Székely Hírmondó, 2002. október-december (7. évfolyam, 39-51. szám)

2002-10-04 / 39. szám

SZÉKELY 2. Hírmondó 2002/39 Emberközelben Fekete Vince költő, szerkesztő Sok minden belefért az életünkb Névjegykártya: 1965. április 7- én született Kézdivásárhelyen. Az általános iskolát Kézdiszentkeresz­­ten, a középiskolát az 1-es számú Ipari Líceumban (ma Bod Péter Tanítóképző) végezte. 1994-ben szerzett magyar-orosz szakos tanári oklevelet a kolozsvári BBTE bölcsészkarán. 1996-1999 között a szegedi JATE Modern Magyar Irodalom Tanszékének PhD szakos doktorandusza volt. A kolozsvári Helikon című szépirodalmi lap és a Csíkszeredai Székelyföld kul­turális folyóirat szerkesztője. Három verseskötet, a Parázskönyv (1995), az Ütköző (1996) és a Jóisten a hintaszékből (2002) szer­zője. Verseiért 1988-ban Ifjú­munkás-díjat, 1989-ben Ars poet­ica-díjat, 1996-ban a Román írószövetség debüt-díját és Sziveri János-díjat kapott. Nős, felesége, Erzsébet a Református Kollégium matematika tanára. Gyerekeik: Fanni (1988),és Dani (2000). - Kezdjük a legelején. Milyen volt a gyermekkorod? - Boldog volt és felszabadult. Falusi környezetben felnőni min­denkor Paradicsom a magamfajta, mozgékony típusú gyermeknek. Dombok, völgyek, fenyvesek és borvizek - volt itt minden, mint a közismert slágerben. A házunktól kőhajításnyira csordogáló patak nyáron papírhajókázásra, de akár lubickolásra is megfelelt, télen pedig, amikor kiöntött és befa­gyott, kitűnő jégpálya lett belőle. Lehetett itt korcsolyázni, kaszafo­koson, szánkón csúszkálni. A falu körül hepehupás vidék kínált szebbnél szebb helyeket az elég népes, kalandszerető gyerekcsa­patnak. Ha meguntuk a csúsz­­kálást (meg a csúszkálást) a közeli dombokon, a hegyre futó, mélybe lejtő utcácskákban, akkor még mindig ott volt a szomszédban a Bazinok tágas, pipefüves tere az azóta már kivágott öreg fűzfával, ahol önfeledten lehetett in­­diánost, hunyóst, kergetőzőst, meg mindenfélét játszani. Amikor időnként a ház körül el kellett végezni ezt-azt, az is a játék je­gyében telt el. Nem beszélve a rendszeres nyári gabonaürí­tésekről vagy az őszi pityóka­szedésekről, ilyenkor hetekig jár­tunk dolgozni a raktárokba vagy ki a mezőre. Játék és munka elég jól megfért egymással. És mi is jól éreztük magunkat. - Kilencediktől aztán beke­rültél Kézdire. - Ma is szívesen gondolok a kézdiszentkereszti évekre, s úgy ál­talában a hetvenes évek elejére­­közepére. A nyolcvanas évektől az­tán számomra is egy új időszámí­tás kezdődött: új iskola, új barát­ságok, új helyszínek, szerelmek, a foci (a Vasas játékosaként) és a színjátszás, a “szereplések" idősza­ka. Sok minden volt, sok minden belefért az életünkbe, a háttérben az akkori “virágzó” gazdasági-poli­tikai helyzettel. Az első évharmad végén aztán Bokor Anikó magyar­tanárnő felolvasta az osztálynak a dolgozatomat. Ha jól emlékszem Balassi Bálint végvári vitéze "vol­tam” akkor. Noha már azelőtt is írogattam, versikéket is farigcsál­tam, az irodalommal való komo­lyabb kapcsolatom innen, a “fai­pari líceum” kilencedik osztályától datálható. - Tanáraid közül kik voltak rád hatással? - Aki abban az időben rám hatással volt - meg ne haragudja­nak reálszakos volt tanáraim — az a magyar irodalom köréből került ki. Ambrus Ágnes volt az, akinek megmutattam