Állami Szent Erzsébet leánygimnázium, Szeged, 1936

Schill Fülöp ny. tanügyi főtanácsos­, c. tankerületi főigazgató,­­ leánygimnáziumi igazgató méltatása. Munka és pihenés az ember élete. Igazi nyugalmat azonban csak a jól végzett munka tudata nyújthat! Fáradni és küzdeni, akarni és eredményeket elérni kell előbb ahhoz, hogy a nyugalom boldogsága elé tiszta öntudattal és vágyakozó örömmel nézhessen az ember. És mi mindnyájan tudjuk, hogy iskolánknak lelkünk mélyéből nagyra­­becsült igazgatója, Schill Fülöp tanügyi főtanácsos, ilyen tiszta öntudattal és vá­gyakozó örömmel állhat élete e határmesgyéjén. Emelt fővel és bátor lélekkel vallhatja, hogy odaadó és lelkiismeretes munkájával, soha sem lankadó kö­telességérzetével és minden nemes eszme iránt való meggyőződéses lelkesedésé­vel megtett mindent, amivel hazájának, hivatásának és embertársainak tartozott Isten rendelése szerint. Pedig a jó Isten nehéz életpályát jelölt ki számára, de megadott hozzá minden szellemi képességet, felvértezte a kitartás lelkierejével és a szeretet melegével, hogy mindvégig a legjobbak és legnemesebbek út­jait járhassa. Álljunk meg egy kissé ez életpálya főbb állomásain, hadd lássuk keresztjét és szépségeit, fölfelé ívelését és beteljesedését, hogy aztán megismerjük az em­bert, aki e pálya kereteit lelki tartalommal töltötte meg. Schill Fülöp arad megyei német származású pedagógus család gyermeke. Ara­don végezte a középiskolá­t s e város történeti múltja, a 13 vértanú szelleme, — akiknek sírjához az ő diákkorában még csak titokban zarándokolhatott ki a ta­nulóifjúság, — érlelte tudatos élménnyé benne a magyar haza és föld áldoza­­tatos szeretetének kötelességét. Vonzza az apai pálya és vonzza a művészet, az irodalom szépsége. Tanár lesz e hivatás iránt érzett lelkesedésből. Első állo­mása a pécsi állami főreáliskola, innen szülőföldjéhez közelebb, a temesvári ál­lami főreáliskolához kerül. Csakhamar tanár lesz egyúttal a temesvári állami fel­sőbb leányiskolában is. Mársits Rozina akkori igazgatónő annyira értékeli szak­­képzettségét és lelkes, odaadó munkáját, hogy maga ajánlja utódjául az igaz­gatói állásban. Rövidesen ki is nevezik az alig tíz éve működő tanárt igazgató­nak, hogy aztán 24 évet töltsön a magyar nőnevelés e fontos pozíciójában. De hivatása lelkiismeretes teljesítése mellett talált időt arra, hogy a magyar és német irodalommal ne csak mint tanár foglalkozzék. Előadásokat tartott a temesvári szabad líceumban Petőfiről, Aranyról és Heinéről. Megjelent egy ér­tékes tanulmánya »Párhuzam Kölcseynek Csokonairól és Schillernek Bu­rger­­ről írt bírálata közt« címen, majd egy másik értekezése: »Wilhelm Jordans Ni­­belunge« és több cikke a nemzetiségi kérdésről a temesvári napilapokban. Iro­dalmi működése elismeréséül a temesvári Arany János Társaság rendes tagjává választotta. A családi élet boldogsága, a modern épületben elhelyezett virágzó felsőbb leányiskola békés vezetése és céltudatos fejlesztése egy felfelé ívelő pálya har­monikus ígérete volt. De elkövetkezett a megpróbáltatások első állomása: ki­

Next