Székely Hírmondó, 2013. december (18. évfolyam, 231-250. szám)

2013-12-03 / 232. szám

SZÉKELY Hírmondó 2013. DECEMBER 3., KEDD Napirenden. Tőkés újra rivaldafényben Tőkés László tusnádi kijelen­tése, miszerint Magyarország­nak védhatalmi szerepet kellene gyakorolnia az erdélyi magyar­ság és annak autonómia-törek­vései felett, kiverte a biztosíté­kot mind a román szélsőséges nacionalisták, mind pedig a ha­talmon lévő politikusok köré­ben. Először Traian Basescu ál­lamfő szólalt meg, de ő még csak annyit mondott, hogy Tő­kés nem érdemli meg a Romá­nia Csillaga nevű kitüntetést, mely az ország legmagasabb ér­tékű elismerése, különlegesen jelentős teljesítményekért. Ezt pedig éppen Basescu adomá­nyozta Tőkésnek, de akkor még úgy látta, hogy a kitüntetettnek igen nagy szerepe volt a romá­niai rendszerváltásban, s melles­leg oroszlánrésze volt abban is, hogy a magyarság bojkottálja az államelnök végleges eltávolítá­sára kiírt népszavazást. Mindket­tő igaz volt és marad. De Basescu gyorsan felejt, ha éppen azt kell tennie, s nem en­gedhette meg magának, hogy esetleg hazaárulással vádolják meg, ha nem„feddi meg"Tőkést. Pedig Tőkés semmi különöset nem mondott, kijelentése majd­nem egészében összevág a ma­gyar alkotmányban és a két or­szág közötti alapszerződésben foglaltakkal, legfennebb a szó­­használata, a terminológiája szokatlan, főleg román füleknek. Basescu bizonyosan abba is hagyta volna Tőkés bírálgatását, de jött Victor Ponta miniszterel­nök, s ő már szó szerint a magas érdemrend megvonását kérte, amire viszont csak az államelnök jogosult. Basescu ki is tért a fel­szólítás elől, s az ügyet a Romá­nia Csillaga Rend becsületbíró­ságára hárította át, amely a ma­ga során meg is szavazta Tőkés kitüntetésének visszavonását. Csakhogy azt ténylegesen az ál­lamelnöknek kell megejtenie, s Basescu semmi hajlandóságot nem mutat az„ítélet" végrehaj­tására, hiszen nagyon jól tudja, hogy a megvonásnak semmiféle jogalapja nincs. Különben is megjelentek a hazai és nemzet­közi tiltakozások, s ha a hazaiak­ra (magyarok!) nem is ad sokat a román politikum, annál többet a külföldiekre, főleg ha azok az Egyesült Államokból származ­nak. kormányzati, kongresszusi körökből is. Tehát mindenkép­pen elmaradni látszik Tőkés megfosztatása a magas kitünte­téstől, de ez nem változtathat a kérdésen: vajon miért fogadta el egyáltalán, főleg a kitüntetettek díszes társasága összetételének tudatában!? Magyari Lajos AKTUÁLIS 2 Sokan nem tették fel még a téli gumiabroncsot Gyakoroljunk a csúszós utakra­ ­Autós szakemberek azt javasolják, télen se felejt­sük el bekapcsolni néha a klímát, mert ezzel nem csupán a páramentesítés nyűgét tudjuk le, hanem a légkondicionáló beren­dezés gumielemeit is kar­ban tartjuk, ugyanis a csövekben keringő folya­dék keni ezeket. Ennek hi­ányában a tömítések idő előtt elöregednek, és a rendszerben lévő gáz elil­lan. Hasznos tanácsok a téli vezetéshez. Orosz Anna A­z autók akkumulátora is ve­szít teljesítményéből az idő múlásával, a nagy hidegben kapacitásának akár kétharmadát is elveszítheti, így egy életciklusa vé­ge felé járó darab, amelynek ősszel még semmi baja nem volt, a ke­mény mínuszokban már nem ké­pes beindítani a motort. A kezdő sofőröknek érdemes rákészülniük a havas, csúszós kö­rülményekre: keressünk fel egy for­galomtól félreeső teret, parkolót, ahol nem tehetünk kárt magunk­ban és másokban, és alacsony tem­póval teszteljük, mennyivel nő ha­von a fékút, mi történik, ha az autó orra vagy éppen a feneke elindul a kanyarból kifelé. Jobb ezeket egy üres területen megtapasztalni, és begyakorolni a trükköket, mert éles helyzetben csak a rutin segít­het. Jelentősen gyorsíthatunk a fej­lődési folyamatunkon, ha egy hoz­záértő ismerősünket rá tudjuk ven­ni, hogy tanítson minket. Romániában a téli gumi hiánya miatt akkor büntetnek, ha csúszós vagy havas úton elkapják az autó vezetőjét. A gyártók viszont arra fi­gyelmeztetnek, hogy 7 fok alatt té­li gumira ajánlott váltani, mert más az összetétele a nyárihoz képest, nem merevedik meg a hidegben, valamint havon, jégen is jól elbol­dogul számtalan kis lamellájának köszönhetően. Jó tudni azt is, hogy a biztosítók megtagadhatják a kártérítést, ha nem az évszaknak megfelelő abroncs volt a jármű­vön. Sokan spórolásból a négyév­szakos abroncsokat választják, ezekkel az a baj, hogy pont akkor hagyják cserben az embert, amikor a legnagyobb szükség lenne a ta­padásra: hóban és a legnagyobb nyári kánikulában. A kézdivásárhelyi székhelyű, egyik legnagyobb gumiabroncs­forgalmazó cég, a Nexxon kommu­nikációs igazgatójával, Porkoláb