Székely Hirlap, 1870 (2. évfolyam, 1-104. szám)
1870-10-19 / 84. szám
Il-ik évfolyam. 84. szám. Szerda, október 19. 1870. SZÉKELY HÍRLAP politikai s vegyestartalmu közlöny. S& KíA©@»MIV/AYAH : Az ev. ref. főiskola nyomdájában. SZERKESZTŐI SZÁLLÁS : ej TELEKI-KÖNYVTÁR. Hirdetési ár : Minden 100 vagy kevesebb szóért egyszeri beigtatásért 1 irt és minden beigtatásért külön 30 kr. o. é. bélyegdij. — Három hasábos nyílttéri sorért 20 kr. o. é. Hirdetéseket elfogad, helyben a kiadó-hivatal. Pesten, Zeisler M. hirdetést közvetítő intézete, Király utcza CD-i. sz., és J. Hansenstein és Vogler Bécsben (Neu-Markt 14. sz.) . Megjelenik e lap , minden iürdin és szombaton reggel NAGY BÉLÍVEN. ELŐFIZETÉSI ÁR Vaspályaengedélyezési rendszerünk pénzügyi és nemzetgazdasági szempontból. II. buda, okt. 4-én. Eddigi vasútépítési politikánk eredménye tehát: Városi és mezőségi proletariátus néhány tőzsér rabszolgaságában; a többi ki élni nem tud, kivándorol, — kivándorol egy oly ritka népességű földrül, mint hazánk, a mely föld, ha ily vasúti politika által tulajdonosai a kimerítésre nem bátorittatnak, 2000, de 7—8000 lakót volt volna képes eltartani négyszögmértföldenkint, így fog elvérzeni hazánk a nagy nemzetközi vonalakon, ha a közlekedésügyi politika gyökeresen meg nem változik. A legelső teendőnek hazánkban nem a vasútépítés, hanem az ipar rendezése s szilárdításának kellett volna lenni. Ezzel párhuzamosan a legnagyobb áldozatokkal a kőúthálózatot s a községi útrendszert kellett volna gyökeresen kifejleszteni. S mikor ezáltal erős ipar és élénk mezőgazdaság egymás mellett, egymást támogatva állt volna fenn az ország minden vidékein, akkor a belélet s gazdasági csere élénkítésére a különböző gazdászati tereket, az iparos hegyes északot a termelő déllel, szóval a hazai termelőt a hazai fogyasztógyárossal minél közelebbi kapcsolatba kellett volna vasutak által hozni. Ilyen, a részletekből az egész felé haladó irányat mellett, a közlekedésügy terén tett minden lépés a nemzet jóllétének, az unokák gazdagságának, boldogságának, gyarapodásának új és új tényezője lett volna. A mostani rendszer, megfordítva általánosból megy át a részletesre, kül nemzetek számára épít mindenek előtt vasutat az ország fiainak pénzéből, s nem tisztán a hon lakói számára. A közlekedési rendszer a kivitel könnyítése által a földkimerítésnek, minden vasúti szárny által újabb s újabb tápot nyújt, szóval megörökíti azon helyzetet, hogy e nemzet idegen, távol lakó nemzetek gabnatermelő rabszolga telepe, gyarmata maradjon, melynek egyéb jövője se legyen, mint mindinkább elszegényedni. Sajnos, hogy e bajon gyökeresen segítni ma már nem lehet, de a bajt mérsékelni lehet még ma is. Fordítson az állam roppant áldozatokat a belforgalom emelésére, a közutak kiépítésére csatornahálózat létesítése, iparrendezés, új iparágak gyámolítása által, szóval igyekezzék a honi termelőnek honi fogyasztói oldala mellé állítani, s akkor meg lesz mentve e nemzet gazdasági s politikai jövője. Az emberi társadalom élete ezer irányú roppant szövedékű létegzet. Ki ezt az ész kívánalmai szerint vezérleni óhajtja, az azt addig meg se