Hétfői Rendkívüli Ujság, 1932 (14. évfolyam, 27-52. szám)

1932-07-04 / 27. szám

Hétezer pengőre rugó 82 sikkasztást ismert be a Petemelly-cég pénzbeszedője A szegedi rendőrségen vasárnap reggel feljelentést tett Peteritelly József szegedi ismert fű­szernagy­­kereskedő cég Makra János nevű segédje ellen, akiről kiderült, hogy cégét huzamosabb idő óta rendszeresen károsítja azáltal, hogy az általa be­szedett kinnlévőségeket nem szolgáltatta be. Peternel­ig úgy tudta meg, hogy tolvajt tart a házánál, hogy a napokban egy makói üzletfelével találkozott, akit arra kért, hogy küldje be neki egy már régen esedékes számla összegét. A makói kereskedőt meglepte a kérés, mert úgy emlékezett, hogy ezt a tételt már kifizette Makra Jánosnak, akit a cég átküldött Makóra inkasszálni. Meg is találta tárcájában a nyugtát, amivel kétségtelenül igazolta, hogy nem tartozik. Péternek­y most már rosszat sejtve sürgősen meglátogatta környékbeli vevőit és azt a szomorú megállapítást tette, hogy Makra visszaélt bizalmá­val és a beszedett pénzek egy jelentős részével nem számolt el, illetőleg azt megtartotta. A rendőrségen azonnal előállították Makra Já­nost, aki rövid kertelés után beismerte, hogy ösz­­szesen 82 esetben nem számolt el a beszedett pénzekről és a megtartott összeg mintegy 7000 pen­gőre rúg. A megtévedt kereskedősegédet a rendőrség elő­zetes, letartóztatásba helyezte és hétfőn álli­­ér­ik a­­ ügyészség fogházába. A magas vasúti tarifa eltereli Szegedről a gabonaforgalmat Az Alföld Bizottság legutóbbi szegedi gyű­lésén elhangzott beszédek után megindult vi­ta során több olyan dolog kezdeményezése csendült ki, mely legközelebbről érinti Szeged város jövőjét. Ezek között van néhány olyan, melyért bár nekünk szegedieknek kü­zdenünk kell, de a megvalósítás nemcsak rajtunk, de talán a kormányzaton is kívül álló körül­mények és hatóerők befolyásától függ. Van­nak azonban dolgok, melyek megvalósulása eminens érdeke Szegednek, sokkal előbbre­­valók, mint a Duna—Tisza csatorna álom­képe. Sajó miniszteri tanácsos úr előadásából sta­tisztikai adatok alapján hallottuk, amit mi szegediek saját tapasztalatainkból is tu­dunk, hogy az elmúlt gazdasági évben Sze­gednek kb. 1.000.000 métermázsát lelt ki a hajózási áruforgalma, aminek mintegy 70— 75 százalékát gabonaszállítmányok adják. A város geográfiai fekvése, a tiszai hajózás és a vasúti vonalak összefutása folytán Szeged már a háború előtti időkben is nagy gabona­átrakó centrum volt, az elmúlt gazdasági év­ben, miután a kivitel a Fekete tenger felé irányult, a békeéveket is meghaladó mennyi­ségben instrudáltatott Szegedre az Alföld ga­bonatermő vidékeinek exportálható feleslege. Az export időszak alatt azonban erősen érez­tük, hogy Szeged ezen közismerten és­­ki­­válóan alkalmas voltát más városok verse­nye a gabona transitálás terén már megtá­madta. A szolnoki tiszai rakodón, ahol a háború óta majdnem semmi és a békeidők­ben is csak jelentéktelen mennyiségű gabona került átrakodásra, az elmúlt gazdasági év­ben már több mint félmillió mm gabonát raktak hajóba s­ el lehetünk készülve, hogy különösen olcsó munkabérek mellett hama­rosan egy harmadik tiszai város is, Csongrád a versenyzők között lesz. Mi volna tehát itt a tennivaló, hogy Sze­ged forgalmát ne csak megmentsük, hanem je­lentőségének megfelelően hathatósan emeljük is? Elsősorban a Szegedre irányított gabona­szállítmányok részére speciálisan kedvező vas­úti tarifák alkalmazása, másodszor alkalmas