Székelyhon, 2022. október (4. évfolyam, 187-207. szám)

2022-10-27 / 205. szám

2 £ AKTUÁLIS 2022. OKTÓBER 27., CSÜTÖRTÖK #útfelújítás #támogatás #munkálat Hitelből tudják folytatni Az úzvölgyi útra idén több mint 15 millió lej kellett a hitelkeretbő­l A vártnál jobban halad az Úzvölgye felé vezető megyei út korszerűsítése, és mivel ez nem kevés pénzbe kerül, a várt­nál jobban megterhe­lik a Hargita megyei önkormányzat költ­ségvetését a szüksé­ges kiadások. Idén több mint 15 millió lejt kellett erre fordí­tani a hitelkeretből, mert a várt kormány­­támogatás elmaradt. KOVÁCS ATTILA A fentiekből is látszik, hogy az említett 123-as jelzésű, megyei besorolású útsza­kasz felújításával kapcsolatos vá­rakozások jelentős részben nem teljesültek, és az is érdekes, hogy a négyéves kivitelezési időszakra leszerződött munkálat befejezé­se nemhogy késlekedne, hanem jobban halad, mint azt a legtöb­ben gondolták volna. Ez a csinó­­diaknak, egerszékieknek - a két település jóval könnyebben meg­közelíthető - igen jó hír, a Hargita Megyei Tanácsnak viszont nem annyira. Az elvégzett munkálatok után kiállított számlákat ugyanis az utóbbi intézménynek kell kifi­zetnie, és ez nem egyszerű, főleg akkor, ha a költségek nagy részét kormánytámogatásokból szeret­ték volna fedezni. Csakhogy a támogatások, amelyeket annyira vártak, nem jöttek. A helyzetről már korábban is beszá­moltunk, a megyei önkormányzat kivitelezés alatt lévő 14,5 kilomé­teres útszakasz korszerűsítésének befejezéséhez 38 millió lejt igényelt az infrastruktúra fejlesztését célzó Anghel Saligny kormányprogram keretéből. A támogatás elmaradt, a júliusi költségvetés-kiigazítás során átcsoportosításokkal igyekeztek még pénzt juttatni a folyamatban levő útfelújítások költségeire, Bor­boly Csaba tanácselnök pedig arról próbálta meggyőzni a kivitelezőket, hogy lassítsanak a munka ütemén. Az úzvölgyi út esetében az építő ezt nem vállalta, mert úgy látták, ha nem aszfaltoznak idén, az elvégzett munka télen tönkremegy, így az alap aszfaltréteget is elterítették, és egy részen a kopóréteget is, de a me­gyei tanács már nem tudott fizetni, ezért szeptember végén a munkála­tokat felfüggesztették. A korábban négyéves időtartamra tervezett kor­szerűsítés költségei jelentősen nőt­tek az utóbbi évek áremelkedései miatt, és mivel a számlákat ki kel­lett fizetni, a megyei önkormányzat a korábban elfogadott 50 millió le­­jes hitelkeretet is igénybe vette. Ok­tóber 24-én a megyei önkormányzat rendkívüli ülést tartott, ahol többek között erről is döntöttek, utána pe­dig azt adta hírül a tanács, hogy folytatódnak a munkálatok a 123-as megyei úton Úzvölgye irányába, eh­hez hitelmódosításra volt szükség. Hogy ez pontosan mit jelent, azt a megyei tanácstól próbáltuk meg­tudni, azt kérdezve, hogy milyen munkálatokra van még lehetőség idén, mennyit kellett költenie a megyei tanácsnak az út első szaka­szának felújítására ebben az évben, sikerült-e kifizetni a számlákat, vannak-e még adósságok, illetve mekkora összegre van még szük­ség a befejezéshez, és ezt milyen forrásokból lehet biztosítani. Azt is szerettük volna tudni, hogy mikor várható az első szakasz felújításá­nak befejezése. Számokat nélkülöző válaszolt Mindezekből kevésre derült fény a Borbély Csaba által írásban kül­dött, számokat nélkülöző válaszok­ból, aki ezúttal is megismételte, hogy várják a kormánytámogatást, és remélik, idén ez konkrétummá válik. Ezzel kapcsolatban tett még egy érdekes megjegyzést, ami azt erősíti, hogy az elnök és Barti Ti­hamér alelnök között továbbra