Szegedi Híradó, 1879. január-június (21. évfolyam, 7-78. szám)

1879-02-23 / 24. szám

két. Ma az államhatalom a mi kezünkben van , az állam nagy eszközei rendelkezésünkre állnak nemzeti érdekeink megvalósítására oly nagy mértékben, mint évszázadok óta nem történt, és semmi sem gátol bennünket abban, hogy az államot úgy szervezzük, nagy eszközeit úgy használjuk, a mint nemzeti érdekeink igénylik, s ha a municipális korszakban az államhatalom volt nemzeti érdekeink legfőbb veszélye, úgy most az államhatalom nemzeti hatalmunk és erőnk legnagyobb kütforrása, nemzeti érdekeink megvalósításának leghatalmasabb eszköze és biz­tosítéka. De ha megszűnt a veszély, mely a muni­­cipális korszakban legfőbb nemzeti javainkat fölülről fenyegette, keletkezett azóta egy sokkal nagyobb veszély, mely alulról fenyegeti állami és nemzeti létünk alapjait, s ez a nemzeti­s­égi mozgalom. Az elmúlt korszak e moz­galmat nem ismerte, pedig sokkal veszélyesebb ez az abszolút hatalom pusztán mechanikus nyomásánál, mert a nemzeti törekvések sokkal mélyebbre ható vegytani proceszszust idéznek elő, s ha mi tovább is elhanyagoljuk nemzeti érdekeink megvédését, a magyarországi nem­magyar elemek megszereznék a képességet, el­érni azt, a­mit a nemzetiségi mozgalom képvi­selői célul tűztek ki maguknak, uralom helyett a szolgaság és elnyomatás lenne sorsunk s a magyar állam fönnállása lehetetlenné lenne téve. Reánk nézve politikai axióma, hogy a ma­gyar nemzetiség csak úgy állhat fönn, ha sikerül neki ezt az államot fönntartani, s ez az állam csak úgy állhat fönn, ha magyar lesz. Nekünk az állam nemcsak államtudományi fogalom, nemcsak a forma, melyben nyugodtan és normális módon fejlődik a nemzeti élet, nem csupán intézmény, mely gondoskodik az anyagi és szellemi fejlődés feltételeiről, mely pénzügyeit kezeli, katonát állít, igazságot szolgáltat. Nekünk az állam több ennél. Nekünk az állam az esz­közök összesége, a küzdelem a létért, hogy a fenyegető veszélyek között nemzeti létünket biztosíthassuk, nemzeti egyéniségünket megment­hessük. (Helyeslés jobbfelől.) S ebből szükségkép az következik, hogy minél erősebben lesz szervezve az állam, annál erősebbek vagyunk mi ; minél tekintélyesebb és hatalmasabb az állam, annál nagyobb a mi te­kintélyünk és hatalmunk. S viszont, minél jobban biztosítjuk nemzeti érdekeinket s minél erősebbek vagyunk mi, kik a főoszlop vagyunk, melyen az állam épülete nyugszik, annál bizto­sabban, annál szilárdabbul fog állni a magyar állam is. S az ekkér teljesen megváltozott viszonyok között meg kellett változniok céljainknak és feladatainknak a eljárásunk egész irányának. Nem kis, elszórt védelmi harcról van többé szó, melyet egy elnyomott, fenyegetett nemzet folytat egy hatalmas ellenségei, hanem egy ural­kodó nemzet nagy, koncentrált akcióiról, nagy, tervszerű alkotásairól, hogy uralmát biztosítsa TÁRCA. Vas­árnapra. A vöfény. Tarts kormányt, muzsikál, megkapod az árát. Malacot kapsz, a­mely megnyom vagy tíz mázsát. A vöfény. A lakodalommal járó ügyes bajos dolgok közé tartozik a vőfény tapintatos megválasztása is, mert a nyoszolyólányok, ha már annyit költe­nek a vőfény virágossá tételére, megvárják, hogy a vőfény kedvekre való , csinos, takaros, jó táncos, egyszóval „helyre legény“ legyen ; s a násznagyok elvárják, hogy kitegyen magáért a verselésben ; sőt az asszonynének sem feledik el, ráparancsolni a vőlegényre, hogy a vőfény aztán alkalmatos, ne pedig valami „hányi-veti“ legény legyen ám. A vőlegény igyekszik a kívánalmaknak megfelelő legényt kiszemelni, a­kire a házasság és a lakodalom végrehajtó hatalmai közt való közvetítés