Székely Nép, 1913 (31. évfolyam, 1-143. szám)

1913-01-04 / 1. szám

1. szám. Különböző címek alapján az ipari mun­kásság szakképzett része a maga egészében jut választói joghoz, de azon felül egyszerre „ politikai joghoz jut a többi jogcímen egyálta­­­­­ában az ipari munkásosztálynak minden szá­­z­mottevő eleme — mondhatjuk — a választói­­ korban lévő ipari munkásoknak olyan tekin­­­télyes százaléka, hogy az eredmény minden­­ méltányos érdeket és tárgyilagos kívánságot­­ kielégíthet.­­ A szolgálat állandósága.­­ Ha az értelmi cenzus alapjára helyezke­­­­dünk és az egyszerű írni-olvasói tudást a­­ munkásoknál sem fogadhatjuk el kielégítő­­ minősítésül, ha továbbá sem a hosszabb tar- , tamú domicilium, sem a betegsegélyző pénz­­tári kötelék, sem a munkabérminimum nem­­ szolgálhat korrektívum gyanánt, akkor a mun­­­kásosztályuak iskolát nem végzet, tehát az­­ értelmiség legalsó lépcsőjén álló rétegével­­ szemben nem kínálkozik más korrektívum, mint­­ a szolgálat állandósága.­­ A szolgálati viszonynak a termelés külön-­­­böző ágaiban, különösen a gyáripar egyes­­, nemeinél való különbözősége viszont arra utal, „ hogy megfelelően tekintetbe vegyük az eltérő viszonyokat, a­mi a javaslatban meg is történt. Hogy az állandó szolgá­lti idő mérsékelt (két éves) tartamának feltétele a nem szak-­­ képzett, hanem csupán írni-olvasni tudó ipari­­ munkásokkal szemben mennyire nem túlzott a követelmény, annak megvilágítására szolgál az az adat, hogy a javaslat alapján az iparfor­­­­galmi munkásosztály köréből 255.562, egyén­i lesz választó. 8 E kategóriák köréből jelenleg választó ősz-­s­szesen 44.238, tehát az ipari munkásság vá-­lá­lasztóinak száma a javaslat szerint 211.324-gyel,­­ az összes választók tervezett létszámemelésé- 11 nek egy negyedével gyarapodik. 81 Az őstermelők. n Az ipari munkásosztály ilyen előtérbe állí­­z­tásáért viszont nem érheti a javaslatot indo- S­koltan az a szemrehányás, hogy a többi tár­­s­­adalmi réteggel és pedig úgy az őstermelési vagyontalan elemekkel, mint a törpe birtokos­­n­sággal szemben igazságtalan mértékkel mér.­­ A javaslat szerint a jelenlegi választók — korhatárra, értelmi és vagyoni cenzusra­­­­aló tekintet nélkül — egyénileg megtartják a választói jogukat. Ez a több évtizedre szóló 81 átmeneti intézkedés elsősorban határozottan 21 az őstermelés köréhez tartozó kisebb elemek­­ javára szolgál és a javaslatban az ősterme­lőkre vonatkozó rendelkezések is széleskörű­­ jogkiterjesztést eredményeznek. fiv 1,900.000 választó.­­ A javaslat alapján a választók száma mind 6­denesetre meg fogja ütni az 1,900 000 et. f. A jövendőbeli választóknak ez a száma 1, Magyarország 18,264.533 lelket tevő összes n népességinek 10'4%-át teszi, míg a jelenlegi­­ választók csak 5'9°/o-át. Ha a jelenlegi javas­­n­latban megállapított korhatárt vesszük alapul, ti a 30 éven felüli írni, olvasni tudó magyar ál­­­­­ampolgároknak jövőre már 67'3%-a, tehát igen erős abszolút többsége élhet a képviselő- 1' választás jogával, míg jelenleg csak 35 0°/o-a 1' van e jognak birtokában. t.­e A nemzetiségek aránya.­­ A javaslat indokolása párhuzamba állítja,­­ hogy a magyar és egyéb anyanyelvűek hány­­ százalékát teszik az összes lélekszámnak s­­ hány százalékát tették volna az 1905. évi ter­vezet választóinak a gróf Andrássy által kon- 8 templált szavazatoknak, hány százalékát te­­v­szik továbbá a jelenlegi s fogják tenni a ja­ ja­vaslat szerint a jövőbeli választóknak : h Magyar anyanyelvű:­­* Az összes népességben 54­5. E Az 1905. évi tervezet szerint 58­7. E Az 1908. évi javaslat szerint 618. s A jelenlegi választók közt 59 6. s A jelen javaslat szerint 60­2. A magyar anyanyelvűek aránya mind a négy választójogi rendszer szerint jóval túl­haladja a magyarságnak az összes népesség-­­­ben