Szentesi Napló, 1941. július (23. évfolyam, 147-173. szám)
1941-07-02 / 148. szám
Ügyészség XXIII. ÉVFOLYAM, 148 SZÁM.ÁRA 8 FILLÉR SZENTESI NAPLÓ FÜGGETLEN POLITIKAI,GAZDASÁGI, KERESKEDELMI ÉS IPARI NAPILAP SZENTES, 1941. SZERDA, JULiUS 2 Szeged Jobbra hajts! Épen most múlt félszázada annak, hogy a közutak mentén jelzőtáblákat állítottak fel, amelyek ezt a parancsot tartalmazták: „Balra hajts!“ Mert a közutakról szóló 1890. évi I. törvénycikk rendelte el, hogy a közutak közlekedésében is legyen valamilyen rend, miután addig mindenki úgy hajtott, ahogyan a kedve tartotta. Igaz, tegyük azt is hozzá, hogy nem is annyira úgy, ahogyan akart, hanem úgy, ahogyan az út engedte. Mert rendesen és rendszeresen közlekedni csak kiépített megfelelő széles és jó karban tartott utakon lehet csak. A magyar úttörvény megalkotása előtt úthálózat nem igen volt az országban. Az útépítés a kilencvenes években indult meg igaz valójában s az úthálózat kiépítése kívánta azt meg, hogy valami rend keletkezzék atekintetben is, melyik oldalon kell hajtani. Nálunk a baloldali közlekedést vezették be, mert a velünk társas állami életet élő Ausztriában is baloldali közlekedés volt. Ezalatt a félszáz esztendő alatt azonban nagyot változott a világ. Ma, amikor a repülőgépek már szinte túlhaladottakká teszik az expresszvonatokat, amikor közútainkon ezrével száguldanak az autók és nemcsak magyar autók, de külföldi, sőt más világrészi autók, amikor olyan terjedelmes közlekedési kódexet kellett kibocsátani, amely fölér a legtöbb sokszáz paragrafusból álló törvényünkkel, lehetetlen volt tovább fenntartani a félszánd előtt behozott rendet, mert ma már egyedül mi hajtunk balra, mindenütt máshol „jobbra hajts!" a törvény, ezzel az elkülönült szokással nem maradhatunk meg tovább, mert eddig is ezer szerencsétlenségnek volt az okozója, hogy a külföldi gépkocsivezető, aki beidegződött egy másik oldali hajtásra, képtelen volt alkalmazkodni a mi rendünkhöz. Ha valamiben pedig föltétlenül alkalmazkodni kell a nemzetközi szokásokhoz, az kétségtelenül a közlekedés, mert amióta gépjárművek szelik a világ útjait, azóta az utasok jelentékeny része nem vonatokon, de gépkocsin utazik egyik országból a másikba. Az ember nagyon konzervatív a szokásokban. Annak idején, mikor az utak mellékén kiszögezték a táblákat, hogy balra kell hajtani rendesen, balra térni és jobbra előzni, mondjuk meg úgy, ahogyan igaz, nem két nap alatt ment át a köztudatba ez a szokás és nem épen kevesek voltak azok, akik nem akarták megéreni, hogy még abban is törvény parancsoljon, hogy melyik oldalon kell hajtani. Most, amikor néhány nap múlva megváltozik ez a már megszokott rend, kétségtelen dolog, hogy mindenki az aggodalomnak egy bizonyos nemével gondol arra, hogy nem lesz könnyű az uj rendet megszokni s több-kevesebb baleset elkerülhetetlenül bekövetkezik. Nem rosszakaratból, de önkéntelenül, mert egy fordulónál, egy előzésnél, vagy kerülésnél elveszti az uj irányt az,, aki a kocsit vezeti, a lovakat hajtja, vagy a biciklin ül. Ezekben a napokban, amelyek a változás előtt elmúlnak, föltétlenül szükséges, hogy mindenki, aki bármilyen járművel közlekedik, szoktassa magát ahhoz a gondolathoz, hogy pár nap múlva minden másképen lesz. És főképen szoktassa magát ahhoz, hogy az átmenet nehézségeit, a hozzászokás izgató idejét a legnagyobb fegyelmezettséggel, figyelemmel és óvatossággal éli át és főként, nem törekszik gyorsasági rekordokra, lassúbbra fogja a tempót, mert ez a legbiztosabb védekezés a balesetek ellen. Útkeresztezésnél mindig ügyelni kellett eddig is, fokozottabban kell ügyelni ezután s amíg eddig a baloldalra való fordulást nem kellett jelezni, ezután a jobboldalra való fordulást nem szükséges. Azonban talán az átmenet első heteiben célszerű dolog lesz jelezni az elfordulást, akármelyik oldalra történik az. Ma minden kocsin és a legtöbb gépkocsin a vezető helye jobboldalon van. Ez abból a szempontból jó, mert így jobban tud ügyelni a szembe jövő járművekre. A mostani változásnál helyes dolog lesz, ha a kocsit hajtók (vezetők) megváltoztatják az ülést s ezután a baloldalon foglalnak helyet. Ez a megváltoztatása az ülésnek attól eltekintve, hogy jobban odatereli a figyelmet a szemben haladó járművekre, abból a szempontból is célszerű lesz, mert a kocsist figyelmezteti a változásra, szokatlan lévén ez a hely, az így