Székely Hírmondó, 2011. január (16. évfolyam, 1-20. szám)

2011-01-10 / 5. szám

9 RIPORT ngó-magyarok küldöttei dai magyar konzulátus írulja is. zés a t. Bartalus Zoltán fia. Csintalan László ka­­dres, csíkdelnei plébános szentmisével vette kez­­zagyunk itt most kedves agy igazságtalanságot el­ünkért imádkozzunk, és '­zünk, s hogy imáinkból ánkből erőt merítsünk” mono. Az egyházi szer- Péter Általános Is­­.ny jelenetet adtak elő a óta című rockoperából. , és mitőlünk a mi drága ik” - hangzott el a gyér­el­­en a madéfalvi fuvósze­­d, valamint a háromszé­­d vezetésével, egyházi és­ek alatt a tömeg az 1899- ilékműhez vonult. Meg­nyugtató és bíztató volt a recsegő fagy ellenére több kilométer gyaloglást vál­laló emberek látványa, ugyanis azt su­gallta, méltó utódai vannak a szabad­ságukért hősi halált halt székelyeknek. Hiszen akiket a csontig hatoló hideg sem tud eltántorítani az ősöknek kijá­ró kegyelet megadásától, azok az is­mét megvont szabadságjogokat is ké­pesek visszaszerezni. Megnyugtató és biztató volt a há­rom székely megye elöljáróinak jelen­léte is, ugyanis egységet, összetarto­zást és közös akaratot sugallt. Elsőként Lokodi Edit Emőke, Maros megye ta­nácselnöke szólt az egybegyűltekhez. „Bár sok vér kiömlött itt 247 eszten­dővel ezelőtt, most mégis egy erős és gazdag falu létezik ezen a helyen, mert nem tudtak megtörni minket. Mert megőriztük nyelvünket és kultúrán­kat. Mert úgy állunk a Székelyföldön, mint a fenyők, és ha így teszünk, akkor továbbra is megmaradunk” - adott hangot meggyőződésének az elnök asszony. „Minket nem lehet megsemmisíte­ni, sem kilökni erről a földről, mert ide köt család, nemzeti hagyomány, hit, barátság és hűség. Mi ezer esztendő alatt egyik kezünkkel védtük, a másik­kal építettük ezt a hazát. Székelyföld közös alkotás, mindannyiunk tulajdo­na, azoké, akik megdolgoznak, meg­­küzdenek és áldozatokat hoznak érte” - hangsúlyozta Tamás Sándor, Ko­­vászna megye tanácselnöke. „A mi székely történelmünk már csak ilyen, ismétli önmagát, hiszen ma is a régi jogokért kell kiállnunk és har­colnunk, és ma is érvényes a követe­lés, hogy saját vezetőink legyenek” - mondta Borboly Csaba, Hargita me­gye első embere. Végezetül a székelyföldi tanácsok, szervezetek, egyesületek, valamint csángó testvéreink koszorúzással rótták le kegyeletüket az ősök emléke előtt. * 774-ben, miután B.­sára a bécsi Uíf °Zb — engedi, hogy letelepedje­ni C“edetttm°"£ 5TSK.A5S et* Ladéfalva mártírjaira A szerző felvétele MAGYAR A turulmadár A jelképek egyidősek az emberiséggel. Minden csoport, törzs, nemzet arra törekedett, hogy olyan tárgyat, fogalmat jelenítsen meg, melyhez kulturálisan többletjelentés kötődik. A jelkép nem lehet egészen önkényes, a jel és a megjelölt eszmék vagy szemé­lyek között kell legyen olyan közös vonás, amellyel kapcsolatba hozhatók egymással. A magyarok különösen sok jelképpel rendel­keznek, amelyek évszázados vagy évezredes történelmükre utal­nak. Megmaradásuk, máig tartó tiszteletük a nemzet múltjához va­ló ragaszkodását mutatják. A szimbólumok nemzetmegtartó, ösz­­szetartozó jelentést hordoznak. Ezért ellenséges, a nemzeti érzést megtörni, kiirtani törekvő ideológiák mindig is igyekeztek elvá­lasztani a nemzetet és ősi jelképeit. Jelenleg is hajtóvadászat folyik az Árpád-sáv, a Szent