Székely Hírmondó, 2018. június (23. évfolyam, 100-120. szám)

2018-06-27 / 118. szám

SZÉKELY Hírmondó 2018. JÚNIUS 27., SZERDA Autó a kirakatban Nekihajtottak kisteherautó­val a De Telegraaf című hol­land napilap amszterdami irodájának keddre virradóra, a rendőrség szerint szándékos tá­madás történhetett, az elköve­tőt egyelőre nem sikerült elkap­ni. A jármű hajnali 4 óra körül csapódott bele a város egyik kereskedelmi negyedében lévő szerkesztőség falába, s az ütkö­zést követően kigyulladt. Az épületben szinte senki nem tar­tózkodott, sérültek nincsenek. A hatóságok még keresik az isme­retlen tettest, aki egy másik au­tóval elmenekült a helyszínről.­­ Elfogyott a buborék ideiglenesen leállította gyár­tását a Coca-Cola Nagy-Bri­­tanniában, mivel kifogyott a szén-dioxidból. A szén-dioxid­­hiány sörgyárakat, köztük a Hei­neken üzemeit és az Amstelt is érinti, illetve a mélyhűtött ter­mékeket. Ezeket szárazjéggel, vagyis szilárd szén-dioxiddal tartják hidegen. A hiány oka, hogy legalább öt nagy európai gáztermelő vállalat is most állt le karbantartás miatt." A legveszélyesebb ország India a világ legveszélyesebb országa a nők számára - ál­lítja egy nemzetközi kutatás, amely 550 szakértő véleményét összegzi. A Thomson Reuters Foundation által összeállított negatív lajstromon Afganisztán és Szíria következik a sorban, majd szorosan utánuk jön Szo­mália és Szaúd-Arábia. A kibőví­tett tízes listán egy kivételével ázsiai és afrikai országok szere­pelnek, a tizedik azonban igazi meglepetés: az Amerikai Egye­sült Államok.« Elkobozzák a disznóhúst A vaddisznók tömeges kilö­vését rendelték el az észak­bulgáriai Dobrics megyé­ben, miután a vele romániai Tulcea megyében az afrikai sertéspestis (ASP) 15 gócpont­ját azonosították. Eredetileg október 1-jével kezdődik a vaddisznókra a vadászati sze­zon, az állomány drasztikus rit­kítása érdekében ezt most elő­re hozzák. Megtiltották továb­bá minden sertéshús és azt tartalmazó élelmiszer bevitelét is Bulgáriába. Az ilyen termé­keket a határon elkobozzák és megsemmisítik. Emellett elren­delték az Európai Unióból ér­kező járművek fertőtlenítését a határon.« Egy város, ahol szinte alig szemetelnek az újrahasznosítás csodája Egy japán település meg­mutatta, mire képes a szelektív hulladékgyűjtés: a szemét több mint 80 százalékát újrahasznosít­ják. Terveik szerint két év múlva már egyáltalán nem lesz a kisvárosban hulladék. apán Kamikatsu városa 2003- ban egy olyan nemes célt tűzött ki maga elé, melynek megvaló­sulása esetén 2020-ra a környék teljesen megszabadul a mindenütt jelen lévő szeméttől. A mindössze maroknyi - nagyjából 1700 - lakos mára bebizonyította, az összefogás hatalmas erő, és együtt sokat tehe­tünk környezetünk védelmében. A mintaértékű projekt elsődleges cél­ja ma már nem a feleslegessé vált termékek szelektív összegyűjtése, megszüntetése, hanem hogy a sze­mét sorsa ne a hulladékgyűjtő tele­peken való felhalmozás, hanem azok újrahasznosítása legyen (bár a projekt kezdetben így indult, és ez a feladat ma elhanyagolhatatlan részét képezi az összefogásnak). A kamikatsui emberek a prog­ram előtt éppúgy kezelték a hulla­dékot, ahogyan mindenhol más­hol: egy helyre gyűjtötték vagy elé­gették. Mindettől olyan mennyi­ségű mérgező anyag és üvegházha­tású gáz szabadult fel, hogy úgy döntöttek, ezen változtatni kell. Ekkor jött létre a „Zero Waste”, azaz a „Nulla Hulladék” ötlete. Az első lépések számtalan nehézséget okoztak, a megszokás rabságából nem volt könnyű kilépni. A szemét szelektálása hosszú, fárasztó s egyben időigényes folya­mat; a palackok címkéinek és ku­pakjainak egymástól való elválasz­tása vagy az újságok és magazinok rendezett kötegelése nagy odafi­gyelést és fegyelmet követelt. Mindez csupán egyetlen szelete