első verseimet. Ő vett szárnyai alá, biztatott, támo­gatott, segített. Mennyi fogal­mazást írtam akkor, istenem! Nagyon sokat köszönhetek neki. Az „érettebb” verseimet aztán átadta Boér Gézának, később ő nyesegette a mutáló költőpalánta firkálmányain a vadhajtásokat. - Kézdivásárhely után követ­keztek a kolozsvári évek. - Kolozsvárnak meghatározó szerepe volt az életemben. Igazá­ból ott kerültem a mélyvízbe. Ott voltak a könyvtárak, a szerkesztő­ségek, a színház, a filmek, az iro­dalmi kör, egy csomó kihívás, me­lyeknek mind igyekeztem megfe­lelni. Aztán ott volt egy tucat te­hetséges ember, író- költőpalán­ták, a barátaim, a beszélgetések, a viták, az egymásra figyelések, az egymástól tanulások. Olyan szer­zők jelentkeztek írásaikkal, mint Orbán János Dénes, Sántha At­tila, László Noémi, Kelemen Hunor. Úgyszólván nem volt rossz felhozatal a kilencvenes évek ele­jén. 1993 őszétől aztán bekerül­tem a Helikon szerkesztőségébe, olyan kitűnő írók, költők mellé, mint Szilágyi István, Lászlóffy Aladár, Király László, Mózes Attila. Később elindítottuk az Előretolt Helyőrség című folyóira­tot. Aztán 1998-tól a Székelyföld­nek is a szerkesztője lettem. Pár­huzamosan futott/fut egy csomó dolog. Volt egy olyan időszak is, amikor Szegeden kurzusokra jár­tam, Kolozsváron meg Csíkszere­dában volt a munkahelyem és Kézdivásárhelyen a lakhelyem. - Elég gyakran vagy úton. Mennyire tudod ezt össze­egyeztetni a családdal, a családi élettel? - Szerkesztőként én tulajdon­képpen itthon tartózkodom, itt állítom össze az előzőleg be­gyűjtött anyagokat, megszerkesz­tem, majd felviszem és leadom. Tehát csak akkor nehezebb a dolog, amikor fel kell mennem Ko­lozsvárra vagy Csíkszeredába. - Mit jelent számodra a család? - Számomra ők a legtöbbet je­lentik. Ez természetes. Ezen túl csak közhelyeket mondhat az ember. Elég sokat vagyunk együtt, nagyon sokat kirándulunk. Azt hiszem, hogy a gyerekeim előbb tanulták meg kimondani a Katro­­sa, a Bálványos, a Perkő vagy a Verebeske nevét, mint sok egyéb dologét. - 1989-től vagy nős. Megkér­dezhetem-e, hogy van-e, s ha van, akkor milyen a nőideálod? - Az érdekes és okos nőt sze­retem. Ahogy a spanyolok mond­ják a jó versre: azt, amelyikben/a­­kiben megvan a duende, vagyis az a valami, ami szavakkal ugyan kifejezhetetlen, de ha szembeta­lálkozol vele, akkor végigborsódzik a hátad, mert érzed, hogy ott van benne az a plusz, amire neked ép­pen szükséged van. - Három versesköteted jelent meg, rendszeresen jelen vagy a magyarországi és az erdélyi szépirodalmi lapokban, folyóira­tokban. Tucatnyi könyvet szer­kesztettél. Évenként a te válogatá­sodban lát napvilágot az Erdélyi szép szó című szépirodalmi anto­lógia, melyben az erdélyi írók, költők legjobb alkotásai kapnak helyet. Hogy fér meg benned egymással a költő és az ember? Elégedett vagy-e önmagaddal? - Úgy fér meg, hogy hol az egyiknek, hol a másiknak engednie kell egy-egy kicsit a másik “fél” javára. Olyasfajta ez a viszony, mint a nagyon jó barátok között, időnként hol az egyiknek, hol a másiknak be kell hunynia fél sze­mét a másikkal szemben, de olyan is van, hogy mind a kettőt. Hogy elégedett vagyok-e? Azzal, ami eddig történt, nagyjából meg va­gyok elégedve. Apróbb korrekciók talán még lehetnének, de ezek már lezárt dolgok, nincs amiért rágódnom rajtuk. A munkámat szeretem, amit ezen a téren elér­tem, annál többet nem is akartam, sem kacsalábon forgó várat, sem pozíciókat, sem részvényeket stb. Hadd ne folytassam.