Hétfői Rendkívüli Ujság, 1930 (12. évfolyam, 26-51. szám)

1930-07-07 / 26. szám

­ L­ ARA 20 FILLER «■•rkcsiidsig és kiadAUvatal: Sis­­fed. Somogyi o. 7, Telefon: 17—24, ts­­sernap lé—54. EI8- Oxelésl éra a Sport* ajaággal együtt ha­­ponta 80 fillér, ne­gyedévre 2 P 40 fill.ETFOIU JSflG SZBORD, 1930 JULIUS 7 « A­RA A „SPORTU­SAO''-aAL 20 FILLÉR « XII. ÉVFOLYAM. 26. SZÁM releifls sserkesis és kiadótulajdono­ Ugell IsnS. Megje­­lesik minden hely 18n. Hirdetéseket felvess s kiadóhi­­vstsl: Somogyi u. 7. SS. és minden hirdetS Iroda. itt Autózás közad­ókból A nyilvánosság kizárásával működő köz­­igazgatásból, mint enyhén pislákoló gyertya­­fény­, olykor-olykor kiszűrődik egy-egy adat fénye a bezárt ablaktáblák mögül. Nem ref­lektorok, nem is izzólámpák, mégis elég fényt terjesztenek maguk köré s ebben a vélet­lenül kiszürem­lő fényben mégis nagy igaz­ságokat és komoly összefüggéseket lehet fel­ismerni. Olvassuk, hogy négyezerhétszáz pengőt autóznak el a város tisztviselői egyetlen hó­napban. Ebből az összegből százötven-száz­­hatvan pengő jut egy napra, ha a hivatalszü­­neti napokat is számítjuk. (Ámbár azt gon­doljuk, hogy hivatalszüneti napra több esik az átlagból, az autózásban nem volt hivatal­­szünet.) Napi százhatvan pengőből meg lehet tenni négyszáz kilométert, a város tisztviselői tehát május hónapban, vasárnapot sem véve ki, naponkint négyszáz kilométert tettek meg autón. Az egyszerű adófizető polgár szájat­­tátva áll meg a munkavégzés és fáradhatatlan­ság ilyen monumentális bizonysága előtt. Na­ponként négyszáz kilométer a mi rossz utain­­kon, esőben és szélben, sárban és porban,­­ ne mondja senki, hogy a városi tisztviselő visszariad, amikor fáradalmakat, megpróbál­tatásokat, testi szenvedést ígér az autózás. Ha már ez az adat minden elővigyázatossági rendszabály ellenére nyilvánosságra került, akkor legalább hasznosítsuk a köz javára ta­nulságait. S akkor ennek érdekében a legelső kívánság: hozzák nyilvánosságra, ki, miért és milyen megbízás alapján használta a városi autót. Ez a hónap, aminek ijesztő adata nyil­vánosságra került, legyen a stichpróba. Ne elégedjünk meg annak tudásával, hogy meny­nyi volt ebben az egy hónapban az autó­költség, foglalkozzunk azzal a kérdéssel is, hogy ki költötte el, mivégből költötte el s milyen utat tett meg a város számlájára autó­val. kép csak igy lesz teljes s a helyes intézkedés feltételéhez, a helyes diagnózis és helyes terápiához csak igy jutunk el. Egyszer már szóvá tettük, hogy az angol mi­niszterelnöknek nincs hivatali autója, pedig nemcsak Szegeden, Londonban is vannak tá­volságok s a weekendezés nem szegedi szo­kásként jutott el Angliába. Az angol miniszter­­elnöknek nincs hivatali autója s Szeged város tisztviselői egy hónapban négy­ezerh­étszáz pengőt autóznak el. Nem akarjuk összehason­­lítani az angol birodalom pénzügyi helyzetét Szeged város pénzügyi helyzetével, mert at­tól tartunk, a lokálpatriotizmus megint ránk­támadna kedvenc vádjával, hogy áruljuk a várost. De ha az angol birodalom nem ad a miniszterelnöknek hivatali autót, talán a s­ík­os polgársága érdeklődhetik az iránt, hogy pél­daképen abban az egy hónapban, melynek ijesztő adatai nyilvánosságra jutottak, kik és milyen utakra használták a város