Szegedi Napló, 1911. május (34. évfolyam, 105-127. szám)

1911-05-09 / 110. szám

110. sz. Szeged, kedd SZEGEDI NAPLÓ. 1911. május 9. 1 . L I, i 11l í'llT i 1 I IlJ/lTíi: i/l'i Szeged város közgyűlése. A tanyai vasút Ügye. A mai napon szerencsésen véget ért Szeged város törvényhatóságának áprilisi közgyűlése. Egy ügy keltett nagyobb érdeklődést és pe­dig a tanyai vasút ügye, melyet Wimmer Fülöp indítványa keltett újból életre. Erről lapunk más helyén is megemlékezünk. A közgyűlés lefolyása a következő volt: Elnök: Lázár György dr. polgármester. Jegyzők: Taschler Endre főjegyző, Tóth Mihály dr. tanácsj­egy­ző. A tanyai vasút ü­gye. A múlt közgyűlés jegyzőkönyvének hitele­­sítése után Balogh Károly pénzügyi tanács­nok előterjesztette a tanyai vasút előmunkál­­ati engedélyének Erdélyi és Deutsch cégtől való megvásárlásának ügyét. A megvételt Wimmer Fülöp bizottsági tag indítványozta. Meghallgatta a pénzügyi bizottság,és Szesz­­tay László műegyetemi tanár szakvéleményét. Ezerint a tanyai vasút kiépítéséhez az Er­délyi—Deutsch-féle előmunkálati engedély al­kalmas. A város ajánlatot kért a cégtől. A cég 30 ezer koronát kért az előmunkálati en­gedélyért. Az esetben, ha a város a cégét bízná meg a vasútépítéssel, a város megsza­badul a 30 ezer koronás kiadástól. Az ajánla­tot a pénzügyi bizottság elé terjesztették és kiadták Szesztay Lászlónak, aki 20 ezer­ ko­ronára értékelte az előmunkálati engedélyt, (kilométerenként 200 korona.) A tanács meg­vizsgálta az ügyet és arra az eredményre ju­tott, hogy nem kell megv­ásárolni a terveket, mert a város minden szükséges előmunkálati berendezkedést 25 ezer koronáért megszerez­het és így fölösleges a megvásárlás. Wimmer Fülöp indítványának elvetését javasolja a ta­nács és kimondását annak, hogy a közgyűlés utasítsa a város tanácsát az előmunkálati en­gedélynek a belügyminisztertől való megszer­zésére, a tervek elkészítésére stb. A vasút irányában csekély változást terveznek, hogy Csorva községet bekapcsolj­ák. Felolvassa ezuttán a pénzügyi tanácsnak a Szegedi Napló által már ismertetett ta­nácsi javaslatot. Eszerint egy bizottságot kül­dene ki a közgyűlés az előmunkálatok azon­nali megkezdésére. A bizottság elnöke lenne Lázár György dr. polgármester, tagjai: Ba­logh Károly tanácsnok, Kószó István dr., Kósa Izsó dr. és Wogmann Ferenc dr. Wimmer Fülöp. Célját, amely indítványát létrehozta, félig-meddig elérve gondolja a ta­nács javaslatával, mert a tanyai vasút ügye életre kelt. Aggályai vannak, hogy városi ki­építés mellett nem egyhamar készül el a ta­nyai vasút. Inkább építse ki egy vállalkozó és attól vegye át a város. Kérdezi, elég lesz-e 25 ezer korona az előmunkálatokra és kíván­ja, hogy vállaljon a tanács határozott idő­pontot, amikorra a vasút kiépül. Nincs kifo­gása­— ha a tanács jónak látja — hogy a város maga szerezze be az előmunkálati en­gedélyt. Még egyszer indítványozza, hogy az Erdélyi és Deutsch cég által tett ajánlatot vegye fontolóra, mert ez minden tekintetben előnyös és bűn lenne, ha a város kiengedné a ke­zéből. Rosenfeld Nándor: Az irány kérdéséhez kíván szólni. Figyelembe kell venni a ha­las—dorozsma—mérges—szegedi, a tanyai vasúttal párhuzamosan haladó vonalat. Öröm­mel hallja, hogy az alsótanyák északi részét be akarj­ák vonni a forgalomba, így azonban nem lehet elkerülni Dorozsmát sem. Nem kell aggódni, hogy Szeged forgalma azután Dorozsma felé