Szilágyság, 2017. július-december (27. évfolyam, 27-52. szám)

2017-08-04 / 31. szám

Közéletünk 3. oldalon Végleges tankönyv testnevelésből Többen valódi tananyag­­csökkentést kértek, és azt, hogy a testnevelés tan­könyvek kiadásából inkább modernizálják azokat az iskolákat, ahol nincs angol vécé. Kultúra 5. oldalon Reformátorok nyomában Az Úrnak 2017. évében, Szent Jakab havának (július) 14. napján reggel hat órakor 134 zilahi református egyháztag zarándokútra indult Magyarországra és Felvidékre a reformátorok nyomába. Közlemény Felhívjuk olvasóink és előfizetőink figyelmét arra, hogy július elsejétől 8 oldalon jelenik meg a Szilágyság hetilap. Műszaki és szerkesztőségi okok miatt nem tudjuk vállalni a 12 oldal megjelentetését. Emiatt szíves türelmüket és elnézésüket kérjük! Termé­szetesen a tévéműsor megmarad a szokott for­­ májában. Új főtanfel­ügyelő helyettes Az elmúlt héten, csütörtökön kinevezték Szilágy megye új főtanfelügyelő-helyettesét. Amint már ismeretes, az előző főtanfelügyelő-helyettest, dr. Kovács Irénkét Bukarestbe vitték, ő lett az Oktatási Minisztérium kisebbségi ügyekért felelős államtitkára Király András után. Az RMDSZ javaslatára Dari Tamás lett az új főtanfelügyelő-helyettes. Dari Tamás 45 éves mérnök, 1998-tól a sarmasági iskolában műszaki szaktantárgyakat tanított. Ugyanebben az iskolában 2000-2007 között aligazgató, 2007-től mostanig igazgató volt. Az események pontosítását is tőle tudjuk. - Csütörtökön érkezett meg kinevezésem, pénteken pedig azonnal új a igazgatót kellett kinevezni a sarmasági iskola élére. Az új igazgató a korábbi informatika tanár, Boti Sándor Csaba. A tanügyi törvény szerint mindkettőnk kinevezése az oktatási tanév végéig tart, azaz augusztus 31-ig. Következik az újabb kinevezés, az eddigi meghosszabbítása. - Az eddigi 17 évre visszatekintő vezetői tevékenysége alatt milyen élmények érték? - Bosszúságot mindig az okoz, amit nem tudunk megoldani egyik napról, hétről, hónapról vagy tanévről a másikra. Örömet jelent, ha meg tudjuk oldani a felmerült gondokat. Örömet jelent a siker, a versenyeredmények, a vizsgaeredmények javulása. Vannak jó évek és gyengébbek is, ez nagyjából a gyerekek tanulási akaratától is függ. Örömet a jól végzett munka okoz. - Hogyan alakult a gyereklétszám az utóbbi időben? - Sarmasági viszonylatban drasztikusan esett. Az öt évvel ezelőtti adatokhoz viszonyítva most 300-zal kevesebb gyerek van az iskolában. Ennek több oka is van. Az ittmaradt szülők kevesebb gyereket vállalnak mint korábban. A létszámcsökkenés másik oka az, hogy sokan külföldön vállalnak munkát. Az elmúlt iskolai évben több mint húsz kérvény érkezett a külföldre távozni szándékozó szülők részéről. Ezek többnyire véglegesen távoznak a községből. Néhányan visszajönnek, de egyelőre többen mennek el. Sajnos, a mérleg az eltávozók javára billen, legalábbis ez az elmúlt évek statisztikája szerint. Jelenleg a megye egyik legnagyobb községében, amely több mint 6.000 lelket számlál, egyetlen jogi személyiségű oktatási intézmény van, amelyben mintegy 1.000 diák tanul. Őket megközelítőleg 80 tanár oktatja, a kisegítő személyzettel együtt több mint száz alkalmazottja van az iskolának. A problémák nagyon szerteágazóak, hiszen ide tartozik négy iskola és öt óvoda. A sarmaságiak mellett a lompérti és az ilosvai intézmények is. — Milyen lehetőséget lát ebben a főtanfelügyelő-helyettesi tisztségben ? - A mozgástér eléggé szűk, hiszen az oktatás folyamatát törvény és minisztériumi rendeletek szabályozzák, irányítják. A tanfelügyelőség szerepe a rendelkezések végrehajtásának megszervezése. Gyakor­latilag kevés lehetőség van arra, hogy a saját elképzelésünket valósítsuk meg az oktatásban. De úgy érzem, hogy a tanügybe rugalmasságot kell vinni az adott keretek között, hiszen minden iskola, közösség más helyzetben van, más a gyerekanyag, a létszám, a közösség gazdasági helyzete. Ez azt jelenti, hogy minden esetben azt kell tenni, amire lehetőség van, természetesen a kerethatárok között. Szívesen megváltanám a világot, de örülök, hogy holnap is lesz világ ha felkelünk, ha holnap is lenne magyar oktatás, tanáraink, diákjaink. Ha élesen akarunk fogalmazni, akkor a legnagyobb célkitűzésünk iskoláink, oktatásunk megtartása. - Pár nap kevés arra, hogy az egész megye helyzetét átlássa az ember... - Ez igaz, de azért át lehet látni a helyzetet, de a problémákat átérezni már nem. Át kell venni a megye ritmusát, érezni kell a pulzusát. Ki akarok menni a kollégákhoz, az iskolákba, hogy mindenhol érezzem az ottani munkát, mentalitást, élethelyzetet, hogy ennek megfelelően mi is tudjunk segíteni. Ez nem inspekció, hanem a gondok felleltározása és segítség. Ennek nem ellenőrző, hanem koordináló, tanácsadó szerepe van. Inkább ezt szeretném. Ne rettegjenek az igazgatók, amint megtapasztaltam annak idején, hogy jön az inspekció, és elmarasztal, vagy büntet. Nem erről van szó.­­Köszönjük a beszélgetést, és sok sikert kívánunk ehhez a nehéz feladathoz, amelyet elvállalt. Lejegyezte: Józsa László

Next