II. kerületi állami polgári fiúiskola, Szeged, 1934

tesség, amely a legteljesebb rendet, a legfenségesebb hatalmat és a leg­­áradóbb szeretetet sugározza. A mi emberi életünk ezeknek az erőknek állandó harcától hangzik. A férfi, Ádám, az akarat, a gyengéd nő, Éva, az érzelem, s az isteni békét megakadályozni akaró gonosz szellem, Lucifer, az ördög, az ér­telem. Ez a három hős küzdi végig az ember tragédiáját. Az emberiség sorsának története Ádám látomása, álma, amelyet az ördög bocsát reá. Ezzel az álommal akarja elszakítani az embert Istené­től, hogy ne annak tisztelője, imádója, hanem dacos megtagadója legyen. Nem egyszerű bűnre akarja tehát csábítani az első emberpárt, — hi­szen igaz, minden bűn elszakít egy-egy szálat az ember lelkén, amely Istenéhez fűzi, — de viszont a bűnbánat újra összeforrasztja az elsza­kított szálakat. Nem, az ördög többet akar ennél. Neki dacos, az Isten­nel perbeszálló életeldobás kellene. Ehhez a lelki állapothoz szeretné sodorni Ádámot. A mű az Úr trónusától indul. A teremtés befejezése után örven­dező angyalsereg dicsőíti az Urat, egyedül Lucifer nincs megelégedve a nagy alkotással. Vakmerő hangon saját részét követeli belőle, hogy be­bizonyítsa, milyen tökéletlen a világ. Osztályrészül két elátkozott fát kap a Paradicsomban. Ádám nem veszi észre, hogy Lucifer a bűnbe vezeti, maga szól Évának: „De csak szakíts. Jöjjön ránk, minek jönni kell... Legyünk tudók, mint Isten“. A csábítás sikerült, az ember elveszti az Isten kegyét. Elszakad Istentől. Megtagad vele minden összefüggést, nem érez hálát az életért, mert azt hiszi, hogy annak minden lépése a saját fáradságának gyümölcse. De nem megelégedett: érezni kezdi lelkén a test bilincseit. Most hát látni kívánja a célt, amelyet választott magá­nak . Lucifer, a gonosz szellem, egy álom sorozatban végigvezeti az em­beriség jövő küzdelmein. A történelmi színek sorozata Egyiptomban kezdődik. Ádám, mint Fáraó, félistennek gondolja magát, nevének örök megmaradásáról áb­rándozik, mire Lucifer kijózanítja képzelgéséből. Lucifer ebben a jele­netben hatalmas miniszter, Éva pedig egy halálra korbácsolt rabszolga hitvese, akibe Ádám beleszeret. Az a látvány, amikor a boldogtalan asszony holt urát siratja, megrendíti Ádámot. Érzi, hogy milliók bérez­nek egy miatt; látja, milyen nyomorban él a nép; új világ után kíván­kozik, ahol nincs zsarnokság, nincs önző dicsőség, nincs rabszolga­­munka, hanem minden a köz javáért történik. A Fáraó önzésének si­várságából a szabad népért küzdő szabad ember sorsát kívánja. Lucifer elvezeti az új világba, a görög Miltiades korába. A görög vezér önzetlenül küzd hazája boldogságáért, de a nép háládatlan s jó­tevőjét vérpadra hurcolja. Ez tehát a népszabadság, ez a köz javáért való önzetlen fáradozás jutalma. Ádámnak nincs más vágya most már, csakhogy a gyönyörnek éljen. Miltiades nemes önfeláldozásának hiába­valóságát látva, eszmenélküli világba kívánkozik, hol mindenki „éljen magának és keresse a kéjt“. Ezt a császárt Rómában találja meg. Itt mint egy római főúr, Ser­­giolus dőzsöl a város ledér női között, de a tivornya nem tudja bol­doggá tenni. Megundorodik társaitól, a kéjtől és önmagától. Az állati kéjtől megundorodva most egy szent eszme, a kereszt harcosa akar lenni. A következő jelenetben mint Tankréd, a keresztes lovag harcol a keresztért, de fájdalommal látja, hogy az emberiség most sem különb a

Next