a számtalan szabályhoz kötött gyűj­tési rendszernek, amit elsősorban a program központjaként szolgáló hulladékgyűjtő állomás felügyel. Az állomás az akár nálunk is meg­szokott négy kategorizáló­ tároló helyett negyvenöt címkével ellátott tartállyal biztosít helyet a hulladé­kok számára (palack, újság, doboz, fém, alumínium stb.), és bár a negyvenöt jelentősen több a négy­nél, korántsem sorolható bele min­den létező termék. A már szükségtelenné vagy hasz­nálhatatlanná vált tárgyak számára, - például háztartási gépek, ruhák, játékok -, melyek valamilyen for­májukban még használati értékkel rendelkeznek, egy újrahasznosítási központ biztosít helyet. Ide bárki, bármit bevihet, otthagyhat vagy el­vihet teljesen ingyen és bérmentve. Miután a településnek nincs saját szállítója, így az emberek maguk oldják meg a szállítást is. A központ forgalmának jelentőségét jól mu­tatja, hogy a 2015-ben körülbelül 13 tonna árut adtak le, és nagyjából 11 tonnányit el is vittek belőle, ez körülbelül 80-85%-os újrahaszno­sítási arányt jelent. Az eddigi tapasztalatok és az ott élők elmondása szerint ma már tel­jesen másképpen tekintenek a sze­métre, odafigyelnek arra, hogy mit és hogyan vesznek és használnak. A csomagolásra különösen nagy hangsúlyt fektetnek. Egy helyi boltvezető például elmondta, hogy a program kezdete óta kizárók é" olyan dolgokat vásárol, mely a csomagolását a későbbiekben is hasznosítani tudja. A helyiek nagy reményeket fűznek ahhoz, hogy a mára 80%-os újrahasznosításuk 2020-ra megüti a százszázalékot.«­J Mégis bővítik a Heathrow repülőteret Zúghat a fejük a londoniaknak Nagy többséggel jóváhagyta a londoni alsóház a súlyos kapaci­tásgondokkal küszködő londoni Heathrow repülőtér harmadik kifutópályájának megépítését. A tervezetet Chris Grayling közlekedési miniszter terjesztette elő június 5-én, és az alsóházi kép­viselők éjszakába nyúló, sokszor szenvedélyes vita után, 415-119 arányban hétfőn megszavazták a beterjesztést. Heathrow, a világ legnagyobb forgalmú két kifutópá­lyás repülőtere jelenleg 99 százalé­kos kapacitás-kihasználtsággal mű­ködik, vagyis gyakorlatilag megtelt Grayling a három héttel ezelőtt be­terjesztett kormányzati indítványt ismertetve elismerte, hogy a har­madik pálya megépítése „heves ér­zelmeket szít” az érintett térség­ben. Bejelentette ugyanakkor, hogy a kormány 2,6 milliárd fontos kártérítési és zajvédelmi juttatás­ban részesíti a helyi közösségeket. Ebből az összegből 700 millió fon­tot a környékbeli lakások, 40 mil­lió fontot az iskolák hangszigetelé­sére lehet fordítani. A Heathrow-t üzemeltető cég az aktuális piaci érték 125 százalékát kí­nálja azokért a lakóingatlanokért, amelyeket az építkezés miatt ki kell majd sajátítani. A repülőtér megté­ríti emellett az érintett lakók teljes költözési és jogi költségeit is. A re­pülőtér jelenlegi területétől észak­nyugatra tervezett harmadik pálya és a kiszolgáló létesítmények jelentős része ugyanis lakott térségekben len­ne. A beruházás helyszínének köz­vetlen térségében, illetve tőszom­szédságában van három falu, Long­ford, Harmondsworth és Sipson, amelyekben nagy valószínűséggel több száz ingatlant le kell bontani. A harmadik pálya megépítésé­vel 85,5 millióról 130 millióra nö­velhető Heathrow éves utasforgal­mi kapacitása. A bővítéssel a tanul­mány szerint 60 ezer új munkahely jöhet létre, és a reálgazdasági ha­szon a 2050-es évekig elérheti a 70 milliárd fontot. Az új pályát várha­tóan 2025 és 2030 között adhatják át a forgalomnak. Nagy-Britanniá­­ban évtizedek óta indulatos vita tárgya és gyakran belpolitikai fe­szültség okozója a rendkívül szű­kös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye.­ A harmadik pálya tervezett területén lakóövezeteket kell felál­dozni PANORÁMA

Next