kezdje, míg minden irányban egyszerre nem kezdheti meg azt. Ha csak egyoldalú irányban történik valami, mint most a nemzetközi útvonalak építése által, míg a többi igények mellőztetnek, bármi üdvös legyen is az, mi kezdeményeztetett, magában véve, az egészre, végeredményében mégis kártékonyan hat, mert a gazdasági élet összhangját, mely csak a részarányos fejlődésben található föl, erőszakosan megzavarja. Sokat lehetne e tárgyról még szólani, de terünk nem engedi. Annyit talán mégis érintettünk, mi elegendő anyagot nyújt e théma fölötti gondolkodásra. Kerkápoly vasúti pénzügyi politikáját helyeseljük minden tekintetben, főleg miután ő is hangsúlyozz, hogy ideje volna már a mohó vasút-építkezéssel egy kissé szünetelni. Szeretnők azonban, ha az egész ország megnyugtatására típrove közlekedésügyér is elmondaná programmját a közlekedésügy terén, — bizonynyal nem lehet jelenleg fontosabb nyilatkozat, mint melyet ő tehetne a nemzet megnyugtatására. Saáry Ferencz: Egy pár szó a maros-vásárhelyi ev. ref. főiskolai könyvnyomdáról. A helyi ref. főtanoda nyomdája a közelebb elmúlt pár év alatt egészen nagyvárosi nyomdává nőtte ki magát; a főiskolai elöljáróság átlátván az újítás szükségességét, arra tetemes kiadásokat tett, azaz, a szó betű szerinti értelmében, egészen újjá teremtette; — a régi kopott betűket és más nyomdai elavult eszközöket kiküszöböltetvén helyükbe újakat hozatott, — úgy hogy a ki e nyomdát 3—4 év óta nem látta, bámulattal győződik meg afelől, miszerint ott, hol ezelőtt pár évvel két, régi divatú, csaknem a Cluttenberg korszakára visszaemlékeztető, résznyomásu fasajtó s egy kevés szintén régi kopott betű állott: most egy gyönyörű uj gyorssajtó — mely egymaga értékesebb, mint pár év előtt az egész nyomda volt — két legújabb kézi vassajtó, két simító sajtó és a legújabb divatu díszes betűnemeknek — melyek egy csinosan kiállított nyomdai mutatványkönyvben láthatók — oly gazdag választéka áll, melyet ma a két magyar haza egyik vidéki könyvnyomdájában sem találunk föl. A nyomda legújabb termékeit illetőleg, bátrak vagyunk az ez évben megjelent nagyobb művekre mutatni, u. m.: „Veszély, Imets és Kovács utazása Moldva- Oláhországban czimü nagy 8-adrét, 22 íves tiszt. Koós Ferencz „Történelmi dolgozatai a magyar és román nemzet viharos korszakából“ czimü, közönséges 8-adrét 122 ivest. Mentovich Ferencz tanár úr „Az Uj világnézi et“ czimü, közönséges 8-rét, 101/2 ives kötetére, melyek mind oly csinosan és ízléssel állíttattak ki, hogy akár mely nagyvárosi nyomdának is becsületére és diszére válnának. Sajtó alatt vannak jelenleg tiszt. Körösi Ferencz ref. lelkész urnák 5—6 ívből, tiszt. Péterfi Károly urnák 7—8 ívből álló egyházi beszédei, melyeknek kiállítását — miután azokat megpillantottuk — előre is igen csinosaknak mondhatjuk, — úgy szintén sajtó alatt van. Lőcsey Sándor úr „Székely naptára“ is, mely eddigi kopott öltözetét eldobva — az idén fog először igen csinos alakban, szép fehér papíron megjelenni. A könyvnyomda képes egy 12—15 éves közönséges 8-rétű füzetet egy hó lefolyása alatt kiállítani. — Megrendelések elvállaltalak bármily távoli vidékekről is, me-