Székely Szó, 1943. október-december (3. évfolyam, 222-296. szám)

1943-11-16 / 259. szám

1HS uowwrüö*» Ití. 4 5 fi belü­gyminiszter megsemmisítette az udvarhelyi alispán eljárását a vasútépítés kérdésében Udvarhely vármegye 126 közigazgatási bizottsági tagja közül 9- an aláírták a tilta­kozó emlékiratot Szentkirályi Kálmán alispán eljárása ellen . A bizottsági tagoknak nem is volt tudomásuk arról, hogy a vasút kérdésben határozatott hozott a közgyűlés A Marosvásárhely és Székelykeresztúr közötti vasútvonal kiépítését kívánja Udvar­hely megye is SZÉK­Ely UD­VARHEL­Y, nov. 15. A székelyföldi vasúthálózat kiépítése körül évek óta folynak a tervezge­tések, de ha gyakor­lati eredm­­ény nem is mutatko­zik, annyi ma már bizonyos, hogy illetékesek és laikusok egy­aránt egy­etér­tenek abban, hogy mihelyt a körülmények megen­gedik, haladéktalanul pótolni kell a székelyföld va­súti háló­zatának hiányait. Ma már nem­csak­ a székely­ségi kívánja ezt, mely évtizedek óta saját bőrén tapasztalta, mekkora hátrányt okoz a rossz vasúti közlekedés — jól tapasztalja ma is —, hanem az ország egész közvéleménye átlátta, milyen mulasztások tör­téntek: a múltban a vasútépíté­seknél és ezeknek a hibáknak megszüntetését kívánja. Mindenekelőtt természetesen a Marosvásárhely és Székelyke­­resztúr közötti vasútvonalat kell feltétlenül megépítenii, hogy ez a vonal kapcsolódhassék a Szé­­kelykeresztúr és Székely­udvar­­hely között már meglévő vonal­hoz. E­nnek folytatásaként az­tán a karót­­von­­ köve ké­né hogy Udvarhely megye a­ leg­sűrűbben ,lakóit Homoródi-vicrrl­­gyén át összeköttetést kap­jon Háromszékkel. Ez a kérdés a felszabadulás után mind a négy székely vármegye közigaz­gatási bizottsága előtt szerepelt és akkor alakult ki a vélemény, hogy a fenti Vasútvonal megva­lósítása a legsürgősebb. Egy tárgysorozaton ki­vülu­son . . . Érdekes és rendkívül jellemző azonban, hogy éppen Udvari­hely vármegye törvényhatósága hozott ezzel ellentétes határozat­­ot a vasútkérdésben. Ez a ha­tározat természetesen nem volt a m­­egye közönségének. Vagy a­­kár a közigazgatási bizottságnak az álláspontja és kívánsága , hogy mégis miképen született meg a határozat, arra most kezd világosság derülni, amik­or a­ belügyminiszter megsemmisítet­te Szentkirályi Kálmán udvar­helyi alispánnak a vasútkérdés körüli eljárását. Hogy időrendbe vegyük­ a dol­gokat, Udvarhely Vármegye múlt­eit szeptemberi közigazgatási bi­zottságának tárgysorozatába u­­tólagosan, a tárgysorozat legvé­­gére beiktatta Szentkirályi Kál­mán alispán a székelyföldi vas­útépítésre vonatkozó határozat­hozatalt is. A közgyűlés meg­hívójában nem szerepelt ez a pont, így közgyűlési tagok több­sége nem is tudott róla. Éppen a jelenlegi közlekedési viszo­nyok miatt a közgyűlési tagok többsége, akik a Homoród völ­gyében és Széke­ly­k­eresz­túr felé laknak, a gyűlés befejezése e­­lőtt eltávoztak a teremből, ho­g­y h­elyet kaphassanak az autóbu­szokon. A közigazgatási bizott­­ság tagjainak többsége csak u­­tólag értesült nagy megdöbbe­néssel arról, ez a bizottsági ü­­lés határozatot hozott a vasúté­pítés kérdésében is, mégpedig olyan határozatot, hogy Udvar­hely vármegyének nem a Ma­rosvásárhely - Székely­keresz­túr és Székelyudvarhely-tiarot téré menő vasútvonalra van szüksé­ge, hanem arra, hogy Székely­­k­eresztúrt ökösse­­k össze Csík­szeredával. Attól eltekintve, hogy a Szé­­ke­ly­udvar­h­e­ly-Cs­íksz­ered­a kö­zötti vasút építése a gyakorlat­ban nagy nehézsége­kebe ütközik, értelme sem lett volna­­a Ma­rosvásárhely - Sz­­­k­el­y k­eresz­t­úr közötti vonal nélkül, a Homo­­ród völgye pedig továbbira is összeköttetés nélkül maradt vol­na. Természetes, hogy a köz-,­igazgatási bizottság tagjai nagy megdöbbenéssel