Állami főreáliskola, Székelyudvarhely, 1875

képezte volna, t. i. a tárgyban gyökerező sokoldalú érdek fej­lesztése. Feltéve, h­ogy ez sikerül, nem marad idő ezen érdek megszilárdítására, s nagyon valószínű, hogy ezen felkeltett, de meg nem erősödött érdek a tanulónak az iskolából való kilépésé­vel elvész, s így elvész az oktatás nevelő hatása is. Az okdatás formális feladata (a fokozatok): 1. Vannak tanárok, kik oktatásukban­­a fősulyt arra fek­tetik, hogy mindent kisebb és legkisebb részleteire bontván, eze­ket pontosan megmagyarázzák, s ugyanazt a tanulóktól is hasonló módon követelik. Mások inkább csak a főgondolatokat kívánják, de ezeket teljes határozottsággal és előírt rendben. Meg mások inkább beszélgetőleg tanítanak és sok szabadságot engednek ta­nítványaiknak a beszédben. Ezáltal az oktatásnak különféle mód­jai keletkeznek; mindegyiknek vannak jó, mint rész oldalai; igye­kezzünk a jó oldalakat egyesíteni. 2. Annyi bizonyos, hogy a kezdő — már­pedig a tanuló relative mindig kezdő — csak lassan haladhat; csak egymásután­ban szerezheti meg azon ismereteket, melyekből gondolatköre alakul. Az oktatás első feladata tehát az, hogy szétbontsa a ta­­nítandót legkisebb részleteire és minden részletet külön-külön hozzon a tanuló öntudatára. Eljárása mindenekelőtt főleg ana­­lytikus. Minél tisztábban és pontosabban végezzük ezen mun­kát, annál biztosabban haladhat az oktatás. Az oktatásnak addig kell időznie,ezen részletek mindegyikénél, míg a tanuló lelkében általuk alkotott képzetek (Vorstellungen) teljes épségben és hiány nélkül megalakultak és akkora szilárdságra tettek szert, hogy a tanuló mélyebb utángondolása nélkül is öntudatába jöhetnek. Az oktatás ezen első fokon tehát az egyes részletek vi­lágossága a fődolog és az oktatásnak gondoskodnia kell, hogy minél sikeresebben éressék el ezen cél. Kerülje azt, hogy a ta­nuló talán két-három részletbe, bármily egyszerűek legyenek is, egyszerre merüljön el; az ezáltal keletkező többféle képzet közül

Next