Szekszárdi Vasárnap, 2006 (16. évfolyam, 1-43. szám)

2006-12-10 / 42. szám

2006. DECEMBER 10. A­NNO , SZEKSZÁRDI / rf/ yasArmap IIji MESÉLŐ EMLÉKEINK 37. Három híres Tormay két évre rá Rövid útmutatás a tör­vényszéki orvosnak címmel a me­gyénkben elsőként napvilágot látott könyv is kikerült tolla alól. Nevezetes évévé vált 1846, mert ekkor adta ki Szekszárdon Bábá­­szati kalauzát, amely 37 metszet­tel segítette a nagy út első lépé­sét, s amely több nyelven szá­mos kiadásban is megjelent utóbb. (Tormayra jellemző, hogy az ebből származó bevételt egykori kórháza támogatására adta.) Ez év október 18-án, majd 30-án újra felavatták az ál­tala tervezett vá­rosházát, amely­nek tervezése­olasz egyetemeken képezte magát tovább. Tudományos pályával ke­csegtető tanársegédi állását cserélte fel 1831-ben a megyei kórház igaz­gató-orvosi tisztével, 11 év múlva ehhez jött még a megyei főorvosi feladatkör. Ekkorra már a 12 ágyas ispotály háromszorosára bővült, s kér, akárcsak Bezerédj utcai háza megrajzolá­sakor a fogaknál szer­zett statikai ismereteit hasznosította. A forradalom évé­ben már májusban mi­nisztériumi megbízást Nem tudom, mennyire lehet men­demonda, hogy a Krenmüller család Svájcból származott honunkba, de azt igen: tagjai közül kettő is Szek­­szárdhoz kötődik munkásságával, illetve születésével. Német nevét nálunk cserélte magyarra Tormay Károly, aki 1804. június 29-én született Vácott, s 1871. augusztus 19-én hunyt el a fővárosban. Pes­ten lett orvos 1829-ben, majd egy évig Európa számos országát fölkeresve, a német, francia, holland, belga, svájci és­­ Tormay Károly kapott: Esztergomban, majd a járványok meg­fékezésében küzdött derekasan. A Helytar­tótanácsban az egész­ségügy országos veze­tője s ezzel párhuza­mosan Pest főorvosa, 1861-től pedig közkór­háza igazgatója. Ta­nulmányai és önálló művei a terhességi naptártól a közegész­ségi statisztikáig mu­tatják széles körű munkásságát. A legcsúfabb pártvi­ták idején, 1839-ben született Szek­szárdon Tormay Bé­la, Károly fia, aki gazdasági gépész­nek és kertésznek tanult, de már 22 évesen állatorvos és tanársegéd Buda­pesten, hogy a keszthelyi és debre­ceni kitérővel itt le­gyen tanszékvezető 1878-tól. Eddigre már 11 könyve je­lent meg a Lófogtan­­tól és -tenyésztéstől az Állatgyógyászati vázlatokig. Miniszté­riumi tisztviselőként ő szervezte meg az állategészségügy or­szágos rendszerét. (Nem pusztán érde­kes véletlen, hogy megyénknek atyja ajánlotta először ál­landó „baromorvos” alkalmazását.) Tevé­kenységéért, s külö­nösen az ezredéves kiállítás szervezésé­ért a király 1896. ok­tóber 10-én nádud­vari előnével neme­si rangra emelte, három év múlva pedig az Akadémia tisztelte meg le­velező tagsággal. Tíz év múlva, halálakor, Buda­pesten született leánya, Tormay Cécile éppen 30 éves, s két novellás­­kötete révén már ismert és kedvelt írónő, a Virágfakadás című lap munkatársa. Még harminc évig tar­tó életében róla és műveiről több mint kétszáz cikk jelent meg, s 1937. április 2-án­­ egy későbbi mél­tatása szerint: „Szervezett bosszú­­hadjárat vitte sírba”. Ebben azon­ban aligha lehetett része a Babits