Székely Hírmondó, 2013. december (18. évfolyam, 231-250. szám)
2013-12-03 / 232. szám
SZÉKELY Hírmondó 2013. DECEMBER 3., KEDD Napirenden. Tőkés újra rivaldafényben Tőkés László tusnádi kijelentése, miszerint Magyarországnak védhatalmi szerepet kellene gyakorolnia az erdélyi magyarság és annak autonómia-törekvései felett, kiverte a biztosítékot mind a román szélsőséges nacionalisták, mind pedig a hatalmon lévő politikusok körében. Először Traian Basescu államfő szólalt meg, de ő még csak annyit mondott, hogy Tőkés nem érdemli meg a Románia Csillaga nevű kitüntetést, mely az ország legmagasabb értékű elismerése, különlegesen jelentős teljesítményekért. Ezt pedig éppen Basescu adományozta Tőkésnek, de akkor még úgy látta, hogy a kitüntetettnek igen nagy szerepe volt a romániai rendszerváltásban, s mellesleg oroszlánrésze volt abban is, hogy a magyarság bojkottálja az államelnök végleges eltávolítására kiírt népszavazást. Mindkettő igaz volt és marad. De Basescu gyorsan felejt, ha éppen azt kell tennie, s nem engedhette meg magának, hogy esetleg hazaárulással vádolják meg, ha nem„feddi meg"Tőkést. Pedig Tőkés semmi különöset nem mondott, kijelentése majdnem egészében összevág a magyar alkotmányban és a két ország közötti alapszerződésben foglaltakkal, legfennebb a szóhasználata, a terminológiája szokatlan, főleg román füleknek. Basescu bizonyosan abba is hagyta volna Tőkés bírálgatását, de jött Victor Ponta miniszterelnök, s ő már szó szerint a magas érdemrend megvonását kérte, amire viszont csak az államelnök jogosult. Basescu ki is tért a felszólítás elől, s az ügyet a Románia Csillaga Rend becsületbíróságára hárította át, amely a maga során meg is szavazta Tőkés kitüntetésének visszavonását. Csakhogy azt ténylegesen az államelnöknek kell megejtenie, s Basescu semmi hajlandóságot nem mutat az„ítélet" végrehajtására, hiszen nagyon jól tudja, hogy a megvonásnak semmiféle jogalapja nincs. Különben is megjelentek a hazai és nemzetközi tiltakozások, s ha a hazaiakra (magyarok!) nem is ad sokat a román politikum, annál többet a külföldiekre, főleg ha azok az Egyesült Államokból származnak. kormányzati, kongresszusi körökből is. Tehát mindenképpen elmaradni látszik Tőkés megfosztatása a magas kitüntetéstől, de ez nem változtathat a kérdésen: vajon miért fogadta el egyáltalán, főleg a kitüntetettek díszes társasága összetételének tudatában!? Magyari Lajos AKTUÁLIS 2 Sokan nem tették fel még a téli gumiabroncsot Gyakoroljunk a csúszós utakra Autós szakemberek azt javasolják, télen se felejtsük el bekapcsolni néha a klímát, mert ezzel nem csupán a páramentesítés nyűgét tudjuk le, hanem a légkondicionáló berendezés gumielemeit is karban tartjuk, ugyanis a csövekben keringő folyadék keni ezeket. Ennek hiányában a tömítések idő előtt elöregednek, és a rendszerben lévő gáz elillan. Hasznos tanácsok a téli vezetéshez. Orosz Anna Az autók akkumulátora is veszít teljesítményéből az idő múlásával, a nagy hidegben kapacitásának akár kétharmadát is elveszítheti, így egy életciklusa vége felé járó darab, amelynek ősszel még semmi baja nem volt, a kemény mínuszokban már nem képes beindítani a motort. A kezdő sofőröknek érdemes rákészülniük a havas, csúszós körülményekre: keressünk fel egy forgalomtól félreeső teret, parkolót, ahol nem tehetünk kárt magunkban és másokban, és alacsony tempóval teszteljük, mennyivel nő havon a fékút, mi történik, ha az autó orra vagy éppen a feneke elindul a kanyarból kifelé. Jobb ezeket egy üres területen megtapasztalni, és begyakorolni a trükköket, mert éles helyzetben csak a rutin segíthet. Jelentősen gyorsíthatunk a fejlődési folyamatunkon, ha egy hozzáértő ismerősünket rá tudjuk venni, hogy tanítson minket. Romániában a téli gumi hiánya miatt akkor büntetnek, ha csúszós vagy havas úton elkapják az autó vezetőjét. A gyártók viszont arra figyelmeztetnek, hogy 7 fok alatt téli gumira ajánlott váltani, mert más az összetétele a nyárihoz képest, nem merevedik meg a hidegben, valamint havon, jégen is jól elboldogul számtalan kis lamellájának köszönhetően. Jó tudni azt is, hogy a biztosítók megtagadhatják a kártérítést, ha nem az évszaknak megfelelő abroncs volt a járművön. Sokan spórolásból a négyévszakos abroncsokat választják, ezekkel az a baj, hogy pont akkor hagyják cserben az embert, amikor a legnagyobb szükség lenne a tapadásra: hóban és a legnagyobb nyári kánikulában. A kézdivásárhelyi székhelyű, egyik legnagyobb gumiabroncsforgalmazó cég, a Nexxon kommunikációs igazgatójával, Porkoláb