Székely Hírmondó, 2018. április (23. évfolyam, 62-79. szám)
2018-04-12 / 67. szám
SZÉKELY Hírmondó 2018. ÁPRILIS 12., CSÜTÖRTÖK MŰVÉSZ MOZI Csütörtök 16.00 Nyúl Péter (an.am.-an. családi animációs, 95 p.); 16.00 Az igazi csoda (am. családi, m. sz., 113 p.); 18.00 Paula (ném. életrajzi, 123 p.); 18.15 Én, Tonya (am. fekete komédia, 119 p.); 20.15 Mária Magdolna (an. dráma, m. f., 120 p.); 20.30 Ready Player One (am. sci-fi akciófilm, 140 p.). BÁBSZÍNHÁZ A Cimborák Bábszínház ma és pénteken 10 és 12 órától A három kismalac című előadást játssza a Cimborák Bábszínház stúdiótermében. A jegyek előfoglalását, szervezett csoportok bejelentkezését a 0755.335.400- as (Csüdöm Eszter) telefonra várják.Jegyár:Zlej. SZÍNHÁZ A TASZ nagytermében április 12-én 19 órától a Lewis Caroll Alice Csodaországban és Alice Tükörországban című meseregényei alapján a stempel Orrchestrával közösen készített Alice című produkció tekinthető meg, Bocsárdi László rendezésében. TÁNC A Háromszék Táncegyüttes a Két kezem forgatta, szívem táncoltatta című folklórműsort április 12-én 18.30-tól Kovásznán, a művelődési házban; az Arany Asszonyok című rituális folklórelőadást április 23-án játssza 19 órától a Háromszék Táncstúdióban. FELOLVASÓEST A líra udvarterei címmel április 12-én 18 órai kezdettel költészetnapi felolvasóestet tart a kézdivásárhelyi Vigadóban az Erdélyi Magyar Írók Ligája részéről Ferenczes István, Király László, Király Zoltán és Lövétei Lázár László. Beszélgetőtársuk: Fekete Vince. KÖNYVBEMUTATÓ A kézdiszentléleki közösségi házban, a nyugdíjas klub szervezésében április 12-én, csütörtökön 19 órától bemutatják Kis Emese Háromszéki Emlékfák nyomában című könyvét. Közreműködnek a kézdivásárhelyi Zöld Nap Egyesület és a Bod Péter Tanítóképző diákjai: Jánó Kinga, Marthi Szabina, Bedő Bíborka és Nagy Hanga. Bardacon a könyvet április 15-én, vasárnap 11 órától mutatják be az istentiszteletet követően. MŰVELŐDÉS 14 Rockabilly láz a The Crazy Plumbers-szel Vissza az ötvenes évekbe Április 13-án, pénteken 19 órától a kézdivásárhelyi Vigadó nagytermi stúdiójában a helyi The Crazy Plumbers zenekar A rockabilly láz - egy irányzat antológiája cím alatt ismét zenés rocktörténeti kalandozásra invitálja a hallgatóságot, vissza az '50-es évekbe. Daczó H. Barna A megszokott, zabolázatlan Plumbers-koncertekkel szemben ezúttal nemcsak a helyszín, hanem a produkció is más lesz. „Tavaly már bemutattuk a műsort, mellyel célunk a rockabilly népszerűsítése. A próbákon jött az ötlet, tegyünk egy kísérletet, hogyan szólnának a dalaink az ’50- es évek rockabilly hangszerelésében, dobok nélkül. Azonban zenénk erősen magán viseli a punkrock stílusjegyeit, így nem minden számot sikerült az ötvenes évek hangzásával megszólaltatni, ezért döntöttünk úgy, hogy kibővítjük a műsort, és egy rockabilly-történelemórát, zenetörténeti előadást tartunk”, osztotta meg lapunkkal Tofán Levente bőgős, énekes. Hozzátette, ezúttal saját dalokat nem hallhat a közönség, kizárólag a műfaj nagyjainak szerzeményeit tolmácsolják korhű hangszerelésben. A produkciót, amelyet ezúttal a Polyp Televízió stábja is rögzít, negyedik hete próbálja a zenekar. Az érdekeltek vetített képekkel és élő zenével tarkított, Tofán Levente által szolgáltatott zenetörténeti előadás tanúi lehetnek pénteken. Levente mellett Szabó „Moha” István a dobok helyett ezúttal akusztikus gitárra vált, Szász „Denver” Attila pedig elektromos gitárral teszi teljessé a rockabilly hangzást. Az időutazás során az érdeklődők megismerhetik a rockabilly 1954-re tehető születésének, virágkorának és a ’60-as évek elején bekövetkezett hanyatlásának történetét, amelynek politikai okai voltak, ugyanis