Székelység, 1901. január-március (4. évfolyam, 1-76. szám)

1901-07-01 / 1. szám

IV. évfolyam. Előfizetési dij helyben: Egész évre . 10 kor. — (III Egy hóra . . — „ 90 „ Egy hétre . — „ 20 „ -ÎK­Vidékre postai szétküldéssel Egész évre . . . 14 kr Fél évre .... 7 , -fil­ Egyes szám . . . 4 fillér. P O LIT I KAIN APILAP. Marosvásárhelyt, 1901. julius hó I. Szerkesztőség és kiadóhivatal Főtér ?. szám alatt. -vit-Hirdetések □ czm. 8 fillé­r, iparosok és kereskedők ked­vezményben részesülnek. VI/ w Nyilttér soronként 40 fill. -ik-Kéziratok nem adatnak vissza. Szerkesztőségi telephon 144. sz. Kiadóhivatali telephon 101. sz. Marosvásárhely julius 1. Ma már alig találunk elfogulatla­nul gondolkozó magyar embert, a­ki lelke mélyében meg ne lenne győ­ződve, hogy Magyarországra nézve más politikai iránynak követése a függetlenségi és 48-as politikán ki­vül alig lehetséges. Az a nagy kü­­lönbség köztünk és a jelenleg ural­kodó többség között, hogy mi nyíl­tan és határozottan kihirdetjük e politikai elveket, követelj­ük Magyar­­országnak ez elvek szerint leendő alakulását, m­íg amazok szájjal, sza­vazattal egyebeket nyilvánítva, titok­ban nem a nemzet akaratától, hanem a körülményektől várják, hogy sült galambként szánkba repüljön ama csak titkos óhajtásuknak megvaló­sulása. Halljuk mindenfelé az elé­gedetlenkedésnek, a zúgolódásnak hangjait, még­pedig nem csupán egye­sek ajkairól, hanem nagy tekintélyes csoportok, társadalmi osztályok ré­széről. Ma a munkásnép fakad fel panaszra nemcsak életének, de napi megélhetésének bizonytalansága miatt a kisiparos kínos vergődését látjuk, a­melyet hiába igyekszik a kormány­­ holmi Potemkin rendszer szerint ki­­f­osztott gépekkel, ministeri utazások­kal, bankettekkel, frázisgyártó ipar­­pártolási egyesületekkel s isten tudja még mivel, a fejlődő ipari élet moz­gásaiként tüntetni fel; — a kisgazda zúgolódva törli le veritékes homlo­kát, hiszen látja, hogy fáradságának­­ gyümölcséből csak a torzsa, meg a poly­va marad meg számára; ■— a hivatalnok és mondjuk főkép a kis hivatalnok azon sóhajtozik, hogy azért a rabságért, a­melyet az irodák falai között kell eltöltenie, a megélhetés eszközének­­még csak a legszűkeb­ben vett mértékét se tudja meg­szerezni.­• Mit jelent mindez? Nemde egy általános bajt, a melynek csirái benn a szervezetben rombolnak immár a melynek gyógyításához nem vén kuruzsló asszonyoktól vásárolt külső kenő-fenő­szerek kellenek, hanem egy alapos, a baj gyökerére ható gyógyítás módot kell alkalmazni? Nagyképű, s főképen jóllakott em­berek, a­kiknek a sors bőven jutta­tott a földi javakból, azzal szoktak érvelni, hogy hiszen csak az egyé­nekben van a hiba, mert a­ki taka­rékos, a­ki szorgalmas, az mégis csak meg tud élni, s ez a baj nem is olyan általános; nem az intéz­mények, nem a kormányzati rend­szer, a kormányzat férfiai és esz­közei a hibásak, hanem maguk az emberek. No hát elhinném, ha köze­pes jóllétet, vagy mondjuk a leg­szűkebb mértékkel vett jóllétet lát­nám általánosnak és a nyomort kivételesnek. De Magyarországon ez éppen megfordítva áll, mert láthat­juk a tömegnyomort egész ország­ban, látjuk a megélhetés bizonyta­lanságát egész