Szegedi Híradó, 1861 (3. évfolyam, 24-103. szám)

1861-09-11 / 72. szám

Megjelenik: Életenkint kétszer, szerdán és szombaton reggel. Szerkesztői iroda: Széchenyi-tér , Pfann-ház, első emelet. Kiadóhivatal: Burger Zsigmond könyvkereskedése. Előfizetési föltételek. Vidékre postás, és Szegeden házhozhordással. Egész évre 8 frt, — félévre 4 frt, — évnegyedre 2 frt osztr. ért. Helyben elvitetve a kiadó-hivatalból: Egész évre 6 frt, — félévre 3 frt, — év­negyedre 1 frt 60 kr. osztr. ért. Egyes szám ára 8 ujkr.­­ Szerdán, September 11-én 1861. Harmadik évfolyam. Hirdetések: Az öthasábos petitsor egyszeri hirdetésnél 7 ujkr. kétszerinél 6 ujkr., többszörinél 5 ujkr. Bélyegdíj minden egyes beigtatásért 30 ujkr. A nyilttérben a háromhasábos petitsorigta­­tási dija 20 ujkr. Az előfizetési pénzek és hirdetmények Burger Zsigmond könyvkereskedéséhez cimezendők. Néhány szó Uj-Szeged ügyében. Fajunk szaporodásának örvendetes jele az, hogy a még 48 előtt nagyrészt majorságokból ál­lott Új-Szeged jelenleg 500 lelket számlál. Ily szép számú lakosság közvetlen külvárosi népességét képezvén Szegednek, valóban érdemes, hogy mindazon előnyökben részesüljön, melyeket városunk egyéb részei élveznek. Mióta a sok gonddal ápolt, s városunknak valóban diszére váló népkert Új-Szegeden oly lá­togatottá vált, nem egy polgártól hallom, hogy egyéb nagyobb városok szokása szerint csak azért szándékozik ott egy majort szerezni, hogy nyara­lónak felhasználja, hol a portengertől az üde ter­mészet ölében egy kissé elvonulhasson. Meg volt egy közgyűlésen pendítve, hogy a népkert mellett élő fasorokból egy sajátságos nyá­ri­ színház alakítása engedtessék meg, melynek kivitelére egy bizottmány ki is neveztetett. Már e közgyűlésen eszünkbe jutott e város­résznek egy kiáltóbb szükséglete is, s valahány­szor a szépen tenyésző uj-szegedi faiskola gazdag haj­tású sarjain szemünket élvezettel legeltetek, mind­annyiszor szomorúan gondoltunk azon 150 re menő ifjú nemzedékre, kik Uj-Szegeden csak egyedül szüleik gondjaira bizatvák, mert eddig szellemi ne­veltetésükről vagy elfeledkeztek, vagy azon hitben voltak az illetők, hogy a belvárosi elemi tanodák nem messze esvén tőlök, azokat használják fel a szülők gyermekeik neveltetésére. Így is volt ez eddig, mint értesülve vagyunk, de nem a legjobb eredménynyel. Nyár folytán a nagyobbacska fiúk még csak átjöhettek tanodába, habár a folytonosan kocsiktól elfoglalt hídon nem a legnagyobb biztosságot nyújtott a szülőknek e napontai négyszer megújult séta. Késő őszszel, té­len és tavaszszal ez átjárás sem volt lehetséges részint a híd hiánya, részint a feneketlen sár miatt. Eként azon kis szellemi gyarapodás is, melyet a nyári hónapokban elsajátítottak a gyermekek, újra kopáran hagyta jövő évre a keblet, s az elhanya­golásnak a kényszerűség miatt martalékul esett az ifjú nemzedék. Míg a nagyobbacska fiukkal is eként állt a neveltetési nehézség, mi várt addig azon kisebb gyermekekre, kiket a szülők ily veszélyes útra bo­­csájtani nem bátorkodtak? A felelet igen egyszerű : maradtak a háznál, vagy a fiatal vér tulajdonánál fogva, alkalmat ke­restek a háztól menekülni, s alakult belőlök paj­zán elhagyatott utcai sereg minden nemesebb irány nélkül arra, hogy a társadalomnak egykor solid s hasznos tagjaivá váljanak. Városunk méltó dicséreteként hangzott haza­­szerte a tanyaiskolák megalakítása, s azoknak gondos ellátása, melyekből a szellemi haszon jó­tékony harmatcseppként árad el az uj nemzedék lelkületén. De