autóit? Ne rendeleteket adjanak ki, mert rende­letek voltak eddig is, csak a rendeletek szá­mánál kisebb számban voltak olyanok, akik a rendeleteket be is tartották. A városi gazdál­kodás módszerét, a közvagyon kezelésének módját kell itt átvizsgálni alapjaitól a leg­kisebb részletekig. Ne simogató bizottságokat, hódoló küldöttségeket és hízelgő­­depu­táció­­kat küldjenek ki: a város egész adminisztrá­ciója régen megérett arra, hogy egy nagy­, tüzetes és személyi érzékeny­kedésre tekintet­tel nem lévő általános revíziónak vétessék alá. Az az adat, ami most nem kis elképesz­­tést keltve került nyilvánosságra, alig több, mint egy vékony cérnaszál. De egyetlen vé­kony szál néha elég arra, hogy az egész rendszert — a rendszertelenség rendszerét — felgombolyítsuk vele. Milyen becsülete van ott az adófiltereknek, ahol egy hónapban négyezerhétszázpengős autószámlát csinálnak, milyen ítéletük van a város anyagi hely­zetéről azoknak, akik eltűrik a közvagy­on ro­vására ezt az autóforgalmat. Mert bármilyen örvendetes is az autóforgalom fellendülése, mégsem kívánatos az, hogy az adózóktól ki­verejtékezett adófilléreken lendüljön fel a hi­vatali utak autóforgalma. Láttunk már autót, amibe hálószoba volt felszerelve, láttunk autót, mely­ben tökéletes konyuha volt, — nem le­hetne egy városi autót berendezni íróasztal­lal, telefonnal, perzsaszőnyeggel, faj­encemos­­dóval és restanciával —, hogy a hivatali szo­ba tökéletes hasonmása legyen? Talán job­ban össze lehetne egyeztetni a hivataloskodást az autózással, ha ilyen h­ivatalszobaautomobil állna­­a tisztviselő urak rendelkezésére. Komp­hajó ,a restancia tengerén! S végre gondos­kodni kell a vezető tisztviselők kényelméről, elégre ha egy hónapban négyezerhétszázpen­gős autószámlát, naponkint négy­száz kilomé­tert kell csinálniuk, nem igen lehet tőlük azt követelni, hogy hivatali szobájuk szá­mára az autózástól lopjanak időt. Ha azonban minden hónapban nyilvános­ságra hoznák, hogy­ kik és milyen utakra használták a város autóit, a kérdés megoldó­dik minden bizottság és minden ellenőrzés nélkül. Az ilyen betegségre legjobb orvos­ság a nyilvánosság. Eber Antal, a Magyar-Olasz Bank vezérigazgatójának és Papp József, az IPOSz elnökének autószerencsétlensége Budapest, július 6. (Saját tudósítónk tele­fonjelentése.) Vasárnap délután a Kecske­mét—Budapest közötti országúton, Lajosmizse határában súly­os kimenetelű autószerencsét­lenséget szenvedett Éber Antal, az Olasz— Magyar Bank vezérigazgatója és a társasá­gában lévő Papp József, az IPOSz elnöke. Éber Antal autója Lajosmizse előtt egy pa­rasztszekeret akart kikerülni, előzésnél azon­ban, amikor egyvonalba került az autó a szekérrel, a kocsis az autó felé fordította lovát. Erre az autó soffőrje hatalmas kany­­a­­rulatot vett, mire az autó az országút egyik fájának futott. Az ütközés következtében a kocsi teljesen összetört s az ütközés következtében Éber Antal fején és karján szenvedett könnyebb sérülést. Éber vezérigazgató úttársa, Papp József súlyo­sabb sérülést szenvedett, amennyiben a zárt autó kitört ablakcserepei arcát és orrát ösz­­szevágták. Szerencséjükre rövidesen jött egy üres autó, amely azután Budapestre szállította a meg­sérült Éber vezérigazgatót és Papp elnököt. Budapesten