Székely Hirlap, 1870 (2. évfolyam, 1-104. szám)

1870-06-01 / 44. szám

Il-ik évfolyam. 44. szám. Maros-Vásárhelyt! Szerda, junius 1. 1870. SZÉKELY HÍRLAP politikai s vegyestartalmu közlöny. a KIADÓ-HIVATAL .­­ Az ev. ref. főiskola nyomdájában. SZERKESZTŐI SZÁLLÁS : ? TELEKI-KÖNYVTÁR.? Hirdetési ár : Három hasábos garmond sorért, vagy annak helyéért először 7 kr., másodszor 6 kr., harmadszor fo­kr. és minden beiktatásért külön 30 kr. o. é. bélyegdij. — Három hasábos nyílttéri sorért 20 kr. o. é. Hirdetéseket elfogad, helyben a kiadó­ hivatal. Pesten, Zeisler M. hirdetést közvetítő intézete, Király utcza CO-ik sz., és J. Hausenstein­ és Vogler Bécsben (Neu-Markt 14. sz.) суб Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton reggel NAGY FÉLTVÉN. ELŐFIZETÉSI ÁR Negyedévre Félévre tl.­Vásár­­ely v­illájuk 30. I. Két egymással összefüggő eszme ké­pezte marosszéki ref. egyházmegyénk e hó 17 és következő napjain megtartott közgyűlésének nevezetesebb tárgyait. Két eszme, melyeknek helyes és alapos felfo­gása behat a társadalom alapjáig, a ma­gyar nemzet nemzeti fejlődésére, a magyar állam fennállására , m­ég hamis értelmezé­sük, s az ez alapon történt alkalmazá­suk megdönti, illetőleg megakadályozza azokat. E két fontos tárgy: a népnevelés, és az egyház és állam közötti viszony. Egyházmegyénk közgyűlése tudomá­sul veszi az erdélyi helvéthitűek főegyh. tanácsának azon elvileges megállapodását, hogy felekezeti iskoláinkat áldozattal is fenn kell tartani, hogy azoknak községiek­ké leendő átalakítását csak a főegyházta­­nács engedélyével eszközölhetni, s ez el­veket határozattá is emeli. Határozatának megállapításához felteszi azon kérdést, hogy hátha ez ügyre vonatkozólag, az egyházi és állami törvények egymással összeütköz­nek, az illető lelkészek, mint a felekezeti iskolák főnökei, melyiknek engedelmes­kedjenek. S bár a jegyzőkönyvben nyo­mára nem akadhatni, még­is kimondatott az, hogy az egyházi törvények előbb nyerjenek alkalmazást, s csak, ha lehet­séges, azután az államiak. Egyházmegyénk e határozatában két absurdinot állított fel: t. i. felekezeti is­kolát és station in statu. Nézetünk szerint semmi egyéb alapja nincs ez absurditásoknak, mint az egyház és állam lényegének és czéljának téves felfogása. Ugyanis, itt egyesített fogalmak­­kép tűnnek fel a vallás é­s egyház, az egyéni jog, és állam. Pedig mily roppant különbség van köztük ! Mi a vallás alatt egyátalában nem vagyunk képesek egyebet érteni, mint a léleknek azon működését, mely a teremtő erő megismerésére, felfogására vezet; te­hát tisztán kebli dolgot; m­íg az egyház alatt, ezen belső működés érvényesítésére vonatkozó külső egyesülést , tehát az ér­tékek alá eső létet. S már határozottan állítjuk, hogy az államhatalom bármelyik ága sincs jogosítva arra uralmat gyako­rolni, de igen­is erre, a­melyet kell, hogy védelmében részesítsen s egyszersmind az adott jogokért kötelezettségek teljesítésére szorítson. Az egyéni jogok az emberi czélok megvalósítását előmozdító olyan szabad cse­­lekvényekben állanak, melyek más termé­szeti vagy jogi személyek hasonló szabad cselekvését nem szorítják meg ; míg az állam és ezen egyéni jogok biztosítását, egymással való kellő öszhangzását, az egyes­nek az összeséggel való egyesítését czélzó intézmény. A vallás tisztán kebli dolog lévén, szabadon gyakorolható ; az egyházi külső egyesület, az államban jogi személyként, s ’SY jogalanyként tűnvén fel, jogai érvé­nyesítésében és azon szabályok alá van vetve, mint az egyének bármelyike. Az adott megkülönböztetés