Szegedi Híradó, 1863 (5. évfolyam, 1-34. szám)

1863-01-14 / 4. szám

Ötödik évfolyam. 4-ik szám. — 1803. Szerdán, január 14-én. Megjelen : Hetenkint kétszer, szerdán és szombaton reggel. Lateris.esattesi iroda: Oroszlán-utca Ivánkovits-ház. Bkiadóh­ivatal: Burger Zsigmond könyvkereskedése. __ Előfizetési föltételek: félévre 4 frt. — év-Szegeden házhozhordával és vidékre postán: Egész évre 8 frt negyedre 2 frt osztr. ért.­ Helyben a kiadóhivatalból elvitetve: Egész évre 6 frt, — félévre 3 frt, — évnegyedre 1 frt é0 kr. osztr. ért. Egyes szám óra 8 ujkr. fsirdetés volt . Az öthasábos petitsor egyszeri hirdetésnél 5 kr kétszerinél 4 kr., többszörinél 3 kr. Bélyegdij minden egyes beigtatásért 30 kr. A „Nyilttér”ben a háromhasábos petitsor igta­­tási dija 20 kr. Az előfizetési pénzek és hirdetmények Burger Zsigmond könyvkereskedéséhez elusezendők. Előfizetés SZEGEDI HÍRADÓ 1863-ik (ötödik) évi folyamára. Szegeden házhoz hordással és vidékre postán egész évre 8 frt, félévre 4 frt, év­negyedre 2 frt o. é. Helyben a kiadó­ hivatalból elvitetve: egész évre 6 frt, félévre 3 frt, évnegyedre 1 frt 50 kr, egy hónapra 60 kr o. é. Szeged és az alföldi vasút. II. Sajnos, hogy bármennyire igyekszik is az akadémia statistikai bizottmánya hogy ha és rész­letes kimutatását állítsa össze gabona kereskedé­sünknek— e nagy feladatnak megközelítőleg sem bir megfelelni, — s igy még eddig nincs megha­tározva, hogy mennyi gabonával áll ki hazánk a külföldi piacokra, ha például Franciaországban si­lányul itt ki a termés. Az 1861. év gabonakeres­kedésének megközelítő összeszállítását a múlt al­kalommal olvastuk Érkövi úrtól. Szerinte 1861-ben 863,847 vámmázsa búza szállíttatott ki a birodalom­ból a külföldre, nagyrészt Anglia, Franciaország és Németországba, egy részben Helvétziába és Hol­landiába. Vagyis 1861-ben, midőn július hónapban 5 ft 70 krajcáron is állott a mérő ára, itt a központ­ban, a birodalombeli gabona kivitel 38.600.000 fo­rintot képviselt, ide nem számítva azon kisebb rendű szállításokat, melyek Zala, Somogy s a dunántúli vidékekről az osztrák örökös tartomá­nyokba folyvást tartanak. Ha az idézett ezreknek 4/7 része jutna is ha­zánkra, ez már magában véve nagy nyereség, mondhatnám, ragyogó tétel a kivitel rovatában. Hogy pedig hazánkban a búza-­s gabonater­­mő alföld ismét nagyban szerepel e kivitelben, csak abból is kitűnik, ha a dunai s tiszai szállí­tási üzletre vetünk egy pillantást. Ha áll az, hogy a külkereskedelemben aktiv állásra kell törekednünk, ha áll az, hogy az al­föld búzatermelése különösen előserélheti e törek­vést, s ha végre áll az, hogy ha igazán emelni akarjuk termelésünket, oly biztos piacokról kell gondoskodnunk, melyeken terményeink folyvást ke­lendőséggel bírjanak, a minek pedig fö­ fölényezetje a jutányos s megbízható szállítás, úgy tagadhat­­lan, hogy a termelő alföldre nézve ép úgy mint az országra nézve e tekintetben csak egy út kí­nálkozik , az, mely a legrövidebben viszen Fiu­méba. Az alföldi gabonamennyiségnek ez ideig ren­desen vagy a Dunán, vagy Szolnokig a Tiszán kellett szállíttatni, ha a központi piacról akarták azt a termelők a buda-pragerhofi vaspályán Tri­esztig szállíttatni. Voltak ugyan a szállításnak más útjai is, nevezetesen a Száván, a melyen leginkább a búza szállíttatott Sziszekig, s onnan a sziszek- steinbrücki vasúton küldetett Triesztbe, s ezen után már 1 forint szállítási megtakarítás volt a bécs­­tb­eneti szállításhoz képest. Hogy ezen szállítások mellett is előfordulhatott az 1861. évben oly nagy kivitel, azt részint a magas agrónak kell tulajdo­nítani, mely a termelőnek mindig használ, és ré­szint a külföldi silány terméseknek. Ezek azon­ban múlandó előnyök,­­ nem biztosítják termelé­sünket , hanem kiteszik azon veszélynek , hogy az odessai búza rendesen előnyben van, ha kevés a külföldi szükséglet, vagy az amerikai búza által taszíttatik háttérbe a mi kivitt mennyiségünk. Olcsó­­s biztos szállítás kell azért az Alföldből, a hazai búza-magtár kebeléből, a legrövidebb után Fiuméba. Megmondjuk, hogy miért Fiuméba. Trefort Ágoston úr, az alföldi vaspálya eszméjének lelkes felkarolója, azt mondá múlt év nov 2- án az al­földi vasúti-tanácskozm­ány előtt, hogy „Szegedről folytattatnék a vasútvonal Szabadkán, s a Bácskán keresztül a Dunáig, s innen a mohács-pécsi von­­nallal egyesülten tovább haladna az adriai tengerig, kapcsolatba hozatván Trieszttel, s a maga idejében Fiuméva­l.