Szentesi Napló, 1942. szeptember (24. évfolyam, 197-221. szám)

1942-09-01 / 197. szám

4. oldal. pAsinászfiadnak. a styakk&HolányÁKCniCik. Nem csak a nyakkendőgyáro­sok, de a kereskedők is panasz­kodnak, hogy tavasz óta nagyon lecsökkent a forgalom ebben a cikkben és erősen ráfizetnek a gyártásra, mivel hatalmas készle­tekkel rendelkeznek — és szebb­nél szebb mintákkal —, de nincs vásárlási kedv a közönség részé­ről. Nosza, keresik is ennek az okát, pedig talán nem nagyon szükséges valami nagyobb tanulmányt tenni az okok kikutatásában. Először is sok a katona és a katonának nincs szüksége nyak­kendőre. Aztán itt van a divat! Erre nem gondolnak a gyárosok? A di­vat ma egyszerűen letéteti a nyak­kendőt, hiszen a szép színes in­gekhez, meg a selyem- és trikó­ingekhez újra csak nem szükséges egy másik öltözékdarab, amikor úgy­is olyan égető meleg van! Nos, nem kell hozzá gyárosnak lenni, se társadalomkutatónak; rájön arra az ember minden külö­nösebb kutatás nélkül is. Aztán,­­— hogy az élcfaragók­­nak is igazuk legyen — az is le­het, hogy a férjek nyakkendőiből fürdőruhát, vagy bábiruhát készí­tenek a nők s a mérges férjek — cum trucc — csakazért se vesznek újat. Lehet, hogy így van. Ki tudja! Mi újság a budapesti élelmiszer a nagy vásártelepen ? A Magyar Vidéki Sajtótudósító budapesti jelentése szerint az élő- és vágott baromfi, valamint a tojáspiacon továbbra is a hivata­losan megállapított legmagasabb árak voltak érvényben. A zöldség- és főzelékfélék piacán a kelká­poszta ára 10, a közönséges pa­radicsomé 2, a tisztított karfiol ára 40, a leveles karfiolé 20, a töltenivaló paprika ára 15, a he­gyes zöldpaprika ára pedig 10 fillérrel csökkent kg­ kint.­­ A gyümölcspiacon a körte ára 10, a sárgadinnye ára pedig 5 fillér­rel emelkedett, viszont a közön­séges alma ára 10, a szilváé 20, a szőlő és őszibarack ára pedig 40­0 fillérrel csökkent kg­ kint. 4893 Az első ruhaadomá­nyok a honvédeknek Tegnap délelőtt egy egyszerű asszony jelent meg szerkesztősé­günkben, aki először 20 pengő készpénzt adott át a honvédek rádiójára, azután pedig átnyúj­tott 2 meleg alsónadrágot, hogy azt juttassuk el harctéren küzdő katonáink részére. Az igazi lélek adománya volt úgy a pénz, mint pedig a ruhanemű, mert az ado­mányozó a leghevesebben tilta­kozott az ellen, hogy a nevét ki­írjuk az újságba, mert amint mondotta, az adományt a maga részéről adta s nem akarja, hogy még az utcát se tudják és a szá­mot sem, hogy honnan került az adomány, nehogy a házbeliek kö­zül a tulajdonos és a többi lakók SZENTESI NAPLÓ Kedd, 1942 szeptember 1. arra hivatkozhassanak, hogy a házból már adtak, mert az ado­mány az ő adománya egyedül. Ugyancsak egy másik névtelen adakozó eljuttatott egy téli tri­kóinget és meleg alsónadrágot, két pár harisnyával. Újabban készpénz adomány érkezett a Dóczi tésztagyár alkalmazottai gyűjtéséből 60 pengő. Eddigi kész­pénzgyűjtésünk 160 P., melyért tegnap meleg ruhaneműeket vá­sároltunk és ezeket eljuttattuk illetékes helyre. Szerkesztőségünk szívesen el­fogadja és követíti honvédeink részére a melegruha-adományo­­kat, kérjük a lelkes adakozókat, hogy lehetőleg természetben ado­mányozzanak, de pénzt is elfoga­dunk más megoldás hiányában, mert a pénzen ruhaneműt vásá­rolunk. A város jövő esztendei útépítési és javítási prog­rammja A város jövő évi költségvetésé­ben közlekedési kiadások címén az utak fentartására közel száz­ezer pengő van felvéve, tízezer pengővel több, mint a múlt esz­tendő számadása szerint felhasz­nált összeg és nyolcezer pengővel több, mint amennyit a folyó évre irányoztak elő. Ez a