Szentesi Napló, 1942. május (24. évfolyam, 98-122. szám)
1942-05-28 / 119. szám
■r o. 1942. XXIV. ^FQUAM 119. o. MÁJUS 28. CSÜTÖRTÖKA RADO FILLÉR SZENTESI NAPLÓ .ÖÖVETLEN POLITIKAI ,GAZDASÁGI, KERESKEDELMI ÉS IPARI NAPILAP Királyi ügyészség szeged nyílt levél dr. Varga József közlekedési miniszter úrhoz Kegyeim és Urunk! Ha ez iómód, amellyel tiszteletteljes kérésünket Nagyméltóságodhoz eljuttatjuk, csak egyszikrányi látszatát is mutatná a kellemetlenkedő molesztálásnak, — bocsánatotkérünk érte. Szolgáljon mentségünkre az a körülmény, hogy az ügy, amelynekérdekében felemeljük ez újság hasábjain kérő szavunkat, nem személyi természetű, még csak nem is lokális jelentőségű, hanem ügye , Csongrád vármegye százezer lakosának, amely innen az Alföld szívéből, a legmagyarabb vármegyéből fordul most Nagyméltóságodhoz, hogy jogosnak tartott sérelmére orvoslást kérjen. A legteljesebb bizalommal tárjuk fel panaszunkat Nagyméltóságod előtt. Ez,a bizalom kettős okban fakad. Nagyméltóságod eddigi több éves miniszteri működése meggyőzött bennünket arról , hogy úó, magyar ipar és kereskedelemügye a legjobb kezekben van, a reformok ésalkotások sorozata amellett szól, hogy Nagyméltóságod működése határkövet frerenti kereskedelmiés ipari poltikánkban, de határközlét jelent a magyar közlekedés fejlődése terén is. Lelki szemeink előtt az a közelmúlt elevenedik fel, amikor ÉszakErdély visszatért hozzánk s amikor a hajdani magyar vasútvonalak is visszatértek. He csak a puszta vonalak — mozdonyok, kocsik és minden más berendezés nélkül. Elszorult szívvel néztünk akkor az erdélyi vasutakra, de a MÁV-ra is. Ki és hogyan fog itt, ezen a kifosztott és elárvult része® megfelelő reorganizációt végrehajtani a szükséges felszerelések hiánya miatt és hogyan fogja megoldani azt az óriási feladatot, amely viszatért Erdély bekapcsolását, a MÁV forgalmasak biztosítását eredményezi minden nagyobb zökkenő nélkül. Kegyelmes Urunk! Ezt a rendkívüli feladatot a magyar közlekedési miniszter és a Magyar Államvasutak megoldották szinte csodával határos módon! A rendkívüli idők megpróbáltatásai ellenére is a mai európai viszonyokhoz mérten szinte tökéletes forgalom lüktet az anyaország és a visszatért területek között, ide számítva az ugyancsak felszerelés nélkül visszatért délvidéki területeinket. Sőt több is történt! Szeretfalva és Déda között Európa legnagyobb vasútépítése folyik immár második esztendeje, amelynek méreteire, munkatempójára, megszervezésének és lebonyolításának precizitására egész Európa felfigyelt. A tudós miniszter munkája ez s aki ennyire szívén viseli a magyar közlekedés ügyét, mint elődei közül Baross Gábor óta talán senki más, az a férfiúk bizonyosak vagyunk benne — méltányolni fogja a mi aránylag rendkívül szerény kérésünket is. Kegyelmes Urunk !• Közel két évtized óta instanciázunk hiábavalóan ennek a Szentes-környéki vidéknek jobb menetrendjéért. Mert Szentes mindig mostoha gyermeke volt a MÁV Igazgatóságának! Csongrád vármegye törvényhatósági közgyűléseinek, Szentes város képviselőtestületi üléseinek jegyzőkönyvei tele vannak menetrendi panaszokkal s meggyőződéssel állítjuk, hogy alig múlik el menetrendváltozás anélkül, hogy Csongrád vármegyének, vagy Szentes városának ne kelljen felszólalással élnie amiatt, hogy vasúti közlekedése akár Szegeddel, akár Budapesttel megjavíthassák. Akuttá váltak már ezek a közlekedési zavarok. Legutóbb például puszta feledékenységből Szegeddel nem jölt összeköttetésünk, jóllehet ennek a vármegyének a lakossága a törvényszék és ítélőtábla, a pénzügyigazgatóság, a tankerületi főigazgatóság és tanfelügyelőség, az erdőhivatal stb. miatt valósággal Szegedhez van láncolva. Csodálkoztunk volna, ha a május 4-én életbe lépett menetrendváltozás nem tartogatott volna meglepetést a számunkra. Sajnos, tartogatott, mégpedig keserű meglepetést! Félreértés ne essék, nem azt panaszoljuk, hogy Budapest irányában a minimálisra redukálódott személyvonati összeköttetésünk, hiszen jól tudjuk és fismerjük azokat az okokat, amelyek a korlátozásokat múlhatatlanul szükségessé teszik. Különösen megértjük mi csongrádvármegyeiek, az ország legszínmagyarabb lakossága, ez a nép, amely a török dúlások óta állandó következetességgel a legnagyobb részt vállalta az áldozatokból, amely éppen ősi rendíthetetlen magyarsága miatt volt mindig mostoha gyermeke az osztrák császári háznak. Ez az idő már elmúlt, Szentes és vidéke azonban a magyar közlekedési politikában úgy látszik továbbra is mostoha sorsra ítéltetett, legalább is a vasúti közlekedés terén. Kegyelmes Urunk! Az a gondoskodó munkásság, amellyel Nagyméltóságod a magyar közlekedés ügyét szívén viseli, bátorít