szerkesztette Nyugatnak - amely­nek ellenében ő a Napkeletet alapí­totta és vezette. Az viszont kétségte­len, hogy közös gyökér ide vagy oda, a szekszárdi Babits soha nem adott helyet Cécile egyetlen írásá­nak sem... Dr. Töttős Gábor Tormay Béla Tormay Cécile Waldorf-iskola Szekszárdon Középpontban a gyermek személyisége és életkori sajátságai A Négy Évszak Waldorf-pedagógiai Alapítvány fenn­tartásában a 2006/2007-es tanévben kezdte meg mű­ködését a város és a megye első Waldorf-iskolája a Ga­ray János Művészeti és Sport Általános Iskola és Diák­otthon egyik tantermében. Az iskola és a nevelés során alkalmazott pedagógiai módszer sajátságairól három meghatározó személyiség: Kajszáné Parti Olga osztálytanító Waldorf-tanár, Székely Aranka intéz­ményvezető óvónő és Postáné Szabó Orsi szülő beszélt lapunknak. - Két-hároméves előkészítő munka után, az 1999/2000-es tanévben kezdte meg tevékenységét a Waldorf-óvoda Szekszárdon, mely a Gróf Pál utcában működik - kezdi a mesélést Orsi. - Először három-négy gyerekkel foglalkoztunk, mára 18-an járnak az óvodá­ba. Minden évben felmerült, hogy egy iskolát is létre kellene hozni, és ebből a szempontból a tavalyi év for­dulópontot jelentett. Tájékoztató előadássorozatot szer­veztünk, és jórészt ennek, továbbá rengeteg személyes munkánknak köszönhetően sokan döntöttek úgy, hogy a megismert Waldorf-pedagógia szerinti taníttatást sze­retnének a gyermeküknek, így idén 12 gyermekkel megkezdhette munkáját (szülői kezdeményezésre, csakúgy, mint az óvoda) az ország 21. Waldorf-iskolá­ja, melyet a Négy Évszak Alapítvány tart fenn részben pályázati úton elnyert összegekből, részben pedig álla­mi fejkvótákból és önkormányzati kiegészítő normatív támogatásokból. Ez a költségeket nem fedezi teljes mértékben, szükség van a szülők hozzájárulására is, akik minden évben támogatást fizetnek. Igyekszünk fi­gyelembe venni a családok szociális körülményeit is, csak anyagi okok miatt nem zárunk ki senkit a felveen­dők közül. - Régóta várt dolog született meg azzal - veszi át a szót Olga -, hogy elindult egy alternatív iskola, méghoz­zá az első a megyében. Itt önálló individuális lényként kezeljük a gyerekeket, akiknek a képességeit fejleszte­ni kell. Célunk az önálló személyiségek kibontakozása, amit a pedagógusok segítenek elő a közösségben. Tel­jesen másképp épül fel egy napunk, mint a hagyomá­nyos állami iskolákban: 8-tól 10-ig tart az ún. főoktatás, melynek során a fő tárgyakat tanuljuk (formarajzot az íráskészség fejlesztésére, számolást és írást), majd hosszabb szünetet követően a mindenkinek ismerős 45 perces szakórákra kerül sor, így zene-, játékórára, kézimunkára, festésre, és így tovább. Minden napunk meghatározott ritmus szerint épül fel, amelynek hatalmas rendszerező ereje van a gyer­mekek életében. Szintén fon­tos szerepet töltenek be az ünnepek is, melyekre folya­matosan és közösen készül­nek a gyerekek a pedagógu­sok és a szülők. - A tananyag - emeli ki Aranka - egy Waldorf-isko­­lában nem pusztán elsajátí­tandó cél, hanem (sőt: első­sorban) válasz a gyerekek­ben munkáló kérdésekre. Az érdeklődés nem veszik el a gyermekekből, mert