Székely Nép, 1921 (39. évfolyam, 1-104. szám)

1921-01-01 / 1. szám

1. szám, SZÉKELY NÉP 1921. január 1. Teljesen hamis színben tün­tetik fel az eseményeket azok, a­kik azt akarják a világgal elhi­tetni, hogy Magyarországon zava­rok vannak. Az ország lábbado­­zása idején kerülni kellett az erőszakos, hirtelen eszközöket. Az volt az egyedüli helyes el­járás, a­mely napról napra, lé­­pésről-lépésre, de teljes határo­rozottsággal és céltudatos követ­kezetességgel haladt előre a kon­szolidáció útján. Teleki miniszterelnök ezután megkért, hogy tolmácsoljuk Er­dély magyarsága előtt az alábbi nyilatkozatát, hangsúlyozva, hogy azt nem, mint kormányelnök, ha­nem mint erdélyi származású magyar ember teszi: — Nektek megmarad, bárhol legyetek is, a magyar kultúra ereje. Ezt a kultúrát a békeszer­ződés, de azon túl­menőleg is a legelemibb emberi jogok biztosítják számotokra. Mi pedig még a mai megtépázott állapotunkban is mindent megteszünk, a mi módunkban áll és meg fogunk tenni sza­vunknak mindenkori legteljesebb súlyával, a világ közvéleménye és intézői előtt, hogy megtarthassá­tok magyarságtokat, kultúrátokat és évszázados otthonotokat, amelytől senkinek sem szabad elsza­kadnia és számkivetésbe mennie. Mindenütt maradhat az ember jó magyar, ha számol is a változott körülményekkel. Végzetes hiba és a nemzetnek még súlyosabb gazdasági válságát, sőt megrázkódtatását jelentené, ha az egész magyarság összezsúfolódnék arra a kis terü­­letra, amelyen ma magyar maradt az államhatalom. Mert itt többen már nem találhatnak megélhetést és így sokkal messzebb kellene elszakadniok ott­honuktól és hazájuktól is, távol más világrészekbe,­­ mint, amennyire most az új államhatárok elsza­kítanak bennünket egymástól. Szeretnénk, ha Teleki Pál szavai minél szélesebb vissz­hangra találnának Erdély és a csatolt részek magyarsága kö­zött. Mi is számtalanszor han­goztattuk már, hogy minden ma­gyar embernek kötelessége he­lyén maradni. Csak úgy tart­hatjuk meg és fejleszthetjük az erdélyi magyar kultúrát, ha min­denki megmarad otthonában és két keze munkájával, arcának verejtékével tart meg minden talpalattnyi magyar földet és örökíti át szájról-szájra a ma­gyar szót. (*) Mit művelnek a „magyar“ képviselők a jo­­fflán parlamentben ?­­ Az igazat megvallva, azt hit­tük, hogy az a pár magyar kép­viselő, a­kik még a saját kerü­letükben is ismeretlenek és tel­jesen népszerűtlenek — a román parlamentben semmit sem csinál­nak. A romániai magyarság nem követelődző velük szemben és nem is vár semmit tőlük. Man­dátumukat nem a magyar nép­től kapták, tehát legokosabban teszik, ha semmit sem tesznek, legfőleg felveszik a fizetésüket és csendesen kérődznek. De ezeknek az embereknek ambíciójuk van s a román kor­mány fizetésére rá akarnak szol­gálni. Ezt is a román képviselő­­ház hivatalos értesítőjéből álla­pítottuk meg, a­hol egy szomor­u lista örökíti meg azoknak a kép­viselőknek a nevét, a­kik az er­délyi hadizóna, ostromállapot és cenzura fentartása mellett adták le a szavazatukat. Ha a román parlament román képviselői között akadnak, a­kik elvakult soviniszta érzelmektől áthatva állást foglalnak az ostrom­­állapot és cenzura mellett,­­ meg tudjuk érteni, de azt, hogy a magyar­ képviselők ilyen sze­génységi bizonyítványt állítsanak ki magukról — nem tudtuk fel­tételezni. A parlamenti értesítő pedig nem hazudik és abból közöljük az alábbi gyászmagyarok névso­rát: Fekete András, Szabó Gábor, P­e­t­h­e­ő Mózes, dr. V­a­­jai István, Wagner Jakab. Az erdélyi magyarság ezek­nek az uraknak nem adott meg­bízást és nem is várja, hogy a parlamentben az érdekeit védje, azt majd a politikai aktivitásba való lépés után elvégzik majd a magyar nép igazi képviselői, de az általános emberi civilizáció érdekében meg kellett rögzíte­nünk a kormány által kinevezett „magyar“ képviselők ezt az egyet­len és eléggé meg nem bélyegez­hető aktusát, a­mi a legjellem­zőbb dokumentuma annak a politi­kának, a minek az igazi magyar­ság körében nincs talaja s a­mit a kormány is, mint szükséges rosszat teljes undorral kezel. (Újság) TÁRCA A tegnap és a ma leánya* — Irta: Kün­le­­lus. — A brassói szociális iskola már oly sok jeles előadást hallott, hogy szinte szerénytelenségnek tűnik részemről, hogy itt elő­adásra vállalkoztam. De mertem, ezt tenni azért, mert­ előadáso­­mat nem annyira a már e téren­­ oly képzett hölgyeknek, hanem­­ a velem hason gondolkozású és­­ érzésű leányoknak szántam, mert úgy éreztem, hogy nekünk leá­nyoknak, a­kik annyi illúzióval léptünk ki az iskola padjai kö­zül, s álmainkból oly keveset láttunk megvalósítva, szükségünk van arra, hogy megtanuljunk úgy nézni a világba, hogy ne folyton árnyképeket lássunk ott, a­hol napfényt várunk. De ehhez, hogy ez nekünk sikerüljön, meg kell ismernünk hibáinkat, le kell számolnunk a múlttal, meg kell értsük a jelent és át kell érezzük a jövő fel­adatait. Mielőtt azonban külön rólunk leányokról, a mi gondo­­latvilágunkról beszélnék, nézzük csak először azt a társadalmat, a­melybe mi leányok bele va­gyunk helyezve, nézzük általában a jelenkor emberét, milyen érzés hatja át, mi bántja őt? Ha a­­ Mai és következő számainkban kö­zöljük Kennle Húsnak a brassói szociális iskola kurzusán tartott előadását. jelenkor emberét nézem, valami bús, szomorú szemrehányást ol­vasok ki tekintetéből, mely azt fejezi ki: „Miért éppen én? miért nem más? Miért kellett most e korban szülessek és miért már múlta múlt?" Valami keserű kérdőrevonást árul el a tekin­tete, valami néma megvetést a jelennel szemben. Minthogy ha azt kérdezné, a­mit Turgenyev e négy sorban fejez ki: Egykor vidám évek, Ah ti boldog napok Tavasz hulláimként Hová surrantatok? Ez az­ a boldog napok visszaté­ríteni akarása, a­mely ezer szem­ből felénk néz. Ah ti boldog na­pok, miért vagytok csak a múlté ! És összeszorul a jelenkor embe­rének a szive erre a gondolatra és képzelete oda vándorol, a­hol derűt lát. Nem néz maga köré és nem kutatja a jelen eshető­ségeit, hanem elindul a múltba keresni. Rég múlt idők elevened­nek meg lelkében és a szemre­hányások csak kínzóbbá, csak fájóbbá válnak. És előkerülnek a múltból kis semmiségek, lé­nyegtelen apróságok az elmúlt időktől megaranyozva s a képek mind szépek, sehol semmi disszo­­nancia, csak harmonia és béke. Fájdalom, keserűség, békétlen­ség, ború ? létezett volna akkor is? Nem, a jelenkor