elfoglalt arányát s tulajdonképpen elég­­ közel áll egymáshoz. Legkisebb a Kristóffy, a legnagyobb az Andrássy javaslata szerint. De­­ nem szabad feledni, hogy Andrássy javaslatai­ vinne legnagyobb tömeget az urnák elé s a­­ három szavazattal biró választó is csak egy­­ ember, a­kit könnyen megfélemlíthet a ran-­­ véletlen és fanatizált tömegek nyers ereje. Az­­ a másfél százaléknyi különbség tehát a ma­gyarság javára, a­melylyel Andrássy javaslata bír a most benyújtott javaslattal szemben, korántsem oly nagy, hogy alkalmas volna el­lensúlyozni a plurális rendszerben rejlő veszé­lyeket. Jogegyenlőség. A tervezett parlamenti reform a magyar állam hagyományos szabadelvűségéhez híven a jogegyenlőség alapján áll s egyetlen olyan kelléket sem állít fel, a­mely az ország bár­mely idegen ajkú állampolgára számára elér­hetetlen, vagy nehezebben megközelíthető fel­tételt jelentene. Bármilyen nemzetiségű ál­lampolgár a választói jogot teljesen azonos feltételek mellett szerezheti meg, mint a ma­gyar anyanyelvűek. Befejezésül meg kell állapítani, hogy e javaslat jóval tágabb keretekben mozog, mint a­minőt a miniszterelnök a múlt év tavaszán terjesztett az ellenzéki pártok elé. A nők követelése. A törvényjavaslat a választói jogot csak a férfiaknak kívánja megadni. Nem azt jelenti ez, mintha ez a kormány a nő közéleti sze­replésének jelentőségét alábecsülné. A minisz­terelnök kifejti az indokolásban, hogy nagy súlyt helyez a nő közreműködésére, különösen a szociális gondoskodás, az emberbaráti in­tézmények, intézkedések terén, a­hol a nő valóban megbecsülhetetlen részese és munka­társa nemcsak a társadalmi tevékenységnek, hanem a modern irányban fejlesztendő köz­­igazgatásnak is. Az egész magyar jogfejlődés is a nő megbecsüléséről tanúskodik. De a­mi­dőn olyan nagy új választóközönséget kell a legfontosabb politikai jog gyakorlásába bele-­­ nevelni, a­mely számban rövid idő alatt meg­közelíti a mait, nem volna időszerű az át­­menet megrázkódtatásait azzal fokozni, hogy a politikai küzdelmekbe éppen most bevonjuk a nőt is, a­ki viszont csak veszítene az által, ha a gazdasági versenyben sem kiegyenlített ellentéteket a pártellentét fokozná. A mai, még­­ ki nem forrott viszonyok mellett nem is le-­­­hetne olyan cenzust találni, mely ne vezetne nagy igazságtalanságokra. Titkos szavazás.­­ A javaslat behozza a titkos szavazást Budapest székesfővárosban és a törvényható­sági joggal felruházott városokban­­ a titkos szavazásra olyan eljárást kíván megállapítani, a­mely a titkosság kijátszását jóformán lehe­tetlenné teszi. Senki sem tudhatja meg, hogy­­ a szavazó a szavazóhelyiségben neki átadott,­­ át nem látszó borítékba, abba a külön helyi­ségbe, a­hova senki sem követheti, a jelöltek­nek ott fekvő szavazólapjai közül melyiket helyezi. Bizonyos azonban, hogy a szavazás­nak ez a kifogástalan technikája ügyességet és értelmességet kiván. Mindez a nagyobb, fejlettebb városok lakosságában sokkal inkább­­ meg­van, mint a falu és kisváros átlagos kö­­­zönségében Épp úgy könnyebben lehet a na­­­­gyobb városban a szavazáshoz szükséges do­­­­logi berendezések kérdését megoldani. De a mély­ebben fekvő feltételek is inkább­­ megtalálhatók a nagyobb városban ahhoz,­­ hogy a titkos szavazás betöltse hivatását. Nyilvános szavazásnál természetesen nagy- v­­árosban is százféle módon ellenőrizhetik a választót a hivatalfőnökök, gyárigazgatók, szakszervezeti vezetők stb. Nyilvános szava­zásnál tehát mind a szervezetlen, mind a szer­­vezett tömegek egyaránt terrorizálhatók. Titkos választásnál azonban a szervezet­en választónak jobb a helyzete. Ugyanis a f­uggó helyzetben levő, de nem szervezett v­­álasztó politikai magatartása a választási­­­­ljáráson kívül a nagyobb városban nehezeb­ben ellenőrizhető. Az ilyen választót nem igen fenyegeti az a veszély, hogy nyilatkozatait el-­­ lesik, nézeteit kikémlelik s ezen az alapon­­ megállapítják, hogy másképpen szavaz, mint a­­­hogyan várják tőle. A szervezetek keretébe­­ nem tartozó választó tehát nagyobb városban titkos szavazás esetében rendesen meg van­­ védve a terrorizálással szemben.