értesültek az alispán önkényes eljárásáról és érvénytelennek tekintették a határozatot, mert­­nem volt a tárgysorozatba véve, de ami még fontosabb, a kisgyűlés egyálta­­lán nem is tárgyalta sorsa, te­hát nemcsak tartalmilag volt rossz a határozat, de formailag is szabálytalan és emiatt termé­szetesen érvénytelen is. Az udvarhely megyei közigaz­gatási bizottság tagjai természe­tesen mindent elkövettek, hogy az illetékes felsőbb hatóságok figyelmét felhívják a közgyűlé­sen történt szabálytalanságra és megsemmisíttessék a határoza­tot. A 126 közigazgatási bizott­sági tag közül 98 tag emlékiratot intézett a közlekedésügyi mi­niszterhez és ebben tiltakozott az alispán eljárása ellen s állást togáll a MarosVásárhely-Szé­­kelykeresztur és Székelyudvar­­hely ~Baro'"Bükkszád vonal rt.el­­lett. Felfolyamodás a bel­­ügyminiszterhez Az emlékirattól függetlenül dr. vit­éz Elekes Domokos köz­­igazgatási bizo­ttsági tag a formai hibákra­­hivatkozva, megfelleb­­bezte a közigazgatási bizottság határoz­atát. Azt lehetett volna várni hogy ezek után Szentki­rályi alispán is belátja­, hogy a dologba hiba csúszott be, de nem ez történt. A bizottsági ta­gok maga­ meglepetésére az alis­pán viss­zanyisikolta a fellebbe­zést azzal az indokolással, hogy feliratot tartalmazó közgyűlé­si­­határ­­ozatot nem­ lehet me­g­ TELEFON 80 PILMS2IWHA JL Jegyelővétel é» Styrendelée elenon is $0­u Mán»* Keéá—Szerda-November 16—17 én. Csak 2 tuple ?• PIERRE BENOIT világhírű regénye * A filmgyártás leghatalmasabb, lagvazarabb kiállítású felejthetetlen alkotása Königsmark Elisa Landi—John Le*dge _______ Vasárnap délelőtt 11 éteket k «egnyílvánmló tefcaaifcés «lett kártfik. K ma** Vétóig _ "ac'tfeachi«* hitelStt IS átltt A •*­■* *»**« ®t. Jön! Noszty fia esete Tóth Marival Jávor—Szörényi Éva—Rajé ev. S2&KXLY MQ Tankönyv — Füzet Derzsy-től fellebbezni. 5 íj. A közgyűlési tagok és az alis­pán harca ezzel még természe­tesen nem­­ért véget, hanem a belügyminiszterhez nyújtottak be felfolyamodást a bizottsági tagok és ebben arra hivatkoz­tak, hogy nem lehet ugyan meg­fellebbezni olyan feliratokat, melyek üdvözléseket és hasonló dolgokat tartalmaznak, de meg kell fellebbezni az ilyen felira­tot, mely hosszú nemzedékekre esetleg évszázadokra eldönti egy egész megye életét. A belügyminiszter meg­nyugtató válasza A belügyminiszterhez intézett felfolyamodásra most érkezett meg a válasz. A belügyminisz­ter mindenben magáévá tette a közigazgatási bizottsági tagok ál­láspontját és megsemmisítette az említett közgyűlési határozatot Így most már végleg eldőlt a harc, mely­­az alispán különös eljárása körül folyt és most már Udvarhely megyének nincs ha­tározata a vasútépítés kérdésé­ben. Annál nagyobb súlya van viszont annak a határozatnak, amit Marostorda és Háromszék közigazgatási bizottságai hoz­tak annak idején a Marosvásár­­­hely-S­zékelykeresztúr és Szé­­kelyudvarhely-Barót­­ közötti vasútvonal kiépítése érdekében. Ezek után Udvarhely megye közigazgatási bizottsága végre napirendre kell tűzze a vasútépí­tés kérdésében való állásfogla­lást, mert különös lenne, ha ép­pen a közlekedési­leg legellea­­­nyagoltabb és legnehezebben megközelíthető székely megye kérné a vasútvonal sürgős ki­építését. Ha az ügy szabályosan kerül bele a tárgysorozatba, a bi­zottsági tagok emlékirata után nem kétséges, hogy Udvarhely megye is csatlakozik Marosi-Tor­­da és Háromszék határozatához és kisebbségben marad az al­ispán érthetetlen és a megyei érdekeivel összhangban nem lé­vő álláspontja. [ LÖVÉSZEINK ! MA LEGELSŐK ERDÉLYBEN | Tekintse meg a CARLONOI ékszer különle­gességeket ,a ajándéktrrgyekat G. NANÁSI MARGIT •tannt szaküzletében. Széchenyi tér 41 TANKÖN­Y­V­K : “ P HELIKON MI

Next