Korona, a koronás címer, a turul és más jel­képek ellen. A magyarság legkorábbi ismert jelképe a turulmadár. Már a hu­noknál is feltűnik, akik turulos uralkodói jelvényt használtak. Attila hun király vörös alapon fekete címerpajzsot tart a kezében a Képes Krónika egyik miniatúráján. Hogy a turul, mint jelkép megmarad­hatott a hunoktól Álmos vezérig, annak egyetlen oka lehet: az Ár­pád-ház származástudatától nem volt idegen a hun rokonság, így a szimbólum megőrzése természetes, sőt kívánatos volt az identi­tás érdekében. Pusztai népeknél gyakori a madár, mint szent állatjelképként vagy mitikus szellemi ősként való ábrázolása. Ennek több oka is van. A madár összekötőkapocs ég és föld, égiek és emberek között, mert mozgása nem földhöz kötött. Elterjedési területe is nagyobb, éppen mozgásszabadsága okán, mint mondjuk egy oroszláné, medvéé vagy más emlősállaté. A sólyom például szinte mindenütt előfordul a világon, természetesen különböző fajták. A pusztai né­pek vándorlásuk során gyakran tapasztalták a sólymok ügyessé­gét, bátorságát, gyorsaságát, tanulékonyságát vadászat közben. Ennek a sólyomféle madárnak az eszményi, hibátlan, legyőzhetet­len mitikus képmása lett a turulmadár. A Turul-monda Anonymus Gesta Hungarorumában szerepel, amelyet Emese álma néven ismerünk. Ha mélyebben ásunk a múlt­ba, ennél korábban is megjelenik a turul, nevezetesen Kézai Si­monnál, aki így ír:„Ethele királyi címere, melyet pajzsán szokott hor­dani, egy madárhoz hasonlított, amelyet magyarul turulnak hív­nak, fején koronával. Különben a hunok is egész Géza vajda korá­ig, míg maguk közösen kormányozták magukat, ezt a címert visel­ték a harcban..." A Képes Krónikában pedig ezt olvashatjuk:„Atyja király pajzsán címert viselt, ami koronás fejű turulhoz hasonlított. Ezt a címert viselték a magyarok a seregben mind közönségesen, míg magukat a közösség által kormányozták, egészen Toxun fia Geyche fejedelem idejéig." A Gesta Hungarorumban - az Emese álmában - már az eredet­mondánkkal kapcsolódik össze a turul:„Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, mint fentebb mon­dottuk, nagyon sok idő múltán Mágóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Szcithiának, aki feleségül vette Denta-Me­­gyerben Önedbeli a vezérnek Emese nevű lányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta. Azonban isteni, csodás eset következté­ben nevezték el Álmosnak, mert teherben levő anyjának álmában isteni látomása jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből forrás fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ám­de nem a saját földjükön sokasodnak el..." Emese álma a magyarság mitikus eredetmondája, amelyben a szellemi és a turul, a földrajzi térség, ahol dicső királyok - az Árpád­háziak - születnek, a Kárpát-medence. Emese álma átvezet a ke­resztény misztikába, hiszen a párhuzam elég kézenfekvő: a turul szerepét a Szentlélek tölti be. A „fogantatásból" született mindkét férfi, Álmos és Jézus áldozatként végzik életüket, hogy szellemi ere­jük tovább kísérje az utódokat. Becsüljük meg és szeressük ezt a szép, okos madarat, legyünk büszkék rá, hogy elkísérte a magyarokat Európa szívébe, és itt is maradt, talán emlékeztetni a nemzetet gyökereire, sajátos kultú­rájára. Hankó Ildikó SZÉKELY Hírmondó 2011. JANUÁR 10., HÉTFŐ

Next