díszes, de nem kevés nehézséggel járó szerepét bízza. A vőfény, mihelyt a rozmarinnal fölékesí­­tett citromot kezébe kapta, a hetedhét országra szóló lakodalomnak főfaktorává leszen. Büszke is reá ! Hogyis ne, hiszen ő nem­csak a hívott, de a választott is, a­ki képviseli a vőlegényt, hívogat a lakodalomra, oltárhoz ve­zeti a menyasszonyt, túltesz a násznagyi fur­­fangon, boldoggá teszi a nyoszolyólányt, diri­gálja a cigánybandát, fölülvizsgálja a konyhát, fakturáz (szellemeskedik) jobbra-balra, rigmu­sokban dikciózik előre-hátra, rendezi a sor­táncot, kásapénzt szed a szakácsnénak, ő a megmondhatója a tyúkverőnek, egyszóval, a lakodalom külső fénye rajta nyugodván, rajta áll, hogy az minden részvevőnek örökkézig em­lékezetessé váljék. Azzá is teszi. Ha a harmadszori hirdetés megvolt s a lakodalom szerdára van terminálva, az előtte való vasárnapon összes cókmókjaikkal a menyasszonyhoz jönnek a nyoszojulányok, a­hol már alig lehet mozogni a tarkabarka pántlikák meg a virágok sokaságától. Hja, a vőfényt vi­rágozzák föl (a nagyobb s híresebb lakodal­maknál két vőfény szokott lenni s ugyanannyi nyoszojulány ; az első vőfény szokott dikciózni, mig a másik gyakran járatlan is a rygmusok­­ban), a­ki szintén ide jön , átnyújtja pörge ka­lapját, s aztán van próbálgatás , illetgetés, váj­jon melyik virág illenék leginkább a kalapra, meg a mándlira a földig érő szalaghoz mell­csokor gyanánt. Utoljára is egy vadvörös, arany­nyal áttört virág kerül a kalapra lelógvó nem­, megszilárdítsa ebben az államban. Nem lehet többé feladatunk az állam hatalmának megbé­nítása, mely nemzeti érdekeink megvalósításá­nak legfőbb eszköze, nem az oppozíció az ál­lam ellen, mely uralmunk megtestesülése, ha­nem ellenkezőleg, az állam erejének és hatal­mának oly mértékben való fokozása, hogy ké­pessé tegyük nagy nemzeti miszsziójának telje­sítésére. S midőn államunk szervezetét mégis a mu­­nicipális korszak szellemében alkottuk meg, ép ellenkezőjét tettük annak, a­mit a változott vi­szonyok s legfőbb érdekeink követeltek. Talán egyedül állunk a történelemben, egy nemzet pél­dáját mutatván föl, mely nem alkalmazza intéz­ményeit legfőbb céljaihoz, hanem egy intézmény kedvéért áldozza föl legfőbb nemzeti érdekeit, a mely megbénítja az állam hatalmát s oppo­nál az államnak, mely az övé, oly veszély ked­véért, a­mely nem létezik, s elmulasztja erőssé és hatalmassá tenni oly veszélylyel szemben, a­mely tényleg fenyegeti. Az elmúlt korszak szellemében organizálva közigazgatásunkat, az állam elleni gyanakodást és oppoziciót organizáltuk, s közigazgatásunk szervezetét határozottan az állam elleni gyana­­kodás és oppozició szelleme lengi át, s ez a szempont kisért költségvetésünk számai között is. S midőn a partikularizmus szelleme min­denütt győzedelmeskedett az állam fölött, mi­dőn a rész több lett az egésznél s az erős, egységes magyar állam eszméje egészen háttérbe szorult a közigazgatás szervezésénél, oly rombo­lást vittünk véghez ebben az országban, a­mely­nél nagyobb kárt nem tehetett bennünk legna­gyobb ellenségünk sem. Mert a municipális alapon szervezett köz­­igazgatás egyetlen irányban sem volt képes megfelelni az új Magyarország szükségleteinek. Magyarország nem a primitív ország többé, mint volt 1848. előtt. Azóta nagyot haladott az élet minden ágában, anyagi és szellemi fejlődés­ben s az adófizetésben is. S most az állam polgárai egészen más igényekkel lépnek az ál­lam elé s egészen más mértéket alkalmaznak tevékenysége megítélésénél, mint 1848 előtt. A nagyobb fejlettség több és fontosabb ér­deket teremt, mely a közigazgatástól várja kielé­gítését, s