sem A Csíkszentmártont Úzvölgyével összekötő út első, 14,5 kilométer­nyi hosszúságú szakaszának korszerűsítése a szerződés sze­rint 35 millió 165 ezer lejbe kerül FOTÓ:VERES NÁNDOR Lassítás helyett gyorsulás Q felhőtlen a viszony: „Erre lett volna lehetőség 2021-ben is, és akkor ma sokkal jobban állnánk, de az akko­ri megyei RMDSZ soros elnök, Barti Tihamér, nem vállalta fel a döntésre vonatkozó megyei RMDSZ-gyűlés összehívását, így a kormánypénzek első szakaszában megyénk nem ré­szesült”. Azt is megerősítette, hogy az útszakasz felújítása érdekében európai uniós támogatásért nem lehet pályázni, hisz nem teljesíti a követelményeket. Ezért maradt és marad az a megoldás, hogy a me­gyei tanács építi saját erőből, óriási nehézségek árán - így az elnök, rá­mutatva arra is, hogy a munkálat ki­vitelezésének időtartama 4 év, erre írtak alá szerződést, és eddig az idő­szak fele telt el. Kifizetetlen számlák még nincsenek - közölte Borboly. Mennyi az annyi? Az említett 123-as jelzésű, Csík­szentmártont Úzvölgyével ös­­­szekötő út első, 14,5 kilométernyi hosszúságú szakaszának korszerű­sítése a szerződés szerint 35 millió 165 ezer lejbe kerül, a munkálatokat 2024-ben kellene befejezni, az érték nagyságát a völgyre jellemző szer­pentinek, a támfalak építésének szükségessége, illetve a híd újjá­építése magyarázza. A munkálatok kövezést, két réteg aszfalt elhelye­zését, hozzávetőleg 10 kilométer hosszúságú betonsánc, illetve 4,85 kilométernyi földsánc elkészítését is tartalmazzák a hidak építése és az átereszek elhelyezése mellett. A tanácselnök által említett óriási ne­hézségek a kormánytámogatás el­maradásával a korábban elfogadott 50 millió lej értékű hitelkeret igény­­bevételét jelentik, amelyből tavaly 2 millió, idén pedig 15,5 millió lejt kell felhasználni az úzvölgyi út első sza­kaszának korszerűsítésére - ezek a számok abban az összesítésben ta­lálhatók, amely a legutóbbi megyei tanácsülésre készült. Úzvölgye Befejezhetik a munkát az autópálya Maroskece és Aranyosgyéres közötti szakaszán Hosszas huzavona és óvásidő­szakok után szerdán a közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) székhelyén aláírták a szerződést a Maroskece-Aranyos­­gyéres autópálya-szakasz kivitelezésére a Strabag céggel. A nyertesnek szűk két éve van, hogy befejezze a 16 kilométeres pályaszakaszt. SIMON VIRÁG C3­­ q: A Maros és Kolozs megye határánál levő Maroskece-Aranyosgyéres közötti pályaszakasz megépí­­­­tését 2015-ben kezdte el a­­ Starco cég, akivel azonban 2021-ben szerződést bontot­tak - ekkorra a munkálatok 34 százaléka készült el. Az új versenytárgyalás első ered­ményét semmisnek nyilvánították, mert a nyertes cégről kiderült, hogy nem vehet részt állami közbeszerzé­sen. Az új nyertes a Strabag-Geiger tár­sulás volt, de ezt az eredményt a Drum Asfair cég megóvta. Végül szeptember közepén lezárult az óvás, és a nyertes a Strabag-Geiger társulás maradt. Szoros a határidő Az aláírt szerződés értelmében a Strabag-Geiger társulásnak 3 hónap­ja van a tervezésre és 18 hónapja a kivitelezésre. A szerződés értéke 420 millió lej; a munkálatok során töb­bek között két hidat kell megépíteni­ük, Maroskecénél pedig egy csomó­pontot. A 15,7 kilométeres útszakaszt európai uniós pénzalapokból való­sítják meg. Ha ez a hiányzó szakasz kész lesz, akkor Marosvásárhelyről Kolozsvárra autópályán lehet majd közlekedni, de egyszerűbb lesz a gépkocsival való közlekedés Nagye­­nyed és Gyulafehérvár felé is. Kolozsvár­iSzászfenes STorda Hiányzó autópálya-szakasz Szás Marosvásárhely

Next