gravitál. Mindig a nagyobb test vonza a kisebbet és igy a tanyák és Do­rozsma fog Szeged felé gravitálni. Kormányos Benő dr.: Akárhogy építik is a tanyai vasutat, Dorozsma nem j­árul a költ­­ségekhez egy fillérrel sem. Majd a menet­­árakat magasabbra kell szabni. Ezt indítvá­nyozza. Bach Jenő és P­a­p István hozzászólása után a tanács javaslatát a közgyűlés elfogadja. Segélyezések: Gaál Endre dr. tanácsnok: A szegedi mé­­hészegyesület 1000 korona segélyt kér a vár­­ostól. A taná­os 100 korona segély megadá­sát javasolja. Becsey Károly dr. hivatkozik az egyesü­let fontos gazdasági működésére és 500 koro­na segély ad­ás­át indítványozza. Wimmer Fülöp: A méhészegyesületnek a segély kiállítás céljaira kell. Hívják fel az egyesületet, hogy az országos kiállítással egy­idejűleg tarts­ák a kiállításukat ,és akkor a város kellő segélyt nyújt majd nekik. Kormányos Benő dr. és Szíjártó Al­bert szintén 500 korona megadását indítvá­nyozzák. Gaál Endre dr. hozzájárul a tanács részéről Wimmer Fülöp indítványához. Ha az egyesü­let igazolja, hogy a kiállítást nem halaszt­hatja el 1914-re, akkor majd újabb javaslat­­ot tesz a tanács a közgyűlésnek Becsey Károly dr. fentartja előbb tett in­­dítványát, miért a kiállítás országos jellegű­ lesz és Szeged gazdasági viszonyaira nagy ha­tással lesz. Wimmer Fülöp zárószavai után szavazás útján döntik el a kérdést. Wimmer Fülöpnek a tanács által is magáévá tett indítv­ányá­t a közgyű­lés 26 szavazattal 11 szavazat ellenében ■— elfogadja. A magyar műkertészek és kertgazdák pün­kösdi virágkiállítása részére 100 koronát sza­vaz meg a közgyűlés. A tárgysorozaton lévő telekátengedési és eladási ügyeket a jövő közgyűlés tárgysoro­zatára tűzik ki. Ezután apróbb szabadságolási és nyugdíja­zási ügyeket tárgyalnak. Elnök a közgyűlést délután öt órakor be­zárja. A tanyai vasút ügye. Előmunkálati engedélyt kér a város. Meg kell adni, a tanács következetes. Egy­szer megkötötte magát amellett, hogy a ta­nyai vasutat a városnak kell kiépíteni s ettől az álláspontjától nem engedi magát elriasztani Hiába tett az Erdélyi és Deutsch cég olyan ajánlatot, amely a városra nézve elég előnyös, hiába javasolta Szesztay tanár az Erdélyi és Deutsch cég előmunkálati engedélyének meg­vásárlását, a tanács ma mégis azzal a javas­lattal állt a közgyűlés elé, hogy az Erdélyi és Deutsch-féle előmunkálati engedélyt mellőzve, maga a város kérjen a kormánytól előmun­kálati engedélyt. Előnyös lett volna a városra nézve az Er­délyi és Deutsch cég ajánlata azért, mert a már meglévő előmunkálati engedély, kész terv, kijelölt útirány lehetővé tették volna, hogy a vasutat már ez év augusztusában for­galomba helyezzék. Azzal, hogy most a város maga kér előmun­­­kálat engedélyt, a vasútépítést ismét Utalták legkevesebb­­ két évre. Hogy az újabb irány­­kijelölés helyes-e, az a későbbi tárgyalások során majd kiviláglik. Bele kell most nyu­godni a közgyűlés határozatába. Már most nincs más hátra, minthogy a rendelkezésre álló időnek minden percét fel­használják arra, hogy a vasút ügyét legeré­­lyesebben és a legrövidebb idő alatt dűlőre vigyék. Nem szabad szem elől téveszteni, hogy a város egész közönsége fokozott türel­metlenséggel várja a városra nézve oly fon­tos, életbevágó intézményt. Mindennapi kése­delem a város közgazdasági fejlődésének ro­vására megy. E­ég volt a könnyelmű mulasz­tásokból. Tagadhatatlan, hogy ha kissé