­­ A­mi viszont a szervezett szavazókat il­leti, ezek politikai magatartását vezéreik ál­landóan figyelemmel kisérik s a szavazás­­ titkossága ellenre is számon kérik ugyan, de­­ ennek a választások eredménye szempontjából­­ nem sok a gyakorlati jelentősége. Ugyanis , Budapesten és nagyobb vidéki városokban, a­­­ki valamely szakszervezet tagja, az rendsze­rint amúgy is a szociáldemokrata párt szavazója. A vidéki kerületekben ellenben a titkos szavazás elleni aggodalmakkal szemben a mai viszonyok mellett nem talált a kormány a­­ nagy városokra vonatkozólag kifejtettekhez hasonló megnyugtató ellenérveket. A titkosság a vidéken a terrorisztikus és fanatizáló veze­tés alatt álló tömegeknek , tehát vegyes­­ nyelvterületeken a nemzetiségi túlzóknak hasz­nálna. Ugyanez áll más, esetleg felforgató, szélső irányzatokról is, a­melyeknek vidéken szintén nem kedvez a szavazás nyilvánossága. A választás decentralizálása. A választókerületeknek és azok székhe­lyének megállapításáról külön törvény fog ren­delkezni. Ezt a külön törvényt az országgyű­lési képviselők választásáról szóló törvénnyel egyidejűleg kell majd kihirdetni. E két új törvény közt fennálló szerves kapcsolat a junk­­u­mot természetessé teszi. A választókerületek új beosztására vonatkozó törvényjavaslat be­nyújtása a lehetőséghez képest mielőbb, de mindenesetre oly időben van tervbe véve, hogy mindkét törvény megalkotása és kellő időben való életbeléptetése biztosítva legyen. A javaslat decentralizálja a választási el­járást, a­mennyiben a választókerületeket sza­vazó­körökre osztja. A szavazó­köröket úgy kell megállapítani, hogy minden r­ t. város és lehetőleg minden olyan nagyközség és körjegyzőség, a­melyben a választók száma az 1000 et meghaladja, külön szavazókört alkosson. Kapcsolatos reformok. Megalkotandók a polgárok választói joga elleni büntetendő cselekményekről és a kép­viselőválasztások feletti bíráskodásról szóló törvények. A parlamenti reform mind a bün­tető törvénykönyv (1878: V. t. c. Első része VIII-ik fejezetének, mind az országgyűlési kép­viselőválasztások feletti bíráskodásról szóló 1899: XV. t.-cikknek revízióját és az uj jog­rendhez képest megfelelő átalakítását elkerül­hetetlenné teszi. SZÉKELY NÉP Ugyancsak a parlamenti reform termé­szetes következm­ényekép revízió és újabb sza­bályozás alá kell venni az önkormányzati vá­lasztójogot is. Egyébként a törvényjavaslat részletesen felöleli az aktív és passzív választói jogra, a­­ szavazókörök megalkotására, a központi vá­lasztmányokra, az állandó választói név­jegy­z­­­zékek elkészítésére és évenkénti kiigazítására, a választási eljárásra, ennek körében különö­sen a nyilvános és titkos szavazás módjára, továbbá a választók összeírásánál, a névjegy­zéknél és a választási eljárásnál közreműködő közegeknek, valamint az összes közhivatali alkalmazottaknak a választói joggal összefüggő fegyelmi felelősségére, az e téren előfordulható kihágásokra vonatkozó, végül az új törvény végrehajtásakor szükségesnek mutatkozó kü­lönféle átmeneti jellegű rendelkezéseket. ■­ Főispáni beiktatás: Marosvásárhelyről jelentik : Bernády György dr. udvari tanácsos­nak, Marosvásárhely új főispánjának beiktatása január 11-én lesz. A Bernády György kineve­zésével megüresedett polgármesteri állásra Hofbauer Aurélt jelölték. Választójogi kavarodás. Székely utóda. — Nincs több kilépés. — A helyzet. — Saját tudósítónktól. — Budapest, január 3. A választójogos