kereskedelmi kikötő, mely egyszersmint a ha­jóknak téli menedékhelyet is nyújtana. Min­denesetre azonban átmenetileg is a meglevő intézmények és berendezkedések modernizá­lása. Veress Gábor üzletigazgató úr igen h­elye­­sen érintette felszólalásában, hogy nem a Du­na—Tisza csatorna megépítése tartozik a fon­­­os problémák megvalósításához akkor, mi­kor a vasutak teherszállító kapacitásuknak alig 10 százalékát tudják csak kihasználni. Változtasson tehát a Máv, legalább bizonyos relációkban drága gabonatarifáin, ezáltal el­érhető lesz bizonyos százalékban a forgalom emelése, de mindenesetre nagyobb bevétel az­által, hogy hosszabb utat futnak be pályáin a gabonaszállítmányok. Már eeddig­­is igen sok relációt veszített el a vasút a teherautó­­fuvarozás versenye által, de az utóbbi évek­ben igen nagy távolságokról 70—100 km-es távolságokban lóigákkal történt fuvarozás vont el nagy mennyiségieket a vasúti fuvarozás elől. Szépen közeledünk a »dilizsánszi« idők­höz és ennél a retrograd haladásnál ma már ott tartunk, hogy sok-sok ezer mm gabonát, fuvaroztak lovasigákon Békés-, Csanád-, Bács- és­­Pest megyékből Szeged, Szentes, Félegyhá­za, Csongrád és Vásárhelyre. Ha erről is mód­juk lett volna az illetékes tényezőknek pontos statisztikai adatok alapján meggyőződést sze­­rezniök, valószínűnek tartom, hogy ezekre a relációkra olyan fuvarmérsékléseket léptettek volna életbe, hogy ezt a versenyt lehetetlenné tegyék, mert tudomásom szerint egyik csong­­rád megyei városban konkrét panaszra köz­igazgatásilag nem is akarták megakadályoz­ni a távolsági fuvarozás ezen, bár elavult, de kétségen kívül praktikus és olcsó módját. Az illetékes tényezők bizonyára tudják is, hogy ezeknél a szállításoknál a fogyasztó és ter­melő megtakarítja az igen drága vasúti mér­legelést (min­kint 7 fillér), a feladási állo­máson a vasúthoz és a rendeltetési állomáson vasútról való fuvarozást (mm-kint összesen legalább 20—25 fillér) és sok esetben a köz­ségi kövezel vámol is (mm-kint, ti—10 fillér). Tehát: 33—12 fillért, amihez még számítható a, vasúti be- és kirakásnál megtakarítható 10 fillér. Ha e megtakarításoknak felét a fuva­rosnak juttatja, már 100 km-es távolságokon konkurrál a vasúttal és maga is tekintélyes megtakarításhoz jut. Veres Gábor üzletigazgató az I­. hó 22. cik­kében kimutatást közöl, hogy a vasúti fu­vardíj mily csekély százalékban "Terheli egyes elsőrendű élelmiszerek árát. Ezen táblázatos kimutatásból kimaradt azonban a ga­bonane­­műekre vonatkozó kiszámítás, ami azonban már sokkal szembeöllőbb, mert 100 km-es távolságon az a gabonaártőkének 8—11 szá­zalékát teszi*"ki. Ha az általa felsorolt cik­kekre vonatkozóan meg is áll az, hogy nem volna lenne nagyobb forgalom akkor sem, ha a tarifákat csökkentenék, ez nem áll meg a gabonára, mert emlékezzünk vissza csak az 1930. évi termés értékesítésére, amikor nagy készletek maradtak vissza az országban azért, mert drágábbak voltunk 1—1,50 pengővel, mint a szomszédos Jugoszlávia. Tehát vevő volt, mint ahogy gabonára vevő mindig is van, csak versenyképesek legyünk külföldön árainkkal. Tudvalevő, hogy a gabonakeres­kedelem fillérekkel is kalkulálni kénytelen és néha éppen filléreken múlik, hogy egy-egy nagy exportüzlet nem jön létre. De a tarifa­mérséklés­­nemcsak a külföldön való verseny­­képességünket mozdítja elő, hanem a belföl­di áralakulást is kedvezően elősegíti és így minden fillér tarifaengedmény maradék nél­kül a gazdaközönségnek jut. Szeged átrakodó