fel minket arra, hogy vasúti összeköttetésünk fogyatékosságát, közelebbről meghatározva a Budapest—Szentes viszonylatban jelenleg fennálló lehetetlen csatlakozási helyzetet a legilletékesebb tényező. Nagyméltóságod elé tárjuk, kérve annak eredményes és kielégítő megoldását és orvoslását, figyelemmel arra, hogy három héttel ezelőtt elhangzott panaszunk a vasúti igazgatás valamelyik útvesztőjében úgy látszik, holtvágányra futott, jóllehet sérelmünk jogosultságát az illetékes vasúti tényezők elismerjék. Ez a lehetetlen, szinte már elviselhetetlen közlekedési helyzet a következő: Budapestről Szentes vidékének, közelebbről meghatározva Csongrádnak, Szentesnek, Orosházának, Szegvár és Mindszent községeknek, de bizonyos mértékben Hódmezővásárhelynek is egyetlen személyvonata van. Ez Budapest Nyugati pályaudvarról reggel 8 óra 10 perckor indul ki és 11 óra 58perckor van Kiskunfélegyházán. A felsorolt környék utazó közönsége teljes két és háromnegyed órát várakozik Kiskunfélegyházán, mert nincs közvetlen csatlakozása s a legközelebbi motoros vonat csak 14 óra 38 perckor indul és Szentesre 15 óra 42 perckor érkezik. Ma, amikor a fokozott munka korszakát éljük, amikor elsősorban a kormány hirdeti az eddiginél több munkateljesítményt, amikor minden foglalkozásbeli embernek drága az ideje, akkor kimondani, sőt elképzelni is sok, hogy munkás ember két és háromnegyed órányi időt vesztegeljen tétlen egy állomáson minden ok nélkül. Mert állítjuk, hogy ez minden ok nélkül történik! Kiskunfélegyházáról ugyanis indul egy motoros reggel 7 óra 31 perckor Szentes felé, 9 óra 56 perckor indul egy másik motoros is. Ennek a másik motorosnak a közlekedési idejét kellene megváltoztatni, illetve ebben a kiskunfélegyházi—szentesi viszonylatban visszaállítani a régi menetrendet, amely egycsapásra megoldaná ezt a közlekedési abszurdumot. Mert régebben is, amikor Budapestről ugyanez időtájban kiindult a reggeli személyvonat Szeged felé, egy déli 12 óra körüli időben Félegyházáról Szentes felé kiinduló motoros vonat biztosította a csatlakozást, pedig akkor az éjjel 23 óra 20 perckor kiinduló Budapest— szegedi személyvonatunk is megvolt megfelelő csatlakozással. Most azonban csak ez az egyetlen személyvonatunk van Budapestről, de a közvetlen csatlakozás lehetősége még sincs biztosítva. Hogy teljes legyen a kép, megemlítjük, hogy az általunk indítani kért motoros az előző menetrendben megvolt, az új menetrendből azonban kitörölték. Érdekes volna tudni, mi lehet az oka annak, hogy a csatlakozó motoros vonatot megszüntette a MÁV igazgatósága, hogy helyébe egy olyan haszontalan vonatot állítson be, amelyhez nincs semmi csatlakozás. Ez azután betetőz mindent ! És amikor emiatt a közlekedési abszurdum miatt felemeltük szavunkat, valahol a MÁV igazgatóságában egy ismeretlen valaki a sóhivatalhoz utasított bennünket s velünk együtt ennek az ősi vármegyének színmagyar lakosságát, amely ezt az elbánást semmiképpen sem érdemelte meg. Végül engedje meg Kegyelmes Urunk, hogy ennek a közlekedési abszurdumnak még néhány hátrányára rámutassunk. Először is a szegvári, mindszenti, hódmezővásárhelyi, orosházi utasok kénytelenek a késő esti órákig Szentesen vesztegelni, mert a szentesi állomásról fél 2 és 2 óra között kiindulnak a motorosok, tehát a további csatlakozás lehetősége ki van zárva. De lehetetlen ez azért is, mert az erre a vidékre irányított postaanyag is ezzel a vonattal fut be Budapestről. Miután a kiskunfélegyházai motoros délután 15 óra 42 perckor érkezik meg Szentesre, a késő délután miatt már nincs postakézbesítés és a budapesti, valamint a Budapesten keresztül más országrészekből ideérkező levelek ilyen körülmények között pontosan harmadnapra jutnak el a címzett kezéhez. •Az egyszerű megoldást tehát a Kiskunfélegyházáról induló egyik motorosnak a déli órákban történő indítása hozná meg, amint ez régebben is volt. Kegyelmes Urunk! Egy egész vármegye utazóközönsége áll e kérdés kedvező megoldása mellett, több mint százezer ember érdeke kapcsolódik egy olyan, aránylag csekély intézkedéshez, amely egyetlen tollvonással is megtörténhet. Tisztelettel kérjük Nagyméltóságodat, legyen kegyes e téren elvesztett bizalmunkat visszaadni és menetrendi panaszunkat megértő figyelemre méltatni. Bizton hisszük — mert bizalmunk rendíthetetlen —, hogy Nagyméltóságod bölcsen fogja mérlegelni panaszunkat és gyors intézkedéssel lehetővé teszi, hogy ezek a vasúti anomáliák megszűnjenek és megkapjuk a mai lehetőségek szabta legjobb vasúti menetrendet. Amilyen végtelen volt eddig türelmünk, éppen olyan nagy lesz hálánk is Nagyméltóság 2.od iránt. Hazafias tisztelettel: 4 Szentesi Napló Szerkesztősége.%