különbözet abból áll elő, hogy részben keve­sebb a belterületi útkaparók fi­zetése, viszont 600 pengővel töb­bet fordítanak a téglaburkolatú utakra, ezer pengővel a keramit utakra, 300 pengővel többet for­dítanak a makadám útakra, 500 pengővel emelkedett a járdák fen­­tartási költsége, hasonlóképpen emelkedett a hajóállomáshoz ve­zető út fentartására előirányzott összeg is 900 pengővel. Ennél az előirányzati címnél, mely út és járda fentartás és javítás nevet viseli, új tételként állították be a kapucinus templom környéké­nek rendezésére szánt 6134 pen­gőt is. Ezen számbev tételek feltün­tetése mellett érdemes foglalkoz­ni a költségvetéshez csatolt in­dokolással. Az indokolásból győ­ződhetünk meg arról, hogy az utakkal, műtárgyakkal és gyalog­járdákkal a jövő évben mi szán­déka van a városnak. Vegyük először a téglaburkolatú utak kar­bantartását. A mérnöki hivatal javaslata alapján az 1896. évtől 1933-ig ter­­jedőleg kiépített összesen mintegy 18 ezer négyzetméter területű állótégla burkolatú kocsiutak egy­­része járhatatlanná vált. Miután a közelmúlt években ezen gyen­ge minőségű téglából épített, de elég nagy belső forgalomnak ki­tett burkolatokon jelentősebb ja­vítás nem volt, a forgalom aka­dálytalan lebonyolítása céljából évről-évre fokozatosan nagyobb és nagyobb területeket kell meg­javítani. Ezek az utcák a Kossuth­­utcába betorkoló útrészletek. A javítási költségre 2400 pengő kell. Már beszámoltunk arról, hogy a keramit és az aszfalt-burkola­tú utak kijavítására összesen 40 ezer pengő van beállítva a költ­ségvetésbe. A mérnöki javaslat szerint ezeknek az utaknak csak egytized részét lehet javítás alá venni, így tíz esztendő alatt meg­újulnak ezek az utak. Szakértői megállapítás szerint az útjaink gyenge minőségű anyagból van­nak építve, bár ugyan van közöt­tük olyan is, amelyeknek élettar­tama nem 10, hanem 15, sőt 20 esztendő, de az emelkedett for­galom miatt nagymérvű elhasz­nálódásnak vannak kitéve. Meg kell említeni itt azt is, hogy az utak karbantartását nagyban szolgálná, ha a tisztántartásra nagyobb gondot fordítanának, mert az aszfalt­anyagnak legna­gyobb ellensége a sár és a szenny, amelyből különböző vegyi anya­gok válnak ki, amelyek az aszfalt alapanyagát tönkreteszik. Fog­lalkozik a költségvetés a terméskő burkolatú utak kijavításával, melyre összesen 2500 pengőt irányoztak elő. Ezek a terméskő­burkolatú utak a közlekedés mi­att a fül dobhártyáját is sértő Br. Harucker- és Bartha János-utcai terméskő-burkolat, amelyet 17 esztendővel ezelőtt már egyszer átfektettek, pedig a kövek már akkor is eléggé kopottak voltak. Ezek az útrészek tulajdonképpen állami átkelési útszakaszok, csu­pán a fentartásuk a város köte­lessége. Több, mint 40 év után, mert hiszen 1896-ban épültek, a köveknek egy része már eltörede­zett, szélei legömbölyödtek és így hullámos felületűvé vált az út egész területe. Több oldalról hangzott már el kívánság, hogy ezeket a nagyforgalmú utakat valamilyen más anyagú útra cseréljék át, azonban ez csak az állami útépítési munkálatokkal együtt lett volna végrehajtható. A költségvetés szerint mind­össze 3500 pengőt irányoztak elő a járdák fenntartására, nem is szólva arról, hogy új járda építé­sét nem vette tervbe sem a költ­ségvetés. A járdák fenntartásával kapcso­latban úgy szól a költségvetési indokolás, hogy a város belterü­letén legnagyobbrészt még a múlt század 70—80-as éveiben, tehát 60—70 esztendővel ezelőtt épített téglagyalogjáró egyrészt már sok helyen lesüppedt, ezeknek ki­javítása tovább nem odázható el. Százezer méternyi a városi gya­logjárók hosszúsága, az