életko­ri sajátságaiknak megfelelően kapják meg a tudást, melyet így van idejük „magukba szívni" és igazán meg­tapasztalni. A tudományt a művészetekkel ötvözzük. Így nemcsak az intellektuális tudást fejlesztjük - hanem a testi, lelki és szellemi lényt egységében. Az elgépie­­sedett világ állandó stresszével szemben megpróbáljuk lelassítani a világot a gyerekek számára, hogy megis­merhessék azt és el tudjanak benne helyezkedni fiata­labb és már idősebb korukban egyaránt. - Nagyon fontos, hogy a gyermekek megtapasztal­ják, teljes lényükkel átéljék a dolgokat - mutat rá Olga. - A betűket például mindig élményszerű képekből emeljük ki. Ezt követően a gyerekek a talajra kirajzolt, kirakott betűt végigjárják, később a karjukkal, majd csak a kezükkel követik annak az alakját, végül pedig az belekerül a füzetükbe. Ez a füzet különben eltér a ha­gyományos iskolai füzetektől, mindenki a saját köny­vecskéjét alkotja meg benne. A módszer a pedagógus­nak is kihívást és felelősséget jelent, kreativitást igé­nyel; talán éppen ettől szép. Egyébként természetesen van átjárás a hagyományos és a Waldorf-iskolák kö­zött, mindkét irányba. - A szülők is kiemelkedő szerepet töltenek be az is­kolánkban - hangsúlyozza Orsi. - Számos közös prog­ramot szervezünk, és részévé válunk ennek a nagy családnak, mely a nevelést folytatja tovább, nem csu­pán oktat. (A tantermet például a szülők festették ki, ők készítették a függönyöket is, és ennek nem anyagi okai vannak - szúrja közbe Aranka.) Szülőként úgy gondo­lom, hogy ennél többet nem adhatok a gyermekemnek. Azért, hogy ennek a lehetősége most már adott, köszö­net illeti a művelődési bizottságot és a Garay igazgató­ját, Matókné Misóczki Máriát is. Reméljük és készülünk arra, hogy jövőre is indíthatunk első osztályt. Ha a Waldorf-iskola vagy maga a módszer felkeltet­te érdeklődését, kérdése, javaslata van, további részle­teket is megtudhat. Négy Évszak Waldorf-pedagógiai Alapítvány 7100 Szekszárd, Gróf Pál u. 23. http://waldorf.szekszard.hu 30/298-48-44 - Postáné Szabó Orsi 30/600-45-60 - Périné Horváth Andrea 30/225-44-17 - Görgeiné Kósa Annamária ÓDON IDŐBEN December 11-én 150 éve, 1856-ban a Gazdasági Lapok Korunk három földrészen aratott sikereiről szólt. 80 éve, 1926-ban hunyt el Sipos Márton, városunk szülötte, aki mellúszásban világcsúcsot ért el. December 12-én 95 éve, 1911-ben Szekszárd a megyétől visszaigé­nyelte a több éve jogtalanul oda szedett ebadót. December 13-án 120 éve, 1886-ban Abaffyné Domsich Antónia irta a Tolnamegyei Közlönyben: „Nem az a legnagyobb gonosztevő, aki testileg gyilkol, hanem ki lelket öl.” December 14-én 105 éve, 1901-ben helységünkben 12 népvándorlási kori sírra leltek. 100 éve, 1906- ban halt meg volt bírónk, Zsig­­mond Ferenc. December 15-én 60 éve, 1946-ban megnyílt városunkban a Béri Ba­logh Ádám Népi Kollégium. December 16-án 120 éve, 1886-ban az egyik képviselőjelölt azzal kor­teskedett: „ha nem vele tartanak, a vasutat felszedik és elviszik máshova”. December 17-én 130 éve, 1876-ban kiderült, hogy több borügynök szándékosan rontotta az újbor hi­telét azzal, hogy azt melegen tá­rolták.

Next