Székelyhon, 2022. február (4. évfolyam, 20-39. szám)

2022-02-07 / 24. szám

K­i ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 7 m ----------------------------------------------------­ Izer Janka „KIKÖNYÖKLÖK A HALLGATÁS KORLÁTJÁRA" Szentmártoni János esszé-, beszéd- és interjúkötete azt mutatja meg, hogy mit jelent a költői, írói hivatás, szerep­­vállalás. Mit jelent igazán az irodalom emberének lenni, és hogyan kell kiállni ezért a hivatásért. A kötet bemutatóján az író úgy vallott, hogy A katarzis nyo­mában címet a beválogatott szövegekben rendszeresen ismét­lődő „katarzis” szó indukálta, én azonban úgy hiszem, hogy ez a cím Szentmártoni János életének, munkásságának, létfelfogásának lényege is. „Katarzis: beteljesülés, érzelmi, erkölcsi megtisztulás, ami egy megrendítő esemény, tra­gédia hatására a néző, olvasó, fő­hős lelkében végbemegy” - írja az értelmező szótár. A kötet többek közt az „iroda­lomtörténeti baleset” jelenségéről beszél. A méltatlanul feledésbe taszított, háttérbe szorított írók és költők csoportjainak történetéről, azokról, akik életüket áldozták az irodalomért, de a tankönyvek nem említik, a művelt, értelmiségi réteg alig hozza szóba őket. Gon­doljunk itt elsősorban az 1956-ban szabadult „váci füveskertiek*”-re. Különösen Kárpáti Kamil szel­lemi meggyilkolása miatt feldúlt és szomorú a kötet írója. „Köz­hely, hogy a költő addig él, amíg a műveit olvassák” - írja Szent­mártoni János, és rámutat arra, hogy Kárpáti Kamil neve szinte ismeretlen ma már a nagyobb közönség előtt, írói portréjának megírása pedig még mindig vá­rat magára. Holott Kárpáti nem­csak nagyszerű alkotó, de aktív irodalomszervező is volt. Neki köszönhető, hogy a váci füvesker­tiek munkáit máig olvashatjuk, alkotói műhelyeket hozott létre, pályakezdőket karolt fel és vont szárnyai alá, ahogyan Szentmár­toni Jánost is, aki az édesanyját fiatalon elvesztett kisgyermekből és nagy költők kérdéseitől zavar­ba jövő lelkes kamaszból a hazai irodalmi élet egyik legaktívabb formálója, három cikluson ke­resztül a Magyar Írószövetség elnöke lett. A rehabilitáció, valamint a fe­ledés elleni védelem a legfőbb cé­lunk és életben maradásunk alap­ja, üzeni a kötet. Ha ez sikerül, akkor megpihenhetünk, bekövet­kezhet a lelki megtisztulás: „Teret hagyni, lélegezni, látni, kitapogatni magam körül a léte­zés­­ csodáit. Hogy mire unokáim születnek, beszélni már csak a­­ szeretet nyelvén tudjuk. Igen, ta­lán még nem késő belehelni a /hi­deg szobákat. Úgy fordulni, hogy ne csak a szembeszél éljen.” (Év eleji rendrakás) A kötet nemcsak azért izgalmas, mert beláthatunk „a kulisszák mögé”, elkaphatjuk a pillanat­­felvételeit annak a hivatásnak, amely az alkotást az irodalom „újraterjesztésével” ötvözi (hiszen kötelességünk ma az olvasótábort visszacsalogatnunk, még ha az a tömegkultúra és a média vilá­gának óriási térnyerése folytán apróra zsugorodott is), hanem a sorok mögött megláthatjuk az em­bert is, aki hatalmas társadalmi terheket cipel. Vallomásainak lég­körében úgy érezzük, hogy tetteit mély, belső elhivatottság, hit és a társadalom szeretete motiválja. Ezeket erősíti a megemlékezések, köszöntések, laudációk sorozata, amelyekben Szentmártoni János sohasem csak az írói tevékeny­ség kapcsán beszél a szerzőkről, hanem megmutatja az embert is, aki nem elválasztható alkotásai­tól. Úgy tartja, hogy a megneve­zett írók, költők, elődök, pálya­társak, utódok nemcsak műveik, de személyük miatt is fontosak. Mert nem kizárólag a megjelent köteteinkkel hagyunk nyomot a világban, hanem valós, fizikai jelenlétünkkel, kimondott szava­inkkal, kérdéseinkkel, a borgőzös kocsmai beszélgetésekkel is. Eze­ket pedig nekünk, élőknek kell őriznünk. Ezáltal jön létre az a ka­tarzis, mely rokon a feltámadással. De vajon sikerülhet-e mind­ez? - merül fel a kérdés a kötet záróciklusának tárcái mögött. Hiszen hány elfeledett szerelem, a tudatalatti mélyébe süllyedő ritka pillanat van, amiket csak a bennünk élő indián őriz, mi pedig beállunk a zsoldosok közé, akiket levadászásukért fizetnek! „Skalpjainkat beakasztjuk egy metafora szekrényébe, / vadlovainkat vágóhídra hajt­juk, tűzjárta sátrainkban meg / amerikai konyhát rendezünk be kényelmünk érdekében.” (Indián) Szentmártoni János: A ka­tarzis nyomában. Válogatott írások, beszédek és interjúk (1998-2020). Magyar Napló, Budapest, 2021 *A váci fegyházban raboskodó irodalmárok által 1954-ben ki­adott kézírásos antológiasoro­zat, melynek szerzői Béri Géza, Gérecz Attila, Kárpáti Kamil, Szathmáry György, Tollas Tibor, Tóth Bálint, valamint más „név­telenek” - szerk. megj. SZENTMÁRTONI JÁNOS A katarzis nyomában Váboasen írások beszédr*" ~ H M.1 ÍR MI­ LO Alvó (2017) --------------------------------------- m Kisülő akt (2014) m­iwnim Lázár Kinga Paródiák Fodor Ákos haikuira Altató minden veszteség fájdalomba csomagolt megkönnyebbülés Gyászfeldolgozás sósvízi teknősöknél minden veszteség műanyagba csomagolt megkön­nyebülés Metaidill itt ülök én és gondolataim se száll­nak sehová se A verstan és a metaidill összeférhetetlensége itt ülök én és gondolataim se fér­nek öt szótagban Civilizáció forgóajtó áll a sivatagban. Aki kikerüli: nincs Munkalehetőség friss diplomás építészeknek forgóajtó kell a sivatagba. Aki megtervezze: nincs Változatok egy játékra keresem egyen­súlyomat (és semmi mást): labda a lejtőn Fogyókúrázó csoport szlogenje keresem egyen­súlyomat (és semmi mást): plusz súly a lejtőn

Next