való hajtás, sokkal nagyobb lesz az óvatossága és figyelme a megváltozott rendre. A mai ember más, mint a régi ember volt. Ha nehéz is egy új rendet megszokni, mégis egészen bizonyosan sokkal hamarabb átmegy a köztudatba a megváltozott közlekedési rend, mint ahogyan félszázad előtt megszokták az emberek azt, hogy nem minden rendszer nélkül, de meghatározott rendben kell járni az utakon. Aki csak egy kissé ügyel, aki nem felejti el azt, hogy a saját maga és a mások élete is kockán forog, ha nem ügyel, az a legrövidebb időn belül megszokja, hogy megváltozott a rend, hogy: Jobbra hajts! Japán ma nyilatkozik az új helyzetről Moszkva felé közelednek a német csapatok — Szovjet védelmi bizottság alakult a szorongatott helyzet miatt — A vörösök tegnapi vesztesége 280 repülőgép, 100 tank, 50 ágyú — Knox Amerika hadbalépését követelte Egész Oroszország területén be kell szolgáltatni a rádióvevő készülékeket, mióta a német főhadiszállás nagy győzelmeket jelentő első közleménye vasárnap megjelent, az orosz hadifoglyok pedig elbeszélik, hogy egymást érik a Szovjetban a tüntetések, a vörös bolKülföldi szakértők véleménye szerint lényegében el is dőlt a keleti hadjárat sorsa. A legfőbb vörös hadvezetőség nincs abban a helyzetben, hogy az eddig elszenvedett óriási veszteségeket pótolni tudja. Új repülőgépek és páncélos harcikocsik ezreit nem lehet máról-holnapra előteremteni és a francia háború megmutatta, hogy nem lehet ütőképes vagy legalábbis védekezésre képes hadeseregt formálni azokból sem, amelyek most felbomlottan özönlenek vissza a balti államokból és az egykori lengyel mezőkről, hogy az amúgy sem sikerült orosz felvonulást végleg összegabalyítsák. Ilyen hadsereggel már nem lehet háborút nyerni a németek ellen. Sőt, nem lehet Valóban a tizenkettedik órában mentette meg Németország Európát a bolsevizmus rémétől. Mert valljuk be, hogy a diplomatákon kívül senki sem sejtette Európában, hogy milyen hatalmas vörös erő sorakozott fel Közép- Európa és Németország határán, támadásra a keresztény világ ellen. De annál jobban összekovácsolta az európai népeket a közös veszedelem. Ami évezredeken keresztül nem sikerült, az most egyszerire megvalósul. Egész Európa összefogott a bolsevizmus elleni harc jegyében: Olaszország, Finnország, Magyarország, Szlovákia, Horvátország máris hadbaszálltak a németek oldalán, Franciaország csatlakozott ehhez a tömbhöz és megszaktotta diplomáciai kapcsolatát a vörös kormánnyal, Spanyolországban, Dániában, Norvégiában és Svédországban pedig az önkéntesek tízezrei sorakoznak az európai civilizáció keresztes sevikik hátulról gépfegyvertűzzel kényszerítik a katonákat a harcra. Nem lehet valami szilárd a Szovjet uralom, ahol a rádió ellenségnek számít és igen laza lehet a biztonság ott, ahol gépfegyver önt lelkesedést a fronton harcoló katonákba, megőrizni a belső rendszert sem. Tudják ezt Moszkvában is, különben aligha rendelték volna el a rádiókészülékek beszolgáltatását. Moszkva egyszerűen befogja a fülét 170 millió alattvalójának, nehogy ezek meghallják a német győzelmek és a szovjet veszteségek hírét. Mindezt nem szabad megtudniok, mert ha megtudnák, maguk döntenék fel Sztálin trónjának roncsait. De ami késik, az nem múlik, a bolsevizmusnak napjai meg vannak számlálva, hogy pedig valóban rendkívül súlyos a helyzet szovjeteknál, arra bizonyság, hogy négytagú államvédelmi bizottságot alakítottak Sztálinnál az élen és ennek a kezébe tették le a Szovjet egész államhatalmát. zászlaja alá, míg a Fekete-tenger mellékén Bulgária és Törökország száz százalékig a tengelyhatalmak oldalán állva kíséri éber figyelemmel az eseményeket s az alkalomra várnak, hogy érdekeik védelmében fegyverhez nyúljanak. A világtörténelem legnagyobb csatájában Európa népei megtalálták egymás kezét és így lenyűgöző szolidaritásban szálltak szembe a vörös rémmel. Ez a lenyűgöző szolidaritás bénítja meg Amerika népét s egyre jobban távolodik el attól a gondolattól, hogy az istentelen világnak segítséget nyújtson a keresztény civilizáció elsöprésére. Különösen jellemző a francia kormány hivatalos állásfoglalása a Szovjetunióval kapcsolatban. A francia kormány súlyos szavakkal támasztja alá azt a lépését, amely a diplomáciai viszony megszakítását jelenti. A németszovjet viszály — állapítja meg Petain kormá Külön védelmi bizottság alakult a Szovjetben Európa eggység