapján gátolja, sőt megaka­dályozza. Hanem a dolog nem itt kezdődik. Ott és akkor, amikor tíz üres vagy új tanítói állásra ötven pályázó is akad. Az a kút­feje minden nyomorúságnak, kiinduló­pontja tehetségek letörésének és oka nagyon sok bűnözésnek. Lehet szép dolog a művészet, az ének, a sziniház, a festés, a költészet, az emberek azonban első­sorban és nagy tömegükben élni akarnak. Kenyér után néznek. Állásért törtetnek, haladásért piszkoskodnak. Hol van az a Magyarország, amely minden emberének ad biztos megélhetést? Nincs sehol. Nem mert terméketlen lenne a föld, hazug a kereskedés és kü­lönösen az ipar produktív voltáról fölállí­tott tétel, hanem mert a kormányzat, tár­sadalmi és állami mozgalmak egyaránt a földszinen maradnak, helytelen irányban mozognak. A tanító sorsa hű képe a nálunk uralkodó rendszernek. Sokan vannak, sokkal többen, mint az állások. Műkö­désükben önállóság nélkülieknek kell lenniük, gyámoltalanoknak, szegényeknek és kopottaknak. Az új korról, a modern társadalmi és jogi áramlatokról tudomás­sal sem szabad bírniük. Engedelmesked­niük kell vakon. Mert ha nem teszik, talpára áll és kirúgja őket állásaikból a két legnagyobb hatalom: az egyház és az állam. És futniok kell az ily állásokért is. Különben az éhenhalás vagy a lopás vár reájuk. És az ember természete olyan, hogy inkább lop, mint éhen hal. Terv Perzsia fölosztására. Carson lord, India volt alkirálya, a berlini „Tag“ értesü­lése szerint memorandumot nyújtott be a királyának a forrongó Perzsia fölosztásáról. Egy diplomata, aki ezt a memorandumot olvasta, a következőket mondja róla: — Curson terve, hogy a közeli Keletet Oroszország, Franciaország és Anglia között, Magyarország-Ausztria érdekeinek bizonyos figyelembevételével, fölosszák. Anglia az Arábia és Mezopotámia fölötti protektorátust kapná, Franciaország a Szíria fölöttit. Orosz­országnak szabadkezet engednének a Bosz­­poruson. EGYES SZÁM­ÁRA 6 FILLÉR.

Next