Örssel beszéltünk a téli gumi használatáról. Porkoláb elmondta, a cég által működtetett gumiabroncs szervizben megállás nélkül dolgoznak, sokan nem cserélték még le a nyári gumikat. Amíg az első hó nem esik le, az embereket nem nagyon foglalkoztatja a csere. Az új abroncsok eladását és az autók számát figyelembe véve az derül ki, hogy itt az emberek akár nyolc évig is használnak egy-egy téli gumit. A szakember olyan trükköt osztott meg, amelynek segítségével bárki megállapíthatja, eljött-e az ideje a cserének: meg kell mérni a gumi felületén található profil mélységét, és amennyiben az négy milliméternél kevesebb, ajánlatos új gumit vásárolni. Tőlünk nyugatabbra büntetik is, ha az abroncson a profilok négy milliméternél kopottabbak. Aki új téli gumit szeretne vásárolni, 800-1000 lej közötti összeget kell számoljon egy középkategóriás szettre. Porkoláb szerint a legtöbb kliens ár szerint vásárol, a legolcsóbb terméket keresik, ez viszont hosszú távon nem kifizetődő. Érdemes megfigyelni vásárlás előtt az abroncs DOP számát, amely a gyártás évét és hetét jelöli. Megfelelő körülmények között tárolva, két-három éve gyártott gumiabroncs nem veszít minőségéből. Nem csak azért kell beszerezni, mert kötelező - mifelénk lehetetlen nélküle a téli közlekedés Idősek a volán mögött Nincs felső korhatár Egy híján 600 balesetet idéztek elő idén az országban 70 év fölötti sofőrök, ezekben 159 személy vesztette életét, tájékoztatta a forgalmi rendőrség a Mediafax ügynökséget. Lapunk arra volt kiváncsi, Háromszéken milyen adatokat jegyeznek. Tinea Teddy Az év első 10 hónapjában országos szinten 599 olyan közúti baleset történt, amelyet 70 év fölötti sofőrök idéztek elő, míg 2012-ben 650 ilyen tragédiát jegyeztek. Az 599 karambolban 159 személy halt meg, további 477 pedig megsérült. A Jogosítvány- és Gépjárműnyilvántartó Hivatal adatbázisában több mint 31 500, 80 év fölötti gépkocsivezető szerepel országos szinten. Megeshet azonban, hogy ezek között vannak már elhalálozott személyek is, akiknek a gépkocsivezetői jogosítványát nem szolgáltatták be érvénytelenítés végett, a családtagok Háromszéken a 60 év feletti sofőrök idén 15 esetben okoztak súlyos kimenetelű közúti balesetet, ez a megye területén történt esetek körülbelül 20%-át teszi ki. Ezen belül három ízben okoztak karambolt olyan autóvezetők, akik meghaladták a 70 évet. A hajtási engedélyt tízévente kell felújítani, aki az ezzel járó orvosi vizsgálatokon sikeresen átesik, megkaphatja a jogosítványt, nincs felső korhatár - magyarázta Tóth Zsigmond, a megyei rendőrség bűnmegelőzési ügyosztályának vezetője. Pataki Annamária, a megyei sürgősségi kórház szóvivője érdeklődésünkre kifejtette, a törvény szerint nincs felső korhatár a jogosítvány megszerzésére, aki a kötelező orvosi vizsgálatokon megkapja az „átmenő” láttamozást, kortól függetlenül vizsgázhat, járművet vezethet. 50 mg/l az elfogadott határérték Nitrátos vizek Hogy Baróton a kutak vize nem a legalkalmasabb fogyasztásra, azt már rég beszéli mindenki. Nemrég egyik olvasónk a következő kérdést fogalmazta meg: „Baróton az a hír, hogy a Bányász és a Piac utcákban levő kutak vize nitrátot tartalmaz, mégis szívesebben főzünk abból, mint csapvízből. Kérjük az illetékeseket, szíveskedjenek a fogyasztók tudtára adni, fertőzött-e a kutak vize?” Böjte Ferenc Ezzel kapcsolatban Ágoston Lászlót, a Kovászna Megyei Közegészségügyi Hivatal igazgatóját kérdeztük, aki kifejtette, általánosságban szólva Baróton a kutak vizének minősége nem jó. Rendszeresen csak a vezetékes vizet ellenőrzik a településen, a kutak vizéből azonban nem volt minta véve. Ellenben Vargyason túl, a Hagymás-tető felé levő két csorgó vize - sokan onnan is hordják -fogyasztásra alkalmas, azokat bevizsgálták. Ágoston Zsuzsa baróti gyermekgyógyász szakorvos elmondta, a vízben levő nitrát felnőttekre kevésbé, leginkább csecsemőkre veszélyes. Kettő és három év között volt a legnagyobb gyerek, akinél a nitrát okozta methemoglobinémia, azaz köznyelven a „kék csecsemő szindróma” előfordult, azonban erre az anyukák már nagyon odafigyelnek, és az orvosok is figyelmeztetnek, hogy kútvizet, kútvízzel oldott tejport a kicsiknek ne adjanak, még forralás után sem. A legbiztonságosabb mindenképpen az, ha ellenőriztetjük kútjaink vizének minőségét. Nitrátot minden víz tartalmaz, a határérték - az európai irányelv szerint - 50 mg/l lenne. A megyei közegészségügyi hivatal laboratóriumában előzetes kérelem alapján, díjszabás ellenében elvégzik a vizsgálatot."