Pákh Albert (szerk.): Szépirodalmi Lapok, 1853 (1. évfolyam, 1-51. szám)

1853-05-26 / 42. szám

658 SZÉPIRODALMI LAPOK. [ VIDÉKI ÉLET. Kecskemét, május 19-kén. — Székely Imre zongora-virtuóz hazánkfia látogatásával szerencsélteté városunkat s tegnap — 18-kán — hangversenyt rendezett. Úgy hiszem, hogy Szé­kelyt azon — mondhatni — önmegtagadásért, mikép bennünket játékának élvezhetésében ré­szeltetett , csak dicsérni lehet. Hallottam a fő­városban kárhoztató szót. Igaz, hogy nálunk kevés a zeneértő, hogy itt közönséget úgy szól­va teremteni kell, s ha hazafias kitüntetésre igen is, de olly művészi méltánylásra, mint másutt, nem számíthat. De ha celebritas soha sem láto­gatja meg városunkat, soha semmi sem törté­nik , mi műérzékünk finomítását vonná maga után, nem maradunk-e mindig in statu quo — ökröknél egyébbel nem gondoló tömeg? Székelytől áldozat lehetett, nekünk nyereség volt, s mindenesetre szép dolog, hogy kellő fo­gékonyságot tanusstánk. — A casino-K­reinben számos és válogatott közönség jelent meg, melly Székelyt meglepő melegséggel fogadta s foly­tonosan növekedő és osztatlan tetszésben ré­szeltető. Hangversenyét a „Honi emlékeim“­­mel kezdte meg. Ezenkívül a „Nyár levele“, „Nagadok táncza“, „Báli­nnepély“, „Syrén“ és „Könyek“ bírtak legtöbb lelkesedést előidézni. Székely nemes játékáról önök zene­referense a derék Canus már olly szépen és találón írt, hogy bírálgatás helyett arra utalom az olvasót, Yahot Imre is körünkben. Városunk­ és környékének szépségét — vajmi csekély azok száma — rajzoltatja folyóirata számára. Színészeink is vannak : a H­e­t­é­n­y­i társa­sága. A nők közül K­o­p­á­c­s­i­n­é tetszik legin­kább. A többieket is megnézhetni, de azt az af­­fectáló beszédet hallani — egy kissé sok. A vasútvonal Kecskemétig jut. 15-kén fog megnyittatni, a szegedi, hir szerint, csak ősz fe­lé. E késedelmet onnan magyarázzák , hogy b. Sins* a szegedi pályaudvarnak kijelölt helyet nem akarja átengedni, s igy e czélra a Tisza­­partján levő úgynevezett „Ballagi tó“ van ki­tűzve , mellyet még előbb ki kell szárítani. 1. 1. V­á­c­z­r­ó­l írják , hogy ott nem csak az asz­talok , hanem a hegyek is vándorolnak. A vá­rostól 112 órai távolságra a keletnek fekvő ré­szen nyolcz tábla szőlő körülbelül 4500 egy­szer csak útnak indult s területén olly felforga­tásokat tön, hogy tulajdonosaik alig ismerik meg saját birtokaikat. A hegy neve „Hármas“; eze­lőtt keletnek rézsút egyenes vonalban terült el az alj felé, jelenleg pedig a parttól lefelé, mint­egy hét ölnyi távolságban, alásülyedt, s e mé­lyedést egész egy ölre tehetjük; vándorlása é­­szak felé tart, hol egy inkább nyugvást óhaj­tó táblának oldalát jóformán behorpasztá. Terü­letét házmagasságnyi dombokká s kisszerű ta­vakká varázsolá, tele megnyílt rételyekkel, a m­ellyekből a legtisztább viz csörgedez az alján levő zöld lapályra. E változás mintegy 14 nap előtt kezdődött s most sincs teljes nyugodtság­ban, a domborulatok hol emelkednek, hol terül­nek , mert egy félszázados körtefa még néhány nap előtt i­lyenféle domb tetején függőleges vo­nalban állt, jelenleg pedig félredüledez. Veszé­lyes arra járni, ki van téve az ember annak, hogy elevenen eltemesse az ingó föld. A nép ajkán már rege szállong róla, s némellyek kővé vált embereket is láttak üregeiben. Kolozsvár máj. 21-én. Jó­kai­né foly­tonos diadalok közt vendégszerepel. Corneille „Cid“-je itt is színpadra került. A czimszere­­pet Jókainé játszá a közönség teljes tetszésére, melly ugyan nem nagy számmal gyűlt föl, de olly válogatott volt, minőt a klassikus művek érdemelnek. Rodrigot ifj.Lendvai adta s a „He­tilap“ szerint azon jelenete, midőn párbajra ké­szül Gomezzel, olly sikerült­ volt, hogy a kö­zönség kihívással jutalmazá. A mű általában tetszést nyert, bár az idő rövidsége gátolta, hogy az előadás szabatos és összevágó legyen. Jókainé legközelbről,Donna Diannában­ lépett föl, mit Vörösmarty ,,Áldozat“a követend. Kacz­­v­i­n­s­z­k­i igazgató urnak szándéka Vörösmarty drámáit néha színpadra hozni, s a „Hetilap“ el­ismeréssel szól e szándékról s csodálkozik, hogy mind a pesti, mind a vidéki színpadok annyira megfeledkeznek hazánk koszorús költőjéről. Minden esetre nem árt a kegyelet. Vörösmarty ugyan nem mint drámaíró nagy, hanem mint ly­­ricus, s epikus, de legalább drámáiban felséges nyelv és költészet van; sok divatos dráma eny­­nyivel sem kárpótolja a hiányzó drámai becset. Aztán drámai költészetünk fejlődésének korsza­kai újulnának föl emlékünkben. Azon korszak­ban, midőn Vörösmarty drámái adtak irányt, a dictio,a rhetorikai lyra volt a fő. S jelenleg mi? A szerkezet, mit akkor elhanyagoltak s a szín­padi hatás? Nem tudjuk, mellyik roszabb. A drámai cselekvényt, jellemeket és a színműi hatást várjon meghozza-e a harmadik korszak? C­s­a­k a „Szent László és korá“ra is készülnek a kolozsvári színészek. Meg akarják előzni a pestieket. 1853.

Next