millió és millió érdeket érint a köz­­igazgatás állapota. Azután az állam fönntartása oly komoly és jelentékeny terhet ró az állam­polgárok vagyonára , hogy joggal követelik, hogy ha az állam olyan komolyan veszi az adó­fizetést, az állam is komolyan vegye az ő érde­keit, s hogyha az állam annyi áldozatot köve­tel, megfelelő arányban részesítse el őket az ál­lami lét jótéteményeiben is. (Általános he­lyeslés.) De mi nem alkottunk oly közigazgatási or­ganizmust, mely biztosítékot nyújtana arra nézve, hogy az állampolgárok jogosult igényeit kielégítheti. Mi a közigazgatás tudományát, a közigazgatás nagy jogrendszerét nem ismerjük külön szakmának, melynek egy egész életet kell szentelni, hanem a közigazgatás funkcióit oly közegekre bíztuk, a­kiktől nem is követeltük, hogy a közigazgatásban elméleti előképzettség­gel s gyakorlati jártasággal bírjanak. S a­mint ezt tettük, képtelenné tettük a közigazgatási organizmust magas hivatása teljesítésére s az állampolgárok érdekének gondos és lelkiismere­tes ápolása helyett számtalan érdeket hanyagol­tunk el és sértettük. (Helyeslés.) S ezzel lemondottunk a magyar állam nép­szerűsítésének s megszilárdításának egy nagy eszközéről. A jó és sok érdeket kielégítő admi­nisztráció képes elaltatni a legélesebb nemzeti­ségi antagonizmusokat. De közigazgatásunkból hiányzott s hiányzik most is a komolyság szel­leme, az a magas erkölcsi jelleg, mely egyedül képes bizalmat kelteni, tekintélyt kölcsönözni az államnak. Vegyük hozzá még azt is, hogy a közigazgatás közegei nemcsak a kellő képzett­séggel nem bírnak, hanem mint választottak a helyi körök befolyása alatt állnak, nincsenek áthatva az állami tudattól, az állam nagy fel­adatainak komolyságától, az állammal való szo­lidaritás érzetétől, hogy az alárendelt közeg bi­zalmatlanságot szavazhat s vád alá helyezheti , nagyon természetesnek fogjuk találni, hogy köz­­igazgatásunk szervezete nem képviselhette az állam tekintélyét és méltóságát sem. (Zajos he­lyeslés jobbfelől.) De a fönnálló közigazgatási szervezet nem szolgál a szabadságnak sem. Mi félreértettük az önkormányzat lényegét és azt hittük, hogy az a fizetéses képviselők választásában s a kormány lehető legnagyobb mérvű megbénításában áll, holott az igazi önkormányzat a társadalom ma­gasabb osztályainak ingyenes szolgálata az ál­lami közigazgatás terén. Félreértettük az igazi szabadság lényegét, midőn azt a municipális sza­badságban kerestük s megfeledkeztünk az egyéni szabadság biztosítékairól s a tisztviselők korlát­­talan önkényének szabad tért engedtünk. Ha­mis önkormányzat és hamis szabadság az, a mi közigazgatási szervezetében meg van valósítva s e tekintetben elllentétben állunk az igazi sza­­badelvűség követelményeivel. S végre, midőn közigazgatásunkat akként szerveztük, hogy a tisztviselőket a municipiu­­umok választják s a kormány azt sem tudja, kik vannak megbízva az állami közig, teendőivel, sze­mük láttára megtörténhetett, hogy a köz­­igazgatás egész törvényhatóságokban az állam nyilt ellenségeire lett bízva s a hatósági hatalom oly elemeknek áll rendelkezésére, melyek azt a magyar állam és nemzetiség megrontására hasz­nálják föl, s ily vidékeken a magyar állam hi­veit elnyomatni s üldöztetni engedjük; s midőn közigazgatásunkat akként szerveztük, hogy a legutolsó felekezeti tanító dacolhat az állammal s annyi befolyásunk sincs az iskolára, hogy meg­akadályozhassuk az oly tanító működését, a ki az állam ellen izgat s a jövő­ nemzedéket igyek­szik saját hazája ellenségévé nevelni; s midőn megtörténhetik, hogy az állam hatalmas eszkö­zeivel kezünkben tétlenül kell