Székely Szó, 1943. október-december (3. évfolyam, 222-296. szám)
1943-11-16 / 259. szám
1HS uowwrüö*» Ití. 4 5 fi belügyminiszter megsemmisítette az udvarhelyi alispán eljárását a vasútépítés kérdésében Udvarhely vármegye 126 közigazgatási bizottsági tagja közül 9- an aláírták a tiltakozó emlékiratot Szentkirályi Kálmán alispán eljárása ellen . A bizottsági tagoknak nem is volt tudomásuk arról, hogy a vasút kérdésben határozatott hozott a közgyűlés A Marosvásárhely és Székelykeresztúr közötti vasútvonal kiépítését kívánja Udvarhely megye is SZÉKEly UDVARHELY, nov. 15. A székelyföldi vasúthálózat kiépítése körül évek óta folynak a tervezgetések, de ha gyakorlati eredmény nem is mutatkozik, annyi ma már bizonyos, hogy illetékesek és laikusok egyaránt egyetértenek abban, hogy mihelyt a körülmények megengedik, haladéktalanul pótolni kell a székelyföld vasúti hálózatának hiányait. Ma már nemcsak a székelységi kívánja ezt, mely évtizedek óta saját bőrén tapasztalta, mekkora hátrányt okoz a rossz vasúti közlekedés — jól tapasztalja ma is —, hanem az ország egész közvéleménye átlátta, milyen mulasztások történtek: a múltban a vasútépítéseknél és ezeknek a hibáknak megszüntetését kívánja. Mindenekelőtt természetesen a Marosvásárhely és Székelykeresztúr közötti vasútvonalat kell feltétlenül megépítenii, hogy ez a vonal kapcsolódhassék a Székelykeresztúr és Székelyudvarhely között már meglévő vonalhoz. Ennek folytatásaként aztán a karótvon köve kéné hogy Udvarhely megye a legsűrűbben ,lakóit Homoródi-vicrrlgyén át összeköttetést kapjon Háromszékkel. Ez a kérdés a felszabadulás után mind a négy székely vármegye közigazgatási bizottsága előtt szerepelt és akkor alakult ki a vélemény, hogy a fenti Vasútvonal megvalósítása a legsürgősebb. Egy tárgysorozaton kivüluson . . . Érdekes és rendkívül jellemző azonban, hogy éppen Udvarihely vármegye törvényhatósága hozott ezzel ellentétes határozatot a vasútkérdésben. Ez a határozat természetesen nem volt a megye közönségének. Vagy akár a közigazgatási bizottságnak az álláspontja és kívánsága , hogy mégis miképen született meg a határozat, arra most kezd világosság derülni, amikor a belügyminiszter megsemmisítette Szentkirályi Kálmán udvarhelyi alispánnak a vasútkérdés körüli eljárását. Hogy időrendbe vegyük a dolgokat, Udvarhely Vármegye múlteit szeptemberi közigazgatási bizottságának tárgysorozatába utólagosan, a tárgysorozat legvégére beiktatta Szentkirályi Kálmán alispán a székelyföldi vasútépítésre vonatkozó határozathozatalt is. A közgyűlés meghívójában nem szerepelt ez a pont, így közgyűlési tagok többsége nem is tudott róla. Éppen a jelenlegi közlekedési viszonyok miatt a közgyűlési tagok többsége, akik a Homoród völgyében és Székelykeresztúr felé laknak, a gyűlés befejezése előtt eltávoztak a teremből, hogy helyet kaphassanak az autóbuszokon. A közigazgatási bizottság tagjainak többsége csak utólag értesült nagy megdöbbenéssel arról, ez a bizottsági ülés határozatot hozott a vasútépítés kérdésében is, mégpedig olyan határozatot, hogy Udvarhely vármegyének nem a Marosvásárhely - Székelykeresztúr és Székelyudvarhely-tiarot téré menő vasútvonalra van szüksége, hanem arra, hogy Székelykeresztúrt ökössek össze Csíkszeredával. Attól eltekintve, hogy a Székelyudvarhely-Csíkszereda közötti vasút építése a gyakorlatban nagy nehézségekebe ütközik, értelme sem lett volnaa Marosvásárhely - Szkely keresztúr közötti vonal nélkül, a Homoród völgye pedig továbbira is összeköttetés nélkül maradt volna. Természetes, hogy a köz-,igazgatási bizottság tagjai nagy megdöbbenéssel értesültek az