Székelyhon, 2022. július (4. évfolyam, 122-142. szám)

2022-07-25 / 138. szám

2-------------------------------------------------------------------------------------------------arasin helyőrség A SZÉKELY BÓK Szerusz, Erzsi! Jól nézel ki! - Szerusz, Rózsi! Te se panasz­kodhatsz, jól meg vagy asszo­­nyosodva. - Nem­es kell helyettem kivi­gye más a nagy szőnyeget, mint nálatok. - Menj el, menj el, te elül desz­ka, hátul léc! Hogy vagytok, no? Megvagyunk. - Errefele se dugjátok az arro­­tokot, amióta minden ünnepkor Németbe jártok a leányotokhoz. El vagytok becsülve, hallod-e. - S a fiunkhoz és Magyarba a feredőbe. Nem érünk reá. - Látom, a házat es felújítot­tátok, s bekötték a gázt! Pedig erősen drága. Mondták a tévébe, hogy úgy megdrági­csák, hogy belenyekkennek az emberek. Meglátod, nem vezet jóra ez a nagyzolás. Meglesz a böjtje. - Ne se törődj, a fiam kad pénzt reá, ha megszorulunk. De mit mind annyit valagászódol te is, most szerelték be nálatok az új központi fűtést, az is olyan, mintha gáz vóna benn. - Nem éppen, mert meg kell rakni a kazánt, ahogy nem rakod meg, a meleg ki van menve. A ha­vat reggel a szín elől el kell hán­ni, másképp be se jutsz. A kezem örökké le van gémberedve. - Mé nem kűdöd az uradat? Nem fehérnépnek való munka. - Mét, mét?! Há csak. - Azzét biztos, mét este a bodegába jól megrészegedik, s reggel az se tudja, fiú-e vagy b­án, nemhogy még felkeljen s tüzet rakjon. - A te uradat se kell dicsér­ni, hadd el. Múltkor es láttam, hogy a komámasszonodtól este későn kanyarodott ki, s iszkili haza a kertek alatt, hogy míg te a gyárból hazajössz, legyen ő es otthon. - Ejsze teleszkóp van a sze­med helyibe, hogy te ellátsz a komámasszon­y? Két uccával feljebb lakik. - Nekem nincs, de Teri komá­­ném ott lakik vele szemközt, s ő mondta tegnap a botba. Más is látta, nem csak ő. - Csak menjek fel kenyérért, de a derekát eltöröm! A fosküpűje! - Nem hibás ő semmiért. Jól tudod, hogy Amáli kománéd erősen kajtárölű. Örökké viszket neki a valaga.­­ Az anyja és ilyen vót, hogy a rossz seb egye meg a fajtáju­kat! Varga Melinda Jó na, jó! Ne herrgeld fel ma­­gadat úgy, még a végin megüt a gutta, mint a felszegbe Jozéfát. - A házat látom, a nyáron küj­­jel lefestettétek. - Le. De nem olyan hitvány zödre, mint tü. Az egész ucca ezen kacag. - Menj el, menj el! Hát nem es olyan cikóri a virágsárga, mint a tü házatok. ■ A beánka hogy van? Rég nem láttam. - Tanul örökké, nincs hogy lás­sad. Elmegy az oskolába, s onnan haza, s azzal napszentületig tanul. - Ejszen papnak készül. - Hanem egyeb. VIZSGÁZTATOK, TEHÁT VAGYOK Szakács István Péter Közeledik a tanév vége. Múlt héten je­lentkezhettünk az érettségiztető bizott­ságba. Volt, aki kapásból visszautasítot­ta, volt, aki hamleti letargiába süllyedve napokig tökölődött a problémán. Én azon nyomban beírtam az IGEN-t. Számomra az érettségiztetés létkérdés, tanári hiva­tásom krédója, még akkor is, ha ezek a mostani vizsgák már vizet sem vihetnek a hajdani megmérettetéseknek. Ó, azok a régi szép idők! Ha csak rá­juk gondolok, a tonnányi teszt, felmérő és dolgozat javításától romlásnak indult hajdan éles szemem bepárásodik a nosz­talgiától. Már szeptemberben elkezdtem a visszaszámlálást. Májustól aztán a tükör elé állva lelkiismeretesen gyako­roltam a szigorú arckifejezést, a méltó­ságteljes testtartást. A legapróbb rész­letekre is odafigyeltem. Szemöldököm drámai összevonására éppúgy, mint te­kintetem emésztő villámlására, vagy sá­táni kacajomra, melyet slusszpoénként a vizsgázók szánalmas kínlódásának végé­re tartogattam. A szóbeli vizsga napján már hajnal­ban bementem a kijelölt osztályterembe, hogy felderítsem a terepet. Nemcsak a padokra firkantott ábrákat, feliratokat ellenőriztem, de négykézlábra ereszked­ve Sherlock Holmes márkájú, kiváló mi­nőségű kínai nagyítómmal a padlót is tü­zetesen átvizsgáltam. Ha pedig a pajzán irkafirkák között a vizsgaanyaggal kap­csolatos információkra bukkantam, ak­ciós zakóm turkálós díszzsebkendője mellől előkaptam a smirglipapírt, és le­csiszoltam a kriminális felületeket. Igaz, utána kereszthuzatot kellett csinálni, hogy a sűrű porfelhő kiszálljon a terem­ből, de ezt a múló kellemetlenséget bő­ven kárpótolta a sikeres megelőzési ak­ció nyomán érzett felhőtlen örömöm. Ezt követően a végre-valahára bevánszorgó vizsgáztató kollegámmal az asztalra terítettük a tételeket. Mindig gondom volt arra, hogy a nehezebbek kerüljenek alulra, mert tudtam, hogy a