a műfaj hatására az addigi szegregált amerikai társadalom kezdett megbomlani: a fehérek a színesbőrűek koncertjeit kezdték látogatni, és fordítva. Lejárató kampány indult a műfaj ellen, melynek köszönhetően az előadók egy része műfajt váltott, volt, aki Angliába menekült, másokat bebörtönöztek mondvacsinált okokkal. Ismét hallhatjuk a műfaj szülőházának számító Sun Records független lemezkiadó és tulajdonosa, producere, Sam Philips történetét, az 1956-ig több mint 40 lemezt kiadó Elvis és a börtönrock megteremtőjének számító Johnny Cash dalait, csakúgy, mint a Sun Records első egymillió lemezes eladását produkáló Carl Perkinsét, az anti sztáralkat Buddy Holly-ét, a rockabilly undergroundját képviselő Eddie Cochranét és Gene Vincentét, vagy a „női Elvis”-ként ismert Janis Martinét, és a ma is élő Wanda Jacksonét. Jegyek 10 lejért a Vigadó jegypénztárában már válthatók. Fotó: Dénes Botond Csak az önkifejezés módozata változott Forma és téma fonódása Az Erdélyi Művészeti Központban (EMŰK) péntek este nyílt meg a sepsiszentgyörgyi textil- és grafikusművész, Küllő Margit (1944) életművéből ízelítőt nyújtó tárlat. Egy olyan alkotóé, aki a múltba nézve, de a jelenre figyelve és a jövőbe tekintve szövi gyapjúba, vagy rögzíti rajzpapíron a belőle felfakadó és lényét átitató érzelmeit, álmait, gondolatait, aggodalmait. Bedő Zoltán Az eseménytől kényszerűségből távol maradó Hegedűs Enikő művészettörténész ez alkalomra megfogalmazott gondolatait a szép számú közönséget intézményvezetőként köszöntő Vécsy Nagy Zoltán, művészettörténész, a kiállítás kurátora olvasta fel. A szakember véleménye szerint Köllő Margit szövött munkái, valamint papírra rögzített műveinek formavilága és témái egyaránt összefonódnak, illetve egybeszövődnek saját életével, életterével, drámai vagy mindennapi helyzeteinek az átélésével. „Lélekkel szemléli önmagát és övéit, a hozzá tartozókat és saját korát. Művei ön és társadalmi reflexiókként, de még inkább üzenetekként értelmezhetők. Grafikáinak néha finom, olykor pedig erőteljes vonalvezetése lelkének rezdüléseit tükrözik. Alkotóként megküzd az anyaggal, hogy a vonalak és fonalak kuszaságában rendet teremtsen, hogy a szálak vezetésében a Teremtő munkáját folytassa. A szövőszéken naponta műveibe kapcsolja e tájak természetes növényi és állati fonalait egyéni életérzésével. Kódolt művészi kifejezésében a belső érzések megmutatkozásán túl mindenkori környezetére és annak hatásaira is utal” - hangzott el. Maga az alkotó pedig egy vele ezelőtt készített interjúban úgy fogalmazott, hogy a XX. század emberének önmaga kifejezése csak a kor nyelvén lehetséges. Éppen ezért a munkáknak olyannak kell lenniük, hogy kitűnjön, ezeket csak a XX. század végén, a századfordulón készíthették. Még akkor is, ha akár rajzban, akár textíliában több ezer éves technikákat használ föl, a kifejezésmódban tükröződnie kell annak, hogy Einstein után vagyunk. Ezt viszont nem lehet ugyanúgy csinálni, mint a múltban, azonban ugyanazt kell csinálni, mert az örök emberi értékek nem változtak. A módozat viszont igen, így a művészetben ma a hogyan nagyon fontos szerepet játszik. Hegedűs Enikő alapos, a kiállított alkotásokat nem csak összességében, hanem egyenként is elemző vélekedésének felolvasása után Köllő Margit köszönetet mondott mindazoknak, akik munkájukkal hozzájárultak a tárlat létrehozásához. Az eseményt Vivaldi Tavasz című művének felcsendülése zárta Miklós Katalin, Lőfi Gellért és Karácsony Gabriella hegedűsök, valamint Sebestyén Lajos brácsás és Gábor Szende csellós jóvoltából. Vécsy Nagy Zoltán intézményvezető, művészettörténész köszönti a művésznőt. A kiállítás május 4-ig tekinthető meg