aszfalt gyalogjáró út egy része 1898-ban, 1914-ben és 1927-ben épült, 23000 négyzetméter területtel. Ebből 10.000 négyzetméter már több, mint 40 esztendős. Négy évtized­­alatt eléggé megkophatott, így a kijavításuk most már tovább nem odázható el. Alig néhány eszten­dővel ezelőtt építették meg a hajóállomáshoz vezető utat, máris közel 2000 pengőbe kerül az évi fenntartása. Az állandóan ismétlődő tavaszi tiszai áradás a burkolat hézagait kimossa, a kő­pályát járhatatlanná teszi és így minden esztendőben át kell azt fektetni. A minden évben történő átfektetést csak azzal lehet elke­rülni, hgy a burkolatot cementbe rakják. Erről azonban a mai anyagbeszerzési viszonyok között álmodni sem lehet. Nagy figyel-'­­­met érdemel a költségvetésnek az­­ a része, amely a külterületi utak fenntartá­sáról gondoskodik. Tekintélyes összeget, közel 7 ezer pengőt irányoztak elő a még mindig nagyszámú megrongált földutak kijavítására, amelyeken a közlekedés, különösen az őszi esőzések idején szinte lehetetlen. Az állandóan vízjárta területeken a földutak feldomborítása és víz­mentesítése elodázhatatlan. A mérnöki javaslat szerint, miután több megrongált földút van, va­lamennyinek egy évben való ki­javítását a hitelkeret nem teszi lehetővé, így tehát fokozatosan kell a javítást elvégezni. Az ezen a címen legszükségesebb javítá­sok költsége 5000 pengő. Szinte hihetetlen, de való, hogy a város külterületén 720 kiométer hosz­­szú községi és mezei közös dűlő­­út vezet, amelyeket minden év ta­vaszán meg kell gyalulni, mert az őszi és tavaszi esőzések követ­keztében kigödrösödött és mély bevágásokkal teli utakat így le­het valahogy karban tartani. A mérnöki hivatal már több ízben rámutatott arra, hogy a kül­területi földtulajdonosok a maguk érdekében is meghozhatnák azt az áldozatot, hogy néha elboro­­nálnák a földjük végénél elvonu­ló utat, mert ezen, általában sen­kit túl nem terhelő munkával, nagyban hozzájárulnának az utak állandó karbantartásához. A vá­rosnak nem áll módjában kötelez­ni a földtulajdonosokat a községi dűlőutakon végzendő munkákra, de viszont, sajnos az is, hogy a gazdák az úgynevezett mezei kö­zös dűlőutakat sem tartják kar­ban, holott pedig a kötelességük volna. Az esős idők beálltával egymás­után futnak be a kérvények a polgármesterhez a földutak kija­vítására, azonban sokszor ezeket a kérelmeket költség hiányában félre kell tenni. A kapucinus templom környékét a helyhez és a templomhoz méltó­an rendezteti a város. Mivel a vá­ros ezen felsőpárti részén sok hiányosságot lehet tapasztalni a járdaépítések terén, kénytelen a mérnöki hivatal most ezeket a hiányokat pótolni akkor, amikor 280 négyzetméter éltégla-burko­­latú utat és az aszfalt­kocsiúthoz való csatlakozó útrészt épített. A kapucinus templom környékének rendezése tetszetős lesz és dísze lesz a felsőpárt ezen lakott ré­szének. «■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■» Lejegyezték a gazdák a vetőmagot A földmívelésügyi minisztérium által a szentesi gazdák részére engedélyezett 400 méter mázsa minőségi vetőmagbúzát teljesen lejegyezték a szentesi száz holdon aluli gazdák. A gazdasági fel­ügyelőségtől vett értesülés sze­rint valószínű, hogy további né­­hányszáz méter mázsa vetőmagot tudnak biztosítani. A vetőmagra szóló jelentkezésekre külön hir­detményt bocsájt ki a polgármes­ter. Eladó Alsóréten a várostól 1 km-re 3 kishold föld. Értekezni Horváth Gyula­­utca 16. 979 fb Fodrásznőt, aki vas- és vízondolás, ki­segítőnek jó fizetéssel, egy vagy két heti időtartamra azonnal felvesz Túri, Rákóczi Ferenc­ utca 1 sz. 978 áll

Next