Széphalom 24. (2014)

HISTÓRIA ÉS HAGYOMÁNY - Bodnár Krisztián: Egy leendő Dókus László-biográfia kérdései

130 BODNÁR KRISZTIÁN: Egy leendő Dókus László-biográfia kérdései ráhagyott iratok szelekciójával vagy esetleges megsemmisítésével.) Kérdés, hogy ese­tünkben Dókus László — vagy tágabb értelemben véve a (köz)nemesség — gondolt-e arra, hogy a tetteivel ő is alakította a történelmet, és hogy vajon az ő élete érdekes lesz-e a későbbi korok kutatói számára. Mindez viszont felveti a történelem és az emlékezet problémáját is. Az emlékezet ugyanis fejlődik, az egyének és a csopor­tok/társadalmak is felejtenek, sokféle emlékezet létezik, és a konkrétumhoz tapad.33 Meg kell tehát vizsgálnunk ebben az esetben is, hogy Dókus szőkébb és tágabb kör­nyezetében hogyan érvényesült a felejtés és az emlékezés, a család több későbbi tagja miért él elevenebben az emlékezetben. Talán azért, mert László kevésbé volt jelentős figura, talán azért, mert viszonylag régebben élt, vagy talán azért, mert bizonyos szempontból nem (volt) releváns a tevékenysége, esetleg különböző tettei miatt ne­hezen volt beilleszthető egy pozitív kánonba — egyelőre ezt nehéz megállapítani. Itt elsősorban a kollektív emlékezetet lesz célszerű tanulmányozni (ezzel kapcso­latban pedig magát a kollektívumot, amelynek van valamiféle kohéziója, identitása, illetve amelynek bizonyos okok miatt fontos az, hogy az emlékezetében megőrizzen valakit vagy valamit). Jan Assmann — Maurice Halbwachs eszméit elemezve — ugyanis felhívja a figyelmet arra, hogy „[h]a az ember — és a társadalom — csak arra képes emlékezni, ami a mindenkori jelen vonatkoztatási keretein belül múltként re­konstruálható, akkor pontosan az merül feledésbe, aminek az adott jelenben nincse­nek vonatkoztatási keretei”.34 Azaz általában az marad meg az emlékezetben, aminek a megmaradása valami miatt releváns. Jóllehet Dókus László emlékére 1858-ban gyászünnepséget tartottak, 1901-ben pedig a sátoraljaújhelyi családi sírboltba szállí­tották a földi maradványait, ő mégis kevésbé ismert a család több más tagjánál. Iz­galmas feladat lenne mind a családi, mind a tágabb értelemben vett közösségi emlé­kezés és felejtés alaposabb elemzése. Eddig viszonylag kevés szót ejtettem az életrajz megírásának kérdéseiről. Rein­hart Koselleck tudatosítja bennünk azt a megfontolásra érdemes nézetet, miszerint a nyelvnek, mint olyannak a szerepe megkerülhetetlen: „ugyan mindennemű történet — mind történésekor, mind pedig megtörténte után — mást is tartalmaz, mint amire a nyelvi megfogalmazás képes, ám ezt a másvalamit is csak a nyelv közegében tehet­jük hozzáférhetővé a megismerés számára”.35 Tehát ez is nyilvánvalóan érvényesíthe­tő egy biográfiára vonatkozóan is, mégpedig oly módon, hogy a történész is kényte­len nyelvi formába önteni a „megfogalmazhatatlant”, hiszen nincs más eszköze, ám ebbéli tevékenységét kétségtelenül behatárolják ismeretei, képességei, és közismert az a probléma, hogy a gondolatainknak nem vagyunk képesek a 100 %-át beszélt vagy írott nyelvre „lefordítani”. (Mindez, természetesen, igaz a biográfia alanyára is, vagy­is ha csupán ez az egy gond jelentkezne, már önmagában véve ez is elég lenne ahhoz, hogy ne szülessen „tökéletes” életrajz, hiszen ha a vizsgált személy sem tudta tökéle­­ t3 Nora, Pierre: Emlékezet és történelem között. A helyek problematikája. Aetas, 1999. 3. http://epa.oszk.hu/ 00800/00861/00012/99-3-10.html#P 10-119 Hozzáférés: 2013. nov. 22. 34 Assmann, Jan: A kulturális emlékezet: írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Atlantisz, Bp., 1999. 37. 35 Koselleck, Reinhardt: „Újkor.” Modern mozgásfogalmak szemantikájáról. In: Uö. i. m. 346.

Next