kavarodás már kezd a végéhez érni. A kilépések sora, — a­mire épített a baloldal,—lezárult. Várady Zsig­­mond is megírta már levelét és így, beleértve Székely igazságügyminisztert is, l­e­g­f­e­l­­jebb hatan lesznek, kik radikálisabban kívánják a reformot. A nagy nekigyürközés ezzel tehát lezárult és a közvélemény hamarosan napirendre fog térni a kavarodás felett. Mai híreink ezek . Az igazságügyi tárca, Székely Ferencnek az igazságügyminisz­terség alól való felmentése már legközelebb bekövetkezik, ugyanakkor megtörténik az új miniszter kinevezése is. Lukács miniszterelnök V­a­v­r­i­k Bélának, a Curia másodelnökének ajánlotta fel az igazság­­ügyminiszteri tárcát. Megállapodás azonban még nem történt. Balogh Jenő államtitkárt, Nagy Ferenc titkos tanácsos volt állam­titkát is emlegették ma a kormány köreiben, mint m miniszterjelölteket. Lukács Bécsben A miniszterelnök ma a pénzügyminiszter­rel együtt Bécsbe utazott. Közös miniszter­­tanács lesz. Addig talán az igazságügyi tárca kérdése is megoldódik s a miniszterelnök mindjárt a király elé terjesztheti aláírás vé­gett a miniszterváltozás aktáit is. A kilépések. Hire jár, hogy a munkapártból kilépő képviselők Vázsonyi Vilmossal egyeztek meg és pedig már régebben a kormány táborából való kilépés kérdésében. — Az tény, — mondotta ma Márkus József képviselő, a­ki szintén ki akar lépni a munkapártból — hogy hónapokkal ezelőtt Vázsonyi lakásán volt egy értekezlet, a­melyen a munkapártnak több tagja is megjelent. Arról volt szó, hogy a kormányt minél előbb a demokratikus választójogi törvényjavaslat benyújtására bírjuk és ennek érdekében akciót indítsunk, élén Budapest képviselőivel. Ezzel az egy összejövetellel az akció azonban véget ért és több együttes tanácskozás nem volt. A jelen kilépések sem történtek előzetes összejövetel, vagy megbeszélés alapján, hanem minden egyes képviselőnek saját elhatározásából erednek és nem folytatásai a régebbi akciónak. Veszprémből jelentik: Ma délelőtt a nemzeti színházban nagy tüntetést rendeztek Óváry Ferenc veszprémi képviselő mellett abból az alkalomból, hogy kilépett a Justh­­pártból. Népgyűlés volt, a­melyet a városi párt rendezett, a gyűlésre küldöttség hívta meg Óváryt­, a megérkezés után pedig Kenessey Móric közjegyző és Rosenberg Jenő városi főorvos üdvözölte. Szombathelyről jelentik : Székely Ferencet ellenzéki küldöttség fogja felkeresni a főváros­ban, hogy üdvözölje és felkérje, hogy a munka­pártból is lépjen ki. A munkapárt köréből. A munkapárt felfogása a választási tör­vényjavaslatról az újévi beszédek után egé­szen tisztultnak és egységesnek mondható. A néhány távozó munkapárti képviselő ki­válását általában sajnálják ugyan, de egyes képviselők kilépését, nevezetesen Székely Ala­dárét, a pártban általános megkönnyebbülés­sel fogadják. Sokkal inkább sajnálják Várady Zsigmondét, a­ki a pártban általános rokon­­szenvnek örvend. Éppen ezt lehet mondani Sándor Fálról is, a­kinek kilépését helyzeténél és kezdettől fogva nyíltan tett kijelentéseinél fogva szintén magától értetődőnek tartották. Egészben véve a kilépésekről az a véle­mény, hogy azok, a­kik tisztán elvi okokból léptek ki a pártból, az általános politikai irány tekintetében nem vesztek el pártra nézve s a választási törvényjavaslat letárgyalása után, valószínűleg vissza is fognak térni. Viszont azokat, a­kiket nem vezettek tisztán elvi okok, a pártban egyáltalán nem sajnálják és vissza­térésüket nem is óhajtják. Általában véve azt lehet megállapítani a munkapárti képviselők nyilatkozataiból, hogy a kilépések nem rendítették meg a pártnak a jövőbe vetett hitét. E részben élénken helyes­lik Tisza István gróf tegnapelőtti beszédének ama passzusát, mely jelezte, hogy a párt vállalt feladatait, a parlamenti viszonyok rendezését