“ Jeles hazánkfiával mi az igy folytatandó vasút­vonal iránt nem értünk egyet, s épen e pontban tér el nézetünk az országos gabonakereskedelmi viszonyok szempontjából, a Trefort Ágoston úr által ajánlott iránytól. Kimondottuk, hogy mennyire életszükség ha­zánk kanadai alföldjére nézve, hogy az minél ol­csóbb s megbízhatóbb szállítás mellett, a legrövi­debb úton vihesse terményeit a tengerre. Ezen vezérszempontból indulunk ki, midőn ellene vagyunk annak, hogy a Szegedtől a Du­náig vezetett, s onnan a mohács-pécsi vonallal ölelkező alföldi vasút Kottorinál egyesittessék a buda - trieszti vonallal, mert a térmesszeség igy Szegedtől Triesztig, Bainville József mérnök úr számítása szerint 94 mértföld, mialatt létezik egy másik versió is, mely Fiuménak kegyeletet ér­demlő tekintetein kívül, térközelebbséggel is kínál­kozik, s azon roppant előnye van, hogy legegye­­nesebb után hozná összeköttetésbe hazánk alföldjét s gabn­adús zónáit a tengerrel, s így eszközölné azt, hogy hazánkat Y formában hálózná át a ten­gerre vezető vasút, végpontjául bírva koronánk gyöngyét, Fiumét. A kinyújtott Y két ága közül az egyik a du­nántúli megyéken át az ország fővárosán keresztül érintkeznék az iparos jövőjű Felső Magyarország­gal , mialatt a másik szárny Slavoniát s Horvátor­szágot is érintve, méltóságos alakban szelné át a szárny­vasutakkal ellátott alföldet, s még egyfelől N.-Váradon át a testvérhonthoz vezetne, azalatt De­­breczenen át a debreczen-szatmári vonal kiépítettése esetében, egész a kárpátalji északi felső Magyaror­szágig hatolna. És ezen terv lenne: Szegedről Szabadkának vezetve, Zomboron, Apa­­thinon át, Dárdának, Eszéknek Diako­­várig, itt nyugatnak fordúlva Bródon, Új-Gradiskán át Petronáig; innen pe­dig Károlyvároson keresztül Fiuméig. És pedig azért, mert 1-er. E vonal 76. mértföldnyi lé­vén, 14 mrtsnyi térelőnye van a másik felett. *) 2-er. Legrövidebb lévén a tengerig, a szállítást is legolcsób­ban eszközölhetné a termelőkre nézve, s a mint Érkövi jeles státusgazdánk itta volt, 13—16 kraj­cárnyi megtakarítást mutatna egy mérőnek a ten­gerig való szállításánál, a másik verzióhoz képest. 3 or. A dal­mát s­zlovén testvérnemzetiségek is újabb zálogát látnák azon bizalomnak a gondos­kodásnak, melyet a magyar nemzet, hol csak te­hette, sohasem szűnt meg tettleg gyakorolni az országlakó jogban s szenvedésben részes testvér-, fajok iránt. 4 ez. Az alföldre nézve is több hasz­not hozna jövendőben, mint azt egyelőre most képzelni lehet, midőn a török- s oláhországi ga­bonakereskedés a politikai viszonyok miatt nem in­dulhatott azon fejlődés elé, mely, Valljuk meg, idők múltával hazai gabonakivitelünkre egykor te­temesen nyomasztó lehet, ha a lehető legolcsóbb szállítási eszközökről, s ezek mellé még a műzipar űzéséről is nem gondoskodunk. Míg alkalomszerűleg ezen embryo-vetélytár­sakra visszatérnénk, célszerűnek hinnék, ha az al­földi vasút-vidéki bizottmányok a Szegedtől a Du­náig , s onnan a tengerig vezetendő vasút-tervet illetőleg, nyilatkoznának operátumaikban a felett, hogy melyik irányban óhajtanák kiépíttetni az al­földi szárnyvonalat országos kereskedelmi fővonallá. Szeged városát mindenesetre első helyen il­leti meg azon tiszt, hogy e tárgyban bizottmánya által nyilatkozzék, mely üzleti, kereskedelmi fon­tosságára nézve, az