Községi felsőbb leányiskola, Szeged, 1895

I. Kivonat a felsőbb leányiskolák szervezetéből. 1. A felsőbb leányiskola czélja és tanrendszerének alapelvei. A felsőbb leányiskola czélja alkalmat nyújtani arra, hogy benne társadalmunk női tagjai nemük sajátlagossága és a társadalmi jelen viszonyok által feltételezett s élethivatásukra szükséges általános műveltséget szerezhessenek. E czél elérésére, mind a tanrendszernek és a tantervnek megállapításánál, mind az egész oktatás meneténél, mind a nö­vendékek felvételénél a következő alapelvek szolgálnak irány­adókul : 1. Az iskola növendékeinek lelkét a jó, szép és az igaz iránt valósággal megnyerni iparkodik s gondosan kerüli mindazt, mi csak álműveltséget eredményezne. 2. Kerüli továbbá a műveltség minden luxusát is és csak azt tanítja, a minek ismeretére nem csupán néhány növendék­nek, hanem általános műveltségük érdekéből mindazoknak szük­ségük van, kik ezen tanintézetbe lépnek. 3. A nevelés, oktatás és tanítás mind czélját, mind mód­szerét, mind a tananyagot illetőleg, a pozitív életviszonyok és mindenek előtt a női egyéniséghez s ennek jogosult sajátlagos­­ságaihoz alkalmazkodik. 4. A tantárgyak s a tanítandó ismeretek mennyiségére és mértékére nézve még a következő szempontok irányadók, u. m.: a) hogy csak az és annyi taníttassák, a mit és a mennyit az egyes tanfolyamokban a rendelkezésre levő idő alatt s a növendékek előképzettsége szerint kellő alapossággal lehet meg­.*

Next