Székelyhon, 2022. október (4. évfolyam, 187-207. szám)
2022-10-27 / 205. szám
2 £ AKTUÁLIS 2022. OKTÓBER 27., CSÜTÖRTÖK #útfelújítás #támogatás #munkálat Hitelből tudják folytatni Az úzvölgyi útra idén több mint 15 millió lej kellett a hitelkeretből A vártnál jobban halad az Úzvölgye felé vezető megyei út korszerűsítése, és mivel ez nem kevés pénzbe kerül, a vártnál jobban megterhelik a Hargita megyei önkormányzat költségvetését a szükséges kiadások. Idén több mint 15 millió lejt kellett erre fordítani a hitelkeretből, mert a várt kormánytámogatás elmaradt. KOVÁCS ATTILA A fentiekből is látszik, hogy az említett 123-as jelzésű, megyei besorolású útszakasz felújításával kapcsolatos várakozások jelentős részben nem teljesültek, és az is érdekes, hogy a négyéves kivitelezési időszakra leszerződött munkálat befejezése nemhogy késlekedne, hanem jobban halad, mint azt a legtöbben gondolták volna. Ez a csinódiaknak, egerszékieknek - a két település jóval könnyebben megközelíthető - igen jó hír, a Hargita Megyei Tanácsnak viszont nem annyira. Az elvégzett munkálatok után kiállított számlákat ugyanis az utóbbi intézménynek kell kifizetnie, és ez nem egyszerű, főleg akkor, ha a költségek nagy részét kormánytámogatásokból szerették volna fedezni. Csakhogy a támogatások, amelyeket annyira vártak, nem jöttek. A helyzetről már korábban is beszámoltunk, a megyei önkormányzat kivitelezés alatt lévő 14,5 kilométeres útszakasz korszerűsítésének befejezéséhez 38 millió lejt igényelt az infrastruktúra fejlesztését célzó Anghel Saligny kormányprogram keretéből. A támogatás elmaradt, a júliusi költségvetés-kiigazítás során átcsoportosításokkal igyekeztek még pénzt juttatni a folyamatban levő útfelújítások költségeire, Borboly Csaba tanácselnök pedig arról próbálta meggyőzni a kivitelezőket, hogy lassítsanak a munka ütemén. Az úzvölgyi út esetében az építő ezt nem vállalta, mert úgy látták, ha nem aszfaltoznak idén, az elvégzett munka télen tönkremegy, így az alap aszfaltréteget is elterítették, és egy részen a kopóréteget is, de a megyei tanács már nem tudott fizetni, ezért szeptember végén a munkálatokat felfüggesztették. A korábban négyéves időtartamra tervezett korszerűsítés költségei jelentősen nőttek az utóbbi évek áremelkedései miatt, és mivel a számlákat ki kellett fizetni, a megyei önkormányzat a korábban elfogadott 50 millió lejes hitelkeretet is igénybe vette. Október 24-én a megyei önkormányzat rendkívüli ülést tartott, ahol többek között erről is döntöttek, utána pedig azt adta hírül a tanács, hogy folytatódnak a munkálatok a 123-as megyei úton Úzvölgye irányába, ehhez hitelmódosításra volt szükség. Hogy ez pontosan mit jelent, azt a megyei tanácstól próbáltuk megtudni, azt kérdezve, hogy milyen munkálatokra van még lehetőség idén, mennyit kellett költenie a megyei tanácsnak az út első szakaszának felújítására ebben az évben, sikerült-e kifizetni a számlákat, vannak-e még adósságok, illetve mekkora összegre van még szükség a befejezéshez, és ezt milyen forrásokból lehet biztosítani. Azt is szerettük volna tudni, hogy mikor várható az első szakasz felújításának befejezése. Számokat nélkülöző válaszolt Mindezekből kevésre derült fény a Borbély Csaba által írásban küldött, számokat nélkülöző válaszokból, aki ezúttal is megismételte, hogy várják a kormánytámogatást, és remélik, idén ez konkrétummá válik. Ezzel kapcsolatban tett még egy érdekes megjegyzést, ami azt erősíti, hogy az elnök és Barti Tihamér alelnök között