midőn városunk falain kivül az egymástól szétszórt tanyák gyermekei számára ily növeldék alakultak , Szeged közvetlen külvárosa jogosabban megérdemli a nevelés tekintetében e figyelmet csak annyiban is, hogy az első nevelést legalább ez uj város kebelében nyerhesse egy derék népbarát ajkb­ól a mindegyre szaporodó új nemzedék. Nem akarunk mi ezúttal városunkra új terhet róni, jól tudván a kiadások sokféleségét, habár e tekintetben gazdálkodni soha egy községnek sem lehet kipótolhatlan szellemi kára nélkül. Nézetünk szerint a város csak annyival já­rulna ez üdvös terv kiviteléhez, hogy telkeiből egyet átengedne a lakosságnak egy tanodai épület helyéül. Több lelkes helybeli polgár indítványára alá­írási ívet lehetne kibocsájtani azon birtokos polgá­rokhoz, kik­et Szegeden telkekkel bírnak, hogy az alakulandó tanoda fölépítésére segédkezet nyújt­sanak; ugyanerre lenne felszólítandó az ottani la­kosság is, mely gyermekei érdekében bizonyosan nem lenne fukar filléreivel, hogy azon aggodalom­tól meneküljön, melyet gyermekei távollétében az eshető baj miatt eddig kiállani kénytelen vola. Ha e terv kivitele ez idénre talán késő volna, tavaszig — míg az új tanoda felépül — lehetne egy lakót kibérleni ideiglenesen, csakhogy e szent ügyben egy nap se múljék el többé haszon nélkül. E szent célra már szerkesztőségünknél 15 írt van felajálva előlegesen is, s teljes hitben vagyunk, hogy October 1-jén egy kis egybuzgóság mellett, ez uj szellemi menhely megnyílhatnék a négy rész­ben elhanyagolt uj szegedi ifjú nemzedék számára. Nem vagyunk vérmes reményűek, hogy Új- Szegeden már látni képzelhetnek az emelkedő egyház falait és tornyát, mert erre más idő és sok költség kell; egyelőre csak a tanoda számára szíveskedjék városi hatóságunk a helyet kijelölni, azonban oly téren, hol kedvezőbb körülmények közt egykor az Istennek is díszes hajlék építtethessék, mert hisz templom és tanoda egymástól a legelvál­­hatlanabb épületek! Miért nélkülözné azonban Uj-Szeged a tem­plomot, főleg a növendékek addig is, míg mondom azon reményünk is teljesülhetne, hogy az uj várost egykor díszes egyház ékitendi? A tanoda úgy lenne építendő, hogy egy terme díszes kápolnává alakíttatnék, hol vasárnaponkint a szülök gyerme­keikkel együtt végezhetik áj­tatosságukat. Ha gombaként keletkeznek az erkölcstelenség­nek számtalan bünfészkei, a mennyivel méltóbb a lélek, hogy a földi szenytől megóvó hely legyen számára? Midőn tehát ez indítványnyal több lelkes pol­gár nevében fellépünk, nem kételkedünk nemes ér­zelmű hatóságunk ügyszeretetében, nem városunk vallásos érzületű lakosai részvétében, hogy az ed­dig tanodában szűkölködő Új-Szegedre nézve váro­sunknak a nevelés terén szerzett jó hirneve ez alkalommal is minél előbb öregbedni fog. S ezt fajunk szellemi nemesedése ügyében mi is a legbuzgóbban óhajtjuk! Sz... Nemzeti létünk sarkalatos föltételei. XVII. Társadalmi bajaink gyógyszerei. Hégi tapasztalat, miszerint a szabadság első hajnalsugarainak kilövellésére azonnal siet a vész­mag fejlődni. S hacsak komoly erkölcsi érzület nem szegi útját, fölös erővel bitorkolik a valódi szabadság rovására. Kü­lönbf­éle tényező erők egye­sült munkássága eszköli ugyan a lélekemelő ösz­­hangot, azonban csak igen aránylagos ellenhang fér meg abban. A szabadság törvényei erkölcsi szigort s öntudatos kötelességérzetet igényelnek alapul. Miután a gondviselés intézményeiben egyáta­­lán mindenütt, különösen az erkölcsi világöt éle­­tekben, cél- és okszerűség