Székely Tanügy, 1914 (16. évfolyam, 1-19. szám)

1914-01-01 / 1. szám

4 oldal éppen Maros-Torda megye nagyér­­demű­ tanfelügyelőjének, Deák Lajos kir. tanácsosnak nyomós fejtegetése után határozatot is hozott oly érte­lemben, hogy a fenti törvény és ren­delet végrehajtása iránt az illetékes szakminiszterhez memorandumot in­téz. Mint igen örvendetes tényt, jelez­hetjük, hogy ez a nagy horderejű ha­tározat nem maradt a papíron kegyes óhaj­ásnak, mert a Gyermektanulmá­nyi Társaság újabban is foglalkoz­ván a kérdéssel, annak végleges el­intézése iránt lépéseket is tett. Már most, ha illetékes helyen is meghall­gatásra talál és intézkedést von maga után, alaposan remélhetjük, hogy ez a fontos kérdés végre valahára a ré­gen várt megoldás örvendetes stádi­umába jut. Egyesülésben az erő ! Engedjék meg az igen tisztelt kar­társak, hogy habár a népiskolai tan­ügynek csak egyszerű katonája va­gyok is, mégis legnagyobb örömöm­nek adhassak kifejezést, amiért a Szé­kely Tanügy immár két vármegyének lesz hivatalos lapja. Örülök ennek, mert szeretem pályámat és kartársai­­mat, mert szeretném erősnek tudni és látni azt a legnagyobb, legszebb, leg­­magasztosabb munkára hivatott tes­tületet melynek magam is tagja va­gyok, a magyar tanítóságot. Erőssé tesz az összetartás, az egyesülés, naggyá pedig az erős akarat. Mint idegen, ki a messze Dunán­túlról kerültem a székelyföldre, a cím után ítélve azt kellett hinnem, hogy a Székely Tanügy nem egy-két vármegye, hanem az egész székely­föld tanítóságának hivatalos lapja. Szerény nézetem szerint így is kel­lene lennie. Mi, tanítók tanítjuk és neveljük a népet mindarra, ami boldogulásához vezet, tehát nekünk kell elsősorban ismernünk és magunkévá tennünk azon igazságot, mely szerint egyesü­lésben az erő, bomlásban a pusz­tulás ! A székely magyarság úgy földrajzi­lag, mint néprajzilag el van vágva a nagy Magyarországtól, a románság hatalmas tengerében egy kis önálló sziget, mely elegendő jogcímet ad, sőt megköveteli, hogy tanítósága egy közös egyesületben tömörüljön, mely­nek közös hivatalos lapja lenne a Székely Tanügy. Ha igazán ideális és egyedül célra vezető módon akarnánk egyesületet alkotni, akkor le kellene rombolni nemcsak nálunk, hanem az egész or­szágban azt a válaszfalat, mely a ta­nítóságot az iskola jellege szerint csoportosítja egyesületekbe. Azt hi­szem, hogy ez idő szerint korai volna még erről tervezgetni, de azt is hi­szem, hogy el fog jönni még annak az ideje is. Jelen alkalommal a­nélkül, hogy a felekezeti és általános tanító egyesü­letek egybeolvasztásáról szólnék, le­gyen szabad az általános tanítóegye­sület szervezetének némi módosításá­ról jóindulatú javaslatot tennem. Tíz­éves tapasztalatból tudom és cáfolattól nem félve a leghatározot­tabban állítom, hogy az évi közgyű­lések napj­a nem is elégséges és nem is alkalmas arra, hogy azon azt a sok tanügyi kérdést meg lehetni vi­tatni, illetve előadni, melyek a taní­tóság önképzésére és tanítói, nevelői munkájának megkönnyítésére szol­gálna. Hisz a sok hivatalos jelentés, elő­terjesztés, számadások stb. miatt a tárgysorozatba alig lehet felvenni 2—3 pedagógiai tárgyú pontot, ez pedig roppant kevés, alig több a semminél. Már a tanítás és nevelés természeté­ből is az következik, hogy minden életpálya között ez ad legtöbb anya­got a közös és alapos megbeszélésre A tanítónak, ha jól és könnyen akarja végezni munkáját, úgyszólván hétről-hétre állandó érintkezésben kell lennie kartársainak minél nagyobb számával Hisz a képezdéből kikerült tanító tudománya csak éppen alap­jául szolgál annak a mérhetetlenül több tudománynak, melyre szüksége van, ha csak közepesen is meg akar felelni feladatának. Tehát az évi közgyűlésen kívül ke­resnünk kell más alkalmakat is, hogy mindig újabb és újabb ismereteket szerezzünk és terjesszünk. Egymástól tanulnunk nem szégyen, hanem kö­telesség. Ilyen üdvös alkalmaknak tartanám a járási tanítói értekezleteket és a Székely Tanügy hasábjait. Jelen so­raimnak célja tulajdonképen e két do­log fontosságának erőmtől telhető módon való méltatása. Mint már előbb említettem, az évi közgyűlések idejé­ből nagy részt foglalnak le a hivata­los jelentések, melyek a pedagógián nem jelentenek semmit. Az egyesület adminisztrációjáról szólnak, amit tudomásul vehetne és helyben hagyhatna akár maga a vá­lasztmány, hisz bizalmi férfia­k van­nak abban, nem kellene a drága időt azzal is fogyasztani De hát ez a köz­gyűlés célja és feladata — végig kell hallgatni. Ámde sokszor a hosszúra nyúló jelentések és mi egyebek ré­szint eloszlatják a hallgatóságot, ré­szint pedig elfárasztják s mire a pe­dagógiai értékkel bíró programmpon­tokra kerül a sor, egy megritkult és unalmában ásitózó hallgatóságot lát maga előtt az előadó. Azonban a leg­jobb körülmények közt sem lehetne 5-nél több ilyen pontot felven­i a közgyűlések tárgysorozatába. Más lenne a helyzet a járási ta­nítói értekezletek alkalmával. Tegyük fel, hogy egy-egy ilyen járási érte­kezlet alkalmával csak 20 tag lenne jelen. Közülük szintén akadna leg­alább , a­ki előadásra vállalkoznék, ha más nem, hát a tisztviselők, kik­nek erkölcsi kötelességük volna mun­kálkodni, mintegy ellenértékéül a be­léjük helyezett bizalomnak. Monda­nom sem kell, hogy ezeknek a járási értekezleteknek is volna elnöke, alel­­nöke, 1—2 jegyzője. Ezen értekezle­teken azonban nemcsak formális elő­adásokat lehetne tartani, hanem egy­­egy rövid kérdést is fel lehetne vetni az iskolai életnek ezerszámra felve­tődő kérdései közül. Különös fontos­sága lenne ezen járási értekezletek­nek akkor, ha már a járási iskolata­nácsok megkezdik működésüket. Hisz a közgyűlésnek nincs ideje arra, hogy a vármegye területén levő járási ta­nácsok működését külön-külön meg­vitassa, esetleg bírálja. Mert bizonyo­san lesz a járási tanács működésében oly valami, amit szóvá kell tenni és megbeszélni, vagy ezen tanácsok elé valami javaslatot terjeszteni, amikre nem a megyei egyesület közgyűlése, hanem egyedül az illető járás terüle­tén működő és a viszonyokba isme­rős tanítók illetékesek. A járási iskolatanácsnak tagjai lesz­nek a főszolgabíró elnöklete alatt a Székely Tanügy Maros-Vásárhely, 1914 januárjus 1.

Next