Örssel beszéltünk a téli gumi hasz­nálatáról. Porkoláb elmondta, a cég által működtetett gumiabroncs szervizben megállás nélkül dolgoz­nak, sokan nem cserélték még le a nyári gumikat. Amíg az első hó nem esik le, az embereket nem nagyon foglalkoztatja a csere. Az új abron­csok eladását és az autók számát fi­gyelembe véve az derül ki, hogy itt az emberek akár nyolc évig is hasz­nálnak egy-egy téli gumit. A szakember olyan trükköt osz­tott meg, amelynek segítségével bárki megállapíthatja, eljött-e az ideje a cserének: meg kell mérni a gumi felületén található profil mélységét, és amennyiben az négy milliméternél kevesebb, ajánlatos új gumit vásárolni. Tőlünk nyuga­tabbra büntetik is, ha az abroncson a profilok négy milliméternél ko­­pottabbak. Aki új téli gumit szeret­ne vásárolni, 800-1000 lej közötti összeget kell számoljon egy közép­­kategóriás szettre. Porkoláb szerint a legtöbb kliens ár szerint vásárol, a legolcsóbb terméket keresik, ez vi­szont hosszú távon nem kifizetődő. Érdemes megfigyelni vásárlás előtt az abroncs DOP számát, amely a gyártás évét és hetét jelöli. Megfe­lelő körülmények között tárolva, két-három éve gyártott gumiab­roncs nem veszít minőségéből.­­ Nem csak azért kell beszerezni,­­ mert kötelező - mifelénk lehetetlen nélküle a téli közlekedés Idősek a volán mögött Nincs felső korhatár Egy híján 600 balesetet idéztek elő idén az országban 70 év fölöt­ti sofőrök, ezekben 159 személy vesztette életét, tájékoztatta a forgalmi rendőrség a Mediafax ügynökséget. Lapunk arra volt kiváncsi, Háromszéken milyen adatokat jegyeznek. Tinea Teddy Az év első 10 hónapjában orszá­gos szinten 599 olyan közúti bal­eset történt, amelyet 70 év fölötti sofőrök idéztek elő, míg 2012-ben 650 ilyen tragédiát jegyeztek. Az 599 karambolban 159 személy halt meg, további 477 pedig megsérült. A Jogosítvány- és Gépjármű­nyilvántartó Hivatal adatbázisában több mint 31 500, 80 év fölötti gépkocsivezető szerepel országos szinten. Megeshet azonban, hogy ezek között vannak már elhalálo­zott személyek is, akiknek a gépko­csivezetői jogosítványát nem szol­gáltatták be érvénytelenítés végett, a családtagok Háromszéken a 60 év feletti so­főrök idén 15 esetben okoztak sú­lyos kimenetelű közúti balesetet, ez a megye területén történt esetek körülbelül 20%-át teszi ki. Ezen be­lül három ízben okoztak karambolt olyan autóvezetők, akik meghalad­ták a 70 évet.­­ A hajtási engedélyt tízévente kell felújítani, aki az ezzel járó or­vosi vizsgálatokon sikeresen átesik, megkaphatja a jogosítványt, nincs felső korhatár - magyarázta Tóth Zsigmond, a megyei rendőrség bűnmegelőzési ügyosztályának ve­zetője. Pataki Annamária, a megyei sürgősségi kórház szóvivője érdek­lődésünkre kifejtette, a törvény szerint nincs felső korhatár a jogo­sítvány megszerzésére, aki a köte­lező orvosi vizsgálatokon megkap­ja az „átmenő” láttamozást, kortól függetlenül vizsgázhat, járművet vezethet.­ 50 mg/l az elfogadott határérték Nitrátos vizek Hogy Baróton a kutak vize nem a legalkalmasabb fogyasztásra, azt már rég beszéli mindenki. Nem­rég egyik olvasónk a következő kérdést fogalmazta meg: „Baró­ton az a hír, hogy a Bányász és a Piac utcákban levő kutak vize nit­rátot tartalmaz, mégis szíveseb­ben főzünk abból, mint csapvíz­ből. Kérjük az illetékeseket, szí­veskedjenek a fogyasztók tudtára adni, fertőzött-e a kutak vize?” Böjte Ferenc Ezzel kapcsolatban Ágoston Lászlót, a Kovászna Megyei Köz­egészségügyi Hivatal igazgatóját kérdeztük, aki kifejtette, általá­nosságban szólva Baróton a kutak vizének minősége nem jó. Rend­szeresen csak a vezetékes vizet el­lenőrzik a településen, a kutak vi­zéből azonban nem volt minta vé­ve. Ellenben Vargyason túl, a Hagymás-tető felé levő két csorgó vize - sokan onnan is hordják -fogyasztásra alkalmas, azokat be­vizsgálták. Ágoston Zsuzsa baróti gyer­mekgyógyász szakorvos elmond­ta, a vízben levő nitrát felnőttekre kevésbé, leginkább csecsemőkre veszélyes. Kettő és három év kö­zött volt a legnagyobb gyerek, akinél a nitrát okozta methemog­­lobinémia, azaz köznyelven a „kék csecsemő szindróma” elő­fordult, azonban erre az anyukák már nagyon odafigyelnek, és az orvosok is figyelmeztetnek, hogy kútvizet, kútvízzel oldott tejport a kicsiknek ne adjanak, még for­ralás után sem. A legbiztonságosabb minden­képpen az, ha ellenőriztetjük kút­­jaink vizének minőségét. Nitrátot minden víz tartalmaz, a határér­ték - az európai irányelv szerint - 50 mg/l lenne. A megyei köz­egészségügyi hivatal laboratóriu­mában előzetes kérelem alapján, díjszabás ellenében elvégzik a vizsgálatot."

Next