alispán önkényes eljárásáról és érvénytelennek tekintették a határozatot, mertnem volt a tárgysorozatba véve, de ami még fontosabb, a kisgyűlés egyáltalán nem is tárgyalta sorsa, tehát nemcsak tartalmilag volt rossz a határozat, de formailag is szabálytalan és emiatt természetesen érvénytelen is. Az udvarhely megyei közigazgatási bizottság tagjai természetesen mindent elkövettek, hogy az illetékes felsőbb hatóságok figyelmét felhívják a közgyűlésen történt szabálytalanságra és megsemmisíttessék a határozatot. A 126 közigazgatási bizottsági tag közül 98 tag emlékiratot intézett a közlekedésügyi miniszterhez és ebben tiltakozott az alispán eljárása ellen s állást togáll a MarosVásárhely-Székelykeresztur és Székelyudvarhely ~Baro'"Bükkszád vonal rt.ellett. Felfolyamodás a belügyminiszterhez Az emlékirattól függetlenül dr. vitéz Elekes Domokos közigazgatási bizottsági tag a formai hibákrahivatkozva, megfellebbezte a közigazgatási bizottság határozatát. Azt lehetett volna várni hogy ezek után Szentkirályi alispán is belátja, hogy a dologba hiba csúszott be, de nem ez történt. A bizottsági tagok maga meglepetésére az alispán visszanyisikolta a fellebbezést azzal az indokolással, hogy feliratot tartalmazó közgyűlésihatározatot nem lehet meg TELEFON 80 PILMS2IWHA JL Jegyelővétel é» Styrendelée elenon is $0u Mán»* Keéá—Szerda-November 16—17 én. Csak 2 tuple ?• PIERRE BENOIT világhírű regénye * A filmgyártás leghatalmasabb, lagvazarabb kiállítású felejthetetlen alkotása Königsmark Elisa Landi—John Le*dge _______ Vasárnap délelőtt 11 éteket k «egnyílvánmló tefcaaifcés «lett kártfik. K ma** Vétóig _ "ac'tfeachi«* hitelStt IS átltt A •*■* *»**« ®t. Jön! Noszty fia esete Tóth Marival Jávor—Szörényi Éva—Rajé ev. S2&KXLY MQ Tankönyv — Füzet Derzsy-től fellebbezni. 5 íj. A közgyűlési tagok és az alispán harca ezzel még természetesen nemért véget, hanem a belügyminiszterhez nyújtottak be felfolyamodást a bizottsági tagok és ebben arra hivatkoztak, hogy nem lehet ugyan megfellebbezni olyan feliratokat, melyek üdvözléseket és hasonló dolgokat tartalmaznak, de meg kell fellebbezni az ilyen feliratot, mely hosszú nemzedékekre esetleg évszázadokra eldönti egy egész megye életét. A belügyminiszter megnyugtató válasza A belügyminiszterhez intézett felfolyamodásra most érkezett meg a válasz. A belügyminiszter mindenben magáévá tette a közigazgatási bizottsági tagok álláspontját és megsemmisítette az említett közgyűlési határozatot Így most már végleg eldőlt a harc, melyaz alispán különös eljárása körül folyt és most már Udvarhely megyének nincs határozata a vasútépítés kérdésében. Annál nagyobb súlya van viszont annak a határozatnak, amit Marostorda és Háromszék közigazgatási bizottságai hoztak annak idején a Marosvásárhely-Székelykeresztúr és Székelyudvarhely-Barót közötti vasútvonal kiépítése érdekében. Ezek után Udvarhely megye közigazgatási bizottsága végre napirendre kell tűzze a vasútépítés kérdésében való állásfoglalást, mert különös lenne, ha éppen a közlekedésileg legelleanyagoltabb és legnehezebben megközelíthető székely megye kérné a vasútvonal sürgős kiépítését. Ha az ügy szabályosan kerül bele a tárgysorozatba, a bizottsági tagok emlékirata után nem kétséges, hogy Udvarhely megye is csatlakozik Marosi-Torda és Háromszék határozatához és kisebbségben marad az alispán érthetetlen és a megyei érdekeivel összhangban nem lévő álláspontja. [ LÖVÉSZEINK ! MA LEGELSŐK ERDÉLYBEN | Tekintse meg a CARLONOI ékszer különlegességeket ,a ajándéktrrgyekat G. NANÁSI MARGIT •tannt szaküzletében. Széchenyi tér 41 TANKÖNYVK : “ P HELIKON MI