na­gyobb buzgalommal kezelték volna az ügyet, már régen fütyülne a tanyai vasút. Természetesen sok időbe kerül az előmun­kálati engedélynek a kormánytól való meg­szerzése. De ha biztosra vehető, hogy meg­kapják és az Erdélyi és Deutsch-félét meg nem hosszabbítják, hogy addig is kötelessége a tanácsnak az egész ügyet olyképen előké­­­zíteni, hogy az előmunkálati engedély meg­érkezése után azonnal hozzá lehessen kezdeni a munkához. Az elvi kérdéseket nemcsak előkészíteni, de le is kell azokat tárgyalni s döntéseket hozni. Nem baj, ha ezek a döntések a mi­niszteri engedélyi okirat folytán esetleg némi változtatásra szorulnak. A változtatásokat könnyű szerrel keresztül lehet vinni. Vegyék úgy, mintha az előmunkálati en­gedély már a város kezében volna s ilyen alapon folytassák le az előmunkálatokra vo­natkozó tárgyalásokat. Ha így járnak el, akkor biztosra vehető, hogy a tanyai vasút ügye nem húzódik ismét további tíz évig. A faipari szakiskola. Miniszteri megbízott Szegeden. — Küldöttség. — Hozzászólások. A szegedi felső ipariskola fa- és fémipari osztályának további fentartása iránt a város tanácsa már huzamosabb idő óta tárgyalá­sokat folytat a kormánnyal. A Szegedi Napló részletesen foglalkozott az ügynek minden mozzanatával. Tudvalevőleg a közoktatás­­ügyi miniszter 6000 koronás újabb áldozatot kíván a várostól egy, az iskolával kapcso­latos internátus céljaira. Kedden reggel ide­érkezik Vigh Albert iparoktatási főigazgató és a kereskedelmi és iparkamara, valamint az ipartestület bevonásával tárgyalást folytat a polgármesterrel. Lázár György dr. polgármester kijelentette munkatársunknak, hogy a város a 6000 ko­ronát nem adja meg­ ki Ipartestület küldöttsége. Ma délelőtt küldöttség járt Lázár György dr. polgármesternél a fa- és fémipari szak­iskola ügyében. Az ipartestület faipari osztá­lyának képviseletében Rainer Károly elnök és Bózsó János titkár kérték a polgármestert, hogy a fa- és fémipari szakiskola faipari osztályát továbbra is tartsák fönn, amint azt már a város közgyűlése is elhatározta. Ked­den reggel kilenc órakor tanácskozás lesz ebben az ügyben a polgármesternél, amelyen részt vesznek: Vigh Albert iparoktatási fő­igazgató, Lázár György dr. polgármester, Gaál Endre dr. kulturtanácsnok, Szarvady Lajos, a szegedi kereskedelmi és iparkamara elnöke, Weiner Miksa, Perjéssy László, az ipartestület alelnöke Pálfy Dániel és titkára Bózsó János. A kormány a fa- és fémipari osztály fenn­tartására 6000 korona utóbbi áldozatot kíván a várostól. Lázár György dr. polgármester ki­jelentette, hogy a város nem hajlandó meg­adni a 6000 koronát A küldöttség különben 10(X) koronás alapítványt ajánlott föl az iskola javára. Hozzászólások. Tekintélyes szegedi iparosok, így a világ­­bírt Lengyel-cég is a mellett van, hogy a fa­ipari szakiskolát a városnak nem szabad a keze közül kiengedni. Ez nemcsak az iparo­sok érdeke, hanem érdeke a városnak is, mert a szakiskola képzett iparosokat nevel s ezen a réven sok család gyermekét juttatja kenyérhez. A hatóság tehát egyenesen a város érdeke ellen cselekszik, ha akármi után-módon nem biztosítja Szegednek tovább is a faipari szakiskolát. Ma az alábbi két cikket kaptuk s mindkét cikk hathatós érvekkel szintén a fenntartás mellett szól: I. Azzal a leirattal kapcsolatban, melyet a kereskedelemügyi minisztérium a faipari szak­iskola ügyében a városhoz intézett, amelyben

Next