Állami Ybl gimnázium, Székesfehérvár, 1940

Várkert-bazár és kioszk, a Szent Imre-gyógyfürdő, az Erzsébet-sósfürdő, a régi Országháza, a Nemzeti Lovarda, a Vámpalota, az 1885. évi orsz. kiállítás Királypavillonja. Vidékre kerülő volt növendékeink itt is, ott is találkoznak majd nevével. Főuraink ugyanis versengtek azon, hogy kastélyuk tervezője ő legyen. Gondoljanak növendékeink az Alma Materra és az ősi koronázó városra, ha megkapja tekintetüket a budapesti Ybl Miklós-téren, a Várhegy tövében álló nemes jellemet sugárzó szobor, amelynek talap­zatán ez a név olvasható : Ybl Miklós. A nemesvonású szobor, amelyet Ybl Miklós halála után öt évvel emeltek pályatársai, a lelki ará­nyosságot tükrözi. A Meyer Ede alkotta hatalmas bronzalak jobbjában mérőkörző, mellette tervrajz. Érezhető a nemesvonású arcon, hogy akinek lelkében megérett és akinek lelki szeme előtt állt már meg­születése előtt egy fóti templom, egy Szent István Bazilika, egy Opera­ház nemes összhangú körvonala, annak egész lényét — mint sírbeszé­dében mondták — mennyei ihlet töltötte be. Látta terveinek ég felé emelkedését, és tudta, hogy azok kicsiny építőkövekből szorgos munkás­kezek együttműködésének eredményeképen tevődnek össze. Termé­szetes hát, hogy lelkét szociális érzés hatotta át, hogy kezet szorított a kérgeskezű becsületes iparosokkal. Az idegenhangzású név viselője igaz magyar ember volt. Mün­cheni és római utazásai nem szakították el hazájától, mint másokat. Visszatért a mostoha életviszonyok közt tengődő hazába, hogy itt lehel­hesse műveibe minden képességét. Az úttörő művészt pályatársai atyai jóságú vezérükként tisztelve szerették és önként követték. Ybl Miklós azonban nemcsak művész­nemzedék vezére volt. Az ő biztatására teremtették meg mestereink mű­­iparunkat. A kezdet nehézségein átsegítette őket, és örült a haladásnak. Hauszmann Alajossal ő indította meg első építészeti szaklapun­kat ,(Építő Ipar—Építő Művészet). Nevét ott találjuk a Magyar Mérnök és Építész Egylet alapítói sorában. Emléktáblája iskolánk falán a Mester munkaköpenyes alakját ábrázolja. Jusson növendékeinknek eszébe, amikor ezt látják, nagy mun­kaszeretete és hihetetlen munkabírása. Féltérden áll a Mester ezen az emléktáblán, kezében függő­en, előtte legragyogóbb alkotásának, az Operának modellje. Emlékeztessen ez a kép szerénységére, ami őt annyira jellemezte. A szerénység lelki mélység. A lelki mélységet pedig csak térdenállva lehet elérni. Ebből a mélységből emelkedtek ég felé az ő remekművei. A jóságos családfő nemes lelkét hetvenhétéves korában adta vissza a világ Építőművészének, a teremtő Istennek. A hálás Budapest dísz­sírhelyre temette. Nagy örökségét Kauser József és Hauszmann Alajos vette át. Előbbi a Szent István Bazilika, utóbbi a Királyi Várpalota építését fejezte be. A nagy Mester kitüntetéseit, amelyek még földi életében érték, nem soroljuk fel. Legnagyobb kitüntetése, hogy előttünk állhat példá­san nemes alakja. Örüljünk, hogy a miénk volt, és hogy iskolánk név­adója lett. Csodáljuk művészi és mérnöki lángelméjét, és kövessük a felkészülésben, a mindennapi munkában. Krotky Sándor. 4

Next