határo­zottan kimutatja az egyház és állam kö­zött fennálló viszony természetét, tisztán körülírja az egyik és másik hatáskörét. Az állam az uralkodó, az egyház abban bízván létének biztosítását, alávetett; az állam hatáskörébe tartoznak azon intézke­dések, melyek a jog biztosítására, — te­hát az igazságszolgáltatásra, — a mivelt­­ség és emberiség előmozdítására, tehát a közoktatásra múlhatatlanul megkívántai­nak ; míg az egyház hatásköre csak a vallás érvényesítésére terjedhet ki. Az igazság­szolgáltatás, közoktatás határozottan, és kizárólagosan az állam tulajdonai, ezek­ben azt korlátozni, nem egyéb, mint jog­sértés, azaz, az egyéni jogokkal való visz­­szaélés ; s midőn az egyház a közokta­tásra befolyást igyekszik magának sze­rezni vagy biztosítani, hatáskörét átlép­vén, jogsértést követ el. Az eddig mondottak résul­ta­tumai : szabad egyház az államban , de nem status in statu. A jognak egy főelve: „qui jure suo uti­tur neminem laedit.“ Miután a jogosí­­tottság nem csak az adott jog gyakorla­tában, hanem az arról való lemondásban is áll: önként következik, hogy az állam ép úgy, mint az egyesek, részben vagy egészben lemondhatnak bizonyos jogaikról s azt gyakorlás végett másokra ruházhat­ják. Volenti non fit injuria! Magyarország, mint állam a közok­tatásra vonatkozó kizárólagos jogát meg­osztotta az egyesekkel és az egyházakkal az 1868. 68. t.czikkben. A t.czikk sze­rint tehát az egyházak is tarthatnak isko­lákat, befolyhatnak a közoktatásra, vagy más szóval a fennálló positiv törvények szerint, ha a nevelés terén működnek jogsértést nem követnek el. A tételes tör­vények megengedik a felekezeti iskolákat, az egyházak érvényesíteni igyekeznek. Helyesen teszik , de itt egy kérdés támad fel bennünk: mik azok a feleke­zeti iskolák ? Erre a jövő czikkünkben fogunk felelni. * * * T­­i b­ü­czkölő. Romából, egyik német lap levelezője, a kú­ria egy közelebbi csinyáról értesít. A zsinat 129 tagja véleményt adott be, a csalhatatlansági dog­mát illetőleg. Ezen vélemények kinyomattak ugyan, s a zsinattal közöltettek is , de a csalhat­­lanságról szólókat rettentő módon elferdí­tették. Mint képzelni lehet, s mint a német lap is írja: az ellenzéki püspökök e miatt nagyon el vannak keseredve, a­mint ez is mutatja, a csal­­atlanság szó, csak összetételében lesz itj a kúria előtt, minthogy törzsét már régóta ismeri, sőt gyakorolja is. Az esztergomi érsek, az „A. A. Ztg.“ tu­dósítása szerint, csak vonakodva írta alá a csal­­hatlanság elleni nyilatkozatát, a hitről szóló dogma kérdésében pedig nyíltan a többséghez állott. Ezen maga­tartása után teljes reménye lehet a bibornoki süveghez. A főpap megfejtette a ta­lányt, mely a kecskéről, meg a káposztáról szól. Csak, hogy két szék között ne maradjon majd a pad alatt , mert nagyon bajos két urnák szolgálni, különben, ha azok nem csak feszült viszonyban, de nyílt és elszánt harczban állanak egymással. * * * „ Csak szép dolog az a következetesség! Nagytiszteletű Péterfi József úr igen sza­badelvű ember, ország-világ tudja. De hogy is ne, mikor ő tisztelendősége református esperes. Emlékszünk mindnyájan, mily fölvilágoso­dott szónoklatot tartott a marosszéki oskola-bi­zottmány gyűlésén. Egy katholikus esperestet el­küldött Rómába, egy református főurat és gond­nokot pedig Debreczenbe, hogy ott, de ne itt nálunk,­oráljanak a közös­ iskolák ellen. És a tisz­­teletes esperes urat megéljeneztük, mert a fe­­lekezetiességből kibontakozott fölvilágosultságot örömmel szemléljük mindenkinél, de legkivált egy tiszteletes esperesnél.

Next