és munkaképessé tételét, de ennek intézmé­nyes biztosítását is rendületlenül kötelességé­nek ismeri, de ezt befejezve, feladatát meg­oldottnak is fogja tartani. A pártnak egy na­gyon érdemes tagja ezt a beszélgetések során így fejezte ki : — Nevetséges dolog az, a­mikor minket azzal vádolnak, hogy az úgynevezett hatalmat minden áron meg akarjuk tartani. Erről szó sincs. A miniszterelnök és Tisza István beszéde ma tisztán­­ fejezte a pártnak azt az érzületét, hogy a megrendített alkotmány és a parla­­mentarizmus helyreállításának befejezése után szívesen átadja helyét azoknak, a­kiket az ország bizalmával meg fog ajándékozni, tehát a hatalomhoz egyáltalán nem ragaszkodik. A­mire azonban az ország bizalmából vállal­kozott, azt okvetetlenül meg is fogja csinálni és semmiféle fenyegetéstől meg nem retten. A párt feladata befejezettnek csak akkor lesz tekinthető, ha a házszabályok és a választási rend egész reformja tető alatt lesz s a király és a nemzet közt támasztott mesterséges ellen­tétek állandóan intézményesen ki lesznek egyenlítve. Hogy addig még nagy küzdelmek várnak reánk, azt mindenki tudja, de hála Istennek, megvan bennünk a hozzávaló bátor­ság és kötelességtudás. Ezt általánosságban helyeselték és meg­elégedéssel konsta­tálták a képviselők, hogy a néhány kilépés után a párt érzülete teljesen egységes. Mondani sem kell, hogy Tisza Ist­ván grófot beszéde után szinte rajongó biza­lommal veszik körül. A pártnak a nemzetiségi területről meg­választott képviselői közt mindenesetre mutat­koztak aggodalmak arra nézve, hogy a válasz­tási javaslat életbelépésével kerületükben a nemzetiségi választók túlsúlyt kapnak. Kerü­leteikre nézve tehát a választási jog kiter­jesztése már a törvényjavaslat szerint is kész veszedelmet képvisel. Ezek az aggodalmak némely felvidéki kerületben is fenforognak, valamint a szászoknál is, a­kiknél egyes ke­rületek eshetőleg a románok javára veszhet­nek el. Mindezek az aggodalmak természete­sen a javaslat részletes tárgyalásánál kifeje­zést fognak nyerni és remélhetőleg orvosást is. Tőry Gusztáv vagy Balogh Jenő ? Tegnap Vavrik Béla kúriai másodelnök neve került előtérbe, de ma már e mellett igen határozott formában jelentkezett az a hír, hogy mégis csak dr­ Tőry Gusztáv igazságügy­­miniszteri államtitkár lesz igazságügyi miniszter, a­kinek Lukács László miniszterelnök elsősor­ban ajánlotta fel a miniszteri tárcát. A leg­újabb hírek szerint Tőryt már fel is terjesz­tették a királyhoz kinevezés végett. Egyik fővárosi lap munkatársa tegnap dél­előtt felkereste dr. Tőry Gusztáv államtitkárt az igazságügyminisztériumban és megkérdezte a hir valódiságáról. — Nem, a hir nem felel meg a valóság­nak, — mondotta az államtitkár­­— én már kedden véglegesen eldöntöttem magam részé­ről a kérdést. Az igaz, hogy a miniszterelnök úr felajánlotta nekem az igazságügyminiszteri tárcát, de én nem fogadtam el. Nem pedig azért, mert én meg akarok maradni annak, a­mi eddig voltam : tisztviselőnek. A miniszter­ség egészen új pálya volna rám nézve. Politi­kával jár, már­pedig én nem akarok pályát változtatni. A­mint tehát ebből is kitetszik, egyáltalában nem politikai okokból határoztam így, hanem kizárólag ebből az objektív indok­ból és így politikai következtetést ehhez az elhatározásomhoz nem is lehet fűzni.­­ Munkapárti körökben beszélik, hogy a miniszterelnök az igazságügyi tárcát dr. B­a­­logh Jenő közoktatásügyi államtitkárnak­­ ajánlotta fel, a­ki az egyetemen a büntetőjog tanára volt. Gróf Tisza István és Lukács László tegnap behatóan tanácskoztak vele. 1913. január 4. Balogh Jenő az uj igazságügy miniszter. — Saját tudósítónk telefonjelentése. — Budapest, január 3. Székely Ferenc igazságügyminiszter nem másította meg elhatározását és igy távozása végleg

Next