Állami Ybl gimnázium, Székesfehérvár, 1899

­A. művészeti oktatás férve a székesfehérvári állami főreáliskolában. * „Az aestheticai művelődés — mondja Madách — ott van az élet minden mozzanatában, minden csekélyke tárgyában, mint a nap, mely nemcsak a ragyogó testek tükrétől csillámlik vissza, de jelen van minden egyébnek is színében és árnyalatában, szóval hasonló a sóhoz, bár maga nem étel, ott van minden ételnek izében, s nélküle izetlen minden.“ Tehát az aestheticai érzés fejlesztésére sok dolog és tárgy alkalmas, de mivel az iskolában szerezhető ismereteket ily irányban kibővíteni főleg a nyel­vek és irodalmak, a történelem és földrajz, a philos. propedeutika, kiváltképen pedig a rajzolás tanításával lehet, azért a következőkben a művészeti oktatás anyagát elsoroljuk s utána arról fogunk beszélni, miként kell a megnevezett tantárgyakat úgy kezelni, hogy ismeretek nyújtása mellett velők a művésze­tek iránt érdeklődést keltsünk a tanulókban, s szépérzéküket formailag és etnikailag együttesen képezzük. I. ДцеЬек és irodalmak. A) Magyar nyelv s irodalom. A vall. és közoktatásügyi m. kir. minis­ternek 1899. évi 32818. sz. rendeletével kiadott tantervben megjelölt irányú olvasmányokat véve alapul, az 1. osztályban a történeti olvasmányokkal kapcsolatban bemutatjuk : Than Mórnak „Attila lakomája“ cz. képét; Munkácsy Mihálynak „Honfogla­lását“, Lehel-kürtnek a rajzát, a magyar koronázás jelvényeit, u. m. Szt. István palástját, a királyi palotát, országalmát, Szt. István kardját, s apostoli kereszt­jét. Lotz Károlytól „Szt. Istvánt“ amint a keresztény vallás igéit hirdeti. Than Mórtól „Szt. Lászlót“, amint serege számára a sziklából vizet fakaszt. * Felolvastatott a székesfehérvári állami főreáliskola tanártestületének 1900. évi február hó 1- én tartott gyűlésében. Folytatását képezi dr. Kuthy József „A középiskolai rajztanítás, mint a művészeti nevelés eszköze“ cz. értekezésének, mely a múlt évi Értesítőben jelent meg.

Next