emberének képzeletében ilyen kép nincs meg­örökítve. Itt megfordítottja tör­ténik annak, a­mi a fényképé­szetnél. A fényképek egy bizo­nyos időn túl ábrázoljanak bár­mily szépséget, divatját múlják, uszályos ruhák,malomkerék nagy­ságú kalapok, vagy összefűzött derekak nevetségessé lesznek. De a képzelet fényképésze úgy örökíti meg a képeket, hogy az évek nem rontanak rajta, sőt simítják, szépítik folyton ; jelentő­séggel ruházzák fel a semmisé­get, derűvel a borút, fénynyel az árnyat. Nem lehet tehát cso­dálkozni, hogy a küzködő, fázó lélek csak a múlt után ered. Mártírnak látja és sajnálja ön­magát, önmagánál azonban mégis van valaki, a­kit jobban sajnál és ezek mi leányok vagyunk. „Sze­gény fiatalság“, — mondja — nekik még annyi sem jutott, mint nekünk; mi legalább élvez­tünk is valamit az életből, leg­alább fiatalságunk gondtalan volt, de a szegény legszebb éveit e borzasztóság gondjai között éli le és nem ismerheti meg a fia­tal kor ábrándos, rózsaszín párá­­zatos, báltermes, meleg derűjét. És mi leányok ezen szánakozó tekintetek között magunk is kezd­jük érezni, hogy sajnálatra mél­tók vagyunk. Hogy velünk a sors keményen bánt el, hogy elrabolt tőlünk valamit. Hogy nekünk igen is okunk van a panaszra. És ép­pen ezért mindenhez valami ko­nok daccal kezdünk, hozzászo­kunk ahhoz, hogy mindent ké­njünk, kedvünk szerint tegyünk, hiszen úgy látjuk, hogy még így is távol estünk attól, a­mi lehe­tett volna, ha nem ebbe a tűr­hetetlen világba születünk bele. Úgy érezzük, hogy nekünk min­den szabad, hogy kárpótolhassuk némileg is magunkat. És szere­tünk az öregek mellé szegődni és szárnyra bocsátani képzeletün­ket mi is a múlt felé. Mindig csak a múlt felé, mely lassan teljesen leszorítja a jelent, úgy, hogy csak keserűséggel tekintünk a jelen mozzanatai felé. S végül mi is azt érezzük, hogy a jelen­ben nincsenek eshetőségek szá­munkra, mert a jelenben nincs magaslat, se hegy, se völgy, csak a szürke, lapos egyhangúság s azért jobb ha várunk, várunk ! Eh­­gy nem szolgálva a jelent, összedugott kézzel várjuk a múlt megelevenedését a jövőtől. Nem mondom én azt, hogy nem kemény időket kellett meg­élnünk, de, hogy megbocsáthatat­lan s pótolhatatlan energia és idő­pazarlás az, hogy délibábok tün­­dérképeit kergetjük, az is bizo­nyos. Legyen bennünk több je­lenbe látás, hiszen ezer szépség, erő, nagyszerűség nyúlik még e rideg világba is felénk, a­mi tar­talmat adhat életünknek, nem szabad tehát azt elszalasztanunk annál kevésbbé, hogy a mai kor leánya nagyobb feladatot kapott, mint bármely kor leánya. De lás­suk csak először a múlt leányá­nak a szerepét. (Folytatása következik.) — Felhívunk minden háromszéki embert, hogy saját érdekében fizessen elő a „Szé­kely Nép“- re, a háromszék­­­megyei székely közvélemény igaz és önzetlen szószólójára. Lapunk január 1-vel harminc­­kilencedik évfolyamába lép s e nehéz időkben is áldozatot és költséget nem kímérve, igyekszik a közönség igényeit kielégíteni s harmincnyolcéves múltjához híven megvédelmezni a székelység igaz­ságos érdekeit. Lapunk előfizetési ára egész évre mindössze 80 Lei. Előfizetni lehet lapunk kiadó­hivatala útján egy­ postautalvá­nyon is.

Next