­­ Tegyük fel, hogy egy jó tün­dér teljesítené egy kívánságodat. Mi lenne az? - Az egyszerű falusi ember mit kért mindig a fennvalótól? Elő­ször is egészséget. Aztán nyugal­mat és erőt a munkához. Én is ezt szeretném. A többi aztán alakul magától. Ha tesznek is érte. És alakítják. - Időnként fel-feltűnsz egy­­egy kiállítás-megnyitón, könyvbe­mutatón. Mi a véleményed a kéz­­divásárhelyi kulturális életről? - Nagyképűség volna részem­ről bármit is mondani, hiszen annyira nem vagyok én ebben benne. Aztán meg így, kívülál­lóként nem volna jó senkit meg­bántani, se mennyire meneszteni — ez utóbbira talán nem is lenne különösebb okom. De ha nagyon akarod, játszszunk el egy játékot. Tegyünk fel magunknak néhány kérdést, és próbáljunk meg válas­zolni is rá. Mi az, hogy kulturális élet? Van-e ilyen Kézdivásár­helyen? Ami van, az annak nevez­hető-e? Irányítják-e, szólnak-e bele, adnak-e értékes utasításokat, a politika része-e? A kérdések tovább bővíthetők, eladdig, hogy ez és ez a dolog kulturális es­eménynek tekinthető-e, ha már a kultúra házában tartatik? Ha ezekre válaszoltunk, máris gazda­gabbak vagyunk pár tanulsággal.­­ Magától adódik a kérdés, hogy milyen a viszonyod a poli­tikához? - Semmilyen. Igyekszem távol tartani magamat tőle. Időnként, amikor már nagyon felgyűl ben­nem valami, akkor engedek a szerepeken és meg-megírok egy­­egy tárcanovellát, egy-egy jegy­zetet. A véleményemet. Holott itt elsődlegesen szépirodalmi jellegű alkotás(ok)ról van szó, és tí­­pus(ok)ról, nem az egyes ember­ről, nem csupán egyetlen konkrét személyről, mégis akadt olyan, aki „magára ismert”. Kaptam is érte ejnye-bejnyét, szemvillanást, az­tán egy szösszenetnyi nemtudom­mit az egyik — magát tollforgató­­nak tartó­­ honleánytól. Ez utób­bit hadd ne minősítsem. De meleg kézfogások, telefonos gratulációk, cinkos, "értem én mit beszélsz”­­szerű vállveregetések is voltak. Mintegy azt bizonyítandó, hogy mindenféle manipulálás ellenére tisztán látnak az emberek, nem­csak miénkben és övekben, fehér­ben és feketében, jókban és rosz­­szakban, s ha jókban, akkor nagyon jókban, s ha rosszakban, akkor nagyon rosszakban gondol­kodnak. — Tanári okleveled van, rövid ideig tanítottál is. Szeretnéd-e folytatni ezt a pályát? És milyen terveid vannak a jövőre nézve? — Tanítani mindig is szerettem, de a szerkesztői munka számomra testhezállóbb. Hogy fogok-e még iskolában tanítani, azt nem tudhatom. Habár tanítás az is, hogy immár tíz esztendeje kezdő írók, költők kéziratait olvasom, emlátom, bírálom, tanácsokkal látom el őket. Ami pedig a ter­veimet illeti: meg szeretnék írni még néhány verseskönyvet, Udvar­tér-regény címmel egy félig elké­szült novelláskötet várakozik a kézi­rataim között, kiadás előtt áll egy paródiákat, szatírákat tartalmazó könyvem. A nemzedéktársaimmal, a fiatal írókkal a kilencvenes évek közepétől készített interjúimat kibővítve, könyv alakban is meg szeretném jelentetni, aztán csírá­jában egy gyerekverskötet is megvan már, ezen kívül a doktori disszertá­cióm és fordításaim várják az utolsó simításokat. Dimény Árpád Portré

Next