Székelyhon, 2019. január (1. évfolyam, 1-20. szám)

2019-01-16 / 10. szám

2 ^ AKTUÁLIS 2019. j­an­uár 16., szer­da #önkormányzatok #közterület #parkolás Parkolási rendszerek saját kézben Vállalkozások helyett önkormányzatok működtetik Van, ahol külső kény­szer, máshol saját érde­kek vezettek ugyanarra az eredményre a szé­kelyföldi városokban, ahol a fizetős parkolási rendszerek üzemelteté­sét saját kezükbe vet­ték, illetve ezt tervezik a helyi önkormányza­tok. Az egyszerű, gyors fizetési módok mellett a városközpontok zsúfolt­ságát a bérletrendszer megszüntetésével igye­keznek csökkenteni. KOVÁCS ATTILA T­íz évvel ezelőtt még megszo­kottnak számított, hogy a székelyföldi városokban kije­lölt fizetős parkolóhelyek több évre szóló szolgáltatói szerződés alapján egy-egy vállalkozás felügyelete alá tartoztak, ezek alkalmazottai elle­nőrizték a parkolójegy-vásárlást, az ezt elmulasztóknak pedig pótdíjat állapítottak meg, és kényszerítő esz­közként kerékbilincset használtak. A helyi önkormányzatok többsége úgy vélte, a városnak a közterület hasz­nálatáért illetéket fizető magáncég jobban tudja kezelni, működtetni ezt a rendszert. Utóbbi esetében ez nem volt alaptalan, mert a város által ko­rábban a fizetős parkolók ellenőrzé­sével megbízott személyeket sokan egyáltalán nem vették komolyan, nem fizettek, sőt esetenként fenyege­tően léptek fel ellenük. Jó megoldás volt Székelyudvarhely jelentette a kivé­telt, mivel ott a fizetős parkolási öve­zetek kijelölésétől kezdve a polgár­­mesteri hivatal megbízottai jártak el a szabálytalankodókkal szemben az ellenőrzések során. Sőt másokkal ellentétben a díjfizetést elmulasztók számára kerékbilincset sem alkal­maztak, noha 2011-ben, a fizetős parkolás bevezetésekor ez a lehe­tőség is tervben volt. Egy 2012-ben végzett közvélemény-kutatásból azonban kiderült, hogy az udvarhe­lyiek több mint fele nem támogatná a kerékbilincselést. Ember Attila, a székelyudvarhelyi polgármesteri hi­vatal referense szerint a város azért tartotta meg saját működtetésben a fizetős parkolási rendszert, mert ez­által a megvalósított jövedelemből tudott fejleszteni, újabb parkoló­automatákat vásárolni, illetve több fizetési módozatot is bevezetett. „Mint utólag kiderült, jó megoldás volt, hiszen amely városokban ki­szerződték az üzemeltetést, előbb­­utóbb perek sorozata kezdődött és megszűnt a fizetéses parkolási rend­szer” - érvelt az illetékes. Székelyudvarhelyen jelenleg a parkolási rendszer ellenőrzése a helyi önkormányzat által jóváha­gyott szabályzat alapján történik, két felügyelő csapat ellenőriz, és a pótdíjkiszabás is a szabályzatnak megfelelően megy végbe - tudtuk meg. Két fizetős parkolási övezet van, az egyikben, a városközpont­ban 45, míg a másik körzetben 60 tési mód jól működik. Januártól száz százalékkal drágultak a jegyek, így 1 lej helyett 2 lejbe kerülnek, a par­kolási bérletek pedig 60 százalékkal drágábbak. A városközpont parko­ló autóktól történő felszabadítását viszont nem az áremelés, hanem a bérletrendszer megszüntetése hozná közelebb - vélik többen is, európai, de hazai gyakorlatra is alapozva. Kiút a káoszból Ezt szeretné bevezetni Csíkszereda központi övezetében is Ráduly Róbert Kálmán polgármester, aki elmondása A helyi önkormányza­tok többsége úgy vélte, a városnak a közterület használatáért illetéket fizető magáncég jobban tudja kezelni, működtet­ni a parkolási rendszert. percre lehet parkolójegyet váltani automatából, ugyanakkor egy évre, fél évre, negyedévre és egy hónapra szóló bérlet is vásárolható. De igény­be vehető okostelefonos alkalmazás az sms-ben történő jegyvásárláshoz, illetve