Széphalom 22. (2012)

SZÁMADÁS ÉS SZEMLE - Nagy Zsuka: Underground tanítók és alternatív intézmények a Bessenyei György Tanárképzőben

676 NAGY ZSÓKA: Alternatív intézmények a nyíregyházi tanárképzőben Az idő különös őszi adománya, hogy régi di­ákok, hallgatók teszik azt, amit annak idején tanáraiktól láttak, tanáraik műveltek. Észrevét­lenül fordul, forog az idő. „És elmúlat veled” ahogy János Pista mondaná.­­ A tudós, az em­ber, a barát. - A tanító. Magam, feltétlenül János István (ahogyan mi hívtuk, és ő szerette János Pista) tanítvány­nak vallom magam. Ilyen patetikusan és egysze­rűen. És hogy mit is tud tanulni egy felsőokta­tási intézményben egy magamfajta emberlány? Aki saját tudomása szerint költő szeretne lenni. Aki kérlelhetetlenül elbukik ebben a rendben. Többször is. De újra nekiindul. Térdelőrajtból távolugrásra kész. Talán tudják Önök is. Nem ismeri magát az ember huszonévesen. És elme­rülne a mesterséges intézményhálózatban. Ha nem lennének homo ludensek, reneszánsz em­berek, nagytanítók az útjában. Nem csak nyers­tanárok, géptudósok, büszke, hiú szakbarbárok. Gőgös tudománycsászárok, stílustalan-hasztalan preceptorok. Kik az ifjúság szájába hasztalan szavakat adnak, maguk sem hiszik el, mit mon­danak, szárnyszegett verébdiákokat, fecskehall­gatókat, cinegeembereket kolibrizseniket tipor­nak. Mert nem látják, hogy nem csak sasfiókák­­ból lesznek sasok, nem csak kisalbatroszokból lesznek albatroszok. (Bár az albatrosz fajt nem is ismerik. Mert nincsenek ideáik. Égi szféráik. Csak lábjegyzeteik vannak. A múlt mindig változik. Mindig felülírja magát. A fejlődő emberi rendszerben. Az alaku­ló időben, a gyógyuló szívben, a duzzadó lélek­ben, a gyarapodó szellemiségben. És ebben a rendben bármennyire is esetleges , szerencsés­nek tudom magam, hogy a ’90-es években vol­tam magyar szakos hallgató a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán. Minden hibám, töré­sem, szégyenem, botlásom köszönöm. És minden mellett, aki voltam. A magyar szakos bárkát. Pista­ bárkáját a vízözönben. Hogy kimentett engem és a páromat. A páro­mat. A költészetet. És az ő földi akaratával let­tem költő. Higgyék el, nagy dolog ez a költő­nek. Hiszen neki is kell járnia valahová, tanul­nia az életet, önmagát, a mesterséget, a szép­írást, az irodalmat. Bár nehéz vele kétségtelen. Önmagával is. De ezt az érzést egy pék, egy asz­talos is érzi. Emberi dolgok ezek tisztelt egybe­gyűltek. Emberiek. Mert mindig kell egy nagy­betűs ember. (Tudom, megint patetikus va­gyok. Remélem, nem bánják.) Szóval születtem Nyíregyházán. Jártam ide a TK-ra a ’90-es évek közepén. Végeztem egy új évezred elején. Megőrzőm volt az Ampha-kör. Amit többek között János István hozott létre akkori hallgatókkal, Vidéki Péterrel, Horváth Orsolyával, aki ma is alkotó, kitűnő költő Jenei tanár úrral és Gerliczki Andrással a magyar tan­szék tanáraival. Tudomásom szerint az ampha szó nem je­lent semmit. Ha az idegen szavak szótárában nézzük, előtagot jelent. Az abszolút prelűdje, prológusa, előcsarnoka mindennek — irodalmi műhely. Ahol felnőttünk. Kis meghívókat küldtünk tanárainknak, évfolyam-és csoporttár­sainknak, így tudattuk egymással, mikor lesz Ampha. Mikor lesz találkozó. Hogy találtunk egymásra mi, szédelgő széplelkek. Én már nem is tudom. Mosolygok magamban. Aztán rögtön beugrik. A tanszéki szoba. Pista és Bandi tan­szobája. Ahol merített papír készült. Ahol fotó­szakkör volt. Latin nyelvtanulás. Ahol tudomá­nyos diáktanács működött, önképzőkör. És már NAGY ZSÓKA Underground tanítók és alternatív intézmények a Bessenyei György Tanárképzőben

Next