továbbra sem A Csíkszentmártont Úzvölgyével összekötő út első, 14,5 kilométernyi hosszúságú szakaszának korszerűsítése a szerződés szerint 35 millió 165 ezer lejbe kerül FOTÓ:VERES NÁNDOR Lassítás helyett gyorsulás Q felhőtlen a viszony: „Erre lett volna lehetőség 2021-ben is, és akkor ma sokkal jobban állnánk, de az akkori megyei RMDSZ soros elnök, Barti Tihamér, nem vállalta fel a döntésre vonatkozó megyei RMDSZ-gyűlés összehívását, így a kormánypénzek első szakaszában megyénk nem részesült”. Azt is megerősítette, hogy az útszakasz felújítása érdekében európai uniós támogatásért nem lehet pályázni, hisz nem teljesíti a követelményeket. Ezért maradt és marad az a megoldás, hogy a megyei tanács építi saját erőből, óriási nehézségek árán - így az elnök, rámutatva arra is, hogy a munkálat kivitelezésének időtartama 4 év, erre írtak alá szerződést, és eddig az időszak fele telt el. Kifizetetlen számlák még nincsenek - közölte Borboly. Mennyi az annyi? Az említett 123-as jelzésű, Csíkszentmártont Úzvölgyével összekötő út első, 14,5 kilométernyi hosszúságú szakaszának korszerűsítése a szerződés szerint 35 millió 165 ezer lejbe kerül, a munkálatokat 2024-ben kellene befejezni, az érték nagyságát a völgyre jellemző szerpentinek, a támfalak építésének szükségessége, illetve a híd újjáépítése magyarázza. A munkálatok kövezést, két réteg aszfalt elhelyezését, hozzávetőleg 10 kilométer hosszúságú betonsánc, illetve 4,85 kilométernyi földsánc elkészítését is tartalmazzák a hidak építése és az átereszek elhelyezése mellett. A tanácselnök által említett óriási nehézségek a kormánytámogatás elmaradásával a korábban elfogadott 50 millió lej értékű hitelkeret igénybevételét jelentik, amelyből tavaly 2 millió, idén pedig 15,5 millió lejt kell felhasználni az úzvölgyi út első szakaszának korszerűsítésére - ezek a számok abban az összesítésben találhatók, amely a legutóbbi megyei tanácsülésre készült. Úzvölgye Befejezhetik a munkát az autópálya Maroskece és Aranyosgyéres közötti szakaszán Hosszas huzavona és óvásidőszakok után szerdán a közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) székhelyén aláírták a szerződést a Maroskece-Aranyosgyéres autópálya-szakasz kivitelezésére a Strabag céggel. A nyertesnek szűk két éve van, hogy befejezze a 16 kilométeres pályaszakaszt. SIMON VIRÁG C3 q: A Maros és Kolozs megye határánál levő Maroskece-Aranyosgyéres közötti pályaszakasz megépítését 2015-ben kezdte el a Starco cég, akivel azonban 2021-ben szerződést bontottak - ekkorra a munkálatok 34 százaléka készült el. Az új versenytárgyalás első eredményét semmisnek nyilvánították, mert a nyertes cégről kiderült, hogy nem vehet részt állami közbeszerzésen. Az új nyertes a Strabag-Geiger társulás volt, de ezt az eredményt a Drum Asfair cég megóvta. Végül szeptember közepén lezárult az óvás, és a nyertes a Strabag-Geiger társulás maradt. Szoros a határidő Az aláírt szerződés értelmében a Strabag-Geiger társulásnak 3 hónapja van a tervezésre és 18 hónapja a kivitelezésre. A szerződés értéke 420 millió lej; a munkálatok során többek között két hidat kell megépíteniük, Maroskecénél pedig egy csomópontot. A 15,7 kilométeres útszakaszt európai uniós pénzalapokból valósítják meg. Ha ez a hiányzó szakasz kész lesz, akkor Marosvásárhelyről Kolozsvárra autópályán lehet majd közlekedni, de egyszerűbb lesz a gépkocsival való közlekedés Nagyenyed és Gyulafehérvár felé is. KolozsváriSzászfenes STorda Hiányzó autópálya-szakasz Szás Marosvásárhely