vizsgázók holmi atavisztikus babonától vezérelve onnan szoktak húzni. A java azonban a diákok megjelenésével kezdődött. Iste­nem, mennyire mások voltak, mint tanév közben! Odalett a cifra járásuk, a büszke fejtartásuk, a fennhéjázó modoruk. A fal mellett osonva, leszegett fővel érkeztek. Altestük körkörös izmát úgy összehúzva, hogy légkalapáccsal sem lehetett volna azt a bizonyos zabszemet a közismert szólásban megjelölt intim zónába feljut­tatni. Hölgyeim és uraim, csak bátran, csak bátran, invitáltam őket a terembe, mélyen a szemükbe nézve. A mintát A dzsungel könyvé­ből vettem: Rá, az óri­áskígyó mustrálta így a megszeppent majmokat. Bent aztán profi motozás­nak vetettem alá őket. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a zoknikba, alsó­gatyákba, harisnyanadrágokba és mell­tartókba rejtett puskákból az évek során tekintélyes méretű gyűjteményre tettem szert.) Na, látják, nem is olyan nehéz, mosolyogtam rájuk álnokul, amikor a tételhúzást követően sápadtan meredtek a sorsukat megpecsételő feladatokra. A csúcsot kétségkívül a szóbelijük jelentet­te. Már ha szóbelinek lehet nevezni azt a tétova makogást, mely remegő ajkukat elhagyta. Akadtak persze olyan diákok is, akik megpróbáltak folyékonyan be­szélni. Őket azonban jó előre kifundált, ravasz keresztkérdésekkel zavartam össze. Legemlékezetesebb szóbelizteté­­sem során huszonkilenc diákot sikerült megbuktatnom. Ilyen rendkívüli teljesít­mény méltó arra, hogy a Guiness Rekor­dok Könyvébe kerüljön, ünnepeltem ma­gam önfeledten. Csakhogy valaki közben értesítette az igazgatót az iskoláját sújtó apokaliptikus katasztrófáról. Nosza, több sem kellett neki! Pár perc múlva feldúltan rohant be eufórikus hangulato­mat megzavarva. Egy tanügyi intézmény vezetőjétől joggal várja el az ember, hogy felelős funkciójának megfelelően kultu­ráltan viselkedjék. Ő azonban originál székely bicskájával a hasam alatt hado­nászva a férfiasságomtól való azonnali megfosztásomat helyezte kilátásba, ha nem javítom átmenőre a vizsgajegyeket. Szorult helyzetemben az iroda sarkában álló fémszekrénybe menekültem. Abból a horpadtra döngetett bútordarabból szabadított ki éjszaka az iskola környé­kén cirkáló rendőrjárőr. Pályafutásom során az írásbeli vizs­gáztatások alkalmával is igyekeztem be­csülettel helytállni. Piros tintával mindig kellőképpen feltankolva láttam hozzá a dolgozatok javításához. Állhatatosan dolgoztam, mint mániákus szó a fában, s csak azért emeltem föl néha a tekinte­tem, hogy megvető pillantást vessek azon kollegákra, kik idejük java részét plety­­kálással töltötték körülöttem. Becsülettel végzett, aprólékos munkámnak meg is lett mindig az eredménye: bármennyi­re is hisztiztek a diákok és a szüleik, az áthúzásaim, a kérdőjeleim és az eredeti szövegre írt számonkérő megjegyzéseim miatt olvashatatlanná vált dolgozatokat képtelenség volt újrajavítani. Ennek a régi szép világnak azonban egyszerre csak vége szakadt. A tanügyet irányító okostojások betiltották a jegya­dást a szóbeli vizsgákon. Hiszen az érett­ségire jelentkező diákok már tudnak beszélni, érveltek sunyin, ennélfogva hi­vatalból jár nekik az átmenést biztosító minősítés. E felettébb felelőtlen intézke­dés következtében a tanárt a szóbeli vizs­gán melegebb égtájra küldő diák is simán megkaphatja a legmagasabb minősítést, feltéve, ha helyesen fogalmazza meg tu­risztikai célzatú mondandóját. Ezek a sö­tét okostojások az írásbeli vizsgáztatás­ba is belekontárkodtak. Az új szabályzat előírása szerint szigorúan tilos beleja­vítani a dolgozatokba. Nem vagyunk a sötét középkorban, hogy aláhúzásokkal, kérdőjelekkel, kioktató kommentárokkal alázzuk meg a diákokat, figyelmeztettek a felkészítőkön. Így vált a dolgozatjaví­tás szakrális eszközéből, a tanárembert kellő méltósággal felruházó, piros tintás toklból tiltott tárgy, mely manapság már csak múzeumokban látható. Én csak egy átlagos középiskolai tanár vagyok, nem a jövő titkaiba bepillantást nyerő látnok, de ha ebben az ütemben folyik az érettségi átalakítása, bizton ál­líthatom, hogy hamarosan eljön az idő, amikor a diákok fognak minket, taná­rokat vizsgáztatni. Mégpedig hagyomá­nyos módon. Kőkemény szigorral. Addig is azonban, amíg ez a csúfság megesik velünk, igyekszem kihasználni a mara­dék lehetőséget. Mert buktatni úgy is le­het, hogy nem javít bele a dolgozatokba az ember. Sőt, el sem olvassa azokat! De ez, kedves kollegák, maradjon köztünk! kUUALMI KULI URALIS MILLIKLI

Next