néznünk, hogy assimilálják a magyar köznépet idegen elemek az iskola segítségével saját államunkban, akkor nyit a lakodalmas házhoz, a­hol már a fölko­­szorúzott menyasszony meg a fölpöttyent nyo­­szolyólányok és az egész násznép a nap jelen­tőségéhez illő disz­en vártak a vőfényre, a­ki­nek jövését az utcaajtóból hangzó lövés már előre jelzé. S a­mint belép, rögtön kádenciára gyújtva szól: Szerencsés jó reggelt adjon az Úristen! Hála, hogy e napra fölviradtunk épen. Megjött már az óra, melyben magzatjuknak Oltárhoz kell lépni mint szép menyasszonynak. Kérjük azért szépen az édes szülőket, Eresszék ez útra kedves szülöttüket. Ezekre az ékes szókra megindul a köny és ömlik zápor módra. A leány még egyszer szülése keblére borul, alig tud onnan elszakadni, hogy ne, mikor ez annyira fáj; pedig hiába, válni kell ; de az édes fájdalomban nem tud szóhoz jönni, helyette hát a vőfény önti sza­vakba érzelmeit: Elmondom tehát én, mit elméje gondol, Hgen formán szólna, látom bús arcáról : Örömmel virrad föl reám e szép reggel, Örömmel üdvözlöm ártatlan szivemmel; De mostan keblemet nagy bánat fogja el, Mert ma változik meg életemnek útja Vagy holtig örömre, vagy örökös búza! Azért, óh istenem, ne hagyj el, légy velem !.... Elbúcsuztatja aztán a zokogó menyasszonyt szüleitől, testvéreitől s nevében fölhívja őket: Kisérjetek ti is az Isten házába S kérjétek az istent, értem imádkozva, Bő áldását adja szent házasságomra. Ezek után megindul a menet a vőfény vezérlete alatt az isten háza felé, hol a szemér­mes menyasszony alig hallhatólag susogja el a holtamiglan- és holtáiglant, a­mely után a vő­fény ismét visszakiséri őt a szülői hajlékba, holott ily szókra nyilik az ajka: Legyen az Istennek dicsőség a mennyben, Szerencsével jártunk nagy dolgunkban végben, Legyen az Úristen vezérünk mindenben, S a mi még hátra van, érjük végét szépen. E rövid dikciózás után visszatér a vőfény a „legényes“ házhoz, a­hol már „hegedülnek, szépen muzsikálnak“ s a násznép nekimele­­gedve rakja, keresztezi a szép magyar táncot, a melybe nagyot rikkantva a vőfény is bele­­ugrik. S mig itt táncol, addig az örömapa a kétu­cés palackot, megkoszorúzva egy „fontos“ kalác­csal, a karcos javával tölti meg s úgy adja át a vőfényuramnak, a ki most megindul nevezetes útjára : kikérni a menyasszonyt. Ki is kéri imigyen; azt hiszem, nem szükséges bővebben bizonyí­tani, hogy a fönnálló közigazgatási szervezet ellentétben áll a magyar nemzet érdekeivel is. (Élénk helyeslés jobbfelől.) (Vége köv.) Hogy miként Noénak szelíd galambkái, örvendetes hirnek lennének tolmácsi. Itt aztán kiosztják a virágokat, kap belő­lük boldog-boldogtalan, s lesz a virágos kedv mellé virágos kalap quantum satis ! A vőfény mándlijának gomblyukába köti a kendőt, oda­int a morénak s köszönetül úgy megforgatja a nyoszolyólányt, hogy ez a tánc még menyasz­­szony-korában is eszébe jut.­­ A nóta után visszatérnek a nyoszolyólányok a „lányos“-ház­­hoz, a vőfény pedig előhívja a menyasszonyért készülődő nénémasszonyokat, és útra indulnak a fehérnépet ijesztgető pisztoly durrogások kísé­retében. Alig lépnek be a menyasszonyos házhoz, elnémul a muzsika, hogy a csendben kiki meg­ Szeged város rendszer, közgyűlése február 16. és 17-ik napjain. Első ülés: Február 16-án. (Folyt.) A napirenden első­sorban fölvétetett a pestis elleni óvó-rendszabályok tárgyában kelt belügyminiszteri ismeretes körrendelet. A ren­­­delet foganatosítására nézve a tanács több irányú javaslatot tesz. A köztisztaság iránti szabályo­kat, az élelmiszerek és italok minőségének szigorú rendőri ellenőrzését fenntartandóknak mondja. A