forgalma szempontjából pe­dig kétszeresen fontos volna, hogy az ide­irányuló gabonaküldemények kedvezményes fuvart élvezzenek akár a közvetlenül mérsék­­lendő tarifák, akár pedig a forgalom nagysá­gához mért refakcionális visszatérítés útján, mert így mód volna olyan távolabb fekvő me­zőgazdasá­gi vidékeket a szegedi átrakodáshoz bekapcsolni, melyek különben sokkalta rövi­­d­ebb távolságon futnak a Máv­ pályáján, vagy egyáltalán el is kerülik a vasúton való fuva­rozást. A gazda pedig az által, hogy gabo­nája Szegedre jön hajóban, magasabb ára­kat élvezhetne. A kereskedelmi kikötő komoly megvalósí­tására évtizedek óta nem történt Szegeden egyetlen lépés sem: ötven év óta változatlan primitív módon történik az átrakodás, nincs semmiféle géperejű berendezkedés a gabona átemelésére vagonokból a hajóhoz, s baromi munkát végző emberek háton hordják be a hajómérlegre. Igen természetes, hogy emiatt Szeged az ország legdrágább átrakodó helye. Nyáron, épp a nagy szállítási idény alatt he­gyen-hátán kénytelenek állani az uszályok, mert a keskeny part mentén nincs elég hely a kikötéshez, télen út hiányában megközelít­­hetetlen a téli rakodóhely. Az építés alatt áló téli menedékhely és rakodó a lápéi komp kö­zelében, nincs vasút mellett, tehát a cél ér­dekében hasznavehetetlen lesz. Az átrakodó állomások legtöbbje az ország­ban mint tarifás is vasútállomás szerepel a Máv. állomások névsorában, így Bajaduna­­part, Budapestdunapart, Budapest-Közraktárak Szegeden ez sem valósult még meg, pedig emiatt is elvesz a termelőnek minden mm gabonáján 10—12 fillérje. Maga Szeged városa is hozzájárul az át­rakodás drágításához, mert érthetetlen módon a transitálás végett befutó és az u. n. keres­kedelmi kikötőben átrakásra kerülő gabona után min­kint 3 fillér kövezetvámot szed, ho­lott a gabona ténylegesen nem is érinti se­hol a kövezetet. A nagy Alföldproblémák közül nekünk sze­gedieknek némi lokálpatriotizmussal elsősor­ban is a minket legközelebbről érintő kérdé­sekkel kellene foglalkoznunk. Ezek igen régi keletűek és saját kárunkon érezzük naponta a megvalósulás késedelmét. A megsegítésre szoruló gazdatársadalom pedig e Fillérekből összetevődő sok százezer pengőtől esik el évente. Vadász Ferenc. Fürdőruhák színben, minőségben és árba­n utólérhetetlenek Lampel Hegyinél Öngyilkossági kísérlet a temetőben Vasárnapra virradó éjjel a belvárosi teme­tőben az éjjeli őr — akik azért alkalmazták nemrégen, hogy a virágtolvajokat figyelje —, amint a sírok között járt-kelt, az egyik sír mögül­­ nyöszörgő hangra lett figyelmes. A meglepett éjjeli őr a hang irányába haladva, az egyik bokor alján egy eszméletlenül fekvő férfire bukkant. A különös leletről azonnal értesítette a temetőgondnokot, aki pedig­­a mentőket hívta segítségül. Miután a helyszínre kiérkezett mentők a férfit eszméletre térítet­ték, az elmondta, hogy Sági Istvánnak hív­ják, 66 éves szabósegéd, aki évek óta munka­­nélkül van. A nagy nyomor és a jövő remény­telensége miatt akart az élettől megválni. Sági István röszkei lakos és onnan jött be szombat este­­Szegedre meghalni. A temető­nek egyik sírkeresztjére akasztotta fel magát, a zsineg azonban elszakadt és így nem sikerült megválnia az élettől. Sági Istvánt a mentők beszállították a közkórházba, ahol ápolás alá vették. ■ iimin­ nii—m—n­B—HBMana■———, DESZKA építéshez, padozáshoz, javításhoz. Prima minőség, versenyképes árak. Bach Testvérek, Párisi-körut 35. Telefon 11-26. Volt Somló-terep.

Next