meztelenségében, látjuk a létért való végküzdelmet, s annak nyomában a kimerültséget egész ijesztő alakjában. Azoknak az embereknek fajtája, a­kik hajdan a kenyér hiánya miatt lázongó éhező párisi népnek azt aján­lották, hogyha nincs kenyér, egye­nek zsemlyét, ezeknek a léha em­bereknek fajtája ma is könnyűszerü­­leg veti oda, hogy ha oly nyomorú­ságos a megélhetés, miért akad mégis A fejedelem íródeákja. Történeti regény. Irta: Király­i Béla Az 1665-ik esztendőben történt Apafi Mihály fejedelemsége alatt az a jelenet, a a­melyet az alábbiakban rajzolok le a le­hető történeti hűséggel. Marosvásárhely főterét a nevezett esz­tendő augusztus 20-án nagy porfelhő lepte be. A zűrzavart az előre rohanó tömeg lármája idézte elő. Asszonyok, férfiak, öre­gek és ifjak együttes erővel karczoltak a vár felé egy szép ifjú nőt. Aranyszínű szőke haja kuszáltan omlott le a földre. A felbőszült tömeg lábaival tapadta a szeren­csétlen nő haját. Meg kell égetni a boszorkányt, így kiáltott fel egy pecsenyesütő asszony. — Pusztuljon el! Elég bajt okozott sze­rencsétlen városunkra. A múlt héten a jég verte el határunkat, azelőtt pedig med­dővé lett az egész Felső-utcra összes te­hene és bivala. Nem kell kímélni az ifjú gonosztevőt, a csábító boszorkányt, mert még nagyobb szerencsétlenséget és nyomorúsá­got hoz majd reánk! Ez utóbbi izgató szavakat egy idős asz­­szony intézte a tömeghez. — Fel kell vinni a hegyre, ott van már a máglya, égessük meg a gyalázatos te­remtést, így biztatta egy részeges munkás a többieket. — Nem úgy van az barátaim, szólt közbe egy írástudónak látszó ember, — nem le­het olyan könnyen eltenni láb alól vala­kit. Meg van mindennek a maga útja. Törvény és jog nélkül nem lehet egy em­bert kivégezni, először perelni kell, aztán elítélik, s csak végén égethetjük meg. Én azt mondom, menjünk előbb a főbíróhoz, nehogy ártatlanul szenvedjen ez a leányzó. — Vigyük a bíróhoz, kiáltott a tömeg, a­kire látszólag mély hatást gyakorolt az Írástudó, kapatos férfi beszéde. Erre a csoport visszafelé tartott, s a városháza irányába vette lépteit. Ebben a perczben egy lovas állott meg az üldözött nő mellett. Fiatal, harmincz éves férfi ült a lovon. Fején pörgő kalap volt, a­melyen hosszú daru toll ékeskedett. Öltözete székely da­­rócz szövetből állott, de csinos szabása és díszítése inkább a középnemes osztályra vallott. — Ki meri ezt a nőt bántani ? Hát ma­guk miféle gyáva népségek,­­hogy ennyire elkinoznak egy szegény, ártatlan nőt? hiszen ő még a légynek sem ártott. Szom­szédunkban lakott a Maros mellett. Már 2 éve ismerem a szegény árvát, s mond­hatom, hogy jó körmöm feketéje nem sok, de még annyi rosszat se tudnék felőle mon­dani. Hagyjanak hát békét neki. E szóra leugrott lováról, félre lökött egy pár bámészkodó sihedert és kofát, meg­fogta a kezét, a másikkal pedig lovának kantárát tartva kivezette a sokaságból a félig meddig elalélt nőt. Azután hazave­zette a szegény leányt a Szt-Király utcza végén levő házacskájukba. Ki volt ez az ifjú? Ki volt az üldözött nő? Mindez ki fog tűnni az események soro­zatából. A székely ifjú nem volt más, mint Rosnyai Dávid, Apafi Mihály uramnak zs-® /V'§yr­' \ / ‘ AV?

Next