QR-kódos feltöltőkártyás fizetés is. Ember Attila közölte, a rendszerre gyakoribb panaszok az automaták meghibásodása esetén érkeznek, amikor azok nem fogad­ják el a papírpénzt, de a többi size­szerint Craiován látta igen jó ered­ménnyel működni azt a díjköteles parkolási rendszert, amely bizonyos utcákban csak 1 órára szóló, sms-ben történő parkolójegy-vásárlást tesz lehetővé. Hargita megye székhelyén több mint két éve érvényesül a „sza­bad rablás” elve a parkolás terén, amióta a korábbi fizetős parkolási rendszer megbukott. A megbízott magáncég ellen több mint kétszáz pert eredményező, a kerékbilincse­lést előíró helyi tanácsi határozatot érvénytelenítette 2016-ban egy jog­erős bírósági végzés. Új parkolási szabályzó azóta sincs. A helyi ön­­kormányzat hiába próbált két új, kerékbilincselés-mentes szabályzót is elfogadni, mindkét határozatot bí­róságon támadta meg a prefektus. A perben egyrészt a parkolóhelyek köz­lekedésrendészeti véleményezésének hiányát kifogásolta a kormányhiva­tal vezetője, de azt is, hogy a fizetős parkolókat szabálytalanul használó autósokat a parkolási rendszert mű­ködtető cég alkalmazottai ellenőrzik a szabályzó szerint. A városvezetés többször egyeztetett a rendőrséggel a véleményezés ügyében, de azt a választ kapták, hogy sem a parko­lóhelyekre, sem a szabályzóra, sem határozattervezetre nem hatáskörük kiadni a prefektus által hiányolt vé­leményezést. Mivel a perben a kor­mányhivatalnak „áll a zászló”, a kiu­tat a mostani káoszból egy teljesen új fizetős parkolási rendszer jelentheti, amelynek fontos eleme, hogy a város saját kezébe veszi az ellenőrzés és pótdíjfizetési kötelezettség megálla­pításának feladatát. Ennek részletei még nem, de elvei már ismertek­­ a városközpont bizonyos utcarészein mintegy 200 parkolóhelyet csak a már említett, óránként váltható jeg­­gyel lehetne használni a nap 24 órájá­ban. Ez a változás lehet az első lépés az új rendszer irányába, amely több parkolási övezettel számol - a B zóná­ban az 1-2 órára érvényes jegy mellett bérletet is lehetne váltani, a C zóna pedig a lakóövezeti parkolást szolgál­ná, ennek megfelelő bérletárakkal. A felsorolt elképzelések előtt viszont még más akadály is van - például egy felfüggesztett, de érvényes szer­ződés a fizetős parkolást korábban üzemeltető céggel, amely ennek egy­oldalú felbontása esetén kártérítési pert helyezett kilátásba a város ellen­ az általa jogtalannak tartott haszon­bérhátralék és a meg nem valósított jövedelem hiánya miatt. Új elképzelések A Csíkszeredaihoz hasonló helyzet állt elő Gyergyószentmiklóson is, ahol ugyanazon céget bízták meg korábban a díjköteles parkolási rendszer üzemeltetésével. A kor­mányhivatal ott is megtámadta azt a helyi határozatot, amelynek ér­telmében a magáncég működtette a parkolást, megnyerte a közigazga­tási pert, ennek következtében gaz­dátlanná vált a szolgáltatás ellátása. Mint Fórika Krisztina, a polgármes­teri hivatal szóvivője tájékoztatott, a leendő változás a szolgáltatást végző entitásban áll, az önkormányzat sze­retné saját kézben tartani a fizetős parkolás működtetését. Hozzátette, az ellenőrzést, a pótdíjfizetési kö­telezettség megállapítását az ezzel megbízott városházi munkatársak és a helyi rendőrség majd közösen végzi. A nemrég elfogadott új parko­lási szabályzó több parkolóövezetet jelöl meg, az 1-es zóna a Szabadság tér, amely a szóvivő szerint a gyors, pörgő forgalmat bonyolítaná, ide nem lehet majd sem napijegyet, sem bérletet váltani. Folytatás a 3. oldalon­­­ ­ FOTÓ: PINTI ATTILA m A túlzsúfolt városközpontokban is parkolóhelyeket tudnak biztosítani a változások

Next