fertőtlenítésre szükséges vegyi szerek beszer­zéséről gondoskodik ; szükség esetében kórházul a rókusi fiók­kórházat s azonkívül alsóvároson is egy helyet jelölt ki. A­mi a rendeletnek a szükséges orvosokra vonatkozó szabványát illeti, minthogy a városrészekben ez idő szerint is külön tiszti orvos működik : több orvosról gon­doskodni ez idő szerint fölösleges. A tanács e javaslatokat végrehajtás céljából a főkapitány­nak kiadatni kívánja. P­á­l­f­y polgármester figyelmeztet a köz­egészség érdekéből a légrontó kigőzölgéssel járó üzletek, különösen a légfertőztető faggyúolvasz­­tás meggátolására. Z­o­m­b­o­r­y András pedig fölemlíti a város több pontján létező gerjes ki­­gőzölgésű mocsárokat, különösen a marstéri alantabb fekvő mocsáros területeket, melyekbe minden szemetet és állati hulladékokat össze­hordanak. A légfertőzés elhárítása mélhatlannak tartja a bűzös mocsárok lecsapolását és a köz­tisztaság legszigorúbb fenntartását, hogy szer­ves hulladékok ne halmoztassanak össze és ne szórassanak el a város területén. Lévay Ferenc a veszély nagyságához képest nem tartja elég erélyesnek , határozott­nak a tanácsi javaslatot, s azért szorosabban körvonalazott intézkedéseket kíván. A minisz­teri rendelet követelményeivel szemben nem szeretné, hogy csak formaszerű volna az eljárás s arra célozna, hogy a rendelet szabványa sze­rint nyolc nap alatt jelentést tenne a hatóság az elrendelt intézkedések foganatosításáról.­­ Szükséges, hogy célszerű és a veszély eshető­ségével szemben némileg megnyugtató intéz­kedéseket tegyünk. — A körrendelet némely pontjai úgyis végrehajthatlanok, de ez nem elég indok arra, hogy az egészet elodázzuk; múlhat­­lanul végre kell hajtani azon preventív intéz­kedéseket, melyeket az általános közegészség érdeke megkövetel, akkor is , ha pestistől nem kell tartanunk. Mert egészségügyi tekintetben Szeged város állapotai igen sok kívánnivalót hagynak fönn. Az utcák , közterek és számos magánudvar tisztátalansága , bűzös csatornák. Jó napot kívánok násznagyuraméknak, Ismét fölnyitottam ajtaját e háznak. Tudomásukra van násznagyuraméknak, Hogy mi célja vagyon mostani utunknak , Azért vőlegényünk édes-szépen kéri, Drága menyasszonyát adnák ezennel ki. „De nem addig van a’, szép öcsém ! vág közbe a násznagy, — nem adjuk ám olyan könnyen ki a menyasszonyt , mert hát itt is szeretjük ; no azonban, minthogy annyit fárad­tatok, hát egyet mondok, aztán kettő lesz be­lőle. Azt tudom, hogy tudod : két lyuk hány pár, de nem tudod, melyik az eke végső lyuka, ha ezt eltalálod, vagy akár vőlegényed , akkor elvihetitek a menyasszonyt.“ Mig itt macerálja a násznagy a vőfényt, addig a hozott palack bora, meg kalácsa elfogy az asztal körül , s mig ezt újra megtöltik , a vőfény nem mulasztja el egyet pördülni a nyo­­szolyólánynyal meg a menyasszonynyal, s mi­kor visszakerül a telt palack, indul vissza a vőlegényhez, hadd találja el az a föladott talál­­gatósmesét, s ha aztán eltalálták, sebtibe’ megy vissza a násznagy elé . Dicsérjük a Jézust, újra itt termettem. Fejem a rejtényen mindekkorig törtem. Kérdés volt: melyik az eke végső lyuka ? Hát én csak azt tartom, hogy a katlan szája. Mert ha ott volt, többé nincs eke formája. „Biz annak nincs, öcsém, mert megég . — helyes a megfejtés. Na, hát igyál egy pohár bort.“ — De a vőfény a pohár boron kívül még jutalmat is kér a fejtörésért úgy a maga, mint a vőlegénye és a násznép számára. A jutalom a vőfény részére egy selyem­kendő, a vőlegény és a násznép részére virá­gok, melyeket a menyasszony küld a nyoszo­­lyólányoktól, a­kik ezúttal a vőfénynyel elmen­nek a vőlegény hajlékába.

Next