nyilvánlik, azokat az emberi értelemnek tettleg tisztelni s feladatához ké­pest valósítni kötelessége, legközelebb pedig min­denki önmagában tartozik valósítani a legfensőbb­­nek akaratát, buzgón teljesítve azt, amire hivatá­sa van. Ha valamely nemzet minden egyes tagja iga­zán át volna hatva rendeltetésének benső érzetétől, ott az egésznek nem lenne nehéz szerencsésen megoldania küldetése feladatát. Ez volna az állami tökélynek eszménye. Tehát a nemzeti fejlődésnek félő feladata, hogy polgárzatának minden rétegzetét minél mé­lyebben áthassa a polgári kötelességek benső ér­zete. Hisz a jogokban részesülhetésnek föltétele ez. Nagy tökéletlenség jele azonban, hogy igen­is számosak , kik minden képzelhető előnyökre áhitkoznak és szertelen önzéssel követelik a köz­javakban részesülést, míg ellenben a legsarkalato­sabb kötelességek teljesítését mellőzik. Ily állapot tagadhatlanul nagyon alant ma­­rasztó. És aki képes ennek bármily szalmakúpjá­­val védelmezésére kelni, az a valódi szabadságnak s a társadalmi jólétnek nem igen buzgó barátjául tekinthető. A társadalmi boldogságnak „szabott ára“ van, s ez­­ az erkölcsi szilárdság. Mintha egy­kedvű közöny­nyel mondaná a sors : tetszik, nem tetszik, ennél alább nem alkuszunk. Ha ily áron nem kell, keresd a­ nemzet vesztődét, annak útja módja könnyebb is, olcsóbb is. De mi irányozzuk az erény meredek s rögös útja felé lábainkat. Az csak az igazi haladás. Bármily szervéül szolgáljon az egyén a nem­zettestnek, — mert szemefénye mindegyik nem le­het, ki kéz, ki láb szerepével van megbízva — csak igaz hűséggel teljesítse rendeltetését: az ösz­­hangzó törekvés dicsőíti a társadalmi életet, nagg­­gyá emeli a nemzetet. Sok kevésből lesz végre a sok. A számtalan parányi erő hatalommá tömörül, melynek igaz célra törekvését végre méltó diadal koszorúzza. Nem lehet azonban felednünk, hogy mindez nem oly mondva téve gyorsasággal varázsolható elő. Ahoz a bensőleg összefűző egyességhez elég­séges szellemi fejlettség szükséges, mely forrasztó erővel birjon, — és pedig annál hathatósabbak, minél több a meghasonlást okozó ellenhatás. Tudni való pedig, miképp minden erkölcsi fejlettség megannyi eleme a társadalmi tágulásnak s bomlásnak. — Azért kénytelen az eszélyes or­szágász és a szellem minden igaz­ságára minden szellemi kórság ellen váltig harcolni, sőt a vészes elemeket amennyiben lehet már gyönge csiráikban meggátolni. Innét van, hogy minden értelmes államférfi különös figyelmet fordít a sarjadék növeltetésére. Vajha a hazafiság minden híve méltányolná a lélekképzés nagyfontosságú művét! Vajha nemcsak a közoktatás, hanem a csa­ládi nevelés is oly irányúvá fejlesztenék, hogy a társadalmi magasztos célnak valóban megfelelne, s eléje vétetnék ama ragálynak, mely a polgárzatot mindinkább alásülyeszti! — Hiúság, önzés, kacér­­­ság, mulatásvágy, játékkórság stb. első csirái azon vá­sári lelküségnek s minden roszra vetemülésnek, mi a társadalom rothatagságát annyira előremoz­­ditja. Amily szép s üdvös a nemzettagok egysége , oly nehezen eszközölhető az a rangfokozatok és a versengő önzés miatt. Oda is csak a szellemi mi­­velődés emelhet, hogy irigység s megvetés nélkül testvérileg megférjen s kölcsönös szeretettel működ­jék nagy és kicsiny, kiki saját hivatása és tehet­sége szerint. Kellő miveltség szövétnekénél látja be a hon­polgár azon áldozatok s önmegtagadó nélkülözések s fáradalmak szükségét, melyeket a közügy elő­mozdítása derűben korúban folyton igényel k i­s.

Next