Székely Nép, 1920 (38. évfolyam, 1-72. szám)

1920-10-20 / 52. szám

52. szám. Sepsiszentgyörgy, XXXVIII. évfolyam. Szerda, 1920. október 20. Előfizetéseket és hirde­téseket a kiadóhivatal vesz fel. Kiadóhivatal: Sepsiszentgyörgy­ön Csiki­ utca I. szám. Előfizetési árak: Egész évre ... 80 Leu Félévre.......... 40 Leu Segyed évre 20 Leu Egy hóra _ 8 Leu Egyes szám 1 Leu. Szerkesztőség : Csiki­ utca 8. szám. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Megjelenik hetenkint kétszer: SZERDÁN és SZOMBATON. MINDEN MAGYAR EMBER iratkozzék be az EMKÉ-be! A régi kapcsolati kiszakított magyarság köz­élete rombadőlt. Csak egyes pillérek és az ősi fundamen­tum maradtak használható állapotban. Ezek felhaszná­lásával kell újraépíteni, szer­vezni az egészet. Addig, míg a politikai szervezés erkölcsi alapot kap a békekötés ratifikálá­sának formaságai bevégzésé­vel, magyarságunk közélete a közgazdasági és a szoro­sabb értelemben vett kul­­turmunkásság terére van szorítva. A sokfelé elágazó kultur­­munkának legfontosabb élet­­nyilvánulásai természetesen visszatértek az ősforráshoz, a vallásos élet lényegében autonóm szociális szerveze­téhez , az egyházakhoz. Csak itt lüktet meg a ma­gyarság kulturális életének öntudatos és önálló mun­kája, bár itt is igen sok természetes és mesterséges akadály bénítja. A­ki tehát a magyarság kulturális életét előmozdí­tani akarja, annak tudnia kell, hogy ennek útja az intenzivitás irányában is, az extenzivitás irányában is az egyházakon keresztül vezet. Főleg azon egyházakon, a­melyek minden külső be­folyástól menten, kizárólag itt élő híveik akarata által irányíttatnak s működésük főiránya az etnikai síkba esik , a kor irányzatának megfelelően a szociális etni­­kaiba is. A ki a magyarság kultu­rális életét most más irányí­tás alatt szolgálni vállalko­zik , lényegében elárulja az öncélú magyar kultúra ügyét, mert a magyarság által ve­zetett kulturmunkából magát kikapcsolja úgy, hogy azzal nemsokára, észrevétlenül szemben találja magát. Az egyházakra utalt ma­gyar kultúra munkája ter­mészetesen meggazdagítja az egyházi élet tartalmát, de ép oly természetesen ki is bővíti az egyházi élet körét s annak kormányzatában úgy az egészet, mint a részeket illetőleg a modern idők köve­telményeinek megfelelő vál­tozásokat kell előidéznie. Nemcsak a maga autonó­miáját kell szélesebb ala­pokra fektetnie, de meg­felelő autonómiához kell jut­tatnia a kebelén belül ér­vényesülő különböző kultúr­­munkássági ágazatokat is, érdekelt munkásaival és tagjaival egyetemben. Az egyháznak ez a szocializáló­­dása jótékony mintául fog szolgálni az állami élet szük­ségszerű szocializálására is, mely a mai betegesen túl­tengő központi hatalom ter­mészetes decentralizálására s autonóm életkörök szerinti tagozódásra kell, hogy ve­zessen, oda, hol a külön­böző munkakörök érdekelt munkásai saját maguk kor­mányzóivá válnak. Azonban van a kultúrá­nak egy egész sereg oly el­ágazása, a­melynek organi­­zálását az egyházak sem kü­­lön-külön, sem együttesen nem vállalhatják. Ezek szá­mára kell a magyar társa­dalmat egyesületi alapon or­ganizálni. A gróf Mikó Imre nagy koncepciójú alkotása , az „Erdélyi Múzeum Egye­sület“ és az EMKE ily célra alakultak. Az utóbbi évek részint megbénították, részint új fel­adatok elébe állították az ilyen egyesületeket. Újra munkába kell hát állítani őket, hogy minden állami politikától mentesen, a ma­gyar kultúra különleges fel­adatai szolgálatára orga­­nizálják a magyarsá­got s segítsenek odane­­velni a magyar tár­sadalmat, hogy saját szükségeit felis­merje, szolgálatába önként beálljon, ál­dozatait tudatos készséggel meghozza s fegyelmezettségé­vel megteremtse a maga nemzeti auto­nómiáját. A régi munkások szíve­sen várják az újakat, azok tapasztalatait egészítse ki ezeknek lelkesedése s az egészet foglalja össze az a hit, hogy a fajok kultúrájá­nak sokféleségében az em­beriség kultúrájának egy­sége jut diadalra. III. Míg a minisztertanács felhí­vása meg nem jelent s a tiszt­viselői kar nélkülözés és elsze­gényedés