általunk annyira becsült és magyar város jövőjének egyik zárkövét foglalja magában. Ha e tervnek Szegedről Fiuméig előny adat­*) Bainville József Szegedi Híradó 1862. nov. 19. nek, a mely mellett különben már országos szak­­tekintélyek nyilatkoztak, annak idejében cikkíró elmondaná szerény nézetét, hogyan lehetne az ajánlott vasútvonal kiépíttetése iránt érdekletteket minél sikeresebb tevékenységre buzdítani, s a ki­építendő vaspálya jövőjét biztosítani. Addig is, mint említettük Szeged város kife­jezhetné azon óhajtását az alföldi központi vasút­­bizottmány előtt, hogy a Szegedtől tovább folytatan­dó vasat ne Trieszttel köttessék össze, a­mi tán örökre elejthetné a szeged-fiumei tervet, hanem té­hessenek meg az előtanulmányok s technikai felvé­telek a másik tervezett irányban, fentartatván az el­döntés azon időre, midőn a csaba-szegedi vonal munkálatai megszakadás nélkül fognak folyni. Reviczky Szevér A testgyakorlás. (Folyt) (y.tr.) Az ember természeténél fogva több hajlandósággal bir a rostra, mint a jóra; születé­sétől fogva azon korig, mig a maga lábán szel­lemileg járni tud, mennyi gond, fáradság, pénz pazaroltatik, hogy a közönséges fogalmak szerint becsületes ember, hasznos polgár legyen; mig a részát oktatás nélkül is, sőt az ellenkező oktatás dacára, oly könnyen elsajátítja. Ez oly igazság, melyet a szülők­ és nevelőknek nem elég tudni, hanem a gyermek legelső nevelése közül ebből, mint e­bből kell kiindulniok s ezt gya­korlatilag al­kalmazniuk. S hogyan alkalmaztatik az, az életben? Na­gyon kevéssé vagy roszul, a tisztelet a szomorúan kevés kivételeknek. A gyönge gyermeket bölcsőjétől kezdve ta­kargatják, őrzik a levegőtől is, nehogy megártson a kis babának, s ezt átviszik a növekedő gyer­mekre is, a ki midőn természeti jó ösztönénél fog­va futkározik, s ugrándozik, s a hi­ba netán egy kis köhögést kap — jaj neki, bezárják négy fal közé, ott tesped, kínlódik a szegény kis áldozat, kit csupa jóakaratból büntetés helyet gyilkolnak. Később elhalmozzák könyvekkel, csakhogy nem tölcsérrel öntik fejébe a tudományt, a­mi mind szép, hanem a test kifejlődése nem tartozik a ne­velés rendszerébe, egy kis séta a nevelővel untig elegendő, — s így lesz a gyönge gyermekből gyönge férfi — testben és lélekben. — Igen, lélekben is Az ifjú lelkét pusztán szellemi foglalkozások be nem tölthetik, s ez egyoldalú eljárás gyakran, igen gyakran keserű gyümölcsök termő fája. A lé­leknek szükséges a szórakozás, s mivel a testi ne­velés elhanyagolása következtében, a könyveken kivü­li mulatság, az üdülés nemesebb fajait az fiu nem ismeri, de vére még nem ért rá ellustulni,­­ actio reactionem parit: a betöltetlen maradt vá­gyak erkölcsi kirúgásokban keresnek tért a kielé­gítésre. No hisz, van aztán dolga az orvosoknak; a legtöbbünket egész a halál küszöbéig az orvos szemei kísérnek. Ér az ilyen élet valamit? Vagy elveszni ifyan, nyomtalan, vagy átkínlódni egy aszkórral, csúzzal, köszvénynyel, s a jó Isten tudja, még mivel megáldott koraöregségi éveket! Petőfiként: „Én előttem ilyen élet nem élet“. És e bajban természetesen a műveltebb osz­tály siülödik leginkább, szemünk előtt tizedeli meg a halál a virágzó korban levő ifjúságot, a rosz irányt vett testi kifejlődés következtében. S hogy a testi elpuhultság mennyire meg­rontja a társadalmi erkölcsöket, nem kell szomo­rú például Rómát fölhoznunk, melyet egyszerű, de erős, vitéz nép, spártai erkölcsökkel tett a vi­lág urává, s fényűző kéjelgő utódaik rész erkölcse buktatott meg , — elég példa vagyunk mi önnönma­­gunknak, midőn a jellemtelenség s gonosz­ság oly tért nyert az emberiségben, hogy följaj­­dulunk bele. S mindezt mint okozatot bizonyos tekintetben vissza lehet vinni a felemlitett okra, nagyon vi­lágosan, nagyon szépen, hanem annak nem ily szűk téren van helye. Elég az, hogy tisz­tán áll előttünk a szomorú tény, s ezt belátták

Next