a Pajkor szanatóriumban helyez­ték el őket. Bethlen István gróf nyilatkozott Debrecenben a királykérdésről Debrecen, julius 6. (Saját hidósítónk telefonje­lentése.) Nemcsak Debrecenben, de országszerte nagy érdeklődéssel tekintettek Bethlen István gróf mai beszámolója elé, amelyet — mint ismeretes — dr. Baltazár Dezső debreceni református püspök ellen intézett kittéletlen támadás előzött meg. A m­iniszterelnök természetesen igen tekintélyes tömeg felett rendelkezik Debrecenben, amelyet nem ne­héz hangos tüntetésre kivezényelni, visz­ont Debrecen függetle­n polgársága az­onban már a beszámoló előestéjén szerd­aáival ünnepelte közbecsülésbe­n álló főpapját és biztosítosa törhetetlen ragaszkodásáról. Bethlen István gróf Gömbös Gyula honvédelmi miniszter és titkára kíséretében délelőtt tízkor repülőgépen érkezett Debrecenbe. A repülőtéren Hadházy Zsigmond főispán és Vásáry István pol­gármester várták és azok kiséretében jelent meg déli 12 órakor a Bika-szállodában. A miniszterelnök beszámolójára Debrecenbe ér­keztek Gömbös Gyula honvédelmi miniszter, Kle­­belsberg Kunó gróf kultuszminiszter, Ángyán Béla, Prónay György és Sztranyavszky Sándor állam­­titkárok, valamint Szudy Elemér miniszteri taná­­csos­ ,saj­tófőnök. Az egységespárti képviselők kö­zül: Bubinek István, Darányi Kálmán, Görgey József, Madarász Elemér, Putnoky­ Móric, Édes Antal, Hajós Kálmán, Szabó Zoltán, Gáspárdy Elemér, Morvay Zsigmond, Herczegh Béla, Kon­koly-Thege Kálmán, Barabás Samu, Takács Géza, Héji Imre, Krúdy Ferenc, Szepessy Géza, Nep­­peli Gyula, Berki Gyula, Fekete Lajos, Aloser Ernő, Illés József, Péntek Pál, Gyulay Sándor, Dési, Géza, Éhn­ Kálmán, Szeder Ferenc János, Jánossy Gábor Kálmán Jenő, Mihályffy Vilmos, Csák Károly, Krüger Aladár, sokorópátkai Szabó István, Plachy György, dr. Gaál Mihály, Kálmán István, Petri Pál, Szinnyey Merse Jenő, Pintér László, Vojnich Miklós, Temesváry Imre, Meskó Zoltán, Almássy László, Puky Endre, Herczegh Jenő, Zsafkó Pál, Deme Ákos, Homonnay Tiva­dar, Tabódy Tibor, Simon András, Gyömörey Sándor. A beszámolóra kivezényelték a Máv, műhely és vagongyár munkásait és tisztviselőit zenekaruk­kal, a pénzügyigazgatóság személyzetét, a postá­sokat, a vasutasokat, a gazdasági akadémia és az egyetem gazdasági hivatalát. Úgy ezek, mint a szomszéd községek küldöttségei, valamint a MANSz tagjai a Bika előtt sorakoztak, mivel a terembe a rettenetes hőség miatt csak korlátolt számmal bocsátottak be hallgatókat. Viszont a teremben elhangzó beszédeket hangszórók útján tették hallhatóvá a Bika előtt felsorakozottak ré­szére. Déli fél egykor vonult be Bethlen gróf a Bikába, amelynek halljában Magos György fogadta. A te­remben Vargha Kálmán felsőházi tag üdvözölte Telefon 5-82 B­E­L­V­Á­R­O­SI MOZI t­elefon 5 82 Telefon 11-85K­ORZÓ MOZI Telefon 11-8.5. Hétfelől sierdá­g. ^ Az első színes hangos Hím I INDIÁN SZERELEM Dráma RICHA­RD DIX főszereplésével és a legújabb nótás medák. Kioatlan­aK kezdete 5, 7 és 9 órakor, vasas- es ünnepnap 6. 5, 1 es a praitur Hétfőn és kedden. A megtért Dráma Hans Adalbert, Schlellow és Mary Delschaff főszereplésével. ________________Aronkivül: BURLESZKEK­_______________ Ela­dásuk kezdete 5, 7 e- 9 órakor, vasr- es ünnepnap 3, 5 7 és 9 órakor

Next