között várta sorsának elintézését, át kellett élje a meg­szerzett otthon, a családi tűz­hely, a lerakott fészek elvételét is, az abban való megmaradha­­tás jogának megvonását, a leg­­elkeserítőbb, a legfájdalmasabb belemarkolást az ember ősjogába: a kiutasítást. Szívet-lelket érő bántalom annak, a­kit ér, mert a legnagyobbat vesz el abból, a­mit életnek neveznek és a leg­kedvesebbtől fosztja meg, a­mi­hez jussa van a földön élő bár­mely emberi lénynek. Legfőkép­pen szörnyű tragédia annak a családnak, melynek eltartója vé­gig csinálta a világháborút, meg­fáradta, verejtékezte és megvé­­rezte a hihetetlenség mértékéig , aztán a megtört testet-lelket a munkájával megszerzett, életé­nek s nyugalmának rendelt laká­sából — a kiutasítás éri. Félezer évvel ezelőtt már a jobbágy is szabad költözködési jogot nyert, de a tisztviselők tömegei most kiutasíttattak még általuk felépí­tett, féltve gondozott saját házaik­ból is. S az a magyar tisztviselő, kit a sors legnagyobb csapásai ér­tek — a legsúlyosabban érő ren­delkezések hatása alatt is némán fogadta azt, a­mit a végzet meg­keserített életének szabott. Cser­­novitzban a napokban a hatóság két pincért utasított ki s a város egész munkássága félbehagyott minden munkát, lázongó sztrájk­kal követelve a sérelem orvos­lását s erre a miniszterelnök tá­viratilag intézkedett a rendelke­zés visszavonása iránt. A magyar tisztviselő mélységes fájdalmát nem hallotta meg senki, mert a kormányhatalom számolt a munkásmozgalmak fenyegető ter­jedésével, de már ott, hol a védtelenség sztrájkot nem alkal­mazhatott — az emberiesség követését nem tette kötelezővé azoknak, kik nevében rendelkez­tek. Ezekért még a bukaresti sajtó néhány orgánuma is ünne­pélyes tiltakozást tett közzé. De nemcsak a tisztviselők, hanem a magyar lakosság általá­n ki bármely kultúra fej­lődését akadályozza : az esz­ményi emberiség — Isten országa — valósulásának ellensége ; a ki szolgálja — istenes munkát végez. Nagy Károly ref. püspök. (Csíki Lapok.) ban soha fel nem sorolható, soha össze nem foglalható szenvedése­ket ért meg. A letartóztatások és internálások a legtermészete­sebb szabadság elnyomása, a falu népének ingyenes munkára és szolgáltatásokra való kényszerí­tése, a csendőrség folytonos ön­kényei s legfőképpen a botozás vérig bántottak. Az Isten kép­mására teremtett ember lényé­nek ezen legborzasztóbb meg­­gyalázását e földön soha nem ismertük; évszázadok hagyomá­nyai sem emlékeztettek valami­kor való alkalmaztatására. A sza­bad székely még jobbágy sem volt soha, akkor sem, mikor az egész Európa államrendszere a jobbágy­­rendszeren nyugodott. Az ezen sorssal járó terheket sem érezte, annál kevésbé a törvényes ítélet nélkül önkényesen kiszabott bün­tetéseket. Már­pedig a botozás nemcsak megtorlásul, hanem val­lató eszközül is alkalmaztatott úgy, hogy félfalu népe találta elviselhetetlennek az ordító sze­rencsétlen jajkiáltásait. Világ­háború rémségeit átélt, ötéves hadifogságból hazakerült férfiak s még nők is szenvedték el a legrettenetesebb fájdalmat. Ezen átlagosan felsorolt bán­­talmak láncolatából állt az az élet, melyet 1918. november hava óta eltöltöttünk. Vártuk, hogy meg­szűnik felettünk a rém, melyet bűn nélkül kellett elviselnünk. Elérkezett már az ideje annak, hogy véget vessenek a szenve­déseknek azok, kiknek a hatalom s a kormányzás feladata kézbe adatott. Gyógyítsák és ne mélyít­sék a fájdalmakat. Az állami ha­talom minden birtokosának és közegének tétessék meg nem tagadható kötelességévé a tör­vény és jog feltétlen tisztelete. Legyen békesség, munka és nyu­galom már az új államhatárokba kebelezett földünkön, melyet ro­mánok és magyarok együtt lak­nak az idők végezetéig. Az állam­­építő helyes politika nem növeli, hanem enyészteti a múlt hibáit és a közigazgatást az összlakosság boldogulására szervezi és irányítja s meggátolja, megsemmisíti az önkényre és visszaélésre fö­­törekvő hivatali hatalmat. Az állampolgár személyes szabad­